Washington Post: Αποδομεί τους ισχυρισμούς της ελληνικής πλευράς για την Πύλο – Τα ντοκουμέντα

Washington Post: Αποδομεί τους ισχυρισμούς της ελληνικής πλευράς για την Πύλο – Τα ντοκουμέντα
Hellenic Coast Guard/AP

Μεγάλη έρευνα της Washington Post για όσα έγιναν στην τραγωδία της Πύλου και για όσα μένουν αναπάντητα. Οι αντικρουόμενες ιστορίες των τελευταίων λεπτών του Adriana και τα ντοκουμέντα.

Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ της Washington Post έρχεται να αντικρούσει τους βασικούς ισχυρισμούς της ελληνικής πλευράς σχετικά με το ναυάγιο της Πύλου.

Η Washington Post παρουσιάζει το ιστορικό των όσων έγιναν, υποσημειώνοντας πως τα στοιχεία που συλλέχθησαν αποδεικνύουν ότι η τραγωδία με τους εκατοντάδες νεκρούς μετανάστες, θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί.

Σε αντίθεση με τον ισχυρισμό της ελληνικής πλευράς ότι το σκάφος είχε σταθερή πορεία και πως πρόθεσή του ήταν να φτάσει στην Ιταλία, στοιχεία για τη θέση του που εξέτασε η WP, φανερώνουν ότι η ταχύτητα του σκάφους είχε διακυμάνσεις. Σύμφωνα με μαρτυρία που επικαλείται η εφημερίδα, ο κινητήρας είχε πρόβλημα με το σκάφος να διαγράφει κύκλους γύρω από τη θέση του.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, το σκάφος διένυσε περίπου 34 μίλια τις τελευταίες 15 ώρες, κατά μέσο όρο 2,2 μίλια ανά ώρα. Πρακτικά θα χρειαζόταν πέντε ακόμη ημέρες για να φτάσει στην ιταλική ακτή. Στην έρευνα σημειώνει πως υπάρχουν αντικροούμενες αναφορές για τις τελευταίες στιγμές του Adriana με το ελληνικό Λιμενικό να υποστηρίζει ότι το σκάφος ανατράπηκε ως αποτέλεσμα μιας αλλαγής βάρους που προκλήθηκε από τον πανικό των επιβατών, ενώ επιζώντες περιγράφουν προσπάθεια ρυμούλκησης από πλευράς της Ελλάδας, πριν από την βύθισή του.

Απόστρατος ανώτερος αξιωματικός της ακτοφυλακής των ΗΠΑ σημειώνει πως οι Έλληνες αξιωματούχοι εκμεταλλεύτηκαν ενδείξεις ότι αλιευτικό δεν ήθελε την βοήθεια της Ελλάδας και απέτυχαν να εκτελέσουν την υποχρέωσή τους να ξεκινήσουν μια μεγάλη επιχείρηση διάσωσης. “Έστειλαν ένα ελικόπτερο εκεί έξω. Έπρεπε να είχαν στείλει ένα σωρό πλοία, να ζητήσουν βοήθεια από όλη την κάτω Μεσόγειο, να πάρουν σωσίβια και να βγάλουν αυτούς τους ανθρώπους”, λέει.

Η The Post παραθέτει μεταξύ άλλων τις δηλώσεις του εκπροσώπου του ελληνικού λιμενικού Νίκου Αλεξίου ότι πρέπει να αναγνωριστεί στην Ελλάδα το ότι διασώθηκαν 104 άνθρωποι.

Για να καταγράψει το “μονοπάτι” του Adriana, η Washington Post εξέτασε δορυφορικές εικόνες, χαρτογράφησε δεδομένα κυκλοφορίας πλοίων και ενσωμάτωσε συντεταγμένες από κλήσεις κινδύνου και επίσημες αναφορές και μαρτυρίες. Για να ανασυνθέσει αυτό που συνέβη, η The Post συνέκρινε επίσημες δηλώσεις, στοιχεία από τα εμπορικά πλοία και πήρε συνεντεύξεις από επιζώντες, ακτιβιστές και ειδικούς στη ναυτιλία.

Η έρευνα της αμερικανικής εφημερίδας καταγράφει τα δεδομένα από την έναρξη του μοιραίου ταξιδιού. Μεταξύ άλλων σημειώνει ότι τη στιγμή που η ελληνική ακτοφυλακή υποστήριξε πως σε επικοινωνία με το πλοίο δηλώθηκε πως το σκάφος δεν κινδυνεύει και χρειάζεται μόνο φαγητό και νερό πριν συνεχίσει για Ιταλία, πλοίο που βρισκόταν κοντά έλαβε πολλαπλές κλήσεις κινδύνου. Οταν ωστόσο προσέγγισε, κάποιοι επιβαίνοντες φώναζαν ότι θέλουν να πάνε στην Ιταλία.

Επισημαίνει ότι το υπό ελληνική σημαία πετρελαιοφόρο “Faithful Warrior” που πλησίασε για να παράσχει τρόφιμα και νερό, ανέφερε ότι η τράτα “ταλαντεύεται επικίνδυνα”.

Αποδομώντας τέσσερις βασικούς ισχυρισμούς, η Post σημειώνει:

1. Το Adriana δεν ήθελε βοήθεια

Η εφημερίδα επικαλούμενοι νομικούς γράφει ότι ακόμη κι έτσι “οι αρχές είχαν υποχρέωση να παρέμβουν, ανεξάρτητα από τις αντιδράσεις ορισμένων επιβατών”. Η ευρωπαϊκή νομοθεσία επιτρέπει στις αρχές να επιβιβαστούν και να ερευνήσουν ένα σκάφος χωρίς σημαία όπως το Adriana, εάν υπάρχουν βάσιμοι λόγοι να υποπτεύονται ότι πρόκειται για λαθρεμπόριο μεταναστών. Επιπλέον, ειδικοί του διεθνούς ναυτικού δικαίου είπαν ότι η νομική ευθύνη για τη διάσωση ανθρώπων που βρίσκονται σε κίνδυνο ισχύει ανεξάρτητα από την πρόθεσή τους ή το καθεστώς μετανάστευσης.

2. Είχε σταθερή πορεία

Η Post μίλησε με ωκεανογράφους και μελέτησε δεδομένα καιρού από το Faithful Warrior, το Lucky Sailor και ένα πλοίο που εμπλέκεται μετά την ανατροπή, το Mayan Queen IV. Σε αντίθεση με τις αναφορές του BBC και των New York Times ότι το Adriana παρασύρθηκε για 6½ ώρες ή περισσότερο πριν ανατραπεί, η ανάλυση της  Post κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το σκάφος ταξίδευε με δική του πρόωση, αν και αργά. Οι ειδικοί αναφέρουν πως υπήρχαν προβλήματα μηχανής, καθώς το σκάφος φαινόταν να παρασύρεται στην κατεύθυνση που υποδηλώνουν τα τοπικά ρεύματα και οι άνεμοι.

Η ελληνική ακτοφυλακή αρνήθηκε να απαντήσει σε λεπτομερείς ερωτήσεις σχετικά με τα ευρήματα της The Post, επικαλούμενη μια συνεχιζόμενη έρευνα.

Βίντεο που κατεγράφη από το Lucky Sailor δείχνει πως βγαίνει καπνός από το Adriana.

Ο επιζών Haseeb Ur Rehman, 20 ετών, μηχανικός μοτοσικλετών από το Κασμίρ, είπε ότι ο κινητήρας σταμάτησε να λειτουργεί τουλάχιστον δύο φορές.

3. Δεν μπορούσε να ρυμουλκηθεί

Στον αρχικό απολογισμό του λιμενικού, στις 14 Ιουνίου, δεν έγινε καμία αναφορά σε σχοινί. Μετά από ισχυρισμούς επιζώντων ειπώθηκε ότι το περιπολικό σκάφος του Λιμενικού χρησιμοποίησε ένα “μικρό σχοινί” για να σταθεροποιήσει το σκάφος.

Ο πλοίαρχος του περιπολικού, Μιλτιάδης Ζουριδάκης, παρέδωσε βίντεο, ωστόσο βιντεοληπτικό υλικό της επιχείρησης δεν έχει έρθει ακόμη στη δημοσιότητα.

Βίντεο και δεδομένα για τον καιρό δείχνουν ότι στις 13 Ιουνίου η θάλασσα ήταν ήρεμη και δεν έπνεαν δυνατοί άνεμοι. Η απόπειρα διάσωσης του Adriana “θα ήταν απολύτως ασφαλής” υπό αυτές τις συνθήκες, σύμφωνα με έναν Ιταλό αξιωματούχο που μιλάει στην έρευνα.

4. “Κάναμε ο,τι μπορούσαμε”

Η ακτοφυλακή υποστηρίζει ότι εκπλήρωσε όλες τις υποχρεώσεις της. Οι ειδικοί αναφέρουν στη Post πως η ακτοφυλακή θα έπρεπε να είχε ξεκινήσει μια επιχείρηση διάσωσης πλήρους κλίμακας. Η Ελλάδα “έπρεπε να ζητήσει βοήθεια από άλλα πλοία”, συμπεριλαμβανομένων των ιταλικών σκαφών έρευνας και διάσωσης και ενδεχομένως και της Frontex, αναφέρει ο Ευθύμιος Παπασταυρίδης, ερευνητής διεθνούς ναυτικού δικαίου στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης.

Το δε σκάφος που έστειλε η ακτοφυλακή από την Κρήτη,το 920, μπορεί να χωρέσει έως και 16 μέλη πληρώματος και 20 επιβάτες, σύμφωνα με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή. Με άλλα λόγια, δεν έχει σχεδιαστεί για να σώσει εκατοντάδες ανθρώπους από μόνο του. Ο εκπρόσωπος του Λιμενικού, αναγνώρισε το παραπάνω μιλώντας στη Post.

Επιβαίνοντες είπαν πως είδαν ένα ελικόπτερο και δύο ιδιωτικά πλοία, κάτι που επιβεβαιώνεταιμεν, ωστόσο αναφορές από το Lucky Sailor και το Faithful Warrior λένε ότι κλήθηκαν ώρες μετά την κλήση κινδύνου. Το πολυτελές megayacht Mayan Queen IV επιστρατεύτηκε μετά την ανατροπή.

Εκπρόσωπος της Sea Watch είπε πως τα ιδιωτικά πλοία ενήργησαν βάσει δικαίου, ωστόσο οι άνθρωποι έπρεπε να είχαν διασωθεί/προφυλαχθεί, από τις κρατικές αρχές.

Μια άλλη μοιραία παράλειψη της ελληνικής ακτοφυλακής, είπαν οι ειδικοί, ήταν η μη παροχή σωσιβίων το συντομότερο δυνατό. Σε αντίγραφα μαρτυριών που έλαβε η The Post, ο κυβερνήτης του περιπολικού σκάφους αναφέρει αρχικά ότι πέταξε σωσίβια αφού οι άνθρωποι ήταν ήδη στο νερό. Ο καπετάνιος του γιώτ που έφτασε περίπου 45 λεπτά αργότερα και διέσωσε 15 άνδρες, είπε σε μαρτυρία που έλαβαν τα ελληνικά μέσα ενημέρωσης ότι κανείς δεν φορούσε σωσίβιο – κάποιοι από αυτούς που σώθηκαν κρατιόντουσαν από ξύλα που επέπλεαν.

Από τη μεριά της η Frontex αναφέρει πως είχε εντοπίσει το πλοίο με τους μετανάστες 14 ώρες πριν αυτό βυθιστεί και ότι ενημέρωσε σχετικά τις ελληνικές αρχές. Από την πλευρά του το Ελληνικό Λιμενικό ισχυρίστηκε ότι επιχείρησε να βοηθήσει, ωστόσο οι επιβαίνοντες αρνήθηκαν τη βοήθεια κάτι που ωστόσο διαψεύδεται από μέρος των καταθέσεων επιζόντων του ναυαγίου. Σε κάθε περίπτωση, η Frontex θα δώσει στη δημοσιότητα το αποτέλεσμα της δικής της έκθεσης για όσα έγιναν.

Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα