Δημήτρης Λιγνάδης: Η άνοδος και η πτώση του γνωστού-άγνωστου των ισχυρών
To χρονικό της αποκαθήλωσης του τέως καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, ο οποίος "από καταβολής θεατράνθρωπος" και φίλος πανίσχυρων παραγόντων μετατράπηκε σε "επικίνδυνο άνθρωπο" και κατηγορείται σήμερα με το κακούργημα του βιασμού κατά συρροή.
- 21 Φεβρουαρίου 2021 07:10
Ο Δημήτρης Λιγνάδης βιώνει και επίσημα πλέον την αποκαθήλωσή του. Η τελευταία πράξη του προαναγγελθέντος δράματος εκτυλίχθηκε χθες στη Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Αττικής, όπου οδηγήθηκε, ο τέως καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, μετά τη σύλληψή του , καθώς σε βάρος του ασκήθηκε ποινική δίωξη για το κακούργημα του βιασμού κατά συρροή.
Ανάμεσα στη σωρεία καταγγελιών, το τελευταίο διάστημα, στον χώρο του θεάτρου , το όνομα του Δημήτρη Λιγνάδη ήταν από εκείνα που ξεχώρισαν από την πρώτη στιγμή ανάμεσα σε αυτά των φερόμενων θυτών -ακολούθησε η παραίτησή του από καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου και την Παρασκευή μια σφοδρή επίθεση σε βάρος του από την υπουργό Πολιτισμού , Λίνα Μενδώνη , που έκανε λόγο για έναν “επικίνδυνο άνθρωπο”.
Οι βαρύτατες κατηγορίες σε βάρος του Δημήτρη Λιγνάδη δεν έχουν ακόμη εκδικαστεί, εν τούτοις οι καταγγελίες είναι αρκετές και τις τελευταίες ημέρες έλαβε χώρα μέσω ανακοινώσεων και κατηγοριών η οριστική αποκαθήλωση ενός ανθρώπου, του οποίου την πορεία στο ελληνικό θέατρο πολλοί χαρακτήριζαν ως “θαυμαστή”.
Ο Δημήτρης Λιγνάδης γεννήθηκε στις 25 Σεπτεμβρίου του 1964. Είναι αριστούχος απόφοιτος της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου (1985). Δίδαξε επί σειρά ετών στο Τμήμα Θεάτρου του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, στο Ναύπλιο, σε δραματικές σχολές (Δραματική Σχολή Εθνικού Θεάτρου, Ίασμος, Θέατρο των Αλλαγών κ.ά.).
Διετέλεσε Διευθυντής της Νέας Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου, καθώς και αναπληρωτής Διευθυντής στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου, ενώ την περίοδο 2014-15 ήταν Καλλιτεχνικός Διευθυντής στο Θέατρο Πάνθεον.
Υπήρξε επί σειρά ετών υπεύθυνος του θεατρικού ομίλου στα Αρσάκεια Σχολεία και στο Κολλέγιο Ψυχικού.
Στο Εθνικό Θέατρο, για μία δεκαετία, ερμήνευσε βασικούς ρόλους στις χειμερινές και θερινές παραγωγές του, με κορυφαίους σκηνοθέτες και ηθοποιούς (Μινωτής, Σολωμός, Ευαγγελάτος, Βογιατζής, Ντασέν, Βαλάκου, Χατζηαργύρη, Συνοδινού, Κούρκουλος κ.ά.) Ακολούθως, συνεργάστηκε με το ελεύθερο θέατρο (Θέατρο Τέχνης, Θέατρο του Νότου, Θίασος Γιώργου Κιμούλη κ.ά.).
Από το 2001 σκηνοθετεί, τόσο στο Εθνικό Θέατρο όσο και στο ελεύθερο θέατρο. Ενδεικτικές δουλειές του στο Εθνικό Θέατρο είναι: Ορέστεια, Βιομαγεία, Δόκτωρ Φάουστους και Βάτραχοι του Αριστοφάνη (Επίδαυρος 2008), Έξοδος και Έρως Θηλυκρατής (Μικρή Επίδαυρος 2005-2006) καθώς και άλλες παραγωγές μεταξύ των οποίων Ο συλλέκτης, Πέτρες στις τσέπες του, Όσκαρ (3 βραβεία θεάτρου).
Για το Φεστιβάλ Αθηνών, έχει σκηνοθετήσει τα έργα: 13 αντικείμενα, Φαίδρα, Δεσποινίς Τζούλια. Έχει επίσης σκηνοθετήσει ή πρωταγωνιστήσει στα έργα Αμαντέους, Ο άνθρωπος της βροχής, Το έπος του Διγενή, Το τέλος του παιχνιδιού, Βάκχες, Πελοποννησιακός Πόλεμος, Billy Elliot, Ριχάρδος Γ’, Αντιγόνη, Πέερ Γκυντ. Έχει επίσης εργαστεί στο ραδιόφωνο και στην τηλεόραση.
Βραβεύτηκε με Κρατικό Βραβείο της Ένωσης Κριτικών για την παράστασή του Συμπόσιον 1-Περί Έρωτος βασισμένο στο κείμενο του Πλάτωνα και Ελλήνων ποιητών (2010, Θέατρο Θησείον του Μιχαήλ Μαρμαρινού).
Γιος του κριτικού θεάτρου και συγγραφέα Τάσου Λιγνάδη, ο Δημήτρης Λιγνάδης είχε πολλάκις χαρακτηριστεί ως “γέννημα-θρέμμα θεατράνθρωπος”. Οι καταβολές του ήταν το θέατρο και η ζωή του κινείται επάνω και παράλληλα με το σανίδι. Η θέση του στο τιμόνι του καλλιτεχνικού διευθυντή ήταν προδιαγεγραμμένη όχι μόνο λόγω γνωριμιών αλλά και ικανοτήτων – έχει τις σπουδές, την εμπειρία αλλά και το ταλέντο. Οι παραστάσεις «Μαθήματα Πολέμου» που είχε ανεβάσει με τον αδερφό του, Γιάννη, από το 2018, βασισμένες στην Ιστορία του Θουκυδίδη, γνώρισαν αποθεωτική υποδοχή από τους Financial Times και κατά πολλούς κριτικούς ήταν έργα που θα έπρεπε να παρουσιάζονται/διδάσκονται στα ελληνικά σχολεία. Το 2019 ο Οιδίποδας που ερμήνευσε ήταν κατά πολλούς η ερμηνεία της ζωής του και μια από τις καλύτερες αποδόσεις του τραγικού ήρωα στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου. Όσοι τον γνώριζαν μιλούσαν για έναν σκηνοθέτη με άποψη και “βλέμμα”, έναν χειμαρρώδη ηθοποιό, αλλά και έναν άνθρωπο των παθών.
Οι καταγγελίες και η παραίτηση
Στις αρχές Φεβρουαρίου, στο πλαίσιο του ελληνικού #MeToo γνωστοποιήθηκε μια καταγγελία που φωτογράφιζε αλλά δεν κατονόμαζε τον Δημήτρη Λιγνάδη για σεξουαλική κακοποίηση. Την καταγγελία έκανε ο Νίκος Σ. σε συνέντευξή του στο 2020mag, όπου μίλησε για μια εφιαλτική νύχτα που έζησε στο σπίτι ενός γνωστού σκηνοθέτη και ηθοποιού, ο οποίος όπως ισχυρίστηκε ο καταγγέλων τον εκμεταλλεύτηκε σεξουαλικά. Το Σάββατο 6/2, λίγες ώρες μετά τη δημοσιοποίησή της, ο κ. Λιγνάδης υπέβαλε την παραίτηση του από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, μια κίνηση την οποία χαρακτήρισε σε δηλώσεις του στο NEWS 24/7“θέμα αρχών”.
« Δεν έχει φτάσει καμία καταγγελία σε εμένα, απλώς, δεν μπορώ, όπως περιγράφω και στο κείμενό μου, αυτό το τοξικό κλίμα. Δεν κάνει καλό σε κανέναν μας. Είναι θέμα δικών μου αρχών η παραίτηση μου» θα σχολιάσει χαρακτηριστικά.
H επιστολή παραίτησής του Δ. Λιγνάδη (με την ημερομηνία χειρόγραφη)
Ακολούθησε λίγες ημέρες μετά μια δεύτερη καταγγελία από τον Βασίλη, ο οποίος ανέφερε ότι γνωστός ηθοποιός και σκηνοθέτης τον προσέγγισε σε έναν κινηματογράφο όταν ήταν μόλις 15 ετών και την επομένη ημέρα τον κάλεσε στο σπίτι του και ασέλγησε σε βάρος του. Ο Βασίλης στη συνέχεια κατέθεσε μήνυση και κατονόμασε ως θύτη τον Δημήτρη Λιγνάδη. Σημειώνεται ότι η εν λόγω μήνυση έχει παραγραφεί λόγω παρέλευσης της 15ετίας.
Τα ξημερώματα της Πέμπτης (18/2) ένας 25χρονος κατέθεσε μήνυση κατά του σκηνοθέτη για βιασμό και αποπλάνηση ανηλίκου, αδικήματα τα οποία έλαβαν χώρα όπως υποστηρίζει το 2010. Αργά το βράδυ της Παρασκευής (19/2) κατέθεσε ως μάρτυρας στις εισαγγελικές αρχές ένας 25χρονος, ο οποίος έχει κατονομαστεί στη δεύτερη μήνυση κατά του κ. Λιγνάδη. Και εκείνος με τη σειρά του επιβεβαιώνει τη μήνυση, υποστηρίζοντας ότι έχουν τελεστεί τα αδικήματα της αποπλάνησης και του βιασμού και σε βάρος του, το 2010.
Ο μάρτυρας φέρεται, μάλιστα, να υποστήριξε ότι βρέθηκε στο σπίτι του σκηνοθέτη όταν, μαζί με τον μηνυτή κι άλλους συνομηλίκους του, ο σκηνοθέτης τους πρόσφερε αλκοόλ και ναρκωτικές ουσίες κι έπειτα τους πρότεινε να προχωρήσουν όλοι μαζί σε ερωτικές πράξεις.
Η σύλληψη
Το απόγευμα του Σαββάτου (20/2) ο ηθοποιός και σκηνοθέτης μετέβη στη ΓΑΔΑ, συνοδεία του δικηγόρου του, προκειμένου να πληροφορηθεί αν υπάρχει ένταλμα σύλληψης σε βάρος του. Στη λίγη ώρα που παρέμεινε εκεί πληροφορήθηκε πως δεν υπάρχει και στη συνέχεια αποχώρησε. Αργότερα ομως μετέβη εκ νέου στην Ασφάλεια και συνελήφθη καθώς είχε εκδοθεί το ένταλμα, μετά και την έναρξη έρευνας από την Εισαγγελία Πρωτόδικων.
Η ελληνική Δικαιοσύνη εξέδωσε ένταλμα σύλληψης αφού συνέλεξε σειρά καταθέσεων από θύματα και ανθρώπους που είχαν γνώση για περιστατικά που σχετίζονται με τις καταγγελίες. Σε βάρος του σκηνοθέτη έχει ασκηθεί ποινική δίωξη για το κακούργημα του βιασμού κατά συρροή.
Η δικογραφία διαβιβάστηκε αμέσως στην 19η ανακρίτρια η οποία συμφώνησε για την έκδοση του εντάλματος σύλληψης. Ο κατηγορούμενος αναμένεται να οδηγηθεί στη Δικαιοσύνη, ενώ έχει δικαίωμα να λάβει προθεσμία για να προετοιμάσει την υπεράσπισή του. Αμέσως μετά την απολογία του, ανακρίτρια και εισαγγελέας θα αποφασίσουν για την περαιτέρω ποινική του μεταχείριση.
Να σημειωθεί ότι οι αρχές έχουν στη διάθεσή τους τουλάχιστον 5 περιγραφές ατόμων που αναφέρονται σε περιστατικά βιασμού: Πλην των δύο μηνυτών και του 25χρονου που το βράδυ της Παρασκευής βρέθηκε στην Εισαγγελία, έχουν επίσης καταθέσει ακόμη ένα πρόσωπο που προκύπτει από την κατάθεση του Βασίλη Κ. αλλά και μία μάρτυρας, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες, ανήκε μέχρι το 2017 στο πολύ στενό περιβάλλον του σκηνοθέτη. Φέρεται δε να αναφέρθηκε στη δράση του σκηνοθέτη και στον τρόπο που προσέγγιζε ανήλικους.
« Από το μεσημέρι του Σαββάτου, αυτοβούλως προσήλθαμε ο κ. Λιγνάδης κι εγώ στο τμήμα Αναζητήσεων. Όπως ξέρετε η Ασφάλεια και η Εισαγγελία έχουν άριστη συνεργασία και ενημερωθήκαμε άμεσα γι’ αυτό και αποχωρήσαμε. Ο κ. Λιγνάδης έθεσε ευατόν στη διάθεση των αρχών και μόλις εκδόθηκε το ένταλμα συλλήψεως που έγινε σε μεταγενέστερο χρόνο, ενημερωθήκαμε και ήρθαμε αυτοβούλως. Άλλωστε, το έχει δηλώσει εξ αρχής σε όλη αυτή την ιστορία ότι δεν υπάρχει θέμα ούτε να κρυφτεί ούτε να διαφύγει» δήλωσε ο δικήγορος του σκηνοθέτη, Νίκος Γεωργουλέας. Παράλληλα, τόνισε πως ο συλληφθείς, όλο το προηγούμενο διάστημα βρισκόταν στην Αθήνα: « Επειδή έχω ακούσει πολλές φήμες, βρισκόταν στην Αθήνα όλο αυτό το διάστημα και αυτό είχε γνωστοποιηθεί στις αρμόδιες αρχές για το πού βρίσκεται πολύ πριν εκδοθεί το ένταλμα συλλήψεως».
Από εκεί και πέρα, ο κ. Γεωργουλέας ξεκαθάρισε ότι ο πελάτης του αρνείται όλες τις κατηγορίες, χαρακτηρίζοντάς τον «έντιμο και ειλικρινή»: « Στην παρούσα φάση, επειδή δεν έχω λάβει δικογραφία, δεν θέλω να κάνω τοποθέτηση. Αρνείται όλες αυτές τις κατηγορίες. Ο κ. Λιγνάδης είναι ένα άνθρωπος έντιμος, ειλικρινής με οργανωμένη σκέψη, που έχει θέσει τον εαυτό του στη διάθεσή των αρχών» ανέφερε.
Καταλήγοντας, είπε: « Ο πελάτης μου δεν θέλει να πει κάτι. Όλα αυτά που ακούγονται τα αρνείται. Θα έχει την ευκαιρία να ακουστεί και θα κρίνουν οι αρμόδιοι».
Ο “επικίνδυνος άνθρωπος” και η Υπουργός Πολιτισμού
Το γεγονός ότι δυο καταγγελίες ακολούθησαν τη νομική οδό μοιάζει να ήταν το εφαλτήριο που περίμενε η υπουργός Πολιτισμού για να τοποθετηθεί δημόσια για το ελληνικό #MeToo. Επέλεξε ωστόσο να σταθεί μόνο στην υπόθεση του κ. Λιγνάδη και να υπογραμμίσει μεταξύ άλλων ότι δεν είναι προσωπικός της φίλος ούτε φίλος του πρωθυπουργού, και ότι δεν φέρει καμιά πολιτική ευθύνη για την υπόθεση.
« Από τη στιγμή που ξεκινούν οι φήμες για τον Λιγνάδη, τον πιέσαμε πολύ να μας πει εάν είχε ο ίδιος κάποια σχέση με αυτές, κι αν ο ίδιος ήταν πίσω από αυτές τις φήμες. Εδώ αισθάνομαι ότι ο Λιγνάδης, πέραν των άλλων, μας εξαπάτησε και με εξαπάτησε. Με βαθιά υποκριτική τέχνη, προσπαθούσε να μας πείσει ότι δεν έχει καμία σχέση με όλα αυτά» ανέφερε στις δηλώσεις της η κα. Μενδώνη και πρόσθεσε ότι « είναι ένας επικίνδυνος άνθρωπος, αλλά αυτό προέκυψε τώρα» καθώς όπωε επανέλαβε αρκετές φορές, δεν το γνώριζαν ούτε η ίδια ούτε στο υπουργείο, ούτε στο ΔΣ του Εθνικού Θεάτρου ότι είναι. « Το υπουργείο Πολιτισμού δεν διαθέτει τμήμα σεξουαλικού εγκλήματος. Εμείς γνωρίζουμε τον καλλιτέχνη και όχι την προσωπική του ζωή» πρόσθεσε.
Σημειώνεται ότι το πρωί της Παρασκευής (19/2), προτού προχωρήσει στις δηλώσεις της κατά του κ. Λιγνάδη, η υπουργός Πολιτισμού κατέθεσε μηνυτήρια αναφορά – υπόμνημα στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου ζητώντας να διερευνηθούν σε βάθος οι καταγγελίες για σεξουαλική βία από πρόσωπα του καλλιτεχνικού χώρου. Η αναφορά της διαβιβάζεται αρμοδίως στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών, προκειμένου να συσχετιστεί με την ερευνώμενη υπόθεση του Βασίλη.
Η απάντηση του Δημήτρη Λιγνάδη, στο NEWS 24/7, μετά την τοποθέτηση της Υπουργού Πολιτισμού, Λίνας Μενδώνη, ήταν η εξής: «Εξεπλάγην σήμερα με τη διατύπωση που έκανε η υπουργός για το άτομό μου. Είναι λίγο περίεργο που προδικάζεται ο χαρακτηρισμός για ένα άτομο με αυτό τον τρόπο, το αν είμαι επικίνδυνος άνθρωπος ή όχι δεν μπορεί να το κρίνει κανείς μας παρά μόνο τα αρμόδια θεσμικά όργανα και σίγουρα όχι κάποιο λαϊκό δικαστήριο». Ο Δ. Λιγνάδης απέφυγε να απαντήσει σχετικά με τη δήλωση της υπουργού Πολιτισμού πως δεν είναι προσωπικός της φίλος.
Σε κάθε περίπτωση, τον λόγο για την υπόθεσ ή του έχει πλέον η Δικαιοσύνη…
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.