Ακύρωση σε παραγγελίες LNG φέρνει η ραγδαία μείωση στην κατανάλωση φυσικού αερίου της χώρας

Ακύρωση σε παραγγελίες LNG φέρνει η ραγδαία μείωση στην κατανάλωση φυσικού αερίου της χώρας
Φυσικό αέριο Getty Images/iStock

Έχει περιοριστεί ακόμα και στο 50% η ζήτηση αερίου από νοικοκυριά και επιχειρήσεις, ενώ μειωμένη είναι και η κατανάλωση των ηλεκτροπαραγωγικών μονάδων.

Ραγδαία μείωση στην κατανάλωση φυσικού αερίου καταγράφεται πλέον στη χώρα μας, αφενός λόγω του ήπιου χειμώνα που περιόρισε τη ζήτηση από τα νοικοκυριά για θέρμανση, αφετέρου λόγω του ότι οι ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες φυσικού αερίου μένουν πολλές ώρες εκτός λειτουργίας, ειδικά το τελευταίο διάστημα που έχουν πέσει οι τιμές αερίου, καθώς είναι μη ανταγωνιστικές και τις υποσκελίζουν οι εισαγωγές ρεύματος.

Η έλλειψη ανταγωνιστικότητας των μονάδων οφείλεται κατά κύριο λόγο στην επιβάρυνση από την έκτακτη εισφορά 10€/MWh που έχει επιβάλλει η χώρα μας.

Η ραγδαία μείωση στην κατανάλωση αερίου δημιουργεί προβλήματα κυρίως στους εισαγωγείς, άλλοι εκ των οποίων έχουν υπογεγραμμένες συμβάσεις για εισαγωγή συγκεκριμένων ποσοτήτων του καυσίμου και συνεπώς θα πρέπει να πληρώσουν ρήτρες take or pay, άλλοι,δε, έχουν κλείσει slots στη Ρεβυθούσα για εισαγωγή φορτίων LNG ή έχουν δεσμευθεί με παραγωγούς LNG για την αγορά φορτίων.

Υπό το φως των εξελίξεων στην αγορά του φυσικού αερίου, όπου η κατανάλωση έχει μειωθεί δραματικά, η ΔΕΠΑ Εμπορίας προχωρά, σύμφωνα με πληροφορίες, στην ακύρωση των φορτίων LNG που είχε κλείσει σε ειδική συμφωνία με τον γαλλικό ενεργειακό όμιλο Total Energies προ μηνών.

Η ακύρωση των 2 φορτίων δεν είναι χωρίς οικονομικές συνέπειες, καθώς συνεπάγεται ότι θα πληρωθούν “στο ελάχιστο” πράγμα που σημαίνει μια επιβάρυνση της τάξης των 10 εκατ. ευρώ για το κάθε φορτίο, ποσό που φαίνεται ότι θα καλυφθεί από τους πόρους του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης, όπως προβλέπει σχετικά η νομοθεσία.

Σε ότι αφορά τη μείωση της κατανάλωσης στη λιανική του δικτύου διανομής (οικιακή χρήση και χρήση από επαγγελματικές, βιοτεχνικές και βιομηχανικές μονάδες), παράγοντες της αγοράς υπογραμμίζουν ότι φτάνει στο 50%. Για τη ραγδαία αυτή μείωση συντελούν, αφενός μεν ο ήπιος εφετινός χειμώνας και η «οικονομία» που κάνουν οι καταναλωτές, αφετέρου δε το γεγονός ότι πολλές επιχειρήσεις αντκαθιστούν το αέριο με άλλα καύσιμα όπως το ντίζελ ή το υγραέριο.

Σε ότι αφορά στην χονδρική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας , όπως εξήγησαν οι ανεξάρτητοι ηλεκτροπαραγωγοί με επιστολή που έστειλε ο ΕΣΑΗ στο ΥΠΕΝ, το τελευταίο διάστημα έχουν αλλάξει άρδην τα δεδομένα με τις μονάδες φυσικού αερίου να βγαίνουν «χαμένες» στον ανταγωνισμό έναντι των εισαγωγών, που πλέον έχουν φτάσει να καλύπτουν ημερησίως σχεδόν το ¼ και παραπάνω της ζήτησης. Ενδεικτικά, σύμφωνα με τα στοιχεία του Χρηματιστήριου Ενέργειας, η συμμετοχή των εισαγωγών έναντι του φυσικού αερίου στην κάλυψη του ημερήσιου μίγματος την περίοδο 23/1-30/1 διαμορφώνεται ως εξής:

  • 23/1: 26.7% έναντι 25.4%
  • 24/1: 29.4% έναντι 28.6%
  • 25/1: 26.2% έναντι 22.9%
  • 26/1: 28.1% έναντι 24.0%
  • 27/1: 33.5% έναντι 24.2%
  • 28/1: 32.6% έναντι 18.7%
  • 29/1: 31.4% έναντι 11.6%
  • 30/1: 27.4% έναντι 24.2%

Πρέπει να σημειωθεί πάντως ότι η μείωση της κατανάλωσης αερίου στη χώρα μας είναι υπόθεση που «έτρεξε», σε μικρότερο βέβαια βαθμό, ολόκληρο το 2022, γι’ αυτό άλλωστε δημιουργούνται τα θέματα των ρητρών take or pay.

Σύμφωνα με τα ετήσια στοιχεία του ΔΕΣΦΑ, η εγχώρια κατανάλωση αερίου το 2022 μειώθηκε κατά 19,04% από 69,96 Τεραβατώρες (TWh) στις 56,64 TWh. Προφανώς η εν λόγω μείωση αφορά όλες τις κατηγορίες κατανάλωσης του καυσίμου, από τις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής και οικιακούς και εμπορικούς πελάτες στο δίκτυο διανομής έως τις εγχώριες βιομηχανίες.

Η μείωση αυτή έχει λύσει το πρόβλημα που είχε να αντιμετωπίσει η πολιτεία λόγω της υποχρέωσης, στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής πολιτιής, να μειώσει την κατανάλωση αερίου, ωστόσο δημιουργεί, όπως προαναφέρθηκε, άλλα προβλήματα που πρέπει τώρα να αντιμετωπιστούν.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα