Έκθεση ΟΟΣΑ: Όχι στις επιδοτήσεις, ναι στην επιτάχυνση των ΑΠΕ

Διαβάζεται σε 2'
Έκθεση ΟΟΣΑ: Όχι στις επιδοτήσεις, ναι στην επιτάχυνση των ΑΠΕ
ISTOCK

Ένας ακόμη τομέας που εστιάζει ο Οργανισμός είναι η ηλεκτροκίνηση. Θεωρεί ότι χρειάζονται περισσότερες και στοχευμένες επιδοτήσεις, οι οποίες θα αφορούν κυρίως μικρότερου μεγέθους και φθηνότερα αυτοκίνητα.

Σειρά συστάσεων και παρατηρήσεων για την ενεργειακή πολιτική της χώρας μας περιέχει η τελευταία έκθεση του ΟΟΣΑ που δημοσιεύτηκε χθες.

Ο οργανισμός προτείνει μια σταδιακή απόσυρση των επιδοτήσεων προς τα ορυκτά καύσιμα, η οποία πιθανώς θα απαιτήσει πρόσθετη στήριξη για τα ευάλωτα νοικοκυριά. Τα προστατευτικά μέτρα θα μπορούσαν να έχουν τη μορφή των επιδοτήσεων για την ενεργειακή αποδοτικότητα ή αντίστοιχες που θα αντιμετωπίζουν το αυξημένο ενεργειακό κόστος.

Επίσης, σημειώνεται πως παρά τις απαιτήσεις που θέτει η Ε.Ε., το αναθεωρημένο ΕΣΕΚ δεν περιλαμβάνει κατάλογο με τις επιδοτήσεις των ορυκτών καυσίμων, ούτε συγκεκριμένα σχέδια για τον περιορισμό τους.

Στην περίπτωση των ΑΠΕ, ο οργανισμός αναφέρει ότι παρά τις θετικές εξελίξεις των τελευταίων ετών, υπάρχει περιθώριο για περισσότερη επενδυτική ορατότητα μακροπρόθεσμα. Ενδεικτικά, κατά τη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης, το 74% των πόρων από τα έσοδα ρύπων κατευθύνθηκαν σε άλλους σκοπούς, όπως τις επιδοτήσεις καταναλωτών, επηρεάζοντας τον ΕΛΑΠΕ, τον Ειδικό Λογαριασμό από τον οποίο πληρώνονται οι σταθμοί Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.

Στον αντίποδα, η Ε.Ε. απαιτεί τουλάχιστον το 50% να καταλήγει στην ενεργειακή μετάβαση. Η Ελλάδα δεν έχει ενσωματώσει τις απαιτήσεις αυτές στο εθνικό της δίκαιο, γεγονός που αφήνει περιθώριο στην κυβέρνηση να χρησιμοποιεί τα εν λόγω έσοδα για να καλύψει βραχυπρόθεσμες ανάγκες.

Στο θέμα της αδειοδότησης των ΑΠΕ, ο ΟΟΣΑ επισημαίνει ότι η εξομάλυνση των καθυστερήσεων θα βοηθήσει τις επενδύσεις. Η ΡΑΑΕΥ έχει ρόλο-κλειδί στο συγκεκριμένο θέμα, όμως δεν είναι σαφές αν διαθέτει τα μέσα για να επιτελέσει το σκοπό της. Το 2021, η Αρχή απασχολούσε μόλις το μισό από το θεωρητικό της εργασιακό δυναμικό, γεγονός που φανερώνει δυσκολίες στο να προσφέρει ανταγωνιστικές απολαβές.

Παράλληλα, οι νομοθετικές βελτιώσεις των προηγουμένων ετών μπορεί να μείωσαν τους επενδυτικούς χρόνους, όμως εξακολουθεί να χρειάζεται η δημιουργία μιας υπηρεσίας μιας στάσης. Κρίσιμος είναι αντίστοιχα ο εντοπισμός ζωνών προτεραιότητας σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.

Τέλος, ένας ακόμη τομέας που εστιάζει ο ΟΟΣΑ είναι η ηλεκτροκίνηση. Θεωρεί ότι χρειάζονται περισσότερες και στοχευμένες επιδοτήσεις στο εξής, οι οποίες θα αφορούν κυρίως μικρότερου μεγέθους και φθηνότερα αυτοκίνητα.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα