Μετρό Θεσσαλονίκης: Η αποκάλυψη του σταθμού Βενιζέλου
Διαβάζεται σε 9'Στον Σταθμό Βενιζέλου ξεναγήθηκαν πρώτοι η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και υπουργοί της κυβέρνησης.
- 29 Νοεμβρίου 2024 17:58
Με την ξενάγηση της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου και του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη στον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης αποκαλύφθηκε ο πολύπαθος σταθμός, αντικείμενο σφοδρής σύγκρουσης μεταξύ της επιστημονικής κοινότητας και της κυβέρνησης τα προηγούμενα χρόνια.
Την πολιτική και πολιτειακή ηγεσία του τόπου ξενάγησε στον σταθμό η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, ενώ παρόντες ήταν ακόμη ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, οι υφυπουργοί Νίκος Ταχιάος και Βασίλης Οικονόμου, ο υπουργός Υγείας, Άδωνις Γεωργίαδης, η υπουργός Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη, ο αν. υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκος Παπαθανάσης, ο υφυπουργός Μακεδονίας – Θράκης Κωσταντίνος Γκιουλέκας, ο γραμματέας της ΚΟ της ΝΔ Σταύρος Καλαφάτης, περιφερειάρχης και Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού της Κομισιόν Απόστολος Τζιτζικώστας, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης και άλλοι επίσημοι.
Μενδώνη: Μοναδικό προνόμιο της Θεσσαλονίκης, ο σταθμός Βενιζέλου
Η ξενάγηση στον σταθμό της Βενιζέλου ξεκίνησε με ομιλία της υπουργού Πολιτισμού, Λίνας Μενδώνη.
“Η Θεσσαλονίκη γιορτάζει καθώς υποδέχεται ένα έργο που σηματοδοτεί το πέρασμά της σε μία νέα εποχή. Όταν το 2019 αναλάβατε την διακυβέρνηση της χώρας, το μετρό βρισκόταν σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι. Καρκινοβατούσε”, ανέφερε η Λίνα Μενδώνη απευθυνόμενη στον πρωθυπουργό.
Η υπουργός Πολιτισμού έκανε λόγο για ατεκμηρίωτη και ανιστόρητη επιλογή, αναφερόμενη στο αίτημα της αρχαιολογικής κοινότητας για την κατά χώραν παραμονή των αρχαίων στον χώρο του Σταθμού Βενιζέλου, λέγοντας ότι σε αυτή την περίπτωση το έργο δεν θα είχε ολοκληρωθει αλλά δεν θα υπήρχε αναδεδειγμένος και ο αρχαιολογικός χώρος, καθώς και τα αρχαιολογικά τεκμήρια που ανακαλύφθηκαν από την ανασκαφή. Η υπουργός Πολιτισμού αναφέρθηκε στην έκταση του Σταθμού και στην απόσπαση και επανατοποθέτηση 3.500 τετραγωνικών μέτρων αρχαιοτήτων, με χειρουργική όπως είπε ακρίβεια, κάτι που δεν έχει ξαναγίνει.
Απευθυνόμενη στην ΠτΔ η Λίνα Μενδώνη έκανε λόγο για έναν αρχαιολογικό χώρο που εντάσσεται οργανικά στην καθημερινότητα της πόλης, ένα μοναδικό προνόμιο της Θεσσαλονίκης, όπως είπε.
Την ομιλία της Λίνας Μενδώνη ακολούθησε ξενάγηση του πρωθυπουργού και της Προέδρου της Δημοκρατίας στους χώρους των αρχαιοτήτων.
Δείτε εικόνα από την τελετή εγκαινίων στον σταθμό Μετρό “Βενιζέλου”
Μητσοτάκης: Οι Θεσσαλονικείς θα αναγνωρίσουν την τεράστια προσπάθεια
“Ο σταθμός αναδεικνύει όλο τον πολιτισμικό πλούτο της Θεσσαλονίκης. Πιστεύω ότι οι Θεσσαλονικείς αύριο, όταν θα έχουν την ευκαιρία να δουν αυτόν το σταθμό θα αναγνωρίσουν την τεράστια προσπάθεια που έγινε ώστε η πόλη να έχει και αρχαία και μετρό. Θέλω με την ευκαιρία αυτή να ευχαριστήσω τις υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού από την υπουργό μέχρι την τελευταία αρχαιολόγο που έκαναν πράξη αυτό το μοναδικό στα παγκόσμια χρονικά έργο της αποσπασης και της επανατοποθέτησης των αρχαίων εδώ στο σταθμό Βενιζέλου. Χαίρομαι γιατί βλέπω την γειτονιά να είναι χαμογελαστή, ξέρω πόσο ταλαιπωρήθηκε και η γειτονιά και η πόλη από αυτό το έργο. Σήμερα όμως κοιτάμε μπροστά και από αύριο το μοναδικό αυτό τεχνικό έργο παραδίδεται στους πολίτες της Θεσσαλονίκης. Ένα έργο που είμαι σίγουρος ότι θα αλλάξει όλη την όψη της πόλης”, δήλωσε ο πρωθυπουργός στους δημοσιογράφους μετά την ξενάγηση στον σταθμό.
Η υπουργός έχει χαρακτηρίσει τον Σταθμό Βενιζέλου ως “τον καλύτερο Σταθμό Μετρό στον κόσμο”, διότι συνδυάζει και τη λειτουργία ενός μοναδικού Μουσείου με τις αρχαιότητες, που έφεραν στο φως οι ανασκαφές, ανάμεσα τους και όσες απομακρύνθηκαν προσωρινά, λόγω της κατασκευής του έργου, και επανατοποθετήθηκαν στις ίδιες θέσεις.
Συνολικά σε όλη τη διάρκεια των εργασιών κατασκευής του Μετρό ήρθαν στο φως περισσότερα από 300.000 αρχαιολογικά ευρήματα.
Μετρό Θεσσαλονίκης: Εισιτήρια, δρομολόγια και σταθμοί
Η λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης θα ξεκινήσει αμέσως μετά την τελετή εγκαινίων που έχει προγραμματιστεί για το προσεχές Σάββατο στις 12 το μεσημέρι.
Η πρώτη ημέρα λειτουργίας θα είναι δωρεάν για τους επιβάτες ενώ σε συνεννόηση με τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, θα αποφασιστεί ακριβώς για πόσο θα είναι δωρεάν οι μετακινήσεις.
Το κόστος της μετακίνησης με το Μετρό θα στοιχίζει 60 λεπτά του ευρώ και θα έχει διάρκεια 1 ώρα και 10 λεπτά. Επιπλέον 60 λεπτά και την ίδια διάρκεια θα έχει το εισιτήριο με τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ. Αρχικά τα δύο μέσα θα λειτουργήσουν με ξεχωριστά εισιτήρια και μελλοντικά με ενιαίο κόμιστρο. Τα εισιτήρια του Μετρό μπορούν οι επιβάτες να τα προμηθευτούν από τα ηλεκτρονικά μηχανήματα που υπάρχουν εντός των σταθμών.
Τα δρομολόγια αρχικά, όπως έχει αναφέρει πρόσφατα ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, θα έχουν συχνότητα τις ώρες αιχμής ανά 3,5 λεπτά και μελλοντικά με την προσθήκη της επέκτασης Καλαμαριάς και των επιπλέον 15 συρμών θα μπορεί να φτάσει και τα 90 δευτερόλεπτα.
Το Μετρό Θεσσαλονίκης μπορεί να εξυπηρετεί καθημερινά 254.000 επιβάτες ή 18 χιλιάδες επιβάτες ανά ώρα με συρμούς που κινούνται χωρίς οδηγό καθώς ελέγχονται αυτόματα από το Κέντρο Ελέγχου που βρίσκεται στο Αμαξοστάσιο της Πυλαίας. Η εικόνα επιβίβασης ανά συρμό φτάνει τους 465 επιβάτες (καθήμενοι και όρθιοι). Φυσικά οι συρμοί διαθέτουν κλιματισμό και οθόνες πληροφόρησης κοινού.
Οι επιβάτες με ποδήλατα θα μπορούν να μπαίνουν σε αυτό -επιτρέπονται δύο ποδήλατα στο πίσω μέρος κάθε βαγονιού- και οι γονείς κατοικίδιων μαζί με τα ζώα τους, υπό την προϋπόθεση ότι τα μεταφέρουν στα σπίτια/τσάντες που διατίθενται στο εμπόριο
Στην είσοδο των σταθμών θα υπάρχουν πύλες εισόδου – εξόδου (όπως και στην Αθήνα). Η πρόσβαση στην αποβάθρα θα μπορεί να γίνεται με διαδοχικές κυλιόμενες σκάλες ή με ανελκυστήρες.
Όλοι οι σταθμοί του Μετρό Θεσσαλονίκης διαθέτουν κεντρική αποβάθρα με τα τρένα να σταματούν πλάγια των αποβαθρών. Στην Αθήνα κάποιοι αντίστοιχοι σταθμοί μπορούν να εντοπιστούν στον Άγιο Δημήτριο στη γραμμή 2, στο Αιγάλεω και την Εθνική Άμυνα στην γραμμή 3 και στον Ταύρο στην γραμμή 1.
Οι 13 σταθμοί είναι οι: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, Δημοκρατίας, Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας, Σιντριβάνι, Πανεπιστήμιο, Παπάφη, Ευκλείδης, Φλέμινγκ, Ανάληψη, 25ης Μαρτίου, Βούλγαρη και Νέα Ελβετία. Στους τερματικούς σταθμούς θα υπάρχουν λεωφορειακές γραμμές για την μετεπιβίβαση από το ένα μέσο στο άλλο.
Τα έργα ανέλαβε και πλέον ολοκληρώνει το σχήμα AKTOR-WEBUILD-HITACHI ενώ την λειτουργία και συντήρηση του Μετρό Θεσσαλονίκης αναλαμβάνει και επίσημα το Σάββατο η THEMA, μια εταιρεία που αποτελείται από την Ιταλική ΑΤΜ και την Γαλλική EGIS.
Νέες λεωφορειακές γραμμές
Από 1η Δεκεμβρίου θα υπάρξουν 13 λεωφορειακές γραμμές που θα τερματίζουν σε σταθμούς του Μετρό Θεσσαλονίκης:
Αναλυτικά οι νέες λεωφορειακές γραμμές και η αναδιάρθρωση των υφιστάμενων, στην πρώτη φάση του νέου Συγκοινωνιακού Χάρτη Θεσσαλονίκης:
1. Νέα γραμμή σύνδεσης του αεροδρομίου Μακεδονία: Ονομασία: Χ2 «Νέα Ελβετία – Αεροδρόμιο Μακεδονία»
2. Νέα γραμμή Ιστορικού Κέντρου
3. Νέα γραμμή σύνδεσης Νέας Ελβετίας με τον Α.Σ. ΙΚΕΑ: Ονομασία: Νο 79Χ «Νέα Ελβετία – Α.Σ. ΙΚΕΑ»
Τροποποίηση υφιστάμενων γραμμών
4. Νο 10 «Χαριλάου-Ν.Σ.Σ.» μέσω του άξονα της οδού Τσιμισκή
5. Νο 11 «Πυλαία- Πανεπιστήμιο» (σύνδεση με σταθμό Μετρό Σιντριβάνι)
6. Νο 17 «Τριανδρία-Αγίας Σοφίας» (σύνδεση με σταθμό Μετρό Αγίας Σοφίας)
7. Νο 20 «Μενεμένη-Ερμού» (απομάκρυνση από «πέταλο» και τερματισμός μεταξύ Βενιζέλου και Ίωνος Δραγούμη )
8. Νο 21 «Εύοσμος- Ερμού» (απομάκρυνση από «πέταλο» και τερματισμός μεταξύ Βενιζέλου και Ίωνος Δραγούμη)
9. Νο 35 «Ν.Σ. Σταθμός – Μετέωρα» (απομάκρυνση από Βενιζέλου)
10 .Νο 36 «Βούλγαρη-Ζώνη Καινοτομίας» (διέλευση από Ν. Ελβετία-σύνδεση ΚΤΕΛ Χαλκιδικής και Εμπορικό Κέντρο Cosmos με Ν. Ελβετία)
11. Νο 57 «Διασταύρωση Χορτιάτη-Ασβεστοχώρι-ΝΣΣ» (απομάκρυνση από «πέταλο» και κατάληξη Ν.Σ.Σ)
12. Νο 58Α «Διασταύρωση Χορτιάτη – Πανεπιστήμιο» (σύνδεση με σταθμό Μετρό Σιντριβάνι)
13. Νο 58Β «Διασταύρωση Χορτιάτη – Νέα Ελβετία» (σύνδεση με Σταθμό Μετεπιβίβασης Ν. Ελβετία)
Η επέκταση προς Καλαμαριά
Στα τέλη του 2025 όπως ανέφερε στην ίδια τηλεοπτική εμφάνιση ο υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σταϊκούρας, θα λειτουργήσει και η γραμμή Καλαμαριάς με την οποία θα προστεθούν επιπλέον 5 σταθμοί: Καλαμαριά, Νομαρχία, Αρετσού, Νέα Κρήνη, Μίκρα.
Με αυτό τον τρόπο η Θεσσαλονίκη θα διαθέτει 2 γραμμές με 18 σταθμούς. Οι πρώτοι 11 σταθμοί, δηλαδή από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τον σταθμό 25ης Μαρτίου θα είναι κοινοί και από εκεί θα διακλαδώνονται προς Νέα Ελβετία και Μίκρα.
Μελλοντικά το Μετρό Θεσσαλονίκης θα αποκτήσει ακόμα μια γραμμή με εκκίνηση τα δυτικά και θα φτάνει μέχρι την Τούμπα ενώ προβλέπεται επέκταση μέχρι το Αεροδρόμιο Μακεδονία και ακόμα μια μέχρι τη Θερμή.