Παρθενώνας: Το διαμάντι της υφηλίου και η γραφειοκρατία της Ελλάδας
Μία αλλαγή στην τοποθεσία έκδοσης των ομαδικών εισιτηρίων για τον Ιερό Βράχο, καθιστά δυσκολότερη την εκτέλεση των καθηκόντων για τους ξεναγούς.
- 02 Σεπτεμβρίου 2018 08:29
Για ένα σημαντικό πρόβλημα που εντοπίζουν οι ξεναγοί, ασκώντας τα καθήκοντά τους στην Ακρόπολη, μίλησε στο NEWS 24/7 ο πρόεδρος του Σωματείου Διπλωματούχων Ξεναγών, Κρίτων Πιπέρας. Τόσο οι ξεναγοί, όσο και οι υπεύθυνοι των γκρουπ αναγκάζονται να βγάλουν τα εισιτήριά τους σε ταμείο επί της Ροβέρτου Γκάλι, γεγονός που αυξάνει, όπως λένε, την ταλαιπωρία που υφίστανται οι ίδιοι αλλά και οι ομάδες των τουριστών που αναγκάζονται να περιμένουν για την ολοκλήρωση της διαδικασίας κάτω από τον αττικό ήλιο.
Σύμφωνα με τον κ. Πιπέρα, πριν ανοίξει το συγκεκριμένο ταμείο, οι ξεναγοί μπορούσαν να βγάλουν τα εισιτήρια για τα γκρουπ, καθώς και τα ελευθέρας για τους ίδιους στα ταμεία που βρίσκονται ακριβώς μπροστά στην είσοδο της Ακρόπολης, έχοντας προτεραιότητα έναντι των μεμονωμένων τουριστών, “όπως γίνεται σε όλο τον πολιτισμένο κόσμο”.
Με το άνοιγμα του ταμείου στη Ροβέρτου Γκάλι, απαγορεύτηκε στους ξεναγούς να χρησιμοποιούν τα ταμεία της εισόδου του μνημείου ακόμη και για να βγάλουν το ατομικό τους ελευθέρας. Αυτή η απαγόρευση, όπως λένε οι ξεναγοί, είναι που δημιούργησε μία σειρά από προβλήματα στους ίδιους, δυσχεραίνοντας κατά πολύ το έργο τους. Το πώς εξηγεί ο Κ. Πιπέρας: “Εάν πρέπει να ξεκινήσω την ξενάγηση από την Νότια Κλιτύ της Ακρόπολης, από την είσοδο δηλαδή του Θεάτρου του Διονύσου(στο ύψος του σταθμού του Μετρό), θα πρέπει να πάω μέχρι το ταμείο της Ροβέρτου Γκάλι, προκειμένου να παραλάβω τα εισιτήρια του γκρουπ, καθώς και το ελευθέρας μου.
Καθώς, συχνά τα τουριστικά γραφεία προαγοράζουν τα εισιτήρια για τα γκρουπ, αμελούν όμως το ελευθέρας του ξεναγού, η διαδρομή αυτή καθίσταται σε πολλές περιπτώσεις επιτακτική. Αντίστοιχα, αν μία ξενάγηση ξεκινήσει από την αρχαία αγορά με δεύτερο προορισμό την Ακρόπολη, ενώ δεν έχει επιλεγεί η αγορά Ενιαίου Εισιτηρίου εξαιτίας της διαφοράς στην τιμή, θα πρέπει να ανεβώ από την Πλάκα με το γκρουπ, να αφήσω τους ανθρώπους να περιμένουν στην Ακρόπολη, προκειμένου να βγάλω τα εισιτήρια από το Ταμείο στο Πάρκινγκ του Διονύσου και στη συνέχεια να επιστρέψω για την ξενάγηση”.
Η απόσταση μεταξύ των σημείων, καθώς και η αναμονή για την έκδοση των εισιτηρίων, αφού στο σημείο λειτουργούν μόνο δύο ταμεία, μπορεί να δημιουργήσουν σοβαρό πρόβλημα στην εκτέλεση των καθηκόντων του ξεναγού και, εν τέλει, στις παρεχόμενες στον επισκέπτη υπηρεσίες, υπογραμμίζει, αναφέροντας χαρακτηριστικά: “Οταν έχω ένα πρόγραμμα που πρέπει να βγάλω σε τέσσερις ώρες, αν μου φάει μισή ώρα στην αναμονή, μου έχει τινάξει το πρόγραμμα στον αέρα”.
Επιπλέον, στα δύο ταμεία επί της Ροβέρτου Γκάλι, οι ξεναγοί θα πρέπει να παραλάβουν και τις αποδείξεις που χρειάζονται για τα τουριστικά γραφεία και οι οποίες εκδίδονται χειρόγραφα, σε αντίθεση, όπως τονίζουν με το Μουσείο της Ακρόπολης όπου τυπώνονται αυτόματα. “Πρέπει να δώσουμε όνομα γραφείου, ΑΦΜ, να υπογράψουμε- δηλαδή μία απίστευτη γραφειοκρατία, που και πέντε άτομα να υπάρχουν μπροστά σου, είναι μία σημαντική πρόσθετη καθυστέρηση” αναφέρει ο πρόεδρος των ξεναγών.
Έτσι, ανηφορίζοντας κανείς την Διονυσίου Αεροπαγίτου, από το Μουσείο της Ακρόπολης προς τον λόφο του Φιλοπάππου, συναντάει ομάδες τουριστών να περιμένουν στη σκιά στη βάση του λόφου τον ξεναγό τους να ολοκληρώσει τις διαδικασίες για να προχωρήσουν στην πολυπόθητη επίσκεψη στον Ιερό Βράχο. Σύμφωνα με τον κ. Πιπέρα, μέχρι τον Μάιο, δεν είναι λίγες οι φορές που στην αναμονή αυτή αναγκάζονται μαθητές με τους συνοδούς εκπαιδευτικούς, ενώ το καλοκαίρι το πρόβλημα επιτείνεται από τον μεγάλο αριθμό των κρουαζιερόπλοιων που φτάνουν στη χώρα μας με αρκετά από τα γκρουπ που προκύπτουν από αυτά να μην έχουν φροντίσει εγκαίρως να προμηθευτούν εισιτήρια, αφού δεν είναι λίγα τα μικρά τουριστικά γραφεία, τα οποία δεν έχουν την δυνατότητα προαγοράς μεγάλου αριθμού εισιτηρίων.
Έτσι, όταν υπάρχει μία πριβέ ξενάγηση (με λιγότερα από 4 άτομα) το γραφείο δίνει τα χρήματα στον ξεναγό για να αγοράσει τα εισιτήρια, πριν την επίσκεψη. “Αυτό όμως σημαίνει ότι μπορεί να χρειαστεί να περιμένω μισή ώρα ή και 40 λεπτά για την αγορά τους, πράγμα απαράδεκτο” λέει ο κ. Πιπέρας. Οι αναμονές αυτές, εκτός από την ζημιά που κάνουν στην εικόνα της χώρας, αποτελούν πλήγμα και για τους ίδιους τους ξεναγούς. “Όταν έχεις ένα πριβέ για το οποίο πληρώνεσαι με την ώρα και ο πελάτης έχει χρυσοπληρώσει το γραφείο για να αποφύγει τις ουρές και ξαφνικά βλέπει ότι ο ξεναγός του εξαφανίζεται για μισή ώρα, για να αγοράσει τα εισιτήρια, θα σκεφτεί ότι ο ξεναγός τους παράτησε, πήγε για καφέ, ακριβώς επειδή πληρώνεται με την ώρα και δεν τον νοιάζει. Είναι ντροπή αυτό”.
Όπως λέει, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που ο ξεναγός παρατείνει χρονικά την ξενάγηση προκειμένου να δώσει μία ολοκληρωμένη εικόνα στον επισκέπτη, αλλά αυτό δεν είναι πάντα στην δική του ευχέρεια. “Όταν ο οδηγός του αυτοκινήτου έχει προγραμματίσει να βρίσκεται εκεί εννιά με μία,για παράδειγμα, και στη συνέχεια έχει άλλη δουλειά, δεν μπορείς να του πεις ‘θα τελειώσω στις 2 επειδή έχει ουρά στην Ακρόπολη’”.
Επισκεπτόμενοι την Ακρόπολη για να διαπιστώσουμε ιδίοις όμασι την κατάσταση, είδαμε γκρουπ τουριστών να περιμένουν τους ξεναγούς στη βάση του λόφου που οδηγεί στην Ακρόπολη, ενώ στο ταμείο των ξεναγών δεν μπορέσαμε να επιβεβαιώσουμε τους χρόνους αναμονής για τους οποίους κάνουν λόγο οι ξεναγοί. Εν τούτοις θέσαμε το ζήτημα στους αρμόδιους.
Πηγές της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, που μίλησαν στο News 24/7, σχετικά με τον λόγο για τον οποίο οι ξεναγοί οδηγούνται στο συγκεκριμένο ταμείο για την έκδοση των ελευθέρας τους και των εισιτηρίων των γκρουπ, αποδίδουν την συγκεκριμένη απόφαση στην καλύτερη εξυπηρέτηση των ίδιων των ξεναγών αλλά και στην αποφυγή εντάσεων με τους μεμονωμένους τουρίστες. “Το ταμείο αυτό”, λένε, “άνοιξε εδώ και χρόνια, προκειμένου να εξυπηρετούνται αποκλειστικά οι ξεναγοί, χωρίς να προσβάλλονται οι τουρίστες”. Όπως τονίζουν το συγκεκριμένο ταμείο είναι ακριβώς δίπλα στο πάρκινγκ των λεωφορείων που αφήνουν τα γκρουπ των τουριστών, ενώ στο παρελθόν υπήρχαν και περιστατικά διαμαρτυρίας επισκεπτών που περίμεναν στα εκδοτήρια της Ακρόπολης και έβλεπαν τον ξεναγό με το γκρουπ να παίρνουν προτεραιότητα στην ουρά.
Η λύση (και) στο συγκεκριμένο ζήτημα, φαίνεται πως είναι το ηλεκτρονικό εισιτήριο που από φέτος μπορεί να αγοραστεί διαδικτυακά. Αν η εφαρμογή του e-ticket επεκταθεί και στους επαγγελματίες, κάτι για το οποίο, όπως αναφέρουν στο News 24/7 κύκλοι του υπουργείου Πολιτισμού, υπάρχουν οι σχετικές σκέψεις, τότε τα χέρια των ξεναγών θα λυθούν, επιτρέποντάς τους να ξοδεύουν περισσότερο και ποιοτικότερο χρόνο στην ξενάγηση των επισκεπτών του Ιερού Βράχου.