Η σουρεάλ τοποθέτηση του Οικονόμου για την παραλίγο σύγκρουση τρένων στους Αγ. Αναργύρους

Διαβάζεται σε 6'
Η σουρεάλ τοποθέτηση του Οικονόμου για την παραλίγο σύγκρουση τρένων στους Αγ. Αναργύρους
Ο Βασίλης Οικονόμου εντυπωσιάζει με τις τοποθετήσεις του για το παραλίγο νέο ατύχημα με τα τρένα. iStock

Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Βασίλης Οικονόμου επιμένει πως ο κόσμος πρέπει να αισθάνεται ασφαλής στα τρένα. Tι λέει ο μηχανοδηγός που έσωσε νέο ατύχημα.

Η εμπειρία ενός μηχανοδηγού και μιας σταθμάρχη βοήθησαν ώστε να αποφευχθεί νέα μετωπική σύγκρουση αμαξοστοιχιών το πρωί της Παρασκευής, σε σημείο όπου δεν λειτουργεί κανένα από τα συστήματα ασφαλείας.

Δηλαδή, ούτε η τηλεδιοίκηση, μηδέ το ETCS (για τη σηματοδότηση) ή τα φωτοσήματα.

Ευτυχώς λειτουργούσε ο ασύρματος κι έτσι αποφεύχθηκε το μοιραίο.

Πιο συγκεκριμένα, το ένα τρένο είχε κατεύθυνση προς τη Χαλκίδα και το άλλο προς Κιάτο. Ο ένας μηχανοδηγός πήρε οδηγία να ξεκινήσει από τη σταθμάρχη της Αθήνας, μαζί με την ενημέρωση ότι θα κινηθεί ελεύθερα σε μονή γραμμή -μεταξύ των σταθμών Αθηνών και Αγίων Αναργύρων.

Ο άλλος μηχανοδηγός πήρε εντολή από τον σταθμάρχη του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών (ΣΚΑ) να κινηθεί στη γραμμή που ωστόσο, είχε ήδη μπει το τρένο προς Χαλκίδα.

Τα αντανακλαστικά της σταθμάρχη Αθηνών που επικοινώνησε με τον ΣΚΑ και επισήμανε τη λάθος εντολή είχε ως συνέπεια την άμεση ακύρωσή της.

«ΦΩΝΑΞΑ ΣΤΟΝ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟ ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ»

Μηχανοδηγός στην αμαξοστοιχία προς τη Χαλκίδα ήταν ο Δημήτρης Κουτσιαύτης, ο οποίος μίλησε στην εκπομπή «Κοινωνία Ώρα MEGA».

«Την Παρασκευή πραγματοποιούσα το δρομολόγιο 1210 (Πειραιάς-Αεροδρόμιο). Υπήρχε μια ολιγόλεπτη καθυστέρηση, λόγω της αυξημένης επιβατικής κίνησης. Έφτασα από το σταθμό Λαρίσης στην Αθήνα, έγινε αποβίβαση και επιβίβαση των επιβατών, που δόθηκαν τα απαραίτητα έγγραφα (1001), η σταθμάρχης του σταθμού της Αθήνας μου έκανε σινιάλο αποχώρησης, κάνοντας την αναγγελία βάσει του γενικού κανονισμού κυκλοφορίας.

Στην αναγγελία ανέφερε τα εξής: η 1210 αναχωρεί από την Αθήνα και σε μονή γραμμή προς τους Αγίους Αναργύρους. Στην πορεία μου, έχοντας τη δρομολογιακή μου ταχύτητα σύμφωνα με το εγχειρίδιο και πριν τη Λιοσίων-Τρεις Γέφυρες ακούω το συνάδελφο μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας 1307 που έκανε το δρομολόγιο Κιάτο-Πειραιάς, να ρωτάει τον ΣΚΑ τι περιμένει.

Απάντηση δεν πήρε.

Ξαναρώτησε ο συνάδελφος και ο ΣΚΑ του απάντησε να κινηθεί σε μονή γραμμή για την Αθήνα.

Να επισημάνω κάτι: επειδή ακούστηκαν διάφορα, στους Αγίους Αναργύρους μπορεί να υπάρχουν αρκετές γραμμές, αλλά η χάραξη του συγκεκριμένου τρένου ήταν προς τα εμένα. Αν συνέχιζαν την πορεία τους τα δυο τρένα, θα συναντιούνταν.

Τότε αντιλήφθηκα πως ο ΣΚΑ έστελνε την 1307 πάνω μας. Προχώρησα σε πλήρη πέδηση (μείωση ταχύτητας), χωρίς να αντιληφθούν οι επιβάτες πως υπάρχει κίνδυνος. Βέβαια, αν έβλεπα τα χειρότερα ήμουν έτοιμος για ακαριαία πέδηση και να κινηθώ προς τα πίσω.

Ο συνάδελφος μηχανοδηγός ξεκίνησε την αμαξοστοιχία, βγάζοντας αναγγελία ως έπρεπε. Μέσω του ασυρμάτου VHF του φώναξα «1307 σταμάτα. Έχω φύγει εδώ και ώρα από την Αθήνα».

Τι φωνάζουμε όμως, τόσα χρόνια ως σωματείο; Αν λειτουργούσαν τα συστήματα ασφαλείας θα είχε αποφευχθεί όλο αυτό.

Στο συγκεκριμένο σημείο, εδώ και χρόνια γίνονται έργα για την υπογειοποίηση».

Ο ΣΚΑ πώς έδωσε το ‘πράσινο’ φως;

«Δεν ξέρω ακριβώς τι έγινε. Δεν μπορώ να έχω εικόνα».

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών υποστηρίζει πως το σύστημα λειτούργησε

Όπως επισήμανε ο ρεπόρτερ της εκπομπής, στο Σιδηροδρομικό Κέντρο Αθηνών υπάρχουν 3 σταθμάρχες. Ο ένας εποπτεύει τη γραμμή για τη Χαλκίδα, ο άλλος αυτήν για το αεροδρόμιο και ο τρίτος τη γραμμή για Κιάτο. Υπάρχει και ένας επόπτης. Την στιγμή που έγινε το λάθος, υπήρχαν 4 άτομα επιφορτισμένα με την ασφάλεια της κυκλοφορίας

Πώς μπορεί να μην είδε ένας το λάθος;

Την απάντηση κλήθηκε να δώσει ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Βασίλης Οικονόμου.

Όπως είπε «το σύστημα ασφαλείας του σιδηροδρόμου λειτούργησε στη συγκεκριμένη περίπτωση. Είχαμε τέσσερις παράγοντες: τους δυο σταθμάρχες και τους δυο μηχανοδηγούς. Εκ των τεσσάρων, ο ένας από ό,τι φαίνεται δεν έκανε σωστά τη δουλειά του.

Οι άλλοι 3 παράγοντες, ως δικλείδες ασφαλείας αυτού του συστήματος αντελήφθησαν το πρόβλημα και σταμάτησαν το τρένο, πριν καν μπει στη μονή γραμμή, ώστε να μην υπάρξει πρόβλημα».

Άρα είναι ευχαριστημένος από τη λειτουργία;

«Το σύστημα ασφαλείας που λειτουργεί στο κομμάτι για τα Σεπόλια έκανε τη δουλειά του: τα δυο τρένα δεν μπήκαν σε αντιπαράθεση μέσα στην ίδια γραμμή. Γιατί δεν έχουμε τηλεδιοίκηση εκεί;

Επειδή γίνονται τα μεγάλα έργα υπογειοποίησης των σιδηροδρομικών γραμμών, ένα πολύ μεγάλο έργο για την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών γραμμών και της περιοχής. Θα τελειώσει στα επόμενα δυο χρόνια και αμέσως μετά θα μπει κι εκεί η τηλεδιοίκηση.

Πού αλλού δεν έχουμε τηλεδιοίκηση; Στο κομμάτι της Θεσσαλίας μετά τη μεγάλη καταστροφή του Daniel. Δεν υπάρχουν άλλα.

Τι πιστεύετε; Πως πάμε στα τυφλά; Θέλετε να βγει αυτή η εντύπωση; Εγώ λέω ότι υπάρχει πλήρης ασφάλεια και πλήρης εικόνα, για αυτό και δεν έγινε τίποτα».

Ο μηχανοδηγός που έσωσε τα χειρότερα, επισήμανε ότι «η πορεία του 1307 είχε χαραχθεί για να έλθει σε εμένα» με τον κύριο Οικονόμου να λέει το αφοπλιστικό «είχε χαραχθεί. Ήλθε όμως, ποτέ; Όχι». Γιατί του είπε ο κύριος Κουτσαύτης να μην μπει. «Άρα, δεν μπήκε» σχολίασε ο υφυπουργός.

Γνωρίζει σε πόση απόσταση σταμάτησαν οι αμαξοστοιχίες, ώστε να μη γίνει μετωπική σύγκρουση; «Η ενημέρωση που έχω είναι πως ήταν πάνω από ένα χιλιόμετρο. Λειτούργησε το σύστημα».

«Υποχρεωμένοι να ειδοποιούν οι μηχανοδηγοί»

Ομολόγησε πως υπήρξε ανθρώπινο λάθος στην περίπτωση της περασμένης Παρασκευής και «για αυτό υπάρχει και η έρευνα, ώστε να δούμε τι έγινε».

Δεν το διόρθωσε όμως, κάποιος σταθμάρχης, αλλά οι μηχανοδηγοί μεταξύ τους.

«Δεν έχετε πλήρη εικόνα. Αυτήν θα τη δώσουν οι απομαγνητοφωνημένες συνομιλίες. Μίλησαν ο σταθμάρχης των Αθηνών και οι δυο μηχανοδηγοί».

Αν δεν φώναζε ο κύριος Κουτσαύτης τι θα γινόταν;

«Ήταν υποχρεωμένος να το κάνει. Δεν το έκανε χάριν γούστου. Όλα αυτά είναι πρωτόκολλα. Δεν γίνεται κάτι αν θέλει να το κάνει κάποιος. Δεν πάμε έτσι, τυχαία.

Για να πούμε ότι πρέπει να πάρει ο κόσμος το σιδηρόδρομο για τις μετακινήσεις του, πρέπει να νιώθει ασφαλής. Μπορεί να το κάνει αυτό. Υπάρχουν δικλείδες ασφαλείας. Στο κομμάτι των Σεπολίων, όταν τελειώσουν τα μεγάλα έργα θα μπει τηλεδιοίκηση».

Στα του ‘τυφλού’ σε επίπεδο συστημάτων ασφαλείας της Θεσσαλίας, ο κύριος Οικονόμου είχε να επισημάνει ότι «έγινε μια τεράστια ζημιά που είναι σε φάση αποκατάστασης. Δεν έχω να πω κάτι άλλο.

Είναι ένα θέμα αντικειμενικό. Έγινε τεράστια καταστροφή και πρέπει να πληρώσουμε μισό δισεκατομμύριο ευρώ για να την αποκαταστήσουμε. Αυτό δεν γίνεται από τη μια μέρα στην άλλη.

Εκκρεμούν οι προσλήψεις σταθμαρχών αυτήν την στιγμή. Είναι οι νομικές διαδικασίες του κράτους που δεν μπορούν να γίνουν προσλήψεις από τη μια μέρα στην άλλη».

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα