Τέμπη: Η φωτογραφία – απόδειξη για το εύφλεκτο φορτίο
Διαβάζεται σε 7'Η Realnews της Κυριακής φέρνει στη δημοσιότητα μια φωτογραφία που καταρρίπτει τη θεωρία πρόκλησης της έκρηξης στα Τέμπη από έλαια σιλικόνης. Τα νέα στοιχεία για την παρουσία εύφλεκτων υλικών και για την πυρόσφαιρα.
- 09 Φεβρουαρίου 2025 10:54
Μια φωτογραφία-ντοκουμέντο που τραβήχτηκε δύο μόλις λεπτά μετά τη φονική σύγκρουση της επιβατικής και της εμπορικής αμαξοστοιχίας στα Τέμπη δημοσίευσε σήμερα η “Realnews”, με τον Αλέξανδρο Κόντη να υπογράφει το σχετικό ρεπορτάζ.
Στην εν λόγω φωτογραφία φαίνεται το δεύτερο βαγόνι του Intercity 62 να έχει πάρει φωτιά. Δίπλα του ο μετασχηματιστής του τρένου με τα έλαια σιλικόνης, παραμένει ανεπηρέαστος από τις φλόγες. Είναι σύμφωνα με τους ειδικούς που την επεξεργάστηκαν, η απόδειξη ότι οι εκρήξεις προκλήθηκαν από άλλο αδήλωτο φορτίο.
Δείτε τη φωτογραφία-ντοκουμέντο που δημοσίευσε η Realnews:
Ειδικότερα, όπως αναφέρει στο ρεπορτάζ του ο Αλέξανδρος Κόντης: «Το ρολόι έδειχνε 11.23. Είχαν περάσει μόλις 120 δευτερόλεπτα από τη στιγμή που το Intercity 62 είχε συγκρουστεί με το εμπορικό τρένο, το οποίο κατευθυνόταν προς την Αθήνα. Στη φωτογραφία-ντοκουμέντο που φέρνει στη δημοσιότητα η Realnews, φαίνεται πως εκείνη τη στιγμή το δεύτερο βαγόνι του επιβατικού τρένου έχει ήδη τυλιχτεί στις φλόγες. Πρόκειται για το βαγόνι που λειτουργούσε ως εστιατόριο και στο οποίο σύμφωνα με τους πραγματογνώμονες των συγγενών των θυμάτων, έχασαν τη ζωή τους 27 από τα 57 θύματα της τραγωδίας. Την ίδια στιγμή, ο μετασχηματιστής του Intercity, ο οποίος περιέχει τα -περιβόητα πλέον- έλαια σιλικόνης, παραμένει σχεδόν άθικτος! Για την ακρίβεια, ο μετασχηματιστής είχε υποστεί μια μικρή ρωγμή από τη σύγκρουση, η οποία δεν προκάλεσε παρά ελάχιστη διαρροή ελαίων. Το σημαντικό όμως είναι ότι, ενώ το δεύτερο βαγόνι έχει αναφλεγεί, λίγο μετά τη σύγκρουση ο μετασχηματιστής παραμένει ανεπηρέαστος από τις φλόγες.
Η εικόνα αυτή, σύμφωνα με τους ειδικούς που την επεξεργάστηκαν με τη χρήση AI, είναι αδιάψευστος μάρτυρας ότι οι εκρήξεις που ακολούθησαν τη σύγκρουση των τρένων προκλήθηκαν όχι από τα έλαια σιλικόνης, αλλά από κάποιο άλλο εύφλεκτο φορτίο, το οποίο δεν είχε ποτέ δηλωθεί. Η φωτογραφία, τραβηγμένη μόλις δύο λεπτά μετά τη φονική σύγκρουση, περιλαμβάνεται στη δικογραφία που έχουν στα χέρια τους οι δικαστικές Αρχές, οι οποίες ερευνούν τις ευθύνες της τραγωδίας. Παράλληλα, η ίδια εικόνα αναμένεται να συμπεριληφθεί και στην έκθεση του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) για τα αίτια του φονικού δυστυχήματος.»
Η «ανατομία» της έκρηξης
Το ρεπορτάζ συνεχίζει αναφέροντας πως «οι επιστήμονες του Πανεπιστημίου της Γάνδης και οι Έλληνες ερευνητές του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, για να αποδείξουν το ενδεχόμενο η έκρηξη να προκλήθηκε από ένα αδήλωτο φορτίο με εύφλεκτα υλικά, προχώρησαν σε μια πραγματική “ανατομία” της. Ερευνώντας τα υπάρχοντα βίντεο, με ακρίβεια κλασμάτων δευτερολέπτων, διαπίστωσαν πως οι εκρήξεις προκλήθηκαν από πτητικούς υδρογονάνθρακες, βάσει και της μορφής της πυρόσφαιρας. Σε εικόνες, που επίσης αναμένεται να περιλαμβάνονται στα τελικά πορίσματα, φαίνεται πως 1,6 δευτερόλεπτα μετά την πρώτη έκρηξη, η πυρόσφαιρα έχει διάμετρο 42 μέτρων. Οι εκρήξεις διαρκούν λίγο περισσότερο από 8 δευτερόλεπτα και έπειτα η πυρόσφαιρα αρχίζει να διαλύεται. Το αποκορύφωμα των διαστάσεών της καταγράφεται στα 8,26 δευτερόλεπτα. Εκείνη τη στιγμή η διάμετρος της πυρόσφαιρας έχει φτάσει τα 80 μέτρα! Ακόμη, ένα επιπλέον στοιχείο που φέρεται να ενισχύει το σενάριο ύπαρξης πτητικών υδρογονανθράκων, είναι το μαύρο χρώμα του καπνού που ελκύεται μετά τις εκρήξεις.
Για να εξαχθούν αυτά τα επιστημονικά συμπεράσματα ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ, σε συνεργασία με τον ERA (European Railway Association), απευθύνθηκε αρχικά στο ινστιτούτο RISE της Στοκχόλμης, το οποίο είναι το πρώτο το οποίο σύμφωνα με πληροφορίες επιβεβαίωσε ότι οι εκρήξεις δεν οφείλονται σε έλαια σιλικόνης.»
Η έκθεση-κόλαφος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ
Σε σχετικό άρθρο της Realnews που επίσης υπογράφει ο Α. Κόντης, αναφέρεται ότι η έκθεση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ αναμένεται να περιλαμβάνει μια σειρά από αυστηρές συστάσεις ακόμα και προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τον τρόπο επιτήρησης των πεπραγμένων των ελληνικών κυβερνήσεων στις σιδηροδρομικές μεταφορές. Η πολυαναμενόμενη έκθεση έχει προγραμματιστεί να παρουσιαστεί στις 27 Φεβρουαρίου, μια ημέρα πριν από τη συμπλήρωση δύο ετών από το έγκλημα στα Τέμπη.
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει, ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ έχει εντοπίσει τραγικές παραλείψεις και σοβαρά κενά ασφαλείας στους ελληνικούς σιδηροδρόμους. Ως αποτέλεσμα, η έκθεσή του αποτελεί κόλαφο σχεδόν για όλους τους φορείς, τους οργανισμούς και τις εταιρείες που εμπλέκονται με τις σιδηροδρομικές μεταφορές στην Ελλάδα.
Ο Οργανισμός έχει την ευθύνη να αναδεικνύει τα ζητήματα ασφαλείας και να προχωρά στις ανάλογες συστάσεις. Η σύνταξη της έκθεσής του έχει στόχο να διασφαλίσει ότι δεν θα ξανασυμβεί μια παρόμοια τραγωδία, όπως αυτή στα Τέμπη, και όχι να υποδείξει τους υπεύθυνους αυτής. Όμως όπως τονίζει η Realnews, τα κενά ασφαλείας είναι τόσο σοβαρά και αποτυπώνονται με τόσο σαφή τρόπο, ώστε η έκθεση να μπορεί να αξιοποιηθεί και από τις δικαστικές αρχές, ακόμα και για την άσκηση νέων ποινικών διώξεων.
Οι ελλείψεις στον έλεγχο φορτίων
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές πληροφορίες, στην έκθεση περιλαμβάνεται ειδικό κεφάλαιο για τις ελλείψεις που αφορούν στον έλεγχο των φορτίων των εμπορικών αμαξοστοιχιών. Πρόκειται για αρμοδιότητα της Hellenic Train. Στις συστάσεις που γίνονται προς τη Hellenic Train περιλαμβάνονται αναφορές για την τοποθέτηση καμερών στους σιδηροδρομικούς σταθμούς και σε σημεία φόρτωσης εμπορευμάτων αλλά και εφαρμογή συγκεκριμένων πρωτοκόλλων ελέγχου των φορτίων. Με τις επισημάνσεις αυτές αποτυπώνονται πλήρως τα κενά που υπάρχουν στη φόρτωση των εμπορικών αμαξοστοιχιών. Τα κενά αυτά, στην περίπτωση του εγκλήματος των Τεμπών, ενδέχεται να είχαν ως αποτέλεσμα την αύξηση του αριθμού των θυμάτων, ειδικά εφόσον επιβεβαιωθούν τα συμπεράσματα των επιστημόνων από το Πανεπιστήμιο της Γάνδης για την ύπαρξη ενός αδήλωτου εύφλεκτου υλικού στο εμπορικό τρένο.
Ακόμα στη Hellenic Train γίνονται συστάσεις για την εφαρμογή και επιτήρηση του τρόπου επικοινωνίας των σταθμαρχών και των μηχανοδηγών. Όπως έχει διαπιστωθεί, ακόμα δεν τηρούνται η διεθνώς συμφωνημένη ορολογία και οι κανόνες επικοινωνίας, ενώ η μετάδοση σημαντικών μηνυμάτων στερείται δομής και μεθοδολογίας. Μάλιστα αυτό εξακολουθεί να ισχύει σε μεγάλο βαθμό, παρά την επείγουσα σύσταση ασφαλείας για τις επικοινωνίες που εξέδωσε ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ τον Ιούνιο του 2024 και η οποία δεν έχει ακόμα υλοποιηθεί.
Όπως σημειώνει ο κ. Κοντής, εσφαλμένος τρόπος επικοινωνίας καταγράφηκε και μεταξύ σταθμάρχη και μηχανοδηγού στο δυστύχημα των Τεμπών. Ο σταθμάρχης όφειλε να δώσει ρητή εντολή στον μηχανοδηγό για τον τρόπο κίνησής του και ο μηχανοδηγός να επαναλάβει την εντολή που άκουσε. Κάτι τέτοιο δεν έγινε, καθώς και οι δύο συνομιλητές λειτούργησαν εκτός πρωτοκόλλου. Το αποτέλεσμα ήταν ούτε ο μηχανοδηγός αλλά ούτε και ο σταθμάρχης να αντιληφθούν το μοιραίο λάθος της τοποθέτησης δύο τρένων στην ίδια γραμμή.
Αντίστοιχα, αυστηρές είναι και οι συστάσεις στον ΟΣΕ. Στην έκθεση θα σημειώνεται η ανάγκη για συντήρηση του τροχαίου υλικού, για διάρθρωση συστημάτων ασφαλείας, ώστε να υπάρχει δεδομένη εκτίμηση των κινδύνων, αλλά και για συγκεκριμένα μέτρα χειρισμού του κινδύνου. Ακόμα ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ αναμένεται να αποτυπώσει και τις τεράστιες ελλείψεις στο προσωπικό του ΟΣΕ. Στις αρχές του 2023, αντί για 2.184 άτομα προσωπικό, ο ΟΣΕ είχε 735 υπαλλήλους και αντί για 412 σταθμάρχες και 255 κλειδούχους, όπως προβλέπεται, έχει μόλις 133 σταθμάρχες και 69 κλειδούχους, αναφέρει η Realnews.