Κωνσταντίνος Αδρακτάς: Πέθανε ο “πατέρας” του πρώτου ηλεκτρικού αυτοκινήτου
Πέθανε ο Έλληνας εφευρέτης του πρώτου ηλεκτρικού αυτοκινήτου, Enfield 8000, που θεωρείται παγκοσμίως το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που μπήκε σε παραγωγή.
- 24 Νοεμβρίου 2020 16:01
Πέθανε ο Κωνσταντίνος Αδρακτάς, o άνθρωπος που επινόησε και υλοποίησε το Εnfield 8000, το μικρό ηλεκτρικό μοντέλο αυτοκινήτου που κατασκευαζόταν στη χώρα μας στην αρχή της δεκαετίας του 1970, και θεωρείται παγκοσμίως το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που μπήκε σε παραγωγή.
Το αυτοκίνητο αυτό είχε την τιμητική του, δίπλα στον Κυριάκο Μητσοτάκη στην εκδήλωση στο Γκάζι τον περασμένο Ιούνιο, που έγινε για την Πράσινη Συμφωνία και την Προώθηση της Ηλεκτροκίνησης μεταξύ υπουργείων και φορέων.
Την είδηση του θανάτου του Έλληνα μηχανικού έκανε γνωστή ο Βασίλης Αποστολόπουλος, ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου “Ιατρικό Αθηνών”, με ανάρτησή του στη σελίδα του στο facebook στην οποία αναφέρει:
“Ο Κωνσταντίνος Αδρακτάς είναι ο εφευρέτης μεταξύ άλλων του πρώτου σύγχρονου ηλεκτρικού αυτοκινήτου Enfield (κάποτε ίσως εξιστορήσω το πως τα οικονομικά συμφέροντα το έθαψαν). Ο εκλιπών υπήρξε φίλος του πατέρα μου, στη συνέχεια δικός μου και γείτονας μου στο Λονδίνο τα φοιτητικά μου χρόνια. Είχαμε μια εξαιρετική σχέση συμπάθειας και εκτίμησης. Απόφοιτος του MIT στην αστρονομία και αστροναυτική δούλεψε για τη NASA και προσωπικά τον αξιολογώ ως τον άνθρωπο με το υψηλότερο IQ που έχω γνωρίσει. Καλή ανάπαυση”.
Η αποθήκευση της ηλεκτρικής ενέργειας στο Enfield γινόταν σε οκτώ μπαταρίες μολύβδου, έξι στοιχείων και χωρητικότητας 120 Ah, μοιρασμένες στο εμπρός και το πίσω μέρος του αμαξώματος. Έδιναν κίνηση στον ηλεκτροκινητήρα συνεχούς ρεύματος των μόλις 8,2 ίππων που μετέφερε την κίνηση στους πίσω τροχούς, ενώ για τα βοηθητικά κυκλώματα φρόντιζε μία επιπλέον μπαταρία 55 Αh.
Τι “σκότωσε” το Enfield 8.000
Αναλυτικότερα, το πρώτο σύγχρονο ηλεκτρικό αυτοκίνητο παραγωγής του κόσμου κατασκευάστηκε στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στη Σύρο, πριν σαράντα χρόνια. Η ιστορία του αποτυπώνει το νεοελληνικό παράδοξο.
Καινοτομία και αναπτυξιακά κωλύματα, σαν να “φοβόμαστε” την ανάπτυξη της τεχνολογίας, ενώ έχουμε ιδέες. Αποτυπώνει όμως και το σκοτεινό πολιτικό πεδίο της χώρας, την δεκαετία του ’70.
Το Enfield 8000 αποτελεί πλέον έναν θρύλο, ένα ορόσημο στην παγκόσμια ιστορία αυτοκινήτου, με πολλούς κατά καιρούς, να προσπαθούν να το ανακατασκευάσουν και να το μεταποιήσουν.
Η Enfield Automotive, που είχε έδρα το Isle of Wight της Μ. Βρετανίας, κατάφερε να κατακτήσει ένα σημαντικό συμβόλαιο για την παραγωγή 100 περίπου αυτοκινήτων, απέναντι στις προτάσεις των Ford και Leyland. Λίγο πριν ξεκινήσει η παραγωγή, ο ιδιοκτήτης της εταιρείας, ο εφοπλιστής Γιάννης Γουλανδρής, αποφάσισε να μεταφέρει το εργοστάσιο στη Σύρο.
Ιστορικά, θεωρείται το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο στον κόσμο, που μπήκε σε παραγωγή. Η όλη ιδέα είχε να κάνει με το πώς θα μπορέσει να γίνει φιλικό προς το κοινό, ωστόσο, δυστυχώς, “κόλλησε” στη γραφειοκρατία την περίοδο της Χούντας και με την μεταπολίτευση, η ιδέα είχε εγκαταλειφθεί.
To 2016, o διευθυντής σύνταξης του περιοδικού “4 Τροχοί”, Μιχάλης Σταυρόπουλος, είχε μιλήσει στο News 24/7 με αφορμή την ταινία “Ανάμεσα σε δυο νησιά” που σκηνοθέτησε και αφορούσε στην ιστορία του πρωτοποριακού αυτοκινήτου.
Η χρονική συγκυρία δεν ευνόησε το Enfield
Όπως μας ανέφερε τότε ο κ. Σταυρόπουλος, το αυτοκίνητο διέθετε ηλεκτρικό κινητήρα 8,2 ίππων, τελική ταχύτητα 80 χιλιομέτρων την ώρα και αυτονομία 80 χιλιομέτρων. Αυτό που το έκανε ξεχωριστό ήταν το πολύ μικρό του μέγεθος, μιας και το μήκος του ήταν μόλις 2,7 μέτρα. Συνολικά κατασκευάστηκαν 123 αυτοκίνητα που σήμερα θεωρούνται, κάτι παραπάνω από συλλεκτικά.
“Στην Ελλάδα δεν πήρε ποτέ άδεια γιατί υπήρξαν διάφορες πολιτικές πιέσεις και δεν ήξεραν πώς να φορολογήσουν τον ηλεκτρικό κινητήρα. Η χρονική συγκυρία δεν ευνόησε το Enfield. Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο ακόμα και τώρα είναι ένα ακριβό προϊόν και το κοινό που ενδιαφέρεται είναι περιορισμένο. Από την άλλη, η μείωση του κόστους παραγωγής είναι πολύ δύσκολη, μιλάμε κοινώς για έναν φαύλο κύκλο. Το κόστος δεν έχει να κάνει με τα μηχανικά μέρη, αλλά με τις μπαταρίες και το σύστημα διαχείρισης της ηλεκτρικής ενέργειας”.
Χαρακτηριστικά του Ε8000
Το πλαίσιό του ήταν αλουμινένιο, ενώ τα στάνταρ εσωτερικής σχεδίασης ήταν παρόμοια με τη Rolls Royce (είχε για παράδειγμα, δερμάτινα καθίσματα). Σχεδιαστές του ήταν οι John Samuel, John Acroyd και ο Κων/νος Αδρακτάς, πρόεδρος και τεχνικός διευθυντής της Enfield.
Τα τεχνικά του χαρακτηριστικά του, όπως τα είχε περιγράψει ο Κων/νος Γκαράκης, Ενεργειακός Μηχανικός ΜSc in Εnergy – Heriot Watt University, ήταν:
-Διθέσιο με αλουμινένιο σκελετό και συμβατικές πόρτες.
-Μεγάλες καμπύλες επιφάνειες και θερμαινόμενο παμπριζ. Δεν διέθετε θέρμανση. Όπισθεν με κουμπί.
-Χρήση ηλεκτροκινητήρα 48V DC με ισχύ 8,16HP (6kW) / 4400 rpm. Πίσω κίνηση χωρίς κιβώτιο ταχυτήτων. Έφερε φορτιστή το όχημα που συνδεόταν στο ηλεκτρικό δίκτυο.
-Μπαταρίες οξέος μολύβδου 110Αh/48V. 8 συνολικά (55Ah/12V) 4 εμπρός και 4 πίσω + 1 ακόμη για τα φώτα, αναπτήρα. Φόρτιση σε περίπτωση free-wheeling.
-6 h φόρτιση και αυτονομία 110-130km ανάλογα το έδαφος.
-Βάρος 965kg εκ των οποίων 308kg οι μπαταρίες!
-Μήκος 2,7m και μικρό κύκλο περιστροφής. Ευέλικτο όχημα με ικανοποιητική επιτάχυνση. Μέγιστη ταχ. 70-80 km/h.
-Επιτυχία σε όλα τα tests του Η.Β. – Αθόρυβο.
-Δερμάτινο σαλόνι – Διαθέσιμο σε πορτοκαλί, κόκκινο, λευκό και κίτρινο.
-Το κόστος του ήταν 2.808 λίρες Αγγλίας (1975), ενώ ήταν εγκεκριμένο από το Ηνωμένο Βασίλειο για την κυκλοφορία του.
-Κυκλοφόρησαν δύο εκδόσεις τους: i) Bicini και ii) Μiner (Σουηδία).
Το Ε8000 ήταν ένα διθέσιο όχημα, ουσιαστικά ίδιο με το αγγλικό, με ακριβώς τα ίδια τεχνικά χαρακτηριστικά και το ίδιο ακριβώς σχήμα. Η μόνη τους διαφορά ήταν ότι αυτό που κατασκευάστηκε στη Σύρο ήταν από αλουμίνιο και οι πόρτες του δεν ήταν συρόμενες αλλά άνοιγαν με το συμβατικό τρόπο. Όλα τα Ε8000 προωθήθηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο. Δεν έλαβε ποτέ έγκριση για τη κυκλοφορία του στην Ελλάδα λόγω αδυναμίας φορολόγησης του (η επίσημη αιτία).
Διαβάστε τις Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του News247.gr.