Αττική Οδός: Ώρα μηδέν στον μεγάλο διαγωνισμό – Ποια σχήματα ρίχνονται στη μάχη

Αττική Οδός: Ώρα μηδέν στον μεγάλο διαγωνισμό – Ποια σχήματα ρίχνονται στη μάχη
Αττική Οδός EUROKINISSI

Σημαντικές είναι οι αλλαγές που υπήρξαν το τελευταίο εξάμηνο στα υποψήφια σχήματα.

Σήμερα θα γίνει γνωστό ποια σχήματα διεκδικούν την Αττική Οδό, καθώς έφτασε η μέρα της κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών. Ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για την νέα σύμβαση παραχώρησης διάρκειας 25 ετών έχει τραβήξει το ενδιαφέρον οκτώ σχημάτων:

  1. ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A.
  2. GRUPPO FININC – INC SpA
  3. ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
  4. Ένωση προσώπων «VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – MOBILITY PARTNER S.A.S.»
  5. Ένωση προσώπων «ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε. – MERIDIAM»
  6. Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «ΙΝΤΡΑΚΑΤ- BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A.» και «RUBICONE BIDCO S.A.»
  7. Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.AR.L.» και «FINCOP INFRASTRUCTURE LTD»
  8. Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «VAUBAN» – «DIF» – «EGIS»

Οι αλλαγές που υπήρξαν το τελευταίο εξάμηνο συμπυκνώνονται σε τρεις: η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει προχωρήσει χωρίς την First Sentier, στο σχήμα ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΑΒΑΞ μπήκε η Μeridiam αντί της Adrian και στο σχήμα της Brisa εντάχθηκε η ΙΝΤΡΑΚΑΤ.

Οι μεγάλοι όμιλοι έχουν τοποθετηθεί σε ισχυρά σχήματα και αυτό μπορεί να εξασφαλίσει ότι ο διαγωνισμός είναι επιτυχημένος από άποψη ανταγωνισμού. Ο αστικός αυτοκινητόδρομος της Αττικής θεωρείται από πολλούς ως το Άγιο Δισκοπότηρο στον τομέα των παραχωρήσεων λόγω της μεγάλης εμπορικότητας που παρουσιάζει.

Σημαντικό ρόλο στην διαμόρφωση του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ θα παίξουν:

  • Τα διόδια που έχουν μειωθεί για τα επόμενα 5 χρόνια από τα 2,80 ευρώ στα 2,50 ευρώ. Από την άλλη υπάρχει η πρόβλεψη αύξησης τους στο τέλος της πενταετίας, πράγμα που σημαίνει ότι μακροπρόθεσμα ανοίγει το παράθυρο αυξήσεων.
  • Η κίνηση της Αττικής Οδού που έχει επανακάμψει σε επίπεδα προ πανδημίας. Η μέση ημερήσια κίνηση στο πρώτο τουλάχιστον εντεκάμηνο του 2022 έφτασε τα επίπεδα προ κρίσης, τα επίπεδα του 2019. Η μέση ημερήσια κυκλοφορία το 2023 έχει ενισχυθεί σε πάνω από 255.000 οχήματα ημερησίως.
  • Ακόμα ένα στοιχείο που θα κρίνει το ύψος των προσφορών είναι και το κόστος δανεισμού. Ανάλογα με το επιτοκιακό ύψος και παράλληλα σε σχέση με το χρονικό διάστημα της παραχώρησης, θα επηρεάσει και την τελική προσφορά από τα σχήματα.
  • Η απουσία κατασκευαστικού αντικειμένου. Βέβαια θα πρέπει να δούμε τι μπορεί να γίνει αν φτάσουμε τελικά σε σημείο κορεσμού του υφιστάμενου αυτοκινητόδρομου και ειδικότερα του “προβληματικού” σήμερα τμήματος, από τη Μεταμόρφωση μέχρι την Δ.Πλακεντίας.

Ποια είναι η Αττική Οδός

Ανάδοχο σχήμα της πρώτης σύμβασης που λήγει τον Οκτώβριο του 2024 και που έχει την διαχείριση του δρόμου είναι η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. (που ανήκει στον Όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ Α.Ε.) και κατέχει ποσοστό 65,75%, η ΑΒΑΞ Α.Ε. που κατέχει ποσοστό 24,19%, η ΕΤΕΘ Α.Ε. (που ανήκει στον Όμιλο ΑΒΑΞ Α.Ε.) με ποσοστό 10,02% και η Γαλλική EGIS PROJECTS S.A. με 0,04%.

Η Αττική Οδός είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος μήκους περίπου 70 χλμ., που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης. Αποτελεί τον περιφερειακό οδικό άξονα της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τμήμα της σπονδυλικής στήλης του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής. Πρόκειται για ένα προαστιακό οδικό δίκτυο και αυτοκινητόδρομο, με δύο ή τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ), ανά κατεύθυνση. Σε ορισμένα τμήματα στο μέσον του αυτοκινητόδρομου, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο, κινείται ο προαστιακός σιδηρόδρομος, που δεν αποτελεί μέρος της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.

Περαιτέρω, ο αυτοκινητόδρομος της Αττικής Οδού αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του οδικού άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι), αφού συνδέει την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας με την Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας. Ο αυτοκινητόδρομος έχει ελεγχόμενες προσβάσεις και αποτελείται από δύο κάθετα, διασταυρούμενα μεταξύ τους, τμήματα, την Ελεύθερη Λεωφόρο Ελευσίνας – Σταυρού – Σπάτων, μήκους περίπου 52 χλμ., και τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού, μήκους περίπου 13 χλμ. Στην Αττική Οδό εντάσσεται και τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω, μήκους περίπου 5 χλμ.

Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα