Μάχη στη ζωή, μάχη με το θάνατο
Αγώνα δίνουν οι γιατροί του νοσοκομείου Ηρακλείου για να κρατήσουν στη ζωή τον 36χρονο πιλότο. Πώς έγινε η αερομαχία που οδήγησε στη μοιραία σύγκρουση. Τα κρίσιμα συστήματα που έλειπαν
- 27 Αυγούστου 2010 12:46
Μάχη για τη ζωή του δίνει ο 36χρονος σμηναγός Ιωσήφ Αναστασάκης, πατέρας ενός παιδιού, που νοσηλεύεται στην Εντατική Μονάδα του νοσοκομείου Ηρακλείου, καθώς οι γιατροί προσπαθούν να σταθεροποιήσουν την κατάστασή του λόγω της σοβαρής εσωτερικής αιμορραγίας.
Οι γιατροί τον χαρακτηρίζουν παλικάρι, καθώς δείχνει ότι προσπαθεί να κρατηθεί στη ζωή παρά την κατάστασή του, καθώς έχει χάσει πλέον την επαφή με το περιβάλλον, λόγω τραυμάτων και στην περιοχή του εγκεφάλου.
Ο γιατρός του νοσοκομείου Ιεράπετρας, που συνόδευσε στο ελικόπτερο σούπερ πούμα τον 36χρονο σμηναγό, είπε ότι η εσωτερική αιμορραγία είναι τρομακτική, αλλά έως τότε ο πιλότος διατηρούσε τις αισθήσεις του και κατόρθωνε να κουνά το χέρι.
Χθες ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Ε.Βενιζέλος έφθασε εσπευσμένα στο Ηράκλειο με C 130 και μετέβη άμεσα στο νοσοκομείο της πόλης, όπου προήδρευσε σε σύσκεψη με τους γιατρούς που παρακολουθούσαν τους δύο πιλότους.
Ο δεύτερος πιλότος, Παύλος Βοτζάκης 25 ετών ανθυποσμηναγός, ο οποίος νοσηλεύεται επίσης στο ΠΕΠΑΓΝΗ με πολλαπλά κατάγματα είναι σε σταθερή κατάσταση.
Για μαύρη μέρα στην Πολεμική Αεροπορία έκανε λόγο ο Ε.Βενιζέλος, για το θάνατο του 33χρονου σμηναγού Αναστάσιου Μπαλατσούκα, η κηδεία του οποίου θα γίνει το Σάββατο στον ιερό ναό του Αγίου Δημητρίου στην Άρτα. Ήταν ο τρίτος χειριστής που ενεπλάκη στην αερομαχία και χειριζόταν το μονοθέσιο F – 16.
“Χάσαμε ένα ακόμα παλικάρι. Η οδύνη μας είναι πολύ μεγάλη. Ένα ακόμα παλικάρι δίνει τη μάχη της ζωής.Όσο για τα ακριβή αίτια του συμβάντος έχουμε χρόνο να τα δούμε. Τώρα πρέπει να ξεπεράσουμε το δύσκολο κάβο. Η πολιτεία, η κυβέρνηση, όλη η ελληνική κοινωνία, νοιώθει τους ανθρώπους αυτούς ως δικούς της, είμαστε και εμείς μέλη των οικογενειών τους” είπε ο Ε.Βενιζέλος.
Πως έγινε το δυστύχημα
Τα F -16 είχαν απογειωθεί από το αεροδρόμιο της Σούδας για άσκηση αναχαίτησης βομβαρδιστικών και πετούσαν νοτιοανατολικά της Κρήτης πάνω από τη νήσο Χρυσή, σε περιοχή δεσμευμένη από την Πολεμική Αεροπορία.
Συνολικά έξι τον αριθμό, χωρίστηκαν σε δύο ομάδες. Τα τέσσερα αεροσκάφη είχαν τον ρόλο των επιτιθέμενων. Δύο από αυτά πετούσαν με σκοπό τον βομβαρδισμό περιοχής, τα άλλα δύο είχαν ρόλο κάλυψης και βρίσκονταν ψηλότερα και πίσω, ενώ τα τελευταία δύο – το μοιραίο μονοθέσιο και το διθέσιο- είχαν τον ρόλο της αναχαίτισης από χαμηλό ύψος.
Το σενάριο της άσκησης ήταν από τα πλέον δύσκολα όπως λένε έμπειροι χειριστές, καθώς οι απότομες άνοδοι και κάθοδοι των αεροσκαφών καθώς και οι μικρές αποστάσεις μεταξύ τους φθάνουν στα όρια ανθρώπους και μηχανές.
Η βίαιη, μοιραία σύγκρουση των δύο F-16 που ανήκαν στην ομάδα βομβαρδισμού έγινε κατά τη φάση της αποφυγής εικονικών πυρών από την ομάδα αναχαίτισης.
Είχαν εξαπολύσει εικονικά πυρά κατά της άλλης ομάδας αεροσκαφών με τα οποία είχαν εμπλακεί σε μια σκληρή αερομαχία με ανεβοκατεβάσματα.
Από τα ίχνη των ραντάρ πάντως η σύγκρουση έγινε σε ύψος περίπου 700 μέτρων και σε απόσταση 15 μιλίων από την ακτή.
Έλειπαν κρίσιμα συστήματα
Δύο συστήματα, που αν υπήρχαν θα είχαν σώσει πιθανόν τη ζωή του πιλότου του μονοθέσιου F 16 δεν έχουν εγκατασταθεί στα αεροσκάφη, σύμφωνα με την εφημερίδα “ΤΑ ΝΕΑ”.
Το ένα, είναι σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης και δίνει σήμα στον πιλότο, όταν το αεροσκάφος του ξεπεράσει την κρίσιμη απόσταση ασφαλείας από άλλο αεροσκάφος. Η προμήθεια ματαιώθηκε για πρώτη φορά μετά την ενημέρωση από τους Αμερικανούς κατασκευαστές, ότι το υπό εξέταση σύστημα δεν ήταν συμβατό με τα συγκεκριμένα αεροσκάφη και ήδη είναι σε εξέλιξη μια δεύτερη διαδικασία προμήθειας άλλου, που θα είναι συμβατό.
Το δεύτερο σύστημα αφορά τον εντοπισμό και τη διάσωση. Τοποθετείται στη φόρμα του χειριστή και δίνει μέσω GPS το ακριβές σημείο που βρίσκεται κάθε στιγμή. Έτσι σε περίπτωση ατυχήματος η διάσωση του πιλότου είναι απλά θέμα χρόνου.
Τα δύο αεροσκάφη που συγκρούστηκαν είχαν φθάσει στην Ελλάδα, το πρώτο στις 25 Φεβρουαρίου 2004 και είχε συμπληρώσει 1.315 ώρες πτήσης και το δεύτερο στις 19 Ιουνίου 2003 και είχε συμπληρώσει 1.130 ώρες πτήσης.
Από το ΓΕΑ, ανακοινώθηκε ότι ο άτυχος σμηναγός είχε στο ενεργητικό του 1.202 ώρες πτήσης, από τις οποίες 580 σε αυτό τον τύπο αεροσκάφους, ο Ιωσήφ Αναστασάκης 1.955 ώρες και ο ανθυποσμηναγός Παύλος Βογιατζάκης 431 ώρες (ήταν ο εκπαιδευόμενος).