Πρόεδρος ΕΟΔΑΣΑΑΜ για Τέμπη: Παντελής έλλειψη γνώσεων και σχεδίου για το δυστύχημα

Διαβάζεται σε 5'
Ο Πρόεδρος ΕΟΔΑΣΑΑΜ Χρήστος Παπαδημητρίου
Ο Πρόεδρος ΕΟΔΑΣΑΑΜ Χρήστος Παπαδημητρίου INTIME

Ο πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, Χρήστος Παπαδημητρίου αναλύει τα ευρήματα του πορίσματος για το δυστύχημα στα Τέμπη.

Λίγες ώρες μετά την παρουσίαση του πορίσματος   του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών για το δυστύχημα των Τεμπών, ο πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, Χρήστος Παπαδημητρίου αναφέρθηκε στα ευρήματα και μίλησε για το μπάζωμα, τις ευθύνες του σταθμάρχη, τη σύμβαση 717 και γενικά για το σύστημα λειτουργίας του σιδηρόδρομου στην Ελλάδα.

Μιλώντας το απόγευμα της Πέμπτης (27/02) στην εκπομπή Live News του MEGA, ο κ. Παπαδημητρίου αναφέρθηκε αρχικά στο μπάζωμα του χώρου του δυστυχήματος, σχολιάζοντας πως “όντως, η διαχείριση του χώρου του δυστυχήματος μετά, έγινε εντελώς λανθασμένα”, ωστόσο, τόνισε πως “η επιτροπή σε όλες τις ενέργειες και σε όλες τις έρευνες, διαπίστωσε φυσικά ότι χάθηκαν πολύτιμα στοιχεία τα οποία θα μπορούσαν να έχουν λύσει το ερώτημα αν υπήρχε κάτι παράνομο να είχε αποσαφηνιστεί από τότε, δεν μπόρεσε όμως η επιτροπή να βρει κάποιον κεντρικό σχεδιαστή που διέταξε ένα μπάζωμα ή να κρυφτούν στοιχεία.

Κανείς δεν κατέθεσε τέτοια στοιχεία σε εμάς. Η άποψή μου και των υπόλοιπων μελών της επιτροπής είναι ότι υπήρχε μία παντελής άγνοια. Δεν υπήρχε σχέδιο έκτακτης ανάγκης το οποίο να γνωρίζουν και να το εφαρμόζουν, δεν υπήρχαν πρωτόκολλα για τέτοιες συγκρούσεις, υπήρχε παντελής έλλειψη γνώσεων και σχεδίου για να αντιμετωπιστεί κάτι τόσο τραγικό και συγκλονιστικό.

Στη συνέχεια ο πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ αναφέρθηκε για το άγχος και την αγωνία των Αρχών, υπηρεσιακών και άλλων παραγόντων που βρίσκονταν στον τόπο του δυστυχήματος να αποκαταστήσουν την κυκλοφορία.

“Θα μπορούσε να μην γίνει το μπάζωμα και να έχουμε τη διερεύνηση που θα έπρεπε να έχουμε;”, ρώτησε ο Νίκος Ευαγγελάτος με τον Χρήστο Παπαδημητρίου να απαντά: “Αν υπήρχε ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ τότε δεν θα είχε γίνει το μπάζωμα και δεν θα είχαμε απώλεια στοιχείων. Υπήρχε τρόπος να μην γίνει το μπάζωμα, αλλά δεν υπήρχαν οι αρμόδιοι που να ξέρουν πώς θα το διαχειριστούν. Ακούσαμε ότι το διαχειρίστηκαν στην αρχή σαν τροχαίο ατύχημα, ενώ η Τροχαία είχε διαχειριστεί μόνο τροχαία δυστυχήματα μέχρι τότε”.

Ερωτηθείς για το αν υπήρξε πολιτική παρέμβαση κατά τη διάρκεια των ερευνών, ο πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ απάντησε πως “δεν βρήκα ούτε ένδειξη πολιτικής παρέμβασης και δεν είχα καμία εγώ ο ίδιος πολιτική παρέμβαση. Κανείς δεν σήκωσε το τηλέφωνο να μου πει κάτι. Εάν εμείς θέλαμε να κρύψουμε κάτι δεν θα καλούσαμε τους πιο ειδικούς ανθρώπους στην Ευρώπη για να διερευνήσουν το δυστύχημα”.

Ένα από τα βασικά ζητήματα του πορίσματος ήταν και οι ευθύνες του σταθμάρχη στον σταθμό της Λάρισας -ο τρίτος πιο δύσκολος και σύνθετος σταθμός του ΟΣΕ- για τον οποίο όπως είπε, ο κ. Παπαδημητρίου, απαιτείται εκπαίδευση διάρκειας 1,5 χρόνου και “ο συγκεκριμένος δεν ήταν στην υπηρεσία ούτε 1 μήνα”.

Ο κ. Παπαδημητρίου είπε για τον σταθμάρχη πως το μοιραίο βράδυ λειτουργούσε ως “κέντρο πληροφοριών”, ενώ αν και του είχε δοθεί οδηγία να κάνει τη χάραξη αυτόματα -όπως είχε κάνει τις προηγούμενες πέντε νύχτες- εκείνος την έκανε χειροκίνητα. “Είναι ο μόνος που την κάνει χειροκίνητα; Όχι. Γιατί; Κάποιοι θεωρούν ότι είναι πιο απλό, άλλοι ότι είναι πιο σύνθετο. Κάνουν και τα δύο. Την κάνει χειροκίνητα, ξεχνάει το κλειδί στη λάθος κατεύθυνση”, είπε.

Οι ευθύνες στον μηχανοδηγό της επιβατικής

Τι έπρεπε να κάνει και τι δεν έκανε ο μηχανοδηγός της επιβατικής αμαξοστοιχίας; Όπως είπε στο Live News ο πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, “είναι δύο μηχανοδηγοί, αλλά ένας οδηγεί το τρένο. Αυτό που έπρεπε να κάνει κατ’ αρχήν, και με βάση με το απαρχαιωμένο πρωτόκολλο επικοινωνιών, που θέλουμε να εκσυγχρονιστεί, πρέπει να κάνει ένα βασικό πράγμα: Να επαναλάβει την εντολή. Δεν το έκανε“.

“Βάσει του γενικού κανονισμού, εφ’ όσον βλέπει ότι μπαίνει σε γραμμή καθόδου, είναι υποχρεωμένος να σταματήσει το τρένο, όχι να φρενάρει, να το σταματήσει, να επικοινωνήσει με τον σταθμάρχη και να του πει ‘μπαίνω σε γραμμή καθόδου, δεν μου έχεις δώσει τηλεγράφημα’ […] Το να μπει στην ανάποδη γραμμή δεν ήταν κάτι που του συνέβη πρώτη φορά στη ζωή του, ήταν κάτι που μπορεί να του συνέβαινε και μία φορά την ημέρα. Άρα ήταν μία ‘συνηθισμένη πρακτική’, όπως επίσης ήταν και μία ‘συνηθισμένη πρακτική’ να μην ακολουθούν αυστηρά το πρωτόκολλο επικοινωνιών, άρα μπάχαλο στο μπάχαλο“.

Τα ευρήματα για την έκρηξη

Αναφορικά με τα ευρήματα του πορίσματος για τα αίτια της έκρηξης, ο κ. Παπαδημητρίου ανέφερε πως λαμβάνοντας υπόψιν όλα τα διαθέσιμα στοιχεία και απευθυνόμενη σε κορυφαία πανεπιστημιακά ιδρύματα, “η επιτροπή κατέληξε στο πιθανότερο σενάριο, το οποίο είναι: η ύπαρξη κάποιου εύφλεκτου υλικού περίπου 2.5 τόνων. Έχουμε μία βεβαίωση που εστάλη στον ΕΟΔΑΣΑΑΜ από το ΑΠΘ και τον καθηγητή Κωνσταντόπουλου, ο οποίος λέει ότι κατά την ανάλυσή του δεν μπορούν τα έλαια σιλικόνης να έχουν προξενήσει αυτή την έκρηξη”.

Η σύμβαση 717

“Η σύμβαση 717 θα δημιουργούσε πρόσθετες δικλείδες ασφαλείας, γιατί οι άνθρωποι πάντα σφάλλουν. Όταν έχει την 717 ολοκληρωμένη, μπορεί κάποιος να υποθέσει ότι αυτό δεν θα είχε συμβεί, χωρίς να σημαίνει ότι δεν συμβαίνουν δυστυχήματα και σε κομμάτια του σιδηροδρομικού δικτύου, όπου έχει ολοκληρωθεί. Κατά πάσα πιθανότητα θα είχαμε πολύ περισσότερες πιθανότητες να μην έχει συμβεί κάτι τέτοιο”, είπε ο πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ.

Κλείνοντας, ο Χρήστος Παπαδημητρίου έθεσε το εξής ερώτημα, θέλοντας να δείξει την αναλογία της ευθύνης του σταθμάρχη. “Εσείς, θα ταξιδεύατε ποτέ με αεροπλάνο σε ένα πολυσύχναστο αεροδρόμιο, αν ξέρατε ότι ο ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας που θα διαχειριστεί την πτήση σας ότι είναι μόνος του και έχει λιγότερο από ένα μήνα υπηρεσία;”. Η απάντηση προφανώς ήταν αρνητική.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα