Παγκόσμια Ημέρα Νερού: Μία σταγόνα ελπίδας σε έναν ωκεανό προβλημάτων
Γιατί η πρόκληση για βιώσιμη ανάπτυξη και το κεφάλαιο “κλιματική αλλαγή” χρειάζονται μεμονωμένες δράσεις που θα δώσουν λύσεις για την ορθή διαχείριση υδατικών πόρων της χώρας – Η ξεχωριστή πρωτοβουλία που δείχνει τον δρόμο.
- 22 Μαρτίου 2021 11:52
H ημερομηνία 22/3 έχει σημειολογικό, αλλά και ιστορικό χαρακτήρα, προκαλώντας ωστόσο ανάμεικτα συναισθήματα, ανάλογα με την οπτική από την οποία θα αποτιμηθεί το πρόσημό της. Δράσεις όπως αυτή που θα διαβάσετε παρακάτω βοηθά να δούμε το ποτήρι «μισογεμάτο» σε ένα σοβαρό και διαχρονικό πρόβλημα που αναζητά λύσεις ζωτικής σημασίας.
Φέτος, μάλιστα, η Παγκόσμια Ημέρα Νερού έρχεται σε μία χρονική συγκυρία, η οποία προσδίδει ακόμη μεγαλύτερη αξία, όχι μόνο στην ιδιαιτερότητα της ημέρας, αλλά και στο διακύβευμα των επόμενων ετών. Η έλευση της νέας δεκαετίας συμπίπτει με την ανάγκη για βιώσιμη ανάπτυξη και συγχρονίζεται απόλυτα με την περίοπτη θέση που κατέχει το κεφάλαιο «κλιματική αλλαγή» στην ατζέντα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα επόμενα χρόνια.
Το πολυτιμότερο αγαθό της ανθρωπότητας εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα βιωσιμότητας, να εναποθέτει το μέλλον του στα ψήγματα ανθρώπινης ευαισθησίας και να αποζητά πρωτοβουλίες και δράσεις που στοχεύουν στη βιώσιμη διαχείριση.
Οι βάσεις για ένα καλύτερο αύριο
Με αυτό το γνώμονα, ανταποκρινόμενη στο κάλεσμα της εποχής και με υψηλό αίσθημα εταιρικής ευθύνης αναπτύχθηκε και η πρωτοβουλία «Νερό για το αύριο» που στοχεύει στην ενίσχυση της βιώσιμης ανάπτυξης μέσω της ανάδειξης λύσεων για την ορθότερη διαχείριση των υδατικών πόρων στην Ελλάδα. Μία δράση που έρχεται να συνταχθεί με τις επιταγές της περιβαλλοντικής συνείδησης, καλλιεργώντας ένα μακρόπνοο πλάνο διαχείρισης του νερού και βάζοντας τις βάσεις για ένα καλύτερο αύριο.
Εμπνευστής του σημαντικού αυτού προγράμματος είναι η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, η μεγαλύτερη εταιρία παραγωγής και εμπορίας μπίρας στην Ελλάδα. Με ενεργή παρουσία στη χώρα εδώ και πάνω από μισό αιώνα, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία φέρει την υπογραφή της πίσω από κορυφαία brands, παράγοντας στη χώρα μας τις μπίρες Άμστελ, Heineken, ΑΛΦΑ, Fischer, ΜΑΜΟΣ (με άδεια παραχώρησης σήματος από την οικογένεια Μάμου), ΝΥΜΦΗ και Buckler, αλλά και τις μάρκες μηλίτη ΜΗΛΟΚΛΕΦΤΗΣ και Strongbow, ενώ, ανάμεσα σε πολλές ακόμη γνωστές μάρκες, βρίσκεται και το φυσικό μεταλλικό νερό ΙΟΛΗ. Η εταιρεία υπογράφει αυτή την πρωτοβουλία στο πλαίσιο της συνολικής στρατηγικής της σε θέματα βιωσιμότητας που θέτει ως έναν από τους βασικού της πυλώνες την ορθή διαχείριση των υδατικών πόρων. Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία έχει ήδη επιδείξει αίσθημα περιβαλλοντικής συνείδησης και έργο για τη βιωσιμότητα του πολύτιμου αυτού αγαθού, μειώνοντας την κατανάλωση του νερού κατά 20% την τελευταία δεκαετία.
Πρώτη στάση, Θεσσαλία
Η υλοποίηση του προγράμματος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας «Νερό για το Αύριο» ξεκινά από την Περιφέρεια Θεσσαλίας, που, βάσει των αναλύσεων, αποτελεί το πλέον ελλειμματικό διαμέρισμα της χώρας, με σοβαρό ζήτημα λειψυδρίας. Μέσω του προγράμματος, λοιπόν, σε συνεργασία με θεσμικούς, παραγωγικούς και επιστημονικούς φορείς θα αναζητηθούν και σχεδιαστούν λύσεις στο πρόβλημα της έλλειψης νερού, σε μία περιοχή με μία επίσης σημαντική ιδιαιτερότητα, καθώς εκεί βρίσκονται παραγωγοί με τους οποίους η Αθηναϊκή Ζυθοποιία συνεργάζεται εδώ και πολλά χρόνια μέσω του Προγράμματος Συμβολαιακής Καλλιέργειας (σχεδόν το 25% των συνολικών καλλιεργούμενων στρεμμάτων του Προγράμματος της εταιρείας είναι στη Θεσσαλία).
Η πρωτοβουλία που δείχνει τον δρόμο
Θέση «οδηγού» στην υλοποίηση του προγράμματος θα έχει μία καταρτισμένη επιστημονική ομάδα που εξειδικεύεται σε θέματα βιώσιμης ανάπτυξης, οικονομικών του περιβάλλοντος, φυσικών πόρων και ενέργειας. Συγκεκριμένα, την επιστημονική ευθύνη και τεκμηρίωση του Προγράμματος «Νερό για το Αύριο» έχει η ομάδα του Cluster of Sustainability Transition (ReSEES @AUEB, Sustainable Development Unit @ATHENA RC, ΕΙΤ Climate KIC HUB Greece @ATHENA RC, UN SDSN Greece) της οποίας ηγείται η Καθηγήτρια του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών Φοίβη Κουντούρη. Η επιστημονική ομάδα, σε συνεργασία με θεσμικούς και παραγωγικούς φορείς στοχεύουν στην ανάπτυξη κοινών στρατηγικών προς όφελος του περιβάλλοντος και της τοπικής κοινωνίας, αλλά και διαμόρφωση επιχειρησιακών σχεδίων για τη μετάβαση σε ένα αειφόρο μοντέλο διαχείρισης των υδατικών πόρων. Βασική και ρεαλιστική επιδίωξη αυτού του πλάνου μάλιστα είναι, μέχρι τον Ιούλιο του 2022, να έχει ολοκληρωθεί η πρώτη φάση του Προγράμματος.
Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, με σύνθημα «παράγουμε ένα καλύτερο αύριο», έχει δώσει προτεραιότητα στην προστασία του περιβάλλοντος, τη βιώσιμη ανάπτυξη και τη βιωσιμότητα των συστημάτων διαχείρισης του νερού, γνωρίζοντας την αξία του νερού από… πρώτο χέρι, όχι μόνο για την ανθρώπινη ζωή, αλλά και για τη βιωσιμότητα της ίδιας της εταιρείας. Δεν πρέπει άλλωστε να ξεχνάμε, πως το νερό αποτελεί βασική πρώτη ύλη για την παραγωγή της μπίρας.