Μετρό: Αυτοψία στον τερματικό σταθμό στην Καλαμαριά και σοβαρά ερωτήματα
Διαβάζεται σε 8'Τα σχέδια που εξετάζονται για τη διαμόρφωση του σταθμού στην Καλαμαριά. Οι τρεις εναλλακτικές προτάσεις.
- 16 Φεβρουαρίου 2024 18:36
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της κυβέρνησης, μετά την εκκίνηση της λειτουργίας της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης, εντός εξαμήνου θα τεθεί σε λειτουργία και η γραμμή προς την Καλαμαριά.
Τον Νοέμβριο, όπως ανακοινώθηκε, αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία η βασική γραμμή, κάτι που σημαίνει ότι τον Απρίλιο του 2025 είναι προγραμματισμένο λειτουργήσει και η επέκταση της Καλαμαριάς.
Είναι αυτό δυνατό; Υπάρχουν συγκεκριμένα ερωτήματα που χρήζουν απάντησης τη δεδομένη στιγμή και σχετίζονται με την επέκταση του Μετρό. Τι γίνεται με τον τερματικό σταθμό στην Καλαμαριά; Πότε θα γίνουν οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις 35 στρεμμάτων και με βάση ποια κυκλοφοριακή μελέτη θα λειτουργήσει ανατολικά, τη στιγμή που σχεδιάζεται 100 λεωφορεία τουλάχιστον να τερματίζουν στον συγκεκριμένο σημείο στη Μίκρα; Πώς θα προχωρήσει η διάνοιξη της Πόντου και πόσο αυτή θα ωφελήσει, τη στιγμή που το τέλος της φτάνει στην τάφρο και δεν συνδέεται με την οδό Γεωργικής Σχολής;
Το ιστορικό
Να θυμίσουμε ότι ο σχεδιασμός και τα χρονοδιαγράμματα για το Μετρό Θεσσαλονίκης έχουν αλλάξει επανειλημμένα. Ο αρχικός σχεδιασμός για την επέκταση του Μετρό στην Καλαμαριά προέβλεπε ολοκλήρωση του έργου το 2021. Ωστόσο μετά τις καθυστερήσεις που σημειώθηκαν, τον Σεπτέμβριο του 2022, ο τότε υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Καραμανλής, είχε υποσχεθεί ότι το έργο ύψους 450 εκατ. ευρώ, θα ολοκληρωθεί στο πρώτο εξάμηνο του 2024 και η επέκταση του μετρό στην Καλαμαριά θα παραδοθεί για χρήση.
Μάλιστα, όπως γράφει το parallaximag, το 2022, ο πρώην υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Κ. Καραμανλής δήλωνε ότι «βάλαμε τότε έναν πολύ φιλόδοξο στόχο να ολοκληρωθεί η επέκταση στο πρώτο εξάμηνο του 2024», ενώ ανέφερε πως «πλέον τα έργα πολιτικού μηχανικού και επιδομής είναι σε πολύ προχωρημένο στάδιο, με αποτέλεσμα το χρονοδιάγραμμα να μην είναι στη σφαίρα της φαντασίας, αλλά να είναι υλοποιήσιμο» τονίζοντας ότι «κρινόμαστε από τα χρονοδιαγράμματα που θέτουμε».
Σχετικά δε με τη διάνοιξη της οδού Πόντου, που συνδέεται άμεσα με τη λειτουργία του τερματικού σταθμού του Μετρό στη Μίκρα, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών είχε επαναλάβει τη δέσμευσή της κυβέρνησης ότι “θα βρεθούν τα απαραίτητα χρήματα για να πραγματοποιηθεί το Project” και πως «είμαστε εδώ για να δώσουμε λύσεις σε ζητήματα που απασχολούν την περιοχή εδώ και δεκαετίες, χωρίς μεγάλα λόγια και τυμπανοκρουσίες. Η Θεσσαλονίκη έχει ταλαιπωρηθεί εδώ και πολλά χρόνια από τα πολλά “θα”».
Έκτοτε τα πράγματα δεν κύλησαν όπως τα είχε περιγράψει ο τότε υπουργός Μεταφορών και σίγουρα λοιπόν η επέκταση της Καλαμαριάς, δύσκολα θα είναι έτοιμη και σε ένα χρόνο. Παρότι οι εργασίες στους 5 σταθμούς της επέκτασης προς την Καλαμαριά, έχουν προχωρήσει σε σημαντικό βαθμό, στον τερματικό σταθμό της Μίκρας, οι εργασίες παραμένουν σε πρωταρχικό στάδιο ενώ οι απαιτούμενες απαλλοτριώσεις ακόμη βρίσκονται στον αέρα.
Δείτε τα σχέδια:
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, στον τερματικό σταθμό της Μίκρας θα πρέπει να γίνουν απαλλοτριώσεις 35 στρεμμάτων για τις οποίες σύμφωνα με πληροφορίες, οι απαραίτητες χρηματοδοτήσεις δεν έχουν διασφαλιστεί, ούτε υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση τους. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, οι απαλλοτριώσεις για την διάνοιξη της οδού Πόντου, ξεπερνούν τα 18 εκατομμύρια ευρώ, ποσό που πρέπει να διασφαλιστεί από την κεντρική κυβέρνηση.
Τα σχέδια για τον τερματικό σταθμό στη Μίκρα Αυτό όμως που κάνει εντύπωση και εγείρει πολλά ερωτήματα για την προετοιμασία και κατασκευή του τερματικού σταθμού της Μίκρας, είναι ότι οι βασικές υποδομές, σύμφωνα με πληροφορίες, υλοποιούνται χωρίς να έχει διενεργηθεί κυκλοφοριακή μελέτη.
Να σημειωθεί ότι στον τερματικό σταθμό του Μετρό στην Καλαμαριά, πρέπει να δημιουργηθούν οι υποδομές για την μελλοντική επέκταση της γραμμής του Μετρό προς Αεροδρόμιο, όπως βέβαια και η κατασκευή οργανωμένου χώρου μετεπιβίβασης για τις λεωφορειακές γραμμές που θα καταλήγουν. Επίσης θα πρέπει να διαμορφωθεί και χώρος στάθμευσης αυτοκινήτων. Στην παρούσα φάση το μόνο που έχει γίνει είναι κάποια έργα οδοποιίας και βασικής διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου του σταθμού του μετρό.
Η Parallaxi φέρνει στο φως τα σχέδια που υπάρχουν για τη διαμόρφωση του τερματικού σταθμού του Μετρό στην Μίκρα. Πρόκειται για τρία σχέδια που αποτυπώνουν πως πρόκειται να διαμορφωθεί ο χώρος:
Στο εργοτάξιο της Μίκρας
Οι εργασίες στο εργοτάξιο του τερματικού σταθμού της Μίκρας, όπως διαπιστώσαμε επισκεπτόμενοι το χώρο, βρίσκονται σε εξέλιξη, αλλά ακόμα ο σταθμός βρίσκεται σε πολύ αρχικό στάδιο. Οι εργασίες εντοπίζονται κυρίως κοντά στην οδό Χανίων ενώ ο περιφραγμένος χώρος, παραπλεύρως του καταστήματος του Lidl, προς τον τερματικό σταθμό των αυτοκινήτων, ακόμα παραμένει χωράφια.
Είναι ένας τεράστιος περιφραγμένος με λαμαρίνες χώρος, στον οποίο, στο μεγαλύτερο του μέρος, δεν έχει γίνει σχεδόν καμία παρέμβαση ενώ οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ακόμα δεν υπάρχει οριστική πρόταση για τη διαμόρφωση του χώρου και ποια από τις προτάσεις που παρουσιάζονται έχει επιλεγεί ή αν τελικά υπάρχει άλλη πρόταση.
Τα ερωτήματα λοιπόν που τίθενται δεν είναι λίγα για τον τερματικό σταθμό του Μετρό στην Καλαμαριά, ο οποίος όπως και ο τερματικός σταθμός στη Νέα Ελβετία, παραμένει εγκλωβισμένος μεταξύ απαλλοτριώσεων, χρηματοδοτήσεων και αόριστων σχεδιασμών και χρονοδιαγραμμάτων.
Τα ερωτήματα που εγείρονται είναι τα εξής:
- Σε ποια φάση και διαδικαστικό στάδιο βρίσκεται το θέμα των απαλλοτριώσεων; Έχει διασφαλιστεί και ποιο είναι το ποσό που απαιτείται για την υλοποίηση τους;
- Ποια είναι η θέση και ο ρόλος του δήμου Καλαμαριάς για τις απαλλοτριώσεις για τη διάνοιξη του Πόντου και την τελική διαμόρφωση του χώρου;
- Σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι πολεοδομικές μελέτες – τροποποίηση ρυμοτομίας, η κυκλοφοριακή μελέτη, η υδραυλική μελέτη, οι μελέτες οδοποιίας, η ηλεκτρομηχανολογική, οι μελέτες φωτισμού, πρασίνου και περιβαλλοντικών επιπτώσεων;
- Ποιος είναι ο σχεδιασμός για τον προτεινόμενο χώρο στάθμευσης (έκταση, υπόγειος, υπέργειος, προτεινόμενος τρόπος λειτουργίας, κλπ);
- Και τέλος ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα; Ισχύει το εξάμηνο παράδοσης μετά τη έναρξη λειτουργίας της βασικής γραμμής ή όχι;
Δείτε φωτογραφίες από τις εργασίες που γίνονται στο “πάνω” μέρος του εργοταξίου:
Η επέκταση προς Καλαμαριά και η εξέλιξη του έργου
Το έργο της Επέκτασης προς Καλαμαριά, το οποίο ήδη βρίσκεται σε προχωρημένη φάση κατασκευής, περιλαμβάνει 5 νέους Σταθμούς (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα) με μήκος υπόγειας γραμμής 4,78 χλμ. Με την ολοκλήρωση της Επέκτασης προς Καλαμαριά, αναμένεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 63.000 επιβάτες, να κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 12.000 ΙΧ οχήματα λιγότερα, επιφέροντας αντίστοιχα μείωση των ρύπων CO2 κατά 43 τόνους ημερησίως, ενώ η απόσταση από το Σταθμό της Μίκρας μέχρι το κέντρο της Θεσσαλονίκης αναμένεται να καλύπτεται σε μόλις 15 λεπτά.
Όπως γράφει το parallaximag.gr, το έργο αυτό πρόκειται ν’αναβαθμίσει συγκοινωνιακά και περιβαλλοντικά το Δήμο Καλαμαριάς, βελτιώνοντας αισθητά την καθημερινότητα των πολιτών.
- Φρέαρ Κρήτης: Βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες τοποθέτησης σχαρών διανομής, φωτισμού και ασθενών ρευμάτων.
- Σταθμός ΝΟΜΑΡΧΙΑ: Σε εξέλιξη βρίσκονται εργασίες εφαρμογής της οριστικής αποκατάστασης κυκλοφορίας (διαμόρφωση πεζοδρομίων επί της οδ. Ανδριανουπόλεως) καθώς και εργασίες τοποθέτησης ανοξείδωτων κιγκλιδωμάτων και υαλοστασίων στο επίπεδο αποβάθρας.
- Σταθμός ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ: Βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες τοποθέτησης ανοξείδωτων κιγκλιδωμάτων και τοποθέτησης υαλοπινάκων σε ανοξείδωτα κιγκλιδώματα.
- Σταθμός ΜΙΚΡΑ: Σε εξέλιξη βρίσκονται εργασίες κατασκευής οδοποιίας και πλακοστρώσεων στο επίπεδο της οδού ενώ πραγματοποιήθηκε και επανάληψη των δοκιμών στις αυτόματες θύρες αποβαθρών. Επίσης, βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες τοποθέτησης σχαρών στην 1η Διασταύρωση Μίκρας.
ΣΗΡΑΓΓΕΣ: βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες τοποθέτησης τερματικών για τα καλώδια της Τρίτης Γραμμής. Επίσης βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες γεωμετρικού ελέγχου αλλαγών και διασταυρώσεων καθώς και εργασίες τοποθέτησης σχαρών από τη 2η Διασταύρωση Μίκρας μέχρι τον Επίσταθμο.