Repower: Μέσα Ενημέρωσης και άτομα με αναπηρία, μια σχέση που καλείται να εξελιχθεί
Πώς τα ζητήματα των ατόμων με αναπηρία αναδεικνύονται από τα Μέσα Ενημέρωσης; Ποια στερεότυπα κυριαρχούν ακόμη και πόσο σημαντικές είναι οι λέξεις που επιλέγουμε να χρησιμοποιήσουμε;
- 26 Νοεμβρίου 2021 15:55
Όταν λίγες ημέρες πριν η αίθουσα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών γέμιζε με περισσότερους από 120 φοιτητές του τμήματος Marketing και Επικοινωνίας, ήταν αναμφίβολα μια ξεχωριστή στιγμή για το πρόγραμμα RePower της Ελληνικής Παραολυμπιακής Επιτροπής και της Equal Society.
Πώς τα ζητήματα των ατόμων με αναπηρία αναδεικνύονται από τα Μέσα Ενημέρωσης; Ποια στερεότυπα κυριαρχούν ακόμη και πόσο σημαντικές είναι οι λέξεις που επιλέγουμε να χρησιμοποιήσουμε; Γύρω από αυτά τα ερωτήματα περιστράφηκε η συζήτηση καθώς, παρά τα όποια βήματα, τα Μέσα Επικοινωνίας εξακολουθούν έστω και άθελά τους να συντηρούν προκαταλήψεις.
Το στερεότυπο του θύματος και η εικόνα του σούπερ ήρωα
Ίσως το πιο συνηθισμένο στερεότυπο που συνοδεύει τα άτομα με αναπηρία είναι ο ρόλος τους θύματος. Συχνά στα πλάνα μιας κινηματογραφικής παραγωγής, στη μουσική που τη συνοδεύει και στη φρασεολογία που χρησιμοποιούν τα Μέσα Επικοινωνίας, το άτομο με αναπηρία παρουσιάζεται ως ένα ον άξιο συμπάθειας. Η άλλη πλευρά του στερεοτύπου είναι ο σούπερ ήρωας. Ο χαρακτήρας που αποδεικνύει την αξία του ξεπερνώντας την αναπηρία του και εκθειάζεται για αυτό.
Ενώ με την πρώτη ανάγνωση ο «ήρωας» μπορεί να φαίνεται ως προσέγγιση πιο αποδεκτή από το «θύμα», εξακολουθεί να είναι στερεότυπο. Και αυτό διότι με αυτήν την επιλογή, τα ΜΜΕ επικεντρώνονται στο άτομο που «πετυχαίνει» να ξεπεράσει την αναπηρία, παρά στους πολλούς άλλους που καλούνται να ζήσουν με αυτήν με αξιοπρέπεια.
Με το βλέμμα στο αύριο
Οι δημοσιογράφοι, τα στελέχη marketing, τα στελέχη επικοινωνίας και δημοσίων σχέσεων του αύριο καλούνται να είναι σίγουροι ότι με τις επιλογές τους δεν επιβαρύνουν τα άτομα με αναπηρία και δεν συνεχίζουν τις υφιστάμενες προκαταλήψεις. Τα άτομα με αναπηρία πρέπει να παρουσιάζονται ως μέλη της κοινωνίας μας και τίποτα παραπάνω. Πριν σχεδιαστεί μια διαφήμιση, η ερώτηση που πρέπει να γίνει είναι «θα ήταν μια ενδιαφέρουσα ιστορία αν η αναπηρία αφαιρεθεί από το κάδρο»; Αν η απάντηση είναι όχι, δεν είναι πραγματικά μια ιστορία που πρέπει να ειπωθεί.
Συνήθως οι επαγγελματίες του χώρου απευθύνονται σε μη ανάπηρους ανθρώπους, ή γιατρούς ως βασικές πηγές για ιστορίες σχετικά με την αναπηρία. Το κοινό μπορεί να κατανοήσει την αναπηρία πολύ καλύτερα μέσω ενός εξωτερικού φακού. Αυτή είναι μια σημαντική παράμετρος που επίσης πρέπει να μεταβληθεί. Είναι σημαντικό να ακούγονται οι προσωπικές εμπειρίες των ατόμων με αναπηρία. Στο τέλος της ημέρας άλλωστε όταν το μήνυμα εστιάζεται γύρω από φωνές των ατόμων με αναπηρία και αφήνουν πραγματικά τα άτομα αυτά να ηγηθούν της συζήτησης, τότε αναμφίβολα θα βρεθούμε στο σωστό μονοπάτι.
Το έργο «RePower» υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος «Active citizens fund» με φορέα διαχείρισης την Ελληνική Παρ ολυμπιακή Επιτροπή και εταίρο την Equal Society. Το Φορέας Υλοποίησης: Εταίρος: πρόγραμμα «Active citizens fund», ύψους 12 εκατ. ευρώ, χρηματοδοτείται από την Ισλανδία, το Λίχτενσταϊν και τη Νορβηγία και είναι μέρος του χρηματοδοτικού μηχανισμού του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ) περιόδου 2014-2021. Το πρόγραμμα στοχεύει στην ενδυνάμωση και την ενίσχυση της βιωσιμότητας της κοινωνίας των πολιτών και την ανάδειξη του ρόλου της στην προαγωγή των δημοκρατικών διαδικασιών, την ενίσχυση της συμμετοχής των πολιτών στα κοινά και την προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Τη διαχείριση της επιχορήγησης του προγράμματος «Active citizens fund» για την Ελλάδα έχουν αναλάβει από κοινού το Ίδρυμα Μποδοσάκη και το SolidarityNow.
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις