Πόσο επικίνδυνο κάνει το σιδηροδρομικό δίκτυο ο παρατεταμένος καύσωνας

Διαβάζεται σε 3'
Πόσο επικίνδυνο κάνει το σιδηροδρομικό δίκτυο ο παρατεταμένος καύσωνας
O παρατεταμένος καύσωνας μπορεί να προκαλέσει πολλά προβλήματα σε σιδηροδρομικό δίκτυο που δεν συντηρείται επαρκώς. iStock

Γιατί στράβωσαν οι γραμμές του προαστιακού της Πάτρας και ποιοι είναι οι κίνδυνοι που μπορεί να προκαλέσει ο παρατεταμένος καύσωνας στο σιδηροδρομικό δίκτυο.

Ο ΟΣΕ ανακοίνωσε την Κυριακή πως λόγω σοβαρού προβλήματος υποδομής, ακυρώνονται όλα τα δρομολόγια του προαστιακού της Πάτρας.

Η ενημέρωση ανέφερε «στρέβλωση γραμμής που έγινε λόγω καύσωνα, στην περιοχή ισόπεδης διάβασης της οδού Κανελλοπούλου», τονίζοντας πως «τέτοιου είδους περιστατικά συμβαίνουν σε ακραίες συνθήκες υψηλών θερμοκρασιών μεγάλης διάρκειας».

Η εκπομπή «Ώρα Ελλάδος» του Open πήγε στο σημείο που στράβωσαν οι γραμμές και έδειξε ακριβώς τι είχε συμβεί και χρειάστηκε να αποκατασταθεί άμεσα, ώστε να λειτουργήσει ξανά ο σιδηρόδρομος.

Οι υπάλληλοι που έσπευσαν να κάνουν τις διορθωτικές κινήσεις (χρειάστηκαν δυο ώρες εργασιών), είπαν στον συνεργάτη της εκπομπής ότι στο συγκεκριμένο σημείο δεν είχε συμβεί ποτέ ανάλογη διαστολή του μετάλλου, στο βαθμό που το στραβώνει.

Σε ερώτηση πώς μπορεί να συμβαίνει αυτό, οι καθ’ ύλην υπεύθυνοι του είπαν πως «φανταστείτε αυτό το μέταλλο σαν να είναι κάπως ελαστικό. Είναι η μοριακή δομή του τέτοια που μπορεί και αλλάζει μορφή». Έτσι έγινε και η αποκατάσταση με λοστούς. Με αυτούς επανέφεραν τη γραμμή στην ευθεία.

Ό,τι έγινε την Κυριακή μπορεί να ξανασυμβεί μέσα σε αυτήν την εβδομάδα, λόγω των υψηλών θερμοκρασιών. Δεν είναι κάτι το απίθανο».

Τα προβλήματα που δημιουργεί παρατεταμένος καύσωνας στο σιδηρόδρομο

Όλα αυτά συνέβησαν προ της πιο ‘καυτής’ εβδομάδας του Ιουλίου, με τα δεδομένα θα είναι πως οι ράγες στην Πάτρα τοποθετήθηκαν το 1960. Έκτοτε δεν έχουν αλλαχθεί στο μεγαλύτερο μέρος τους και είναι αναγκαία μια ‘γενναία’ συντήρηση, ώστε να γίνει σύγχρονο το δίκτυο της περιοχής και να εγγυάται την ασφάλεια όλων.

Έως τότε την ασφάλεια των επιβατών και των εργαζομένων στο σιδηρόδρομο προσπαθούν να εγγυηθούν οι μηχανοδηγοί «που γνωρίζουν ότι σε υψηλές θερμοκρασίες συμβαίνουν αυτά και ποια σημεία είναι επίφοβα», όπως είπε ο ρεπόρτερ. Προφανώς όλοι γνωρίζουμε ποιον θα δείξουν όλοι ως υπεύθυνο, αν ο μη γένοιτο συμβεί ένα ατύχημα.

Είναι αλήθεια πως η θερμική διαστολή είναι κάτι που μπορεί να οδηγήσει στην στρέβλωση της γραμμής, εάν αυτή είναι περιορισμένη. Επίσης, γεγονός είναι ότι η υπερβολική ζέστη μπορεί να προκαλέσει μετατόπιση ή επέκταση του εδάφους κάτω από τις ράγες, οδηγώντας σε προβλήματα ευθυγράμμισης των τροχιών.

Τέλος, η παρατεταμένη έκθεση σε υψηλές θερμοκρασίες μπορεί να αποδυναμώσει τη δομική ακεραιότητα των σιδηροτροχιών και των δεσμών, αυξάνοντας τον κίνδυνο αστοχίας.

Όλοι αυτοί οι παράγοντες μπορούν να συμβάλουν σε κινδύνους για την ασφάλεια, όπως εκτροχιασμός.

Πάντα σύμφωνα με τους ειδικούς, για να μετριάσουν αυτούς τους κινδύνους, οι σιδηροδρομικές εταιρείες μπορούν να χρησιμοποιούν διάφορα μέτρα. Χαρακτηριστικά αναφέρονται τα κενά στις ράγες που επιτρέπουν τη διαστολή χωρίς να προκύψει στρέβλωση, τα εξειδικευμένα υλικά σιδηροτροχιών (υπάρχουν ορισμένα υλικά που είναι πιο ανθεκτικά στη θερμική διαστολή) και οι τακτικές επιθεωρήσεις και η τακτική συντήρηση, ώστε να εντοπίζονται και να αντιμετωπίζονται πιθανά ζητήματα πριον γίνουν πρόβλημα.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα