ΗΣΑΠ: Οι μεγάλοι κίνδυνοι στους συρμούς, οι δίσκοι πέδησης και η επιστολή των εργαζόμενων

Διαβάζεται σε 6'
ΗΣΑΠ
ΗΣΑΠ ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ / EUROKINISSI

Η κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι συρμοί του ΗΣΑΠ στη Γραμμή 1 του Μετρό δεν επιτρέπουν εφησυχασμό. Τι καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι.

Την τελευταία ημέρα του περασμένου μήνα το NEWS 24/7 κατέγραψε την ακόλουθη είδηση: “Συρμός του Ηλεκτρικού που κινούνταν με κατεύθυνση προς Πειραιά εκκενώθηκε στον σταθμό του Μοσχάτου καθώς βαγόνι γέμισε με καπνούς.

Σε ανακοίνωση της η ΣΤΑΣΥ αναφέρει πως συρμός στη Γραμμή 1 του Μετρό εκκενώθηκε στις 2 το μεσημέρι της Παρασκευής στον σταθμό Μοσχάτο, λόγω τεχνικής βλάβης, που προκάλεσε έκλυση καπνού, πιθανότατα κατά το φρενάρισμα.

Ο συρμός αποσύρθηκε στο αμαξοστάσιο για τεχνικό έλεγχο. Το περιστατικό προκάλεσε προσωρινά μικρές καθυστερήσεις μέχρι την πλήρη αποκατάσταση της κυκλοφορίας στη Γραμμή”.

Με μία απλή αναζήτηση, αντιλαμβάνεται κανείς ότι πρόκειται για τον τέταρτο περιστατικό δυσλειτουργίας που καταγράφεται στον ΗΣΑΠ μέσα σε μόλις ένα μήνα.

Για το δεύτερο περιστατικό, που έλαβε χώρα ανήμερα της Πρωτοχρονιάς, εκδόθηκε ανακοίνωση των εργαζόμενων (σε υψηλούς τόνους) και διατάχθηκε περαιτέρω έρευνα από τον Εισαγγελέα.Η διοίκηση απάντησε πως βρίσκεται σε εξέλιξη πρόγραμμα ανακαίνισης 14 συρμών.

Τελικά τι ακριβώς συμβαίνει στον ΗΣΑΠ; Γιατί τα περιστατικά δυσλειτουργιών συρμών έχουν πυκνώσει και πόσο επικίνδυνα είναι;

Μερικές από τις απαντήσεις δίνονται παρακάτω…

To περιστατικό της Παρασκευής με τα μάτια του ειδικού

Οτι συνέβη την Πέμπτη στο σταθμό του Μοσχάτου (σε κίνηση προς τον Πειραιά) δεν συνέβη, όπως τονίσαμε, για πρώτη φορά.Ο μηχανοδηγός του εν λόγω συρμού, Δημήτρης Γουρτής μάς αφηγείται τα εξής: “Είμαστε στο σταθμό του Μοσχάτου και οι επιβάτες βγαίνουν έντρομοι από το συρμό έχοντας ενεργοποιήσει πρώτα το σήμα κινδύνου. Φωνάζουν για πολύ καπνό εντός του συρμού.

Ενημέρωσα αμέσως έτσι ώστε να κοπεί το ρεύμα και άρχισα να χρησιμοποιώ τους πυροσβεστήρες. Χρησιμοποίησα συνολικά τρεις μέχρι να διασφαλίσω ότι δεν έβγαινε άλλος καπνός. Ο σταθμάρχης την ίδια ώρα βοήθησε ώστε να εκκενωθεί άμεσα τόσο ο συρμός όσο και ο σταθμός εν γένει γιατί κανένας δεν θα μπορούσε να προβλέψει πως θα εξελισσόταν όλο αυτό.

Το Κέντρο Ελέγχου έστειλε ξανά το ρεύμα και πήγα στο Φάληρο για να διευκολύνω την κυκλοφορία που είχε σταματήσει. Εκεί ήρθαν και τεχνικοί για να διαπιστώσουν τι έχει συμβεί. Εν συνεχεία ο συρμός αποσύρθηκε στον Πειραιά”. Διαπιστώθηκε από τους τεχνικούς ότι οι καπνοί προήλθαν από το σύστημα πέδησης”.

Η εν γένει κατάσταση

Το παραπάνω περιστατικό ανησύχησε τους εργαζόμενους όπως και τα πολλά προηγούμενα που έχουν καταγραφεί. “Ο συγκεκριμένος συρμός έχει κάνει περίπου 4.000.000 χιλιόμετα και είναι 40 ετών”, τονίζει ο κ.Γουρτής, που είναι μέλος της Επιτροπής Υγείας και Ασφάλειας των εργαζόμενων στη ΣΤΑΣΥ και μέλος του διοικητικού συμβουλίου του ΣΗΕΚ (Σωματείο Ηλεκτροδηγών και Εργαζόμενων Κίνησης).

“Με την εταιρία να λειτουργεί αυστηρά πλέον με βάση τη σχέση κόστους και οφέλους, στο πλαίσιο της εμπορευματοποίησης των αστικών συγκοινωνιών που εχουν επιβάλει οι πολιτικές όλων όσων κυβέρνησαν και κυβερνούν μεχρι και σήμερα τη χώρα, πρώτο μέλημα είναι η μείωση του κόστους και όχι η ανάγκη μετακίνησης του λαού της Αττικής με ασφάλεια.

Έτσι πέρα απο τις τεράστιες ελλείψεις σε προσωπικό δεν υπάρχουν ανταλλακτικά, ενώ αναζητούνται κονδύλια για την ανακατασκευή των παλαιών συρμών. Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι η αφενός η επικίνδυνη κατάσταση που περιγράφεται και η καθημερινή ταλαιπωρία των επιβατών” συνεχίζει.

Για να γίνει πλήρως αντιληπτό ότι κυριαρχεί η λογική της μείωσης του κόστους ο κ. Γουρτής μάς πληροφορεί για το εξής: “Παλαιότερα στην Γραμμη 1, αυτή του Ηλεκτρικού δηλαδή, υπήρχαν διαθέσιμοι 45 συρμοί. Τώρα είναι περίπου 11 ενώ έχουμε στη διάθεσή μας και 4 που έχουμε πάρει δανεικούς από το Μετρό. Τα δομολόγια το Σαββατοκύριακο έχουν μειωθεί 50% ενώ μεγάλη μείωση καταγράφεται και στα δρομολόγια τις καθημερινές”.

Σύμφωνα με το Οργανόγραμμα της ΣΤΑ.ΣΥ. οι προβλεπόμενες θέσεις εργασίας είναι 3.128 με τις κενές θέσεις να κινούνται γύρω στις 800. Είναι σαφές, άρα, ότι υπάρχει υποστελέχωση των υπηρεσιών.

Ο Δημήτρης Γουρτής θίγει, έτσι, και το ζήτημα της εξάντλησης του προσωπικού: “Μιλάμε για υπερωρίες πολλών χιλιάδων ωρών. Συνομιλούσα πρόσφατα με συνάδελφο ο οποίος μου αποκάλυψε ότι δούλεψε συνεχόμενα τρεις μήνες χωρίς ρεπό! Θα ήθελα να μου απαντήσει κάποιος αν έχει εκτιμηθεί τι είδους ρίσκα κρύβει αυτή η κατάσταση. Και επίσης υπάρχει και το θέμα με τους τεχνικούς.Οι παλιοί συνταξιοδοτούνται και δεν μπορούν να μεταλαμπαδεύσουν την πείρα τους στους νεότερους. Πώς θα αντεπεξέλθουν οι νέοι στις αυξημένες απαιτήσεις και στις ακόμα περισσότερες βλάβες;” τονίζει.

Η έγγραφη ενημέρωση της ΣΤΑ.ΣΥ από τους εργαζόμενους

Η Επιτροπή Υγείας και Ασφάλειας των Εργαζόμενων της ΣΤΑ.ΣΥ έχει ενημέρωσει πολλάκις τη διοίκηση για το έλλειμμα ασφάλειας.

Σε επιστολή που έχουν αποστείλει τα μέλη της Επιτροπής Υγείας και Ασφάλειας, Γεωργία Γκατζέλια και Δημήτρης Γούρτης με το χαρακτήρα του κατεπείγοντος στις 24 Οκτωβρίου του 2024 τονίζεται ότι παρατηρούνται σοβαρά προβλήματα στο σύστημα πέδησης των συρμών.

Διαβάζουμε χαρακτηριστικά στην επιστολή, την οποία είδε το NEWS 24/7: “Ειδικότερα, όσον αφορά το πρόβλημα με την πέδηση των συρμών, σάς έχουμε ενημερώσει ότι έχουν καταγραφεί τουλάχιστον δύο περιπτώσεις όπου συρμός 1ης παραλαβής τού ΜΕΤΡΟ παρουσίασε «χαλαρή» πέδηση, δηλαδή το μήκος που διένυσε ο συρμός μέχρι να ακινητοποιηθεί ήταν πολύ περισσότερα μέτρα από τα προβλεπόμενα. Αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι ο συρμός δεν ακινητοποιήθηκε εντός τού σταθμού ή και στη προβλεπόμενη θέση. Αντίθετα στη μια περίπτωση ο συρμός σταμάτησε περίπου 10 μέτρα εκτός τής αποβάθρας και στην άλλη περίπτωση σταμάτησε περίπου 50 μέτρα εκτός τής αποβάθρας”.

Στην επιστολή τίθενται από τους εργαζόμενους τέσσερα σημαντικά ερωτήματα που μεταφέρουμε αυτούσια:

1. Πότε έγιναν έλεγχοι στα «ελατήρια» κυλίνδρων πέδης;
2. Πότε έχουν αλλαχθεί τα εν λόγω «ελατήρια» και τούς αριθμούς των ανταλλακτικών;
3. Πότε έχει ελεγχθεί το «πάχος» των δίσκων πέδησης και τα αντίγραφα των μετρήσεων.;
4. Κάθε πότε γίνεται έλεγχος τού μήκους πέδησης;
5. Τα αντίγραφα των σχετικών αναφορών από τις μετρήσεις των πεδήσεων;

Καταληκτικά οι υπογράφοντες ενημερώνουν: “Επειδή το ζήτημα είναι μείζον και η αδιαφορία σας για θέματα που άπτονται της ασφάλειας είναι χαρακτηριστική και δεδομένου ότι στους τερματικούς σταθμούς οι συρμοί σταθμεύουν μερικές δεκάδες εκατοστά (!) από τον συγκρουστήρα (buffer), σάς ενημερώνουμε ότι για το ζήτημα αυτό θα ενημερωθεί ο Υπουργός Μεταφορών και θα κληθεί να απαντήσει στην Βουλή των Ελλήνων”.

Προφανώς, ουδείς μπορεί να ισχυριστεί ότι δεν γνώριζε σε περίπτωση που συμβεί κάτι πιο σοβαρό στο μέλλον. Η επιστολή άλλωστε, μέρος της οποίας δημοσιεύσαμε, είναι η τελευταία από τις πολλές που έχουν σταλεί στη ΣΤΑ.ΣΥ.

Να υπενθυμίσουμε, τέλος, και τούτο: Ο ΗΣΑΠ εξυπηρετεί περίπου 250εκ επιβάτες κάθε χρόνο…

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα