Δεύτερες σκέψεις στην κυβέρνηση για τα πλωτά αιολικά στις ελληνικές θάλασσες

Διαβάζεται σε 3'
Αιολικά πάρκα
Θαλάσσια αιολικά πάρκα (φωτογραφία αρχείου) iStock

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας θεωρεί ότι τα πιλοτικά στο Θρακικό Πέλαγος είναι αυτά που πρέπει να τρέξουν πιο άμεσα, ενώ για τα πλωτά αιολικά, πολλά θα κριθούν στο κοινοτικό επίπεδο.

Σαφή σινιάλα αλλαγής πλεύσης για τα υπεράκτια αιολικά, εκπέμπει το ΥΠΕΝ, με το βάρος πλέον να πέφτει στα πιλοτικά της Αλεξανδρούπολης και το σχέδιο ανάπτυξης των 20 και πλέον πλωτών offshore να φαίνεται ότι μπαίνει σε δεύτερη μοίρα, εν αναμονή μείωσης του κόστους της συγκεκριμένης τεχνολογίας και ενός καλύτερου timing διεθνώς.

Σύμφωνα με κορυφαίες πηγές της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΝ, το εθνικό σχέδιο για τα πλωτά αιολικά δεν ακυρώνεται, τα έργα θα βγουν κάποια στιγμή σε διαγωνισμούς, ωστόσο αυτό πρέπει να γίνει την κατάλληλη στιγμή. «Στο timing δηλαδή μιας μαζικής ανάπτυξης έργων με τη συγκεκριμένη τεχνολογία που θα ρίξει και τα κόστη, το οποίο δεν είναι στη παρούσα φάση», όπως λένε χαρακτηριστικά.

Στο ερώτημα κατά πόσο τα παραπάνω οδηγούν και σε αναθεώρηση του στόχου για 1,9 GW από θαλάσσια αιολικά πάρκα το 2030 ή στις αρχές της επόμενης δεκαετίας, η απάντηση των ίδων κύκλων είναι ότι αυτός συναρτάται με τις τιμές των συγκεκριμένων έργων. Το σχήμα στήριξης δηλαδή και τις τιμές αποζημίωσης που θα κατακυρώνουν τα πάρκα μέσω των μειοδοτικών διαγωνισμών.

«Αν δεν πετύχουμε τη σωστή τιμή, θα είμαστε δέσμιοι για τα επόμενα 20-25 χρόνια σε λάθος τιμές. Ένα σφάλμα που έχουμε κάνει συχνά τις τελευταίες δεκαετίες και το πληρώνουμε σήμερα», συμπληρώνουν οι ίδιες πηγές.

Το χρονικό σημείο αυτής της προσέγγισης δεν είναι τυχαίο. Σύμφωνα με πληροφορίες συμπίπτει με τη κρίσιμη φάση στην οποία βρίσκεται η συζήτηση μεταξύ του ΥΠΕΝ και της DG Comp για το μηχανισμό και τη διαμόρφωση της τελικής φόρμουλας στήριξης των συγκεκριμένων έργων.

Η έκβαση της διαπραγμάτευσης με τις Βρυξέλλες, τόσο της Ελλάδας, όσο και άλλων χωρών, θα «κλειδώσει» και το τελικό σχήμα, όπως αυτό περιγράφεται στο σχέδιο νόμου του ΥΠΕΝ, με το οποίο θεσπίστηκε το 2022 το πλαίσιο ανάπτυξης των υπεράκτιων αιολικών στην Ελλάδα. Εαν η Κομισιόν βάλει ψηλά το πήχη, τα πλωτά δεν θα έχουν λογική, τουλάχιστον στη παρούσα φάση, για μια μικρή αγορά, όπως η ελληνική, όπως μεταφέρουν οι ίδιες πηγές.

Σε κάθε περίπτωση, η κυβέρνηση θεωρεί ότι τα πιλοτικά στο Θρακικό Πέλαγος είναι αυτά που πρέπει να τρέξουν πιο άμεσα, ενώ για τα πλωτά πολλά θα κριθούν στο κοινοτικό επίπεδο. Το παιχνίδι γι’ αυτά θα ανοίξει μόνο με τιμές κατάλληλες, δηλαδή με ένα λογικό σχήμα στήριξης.

Τούτων δοθέντων, ίσως να μην είναι τυχαίο το γεγονός ότι σχεδόν όλοι οι μεγάλοι εγχώριοι καθετοποιημένοι παίκτες (ΔΕΗ, ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, Motor Oil), έχουν μπει στο παιχνίδι των πιλοτικών της Αλεξανδρούπολης και μάλιστα εξετάζουν συννένωση των δυνάμεων, όπως καιρό τώρα επιμένουν τα σενάρια.

Τόσο γιατί είναι προφανές ότι η αυλαία για τη νέα αυτή αγορά θα ανοίξει στην Ελλάδα με τα πιλοτικά έργα, όσο και γιατί πιθανώς να αντιλαμβάνονται ότι τα πλωτά μέσω των διαγωνισμών μπορεί να καθυστερήσουν παραπάνω από τις αρχικές εκτιμήσεις.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα