Η Αθήνα το 2023
Ο Λευτέρης Παπαγιαννάκης, πρώην αντιδήμαρχος Δήμου Αθηναίων, συμμετέχοντας στο αφιέρωμα "Η Ελλάδα στο μέλλον" γράφει στο NEWS 24/7 για τις δύο μεγάλες πρωτοβουλίες που μπορούν να αλλάξουν την εικόνα της πρωτεύουσας.
- 05 Ιανουαρίου 2023 11:36
Πώς θα ήθελα την Αθήνα το 2023 είναι ένα ωραίο ερώτημα το οποίο είναι προφανές ότι δεν έχει απάντηση, αφού για να αλλάξει μια πόλη σαν την Αθήνα θέλει περισσότερα χρόνια.
Παρόλα αυτά υπάρχουν, τουλάχιστον 2 μεγάλες και σημαντικές πρωτοβουλίες που μπορούν να ξεκινήσουν το 2023, ώστε η πόλη να αλλάξει στο μέλλον.
Η μάχη ενάντια στο Αυτοκίνητο
Η πανδημία έδωσε μια ιδέα για το πως είναι η Αθήνα και κυρίως το κέντρο της, χωρίς αυτοκίνητα. Το 2022 επιστρέψαμε βίαια σε αυτό που όλοι, δυστυχώς, γνωρίζουμε, μια πόλη παραδομένη στο αυτοκίνητο, χωρίς μέριμνα για τους υπόλοιπους χρήστες. Ακόμα και ο Μεγάλος Περίπατος που ανακοινώθηκε πανηγυρικά δεν αλλάζει τίποτα σε αυτό, αφού επί της ουσίας δεν αντιμετωπίζει την ουσία του προβλήματος: το Αυτοκίνητο.
Αυτή τη στιγμή η κίνηση είναι ανυπόφορη και το κέντρο κινείται κάπως, γιατί περιφερειακοί δρόμοι όπως η Σόλωνος, η Ιπποκράτους, η Χαριλάου Τρικούπη κτλ είναι περίπου πάρκινγκ.
Ο δήμαρχος Αθηναίων όταν ανακοίνωσε τον Περίπατο εν μέσω πανδημίας και περιοριστικών μέτρων αναφέρθηκε σε μια προσπάθεια συμβιβασμού των χρηστών, αλλά δυστυχώς συμπεριέλαβε και το αυτοκίνητο.
Η διεθνής τάση εδώ και χρόνια σε μεγάλες, αλλά και μικρότερες πόλεις είναι ο αποκλεισμός του αυτοκινήτου από τα ιστορικά και εμπορικά κέντρα τους. Πολλές πόλεις μιλάνε για “πόλεμο” ενάντια στο αυτοκίνητο θέλοντας να τονίσουν ότι το κύριο πρόβλημα είναι το αυτοκίνητο, η ανεξέλεγκτη χρήση του και η επιβάρυνση που προκαλεί.
Η έλλειψη στάθμευσης προκαλεί πολλά προβλήματα με την αυθαίρετη και αντικοινωνική στάθμευση να προκαλεί ασφυξία στο κέντρο. Εάν προσθέσετε και τις “ιδιωτικές πρωτοβουλίες” δημιουργίας χώρων στάθμευσης, γύρω από καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος και ξενοδοχεία κυρίως, με την ανοχή των αρχών πολλές φορές, τότε το πράγμα ξεφεύγει. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η μετατροπή της Πανεπιστημίου στο ύψος της Βουκουρεστίου σε άτυπο πάρκινγκ του Ζοναρς.
Η λύση είναι μια γενναία πολιτική ενάντια στο αυτοκίνητο με μπροστάρη τον δήμο και αυτό θα πρέπει να είναι μέρος της προεκλογικής καμπάνιας στις επερχόμενες δημοτικές εκλογές.
Το Μετρό
Έχει ξεκινήσει το έργο της γραμμής 4 του Μετρό, όπου η πλειοψηφία των νέων σταθμών βρίσκονται εντός των ορίων του δήμου Αθηναίων. Είναι μια τεράστια ευκαιρία για τον δήμο να παρέμβει αποφασιστικά σε ένα έργο που θα διαμορφώσει την πόλη του μέλλοντος. Το γεγονός ότι ο δήμος δεν έχει αρμοδιότητα για τέτοια ευρύτερα ζητήματα σχεδιασμού δεν σημαίνει ότι πρέπει να απουσιάζει.
Η ευκαιρία που δίνεται στην Αθήνα είναι τεράστια και δεν πρέπει να αφεθεί ανεκμετάλλευτη όπως έγινε τα προηγούμενα χρόνια με τις προηγούμενες γραμμές.
Τα ζητήματα που προκύπτουν από την λειτουργία του μετρό σε τοπικό επίπεδο, βάση και της προηγούμενης εμπειρίας της πόλης είναι πολλά και διαφορετικά, από την επιβάρυνση των γειτονιών σε ότι αφορά την στάθμευση μέχρι την αύξηση των ενοικίων.
Η συμμετοχή των δημοτών στην διαμόρφωση μιας πρότασης για το πως η λειτουργία του μετρό απαντά και προσαρμόζεται στα αιτήματα και τις ανάγκες της πόλης μπορεί να σηματοδοτήσει μια μεγάλη αλλαγή στην σχέση πόλης και πολίτη. Διαδικασίες που σε άλλες χώρες θεωρούνται δεδομένες και απαραίτητες.
Πλέον τα ζητήματα μια πόλης σαν την Αθήνα απαιτούν ευρύτερες συμμαχίες και μεγαλύτερη συμμετοχή, επομένως είναι απαραίτητο να αλλάξει η συγκεντρωτική λογική λειτουργίας του δήμου, όπως εκφράζεται από την επικρατούσα δημαρχοκεντρική λογική.
Παρόλα αυτά η Αθήνα είναι μια πόλη με τεράστιες δυνατότητες και της αξίζει να επενδύσουμε συλλογικά στην αλλαγή της.
*Ο Λευτέρης Παπαγιαννάκης, είναι πρώην αντιδήμαρχος Δήμου Αθηναίων και μέλος του ΔΣ της Ελληνικής Ένωσης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου
Άρθρα σημαντικών προσωπικοτήτων που μοιράζονται σκέψεις και απόψεις για την Ελλάδα και τη θέση της στο μέλλον. Ανακαλύψτε περισσότερα στο αφιέρωμα “2023: Η Ελλάδα Στο Μέλλον”