Παγκόσμια ημέρα Παιδιού: Τα παιδιά με αναπηρίες λησμονούνται

Παγκόσμια ημέρα Παιδιού: Τα παιδιά με αναπηρίες λησμονούνται
Φωτογραφία αρχείου Eurokinissi

Τα παιδιά με αναπηρία αξίζουν πολλά περισσότερα από αυτά που τους δίνουμε. Είναι όμως ομάδα που δυστυχώς λησμονείται.

Γνωρίζετε ότι από το 1989 έχει υπογραφεί μία διεθνής σύμβαση για τα δικαιώματα του παιδιού από 191 χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας και αποτελεί νόμο στην χώρα μας;

Γνωρίζετε ότι στις υπανάπτυκτες χώρες καθημερινά καταπατούνται τα δικαιώματα των παιδιών λόγο αυταρχικών καθεστώτων, χαμηλού επιπέδου μόρφωσης, φανατισμού και άλλων αιτιών;

Γνωρίζετε ότι και στις αναπτυγμένες χώρες υπάρχει καθημερινή καταπάτηση των δικαιωμάτων του παιδιού όπως διακρίσεις σε βάρος προσφυγόπουλων, εξάρτηση από τα ναρκωτικά, κακοποίηση παιδιών και άλλα; Η 20η Νοεμβρίου εορτάζεται κάθε χρόνο ως Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού.

Τα παιδιά δεν είναι απλώς μικρογραφίες των ανθρώπων, με μικρότερα ανθρώπινα δικαιώματα. Είναι ολοκληρωμένες οντότητες με δικαιώματα ισάξια με αυτά των ενηλίκων. Σύμφωνα με την παγκόσμια διακήρυξη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, μάλιστα, τα Ηνωμένα Έθνη συμφώνησαν ότι τα παιδιά δικαιούνται ειδική βοήθεια και υποστήριξη.

Με δεδομένα λοιπόν όλα τα παραπάνω, ο συνήγορος του παιδιού δημιούργησε μια ειδική έκδοση των δικαιωμάτων του παιδιού διατυπωμένη με απλά λόγια, κατάλληλη ακριβώς για τα παιδιά.

Ωστόσο, υπάρχει και μια ομάδα παιδιών που λησμονείται. Τα παιδιά με αναπηρία πολύ συχνά υφίστανται διακρίσεις. Το ελλιπές νομοθετικό πλαίσιο σε συνδυασμό με τις περιορισμένες πολιτικές πρωτοβουλίες και την ανεπάρκεια ειδικών υποδομών έχουν ως αποτέλεσμα να στερούνται τα δικαιώματά τους στην εκπαίδευση, την προστασία, την υγειονομική περίθαλψη και την κοινωνική ένταξη.

Τα παιδιά με αναπηρίες έχουν περισσότερες πιθανότητες να είναι θύματα λεκτικής και σωματικής βίας από τα παιδιά τυπικής ανάπτυξης. Σε πολλές περιπτώσεις, οικογένειες που δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στη φροντίδα τους, εναποθέτουν τη φροντίδα τους σε ιδρύματα.

Τα παιδιά προσφύγων και μεταναστών με αναπηρία είναι επίσης μια σημαντική πηγή ανησυχίας, καθώς αντιμετωπίζουν πολλαπλές προκλήσεις. Τα δεδομένα για τα παιδιά με αναπηρία στην Ελλάδα συχνά παραμένουν σπάνια, ωστόσο γνωρίζουμε ότι αντιμετωπίζουν πολλαπλές παραβιάσεις δικαιωμάτων.

Για την υλοποίηση της πραγματικής ισότητας των παιδιών με αναπηρίες απαιτούνται τα εξής:

  • Να επικυρωθούν και να εφαρμοστούν η Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία και η Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού.
  • Να καταπολεμηθούν οι διακρίσεις στην υγεία, εκπαίδευση, στην κοινωνία γενικότερα και να αυξηθεί η ευαισθητοποίηση προς τα παιδιά με αναπηρία.
  • Να γίνεται ανεμπόδιστα η πρόσβαση και η συμμετοχή σε όλα τα περιβάλλοντα, όπως σχολεία, νοσοκομειακές εγκαταστάσεις, μέσα μαζικής μεταφοράς κτλ.
  • Να υπάρξουν πολιτικές διακοπής της ιδρυματοποίησης των παιδιών με αναπηρίες, παράλληλα με την υποστήριξη των οικογενειών για τη φροντίδα των παιδιών με αναπηρία.
  • Οικονομική στήριξη των οικογενειών με παιδιώ με αναπηρία.
  • Να συντονιστούν μεταξύ τους οι υπηρεσίες σε όλους τους τομείς, ούτως ώστε να διευκολύνται οι οικογένειες των ατόμων με αναπηρία.
  • Να συμπεριληφθούν τα παιδιά και οι έφηβοι με αναπηρίες στη λήψη αποφάσεων για θέματα που τους αφορούν.

«Κάποτε είπαν σε ένα αγοράκι ότι δεν μπορεί να παίξει επειδή δε μπορεί να περπατήσει. Σε ένα κοριτσάκι είπαν ότι δε μπορεί να διαβάσει επειδή δε μπορεί να δει. Εκείνο το αγόρι αξίζει μια ευκαιρία να παίξει. Παράλληλα, όλοι θα επωφεληθούμε όταν εκείνο το κορίτσι μπορεί να διαβάσει, να μάθει και να συνεισφέρει, όπως όλα τα παιδιά. Η μελλοντική πορεία είναι αρκετά απαιτητική. Αλλά τα παιδιά δεν δέχονται περιττούς περιορισμούς. Το ίδιο και εμείς.»

Anthony Lake

Εκτελεστικός Διευθυντής της UNICEF

Η Μαριάνθη Σπουργίτη είναι πτυχιούχος του τμήματος Ψυχολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Δίδασκε μαθήματα ψυχολογίας σε Δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης. Επίσης, υπήρξε εκπαιδεύτρια σε τμήματα Σχολών Γονέων παρέχοντας συμβουλευτική και ενημέρωση σε θέματα ανατροφής και προάσπισης των δικαιωμάτων των παιδιών.

Στο παρελθόν, έχει εργαστεί σε διάφορες δομές του δημοσίου τομέα. Τα τελευταία χρόνια εργάζεται σε Κέντρο Κοινότητας Δήμου της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης. Είναι δημιουργός και διαχειρίστρια του ιστολογίου “Η ειδική αγωγή με απλά λόγια”. Ασχολείται ερασιτεχνικά με τη συγγραφή παιδικών και εφηβικών μυθιστορημάτων.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα