Το χιόνι που δεν καθαρίστηκε – Οι ευθύνες και το αλάτι που “κόλλησε” στο δρόμο

Το χιόνι που δεν καθαρίστηκε – Οι ευθύνες και το αλάτι που “κόλλησε” στο δρόμο
Εικόνα από την Ηλιούπολη το πρωί της Πέμπτης 27 Ιανουαρίου INTIME NEWS

Τι προβλέπει η νομοθεσία για τους καθαρισμούς και ποιος ευθύνεται για την προμήθεια του αλατιού. Ένα μπάχαλο δίχως αρχή και τέλος. Η "βαβέλ" Περιφέρειας-Δήμων.

Δρόμοι χιονοδρόμια, φέρετρα έλκηθρα, άνθρωποι ερασιτέχνες λάτρεις του πατινάζ, αυτοκίνητα με τάσεις συγκρουσιακές, δέντρα ακόμα πεσμένα, πάγοι στους δρόμους, γενικευμένη αγανάκτηση. Τα παραπάνω είναι μόνο μικρές στιγμές από ουκ ολίγες γειτονιές.

Δήμοι δηλώνουν αδυναμία να καθαρίσουν το χιόνι, ρίχνουν αλάτι κατόπιν εορτής, πετάνε την ευθύνη στον πολίτη κατά τη προσφιλή συνήθεια των κυβερνώντων, η Περιφέρεια διατείνεται πως τα έκανε όλα καλά, η αυτοδιοίκηση γκρινιάζει για τις διαχρονικές της ελλείψεις, η κεντρική διοίκηση λέει μισές συγγνώμες και η ζωή τραβάει τη γλιστερή της ανηφόρα.

Διαδικασία εκχιονισμού INTIME

Τέταρτη μέρα μετά την έναρξη της κακοκαιρίας Ελπίδα, τρίτη μέρα μετά την αποδρομή της, οι πολίτες κάνουν ακροβατικά πάνω σε αλατισμένο πάγο, ή πάνω σε πάγο που γίνεται νερό. Και όλο αυτό δεν έχει καθόλου πλάκα. Την Τετάρτη το βράδυ, μετά το θλιβερό περιστατικό με το φέρετρο που δεν μπορούσε να μεταφερθεί καθώς ο δρόμος ήταν κλειστός από πετρωμένο χιόνι, ο δήμος Ζωγράφου ζήτησε “κουτσή” συγγνώμη, λέγοντας πως αφενός προσπαθεί να κρατήσει τους δρόμους ανοιχτούς, αφετέρου όμως αναφέρει πως την ευθύνη του καθαρισμού των πεζοδρομίων, την έχουν οι ίδιοι οι πολίτες.

Πράγματι, αυτό προβλέπει ο νόμος. Ωστόσο, από τη μια η τοπική δημοτική αρχή έριξε μόλις τρεις τόνους αλάτι, αντί για τριάντα και σαράντα που είχαν πέσει σε μικρότερες χιονοπτώσεις, αφετέρου το αλάτι έπεσε κατόπιν εορτής και ουκ ολίγοι δρόμοι είναι ακόμη εντελώς αποκλεισμένοι μιας και δεν έχουν περάσει τα κατάλληλα μηχανήματα για να κάνουν τη διάνοιξη.

Συγκεκριμένα και σε ο,τι αφορά τους αλατισμούς, από 48 έως 24 ώρες πριν τη χιονοθύελλα τα πληρώματα μπορούν να ρίχνουν μείγμα νερού και αλατιού (άλμη -με το 23% να είναι αλάτι) στα πεζοδρόμια και τους δρόμους, για να μην “πιάσουν” χιόνι και πάγο. Οτιδήποτε άλλο, είναι έως και επικίνδυνο.

Εικόνα από την Ηλιούπολη το πρωί της Πέμπτης 27 Ιανουαρίου INTIME NEWS

Να τονίσουμε εδώ πως σε καμία περίπτωση δεν είναι ευθύνη του πολίτη να αγοράσει αλάτι από την τσέπη του για να ρίξει στο πεζοδρόμιό του, εκτός αν αναγνωρίζει την πλήρη ανεπάρκεια της Πολιτείας και αποφασίζει να το κάνει εκ προοιμίου, πάνω στο δόγμα της γενικότερης ατομικής ευθύνης και κυβερνητικής ανευθυνότητας.

Αντίστοιχη εικόνα επικρατεί σε πολλούς δήμους της Αττικής. Ο δήμος Αγίας Παρασκευής ενημέρωσε τους δημότες του πως μπορούν “να “κατεβάζουν” βεβαίωση για αδυναμία μετακίνησης από την 25 Ιανουαρίου μέχρι και την 28 2022, με τον Δήμο να τελεί υπό συνθήκες έκτακτης ανάγκης”. Σχετικές ανακοινώσεις εξέδωσαν αλλά από τη Δευτέρα, οι δήμοι Φυλής και Παπάγου – Χολαργού. Στη Μεταμόρφωση, στη Κηφισιά, ανάλογες καταστάσεις. Υπάρχουν βέβαια και αντίθετα παραδείγματα θετικής υφής, όπως εκείνο του Δήμου Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης που είχε φροντίσει να είναι άρτια εξοπλισμένος, ωστόσο οι περισσότερες δημοτικές αρχές παραδέχονται αδυναμία αντιμετώπισης του φαινομένου. Την ώρα που το επιτελικό Κράτος επί πέντε ημέρες μας καθησύχαζε πως όλα είναι υπό έλεγχο.

Επί της ουσίας, οι βεβαιώσεις αδυναμίας μετακίνησης διασφαλίζουν στον πολίτη πως θα πληρωθεί από τον εργοδότη του σε περίπτωση που δεν μπορεί να προσέλθει στην εργασία. Όμως, υπάρχουν και νοσοκομειακοί που δεν μπορούν να πάνε στις δουλειές τους, με ο,τι αυτό συνεπάγεται.

“Βαβέλ” μεταξύ Δήμων-Περιφέρειας

Όλα αυτά, λοιπόν, καταμαρτυρούν μια απίστευτη αδυναμία προετοιμασίας για φαινόμενα που πλέον θα βλέπουμε συχνά -και- στη χώρα μας. Έντονες χιονοπτώσεις δηλαδή, δυνατές καταιγίδες και το καλοκαίρι ακραίους καύσωνες.

Τι υποστηρίζουν οι δημοτικές αρχές για τα παραπάνω; Πως δεν έριξαν αλάτι πριν τη Δευτέρα, γιατί πολύ απλά δεν είχαν. Όπως είναι σε θέση άλλωστε να γνωρίζει το NEWS 24/7, ο περιφερειάρχης Αττικής κάλεσε τους δημάρχους να παραλάβουν αλάτι από τη μάντρα στο Καπανδρίτι, μόλις τη Δευτέρα το μεσημέρι, ενώ, νωρίτερα, προμήθειες δεν είχαν γίνει από κανέναν από τους εμπλεκόμενους φορείς.

Σε τηλεδιάσκεψη που έγινε για την τροφοδοσία, η επικοινωνία μεταξύ Δήμων και Περιφέρειας αποδείχτηκε προβληματική, ενώ υπήρχαν και Δήμοι που “ψήφισαν” αποχή, επιλέγοντας να τραβήξουν τον δικό τους δρόμο.

Ενδεικτικά είναι, άλλωστε, τα όσα πληροφορήθηκε από συγκεκριμένες δημοτικές αρχές το NEWS 24/7, για μεμονωμένη, αυτόνομη και σε αρκετές περιπτώσεις επιτυχημένη διαχείριση, χάρη στην πρόληψη και την πρότερη προμήθειά τους, κυρίως από το προηγούμενο ακραίο φαινόμενο ή έστω το “δίδαγμα” αυτού, δηλαδή την “Μήδεια”. Δημοτικές αρχές που επέλεξαν να κινηθούν ανεξάρτητα, χωρίς να χρειαστεί να “χαθούν” στη μετάφραση της επικοινωνίας με την Περιφέρεια και μάλιστα στο “και πέντε”, όπως έγινε με την υπόλοιπη Αττική, όπου η τροφοδοσία αντιπαγετικού αλατιού επιχειρήθηκε ακόμη και το μεσημέρι της Δευτέρας και της Τρίτης.

Όλα αυτά, με την ΕΜΥ να έχει προειδοποιήσει για ακραία καιρικά φαινόμενα από τα μέσα της περασμένης εβδομάδας και με τα περιβόητα τζιπάκια του κ. Πατούλη που είχαν επίσης ζητηθεί για να συνδράμουν στους Δήμους, να “μένουν” στον χρόνο με τεράστιες καθυστερήσεις που τα έθεσαν εκτός μάχης.

Αλάτι που “κόλλησε” στον δρόμο

Μία άλλη πρωτοφανής κατάσταση που εκτυλίχθηκε στο διήμερο του χάους (Δευτέρα-Τρίτη) και την οποία είναι σε θέση να γνωρίζει το NEWS 24/7, αφορά στην προμήθεια αλατιού, ακόμα και την τελευταία στιγμή. Τι κι αν οι απαραίτητες ενέργειες έγιναν κατόπιν εορτής, τι κι αν η μέριμνα πήγε περίπατο, έστω κι αυτή η ύστατη προσπάθεια τροφοδοσίας πρόσθετων τόνων αλατιού στους Δήμους για να καθαριστεί το χιόνι “έμεινε” στον δρόμο. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες, κατά τη διάρκεια της δεύτερης ημέρας της “κρίσης”, δηλαδή της Τρίτης, αρκετοί Δήμοι δεν μπορούσαν να προμηθευτούν αλάτι, αφού τα οχήματα που το μετέφεραν “κόλλησαν” στους δρόμους. Σε αυτό βέβαια, σημαντικό ρόλο έπαιξε η παράλυση της Αττικής Οδού, η οποία επηρέασε το ευρύτερο οδικό δίκτυο της πόλης, με αποτέλεσμα τα οχήματα να μην έχουν τη δυνατότητα να φτάσουν στα σημεία τροφοδοσίας. Μάλιστα, όσοι Δήμοι κατάφεραν εν συνεχεία να προμηθευτούν αλάτι, το πέτυχαν μετά τα μεσάνυχτα (δηλαδή, καλή… Τετάρτη).

Μιλάμε για αλάτι που καταφτάνει από ειδικούς προμηθευτές από το Μεσολόγγι και το Αίγιο, κοστίζει 80 ευρώ ανά τόνο και το οποίο έφτασε στην Αττική, άρα και στους περισσότερους Δήμους, λίγα μόλις 24ωρα, λίγες μόλις ώρες πριν από την σφοδρή χιονόπτωση, ή ακόμα και κατά τη διάρκεια αυτής.

Στο όλο “κυκλοφοριακό έμφραγμα” συνέβαλλε σε κάθε περίπτωση και το γεγονός πως αργία δεν κηρύχθηκε από τη Δευτέρα, ενώ η Πολιτική Προστασία δεν έλαβε και έγκαιρη απόφαση για να αποτρέψει την κυκλοφορία βαρέων οχημάτων.

Διαδικασία εκχιονισμού INTIME


Στο δια ταύτα, οι Δήμοι κατηγορούν την Περιφέρεια και η Περιφέρεια το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, καθώς διατείνεται πως υπήρχε πρόβλημα ανεφοδιασμού όλου του Κράτους. Όπως αναφέραμε και παραπάνω, όσες δημοτικές τα πήγαν τα καλά, τα κατάφεραν γιατί είχαν προνοήσει με προμήθειες από νωρίτερα, ή είχαν… απόθεμα από τον περσινό χιονιά.

Είμαστε μια ωραία ατμόσφαιρα; Είμαστε, και ευτυχώς που δεν πέθαναν άνθρωποι στους δρόμους. Χωρίς πολλά πολλά, οι ανακοινώσεις της τοπικής αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ βαθμού το προηγούμενο Σαββατοκύριακο περί ετοιμότητας, διαψεύστηκαν μόλις οι “μηχανισμοί” χρειάστηκε να αναμετρηθούν με την πραγματικότητα.

Στα παραπάνω να σημειωθεί πως το καθάρισμα των πεσμένων δέντρων για να έχουν πρόσβαση τα συνεργεία της ΔΕΔΔΗΕ (πέραν των τεράστιων καθυστερήσεων στην αποκατάσταση των βλαβών), είναι ευθύνη των δημοτικών αρχών. Το ίδιο ισχύει και για τους πεζοδρόμους και τα πάρκα.

Τέλος, στο αν είναι υποχρεωμένος ο πολίτης να έχει πάντοτε αλυσίδες στο όχημά του (επιχείρημα που ακούστηκε και από τον Άδωνι Γεωργιάδη), απαντήσαμε με προηγούμενο άρθρο.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα