Επαρκεί το δίκτυο ενέργειας για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα

Επαρκεί το δίκτυο ενέργειας για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα

Προκειμένου να αναπτυχθεί η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα, δύο ζητήματα πρέπει να επιλυθούν. Η ακριβή τους τιμή αφενός και η εξεύρεση επαρκών χώρων δημόσιας φόρτισης αφετέρου.

Καθημερινά, οι αναφορές στην ηλεκτροκίνηση πληθαίνουν, όχι όμως και τα ηλεκτροκίνητα οχήματα στους δρόμους στην Ελλάδας. Κι ο λόγος είναι προφανής, καθώς κοστίζουν ακριβά, αφενός, κι αφετέρου για τα αμιγώς ηλεκτρικά και τα plug- in υβριδικά, δεν υπάρχουν επαρκείς χώροι, δημόσιας φόρτισης.

Για να αναπτυχθεί η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα, αυτά τα δύο ζητήματα χρειάζεται να επιλυθούν, όσο το δυνατόν. Κι ως προς την τιμή των οχημάτων, τα αναμενόμενα από την κυβέρνηση, κίνητρα, μπορούν να διευκολύνουν κάπως την κατάσταση, όχι όμως για μαζικές πωλήσεις, χιλιάδων ηλεκτρικών. Ως προς τις υποδομές, ναι μεν αναπτύσσεται από ιδιώτες ένα αξιόλογο δίκτυο, ωστόσο, χρειάζονται ενδεχομένως κίνητρα για την ανάπτυξη χιλιάδων σταθμών, δημόσιας φόρτισης σε όλη τη χώρα.

Πάντως, στο θέμα της επάρκειας της ενέργειας, σε ημερίδα που διοργάνωσε το Υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος και ο ΔΕΔΔΗΕ, ο γενικός διευθυντής Ανάπτυξης και Διαχείρισης Δικτύου, Ηρακλής Μενεγάτος, έδωσε με αριθμούς το στίγμα των δυνατοτήτων της χώρας μας και της ειδικά της Αττικής, που σηκώνει το μεγάλο βάρος, επισημαίνοντας ότι το δίκτυο αντέχει ακόμα και με αύξηση κατά 15% της ζήτησης.

Επίσης, τόνισε ότι αν υπολογίσουμε ότι με βάση το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), έως το 2030 να κυκλοφορούν 350.000 ηλεκτρικά οχήματα στην Ελλάδα, αυτά θα αυξήσουν την κατανάλωση ενέργειας κατά 4% μόνο, υπολογίζοντας, μάλιστα διπλάσια κατανάλωση από το μέσο όρο που χρειάζεται ένα ηλεκτρικό μοντέλο τον χρόνο.

Με τις μεγάλες επενδύσεις που υλοποιούνται στο θέμα της ενέργειας, υπερκαλύπτονται κιόλας οι στόχοι του ΕΣΕΚ (1 στα 3 νέα αυτοκίνητα να είναι ηλεκτροκίνητο) για το 2030.

“Έξυπνοι” φορτιστές…

Εκεί βρίσκεται το μυστικό για την διαχείριση της ενέργειας. Ο Ηρακλής Μενεγάτος, ανέφερε την ανάγκη ενθάρρυνσης της αργής, “έξυπνης” φόρτισης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων από τις υπάρχουσες παροχές (χωρίς επιπλέον κόστος) και ειδικά τις οικιακές, προκειμένου να μεγιστοποιούνται τα οφέλη από τη χρήση της ηλεκτροκίνησης. Με τον τρόπο αυτό τα ηλεκτροκίνητα οχήματα θα φορτίζονται τις ώρες που υπάρχει περίσσευμα ισχύος (π.χ. τις νυκτερινές ώρες), πιο αργά, με λιγότερη ισχύ και σε μεγαλύτερη διάρκεια.

Επίσης, ένα ακόμα στοιχείο που επισημάνθηκε, είναι ότι η ανάπτυξη των σταθμών φόρτισης δεν πρέπει να γίνεται αλόγιστα. Είναι ανάγκη να δηλώνονται στον ΔΕΔΔΗΕ, ώστε να γνωρίζει τι ακριβώς χρειάζεται ο κάθε ιδιώτης ή η κάθε εταιρεία (ενδεχομένως να υπάρχει ανάγκη για ενίσχυση της παροχής), όπως επίσης και η μετατροπή των υπαρχόντων παροχών, από συσκευές “έξυπνης” φόρτισης. Ηδη, έχουν εγκατασταθεί περίπου 200.000 τέτοιες συσκευές.

«Υπάρχει ένας ακόμη λόγος που πρέπει η φόρτιση να είναι έξυπνη και ελεγχόμενη. Αν θέλουμε να έχουμε πραγματικά πράσινες μετακινήσεις, η φόρτιση των οχημάτων πρέπει να γίνεται έξυπνα, ώστε να μπορούμε να φορτίζουμε τα ηλεκτρικά μας οχήματα όταν η ηλεκτρική ενέργεια παράγεται από τον ήλιο, τον άνεμο ή άλλες καθαρές πηγές,» σημείωσε η Αλεξάνδρα Σδούκου, γενική γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών (και επικεφαλής της Διυπουργικής Επιτροπής για την ηλεκτροκίνηση), τονίζοντας ότι «η εμπειρία από χώρες με πιο ανεπτυγμένη αγορά ηλεκτροκίνησης, έχει δείξει πως είναι πολύ σημαντικό οι πιθανοί πελάτες ηλεκτροκίνησης να συζητούν με τον διαχειριστή του ηλεκτρικού δικτύου σχετικά με τις αυξημένες ανάγκες τους για παροχή ενέργειας που θα προκύψουν εξαιτίας της φόρτισης ή τον τόπο εγκατάστασης φορτιστών, ώστε να τοποθετούνται σε περιοχές όπου το υφιστάμενο δίκτυο επαρκεί για να παρέχει την απαραίτητη ενέργεια στους φορτιστές, αποφεύγοντας έτσι πιθανές κοστοβόρες επενδύσεις σε αυτό.»

Συνοπτικά, οι προτάσεις του ΔΕΔΔΗΕ, είναι: καταχώρηση υποδομών φόρτισης και στον ΔΕΔΔΗΕ, αντικατάσταση μετρητών με έξυπνους σε παροχές με υποδομές φόρτισης για δυνατότητα χορήγησης ευνοϊκών τιμολογίων ηλεκτροκίνησης, υποδομές φόρτισης σε δημόσιους χώρους με υπόγεια τροφοδότηση, συνεργασία ΔΕΔΔΗΕ – ενδιαφερόμενων (δήμων, επενδυτών κ.λ.π.) για χωροθέτηση των σταθμών φόρτισης κ.ά.

Στην ημερίδα, ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΕΔΔΗΕ, Αναστάσιος Μάνος, τόνισε ότι «ο ΔΕΔΔΗΕ δεν θα αποτελέσει τροχοπέδη, αλλά καταλύτη της ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης. Είμαστε σε πλήρη ετοιμότητα για την υλοποίηση – εγκαίρως και εκ των προτέρων – όλων των απαραίτητων ενεργειών που θα αναβαθμίσουν τις υποδομές σε όποιο σημείο του Δικτύου και εάν χρειαστεί. Ήδη τους τελευταίους μήνες έχουν τεθεί οι βάσεις για τη συντονισμένη αυτή προσπάθεια, με τις απαραίτητες μελέτες και τις προτάσεις που τις συνοδεύουν, προκειμένου ο Διαχειριστής του Δικτύου να προπορεύεται των μελλοντικών αναγκών και να είναι αρωγός για την υλοποίηση των στόχων του ΥΠΕΝ και του οράματος για την επίτευξη του εκσυγχρονισμού της χώρας.»

Κατά τη διάρκεια της ημερίδας, ο Θεόφιλος Ξανθός, παρουσίασε τεχνική μελέτη της γερμανικής εταιρείας FGH –που εκπονήθηκε σε συνεργασία με το ΑΠΘ- για την ενσωμάτωση των σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στο εγχώριο Δίκτυο Διανομής, ενώ ο Κωνσταντίνος Μαγκανιώτης, υποτομεάρχης Ανάπτυξης Συστημάτων Μέτρησης, της Διεύθυνσης Δικτύου του ΔΕΔΔΗΕ, αναφέρθηκε στις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές –εστιάζοντας στο παράδειγμα του Άμστερνταμ- και σημείωσε ότι ο ΔΕΔΔΗΕ προτίθεται να ακολουθήσει τις πρακτικές αυτές κατά την εγκατάσταση φορτιστών στους δημόσιους χώρους.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα