Νέα εναέρια γραμμή ηλεκτρικής διασύνδεσης με την Αλβανία

Διαβάζεται σε 3'
Γραμμή ηλεκτρικής διασύνδεσης
Γραμμή ηλεκτρικής διασύνδεσης EUROKINISSI

Την ένταξη των έργων δικτύου μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας σε «ειδικό καθεστώς», το οποίο να εξασφαλίζει ταχύτερες διαδικασίες περιβαλλοντικής αδειοδότησης, προτείνει ο ΑΔΜΗΕ.

Οι διοικήσεις του ΑΔΜΗΕ και του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς της Αλβανίας OST συναντήθηκαν χθες στα Τίρανα προκειμένου να συζητήσουν την πρόοδο της νέας εναέριας γραμμής μεταφοράς 400 kV που κατασκευάζεται μεταξύ των δύο κρατών.

Όπως επισημάνθηκε κατά την διάρκεια της συνάντησης, οι τεχνικές ομάδες των δύο Διαχειριστών θα συνεργαστούν στενά, ώστε να επιταχυνθεί η κατασκευή της.

Επιπλέον, στη συνάντηση εξετάστηκαν τρόποι αύξησης της διασυνδεσιμότητας μεταξύ των δύο χωρών, ένα ζήτημα που αφορά και την ευρύτερη περιοχή των Δυτικών Βαλκανίων.

Οι δύο Διαχειριστές συμφώνησαν να συστήσουν τεχνικές ομάδες που θα μελετήσουν πώς η αυξανόμενη διείσδυση των ΑΠΕ και η ανάπτυξη των εγχώριων και διεθνών διασυνδέσεων δημιουργούν περαιτέρω ανάγκες για αύξηση της δυναμικότητας τους.

Τους επόμενους μήνες, οι τεχνικές ομάδες θα ξεκινήσουν την εκπόνηση κοινών μελετών με στόχο την υιοθέτηση μίας ενιαίας προσέγγισης σχετικά με την ενίσχυση των υφιστάμενων διασυνδέσεων και την δημιουργία νέων, στην ευρύτερη περιοχή.

Εν τω μεταξύ, η ένταξη των έργων δικτύου μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας σε «ειδικό καθεστώς», το οποίο να εξασφαλίζει ταχύτερες διαδικασίες περιβαλλοντικής αδειοδότησης, γρηγορότερες απαλλοτριώσεις, καθώς και όπου χρειάζεται, παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης αιγιαλού, χερσαίων αλλά και θαλασσίων τμημάτων, είναι ανάμεσα στις προτάσεις που έχει υποβάλει ο ΑΔΜΗΕ στο ΥΠΕΝ για να περιοριστούν οι καθυστερήσεις που αντιμετωπίζει.

Στην πράξη, μιλά για την ανάγκη να επιταχυνθεί η πρόοδος και υλοποίηση έργων, απολύτως κρίσιμων για το δημόσιο συμφέρον, τον εξηλεκτρισμό της χώρας και την ενεργειακή μετάβαση, τα οποία σήμερα συναντούν αυξανόμενα εμπόδια, με βασικότερη αιτία τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις, θέτοντας σε κίνδυνο τους χρόνους ολοκλήρωσης και αναγκάζοντάς τον σε συχνές επικαιροποιήσεις των πλάνων.

Την εικόνα επιβεβαιώνει η μετάθεση των χρονοδιαγραμμάτων προς τα πίσω, πολλών μικρών, μεσαίων και μεγάλων από τα 80 και πλέον έργα του ΑΔΜΗΕ, όπως παρουσιάζονται στην ανασκόπηση προόδου του νέου δεκαετούς του προγράμματος ανάπτυξης 2025-2034, με πολλές από τις ημερομηνίες να μετατίθενται για ένα και δύο χρόνια.

Το θέμα προκαλεί ανησυχία, συζητήθηκε μαζί με το 10ετές του πλάνο σε συνάντηση που είχε την προηγούμενη εβδομάδα η ηγεσία του ΥΠΕΝ με αυτή του ΑΔΜΗΕ και οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το υπουργείο έχει δεσμευτεί να εξετάσει τις προτάσεις ώστε να δει πως μπορεί να βοηθήσει για να επισπευθούν τα χρονοδιαγράμματα.

Καθώς βρισκόμαστε στη καρδιά της πράσινης μετάβασης, απέχουμε μόλις έξι χρόνια πριν το πρώτο ορόσημο του 2030 και τα νέα πράσινα μεγαβάτ αυξάνονται με εκρηκτικούς ρυθμούς, το πρόβλημα με τους βραδείς ρυθμούς των έργων στα δίκτυα γίνεται όλο και πιο αισθητό.

Αποδεικνύεται ότι χρειάζεται μια ριζική μεταρρύθμιση του ισχύοντος μοντέλου αδειοδοτήσεων των έργων μεταφοράς και αλλαγή της «πεπατημένης», προκειμένου να πετύχουμε τους στόχους της πράσινης μετάβασης, στοίχημα που θα χαθεί, αν δεν ανέβουν οι ταχύτητες με τις επενδύσεις στα δίκτυα.

Βασικός παράγοντας των καθυστερήσεων, οι αδειοδοτήσεις, γεγονός που συχνά συνδέεται με την αδυναμία του μηχανισμού σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο, τις γνωμοδοτήσεις φορέων, και τις χρονοβόρες διαβουλεύσεις με τις τοπικές κοινωνίες. Είναι η κυρίαρχη πρόκληση για κάθε μικρό ή μεγάλο έργο στα δίκτυα μεταφοράς, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην Ευρώπη, όπως δείχνει και η περυσινή έναρξη στη Γερμανία μετά από δέκα και πλέον χρόνια καθυστερήσεων και αντιδράσεων, της κατασκευής της ηλεκτρικής διασύνδεσης μεταξύ του βορρά και του νότου της χώρας.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα