Νέο ρόλο για την Ελλάδα “εγκαινιάζει” το εναρκτήριο λάκτισμα του πλωτού τερματικού αερίου της Αλεξανδρούπολης
Μια νέα γενιά υποδομών μεταφοράς φυσικού αερίου αρχίζει να υλοποιείται στη χώρα μας που αποκτούν ιδιαίτερη σημασία μετά την απόφαση της Ε.Ε. για απεξάρτηση από τη Ρωσία.
- 03 Μαΐου 2022 07:30
Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνουν στη χώρα μας σημαντικά νέα έργα υποδομών για την αποθήκευση και τη μεταφορά φυσικού αερίου.
Τα σημερινά εγκαίνια της κατασκευής του πλωτού τερματικού LNG (FSRU) Αλεξανδρούπολης από τη Gastrade, παρουσία των πρωθυπουργών Ελλάδας, Βουλγαρίας και Β. Μακεδονίας και του προέδρου της Σερβίας αποκτούν έναν διπλό συμβολισμό.
Οι βαλκανικές χώρες στέλνουν ένα σαφές μήνυμα για την ανάγκη διαφοροποίησης των ενεργειακών τους πηγών και την απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο και επιπλέον η Ελλάδα εξελίσσεται σε ένα gas hub μεταφοράς LNG από τρίτες χώρες προς την Ευρώπη εκμεταλλευόμενη τα προφανή γεωπολιτικά και οικονομικά οφέλη.
Η Νοτιοανατολική Ευρώπη καταναλώνει ετησίως 10 με 11 δις. κυβικά μέτρα με το 50% να προέρχεται από τη Ρωσία.
Η ανάπτυξη του FSRU Αλεξανδρούπολης θα δίνει από το χειμώνα του 2023 τα περίπου 5,5 δις. κυβικά μέτρα εξυπηρετώντας τον στόχο της διαφοροποίησης των πηγών ενέργειας των χωρών της περιοχής.
Θεωρείται στρατηγικής σημασίας έργο, το συνολικό ύψος του εκτιμάται στα 380 εκ. ευρώ εκ των οποίων τα 166,7 εκ. ευρώ προέρχονται από το ΕΣΠΑ.
Το FSRU, χωρητικότητας 153.500 κυβικών μέτρων LNG, θα συνδεθεί με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Ελλάδας με αγωγό μήκους 28 χλμ., μέσω του οποίου το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές της Ελλάδας, της Βουλγαρίας αλλά και της ευρύτερης περιφέρειας, από τη Ρουμανία, τη Σερβία και τη Β. Μακεδονία, μέχρι τη Μολδαβία και την Ουκρανία.
Ο τερματικός σταθμός αναμένεται να λειτουργήσει στα τέλη του 2023, με τη συμβολαιοποιημένη δυναμικότητα αεριοποίησης να φθάνει ήδη μέχρι και το 50% της τεχνικής δυναμικότητάς των 5,5 δισ. κ.μ. ανά έτος.
Η Gastrade έχει αιτηθεί και άδεια για την κατασκευή και δεύτερου FSRU, «FSRU Θράκης» αποσκοπώντας με την ολοκλήρωση του το 2024 στην αύξηση των προαναφερόμενων ποσοτήτων στα 10 δις. κυβικά μέτρα.
Ο IGB
Ένα νέο έργο επίσης που θα εξυπηρετήσει τους σκοπούς της ρωσικής απεξάρτησης είναι ο αγωγός IGB. Ο διασυνδετήριος αγωγός φυσικού αερίου Ελλάδας – Βουλγαρίας ξεκινά από την Κομοτηνή και καταλήγει στη Στάρα Ζαγκόρα. Ο αγωγός μήκους 182 χλμ θα είναι έτοιμος προς εμπορική λειτουργία τον Ιούλιο. Τον διαχειρίζεται η ICGB AD κοινοπραξία των Bulgarian Energy Holding και IGI Poseidon (ΔΕΠΑ Εμπορίας και Edison).
Μέσω του IGB θα μεταφέρονται και ποσότητες αερίου από το FSRU Αλεξανδρούπολης προς τις βαλκανικές χώρες αλλά και από τον υπάρχοντα αγωγό TAP. Η ετήσια δυναμικότητα του είναι στα 3 δις. κ.μ. Το κόστος του IGB ανέρχεται στα 240 εκ. ευρώ.
Η Διώρυγα Gas
Στην ανάπτυξη FSRU κινείται και ο όμιλος της Motor Oil. Πρόκειται για το έργο «Διώρυγα Gas». Είναι ένα FSRU που θα βρίσκεται νοτιοδυτικά του διυλιστηρίου της Motor Oil στην περιοχή των Αγ. Θεοδώρων Κορινθίας. Η Διώρυγα Gas έχει συμπεριληφθεί στο 10ετές πλάνο ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ (2021-2030) και θα συνδεθεί με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) μέσω χερσαίου αγωγού (που θα κατασκευαστεί με τεχνολογία ανάμειξης υδρογόνου). Η χωρητικότητα αποθήκευσης της μονάδας είναι έως 210.000 κυβικά, με δυναμικότητα αεριοποίησης 132.000 MWhs / ημέρα και ετήσια εκτιμώμενη ζήτηση 2,5 δισ. κ.μ..
Η Motor Oil κινείται ήδη στη διενέργεια του δεσμευτικού market test και προς τις αρχές του τέταρτου τριμήνου αναμένεται να λάβει την επενδυτική απόφαση, ώστε το έργο να έχει χτιστεί… μέχρι το τέλος του 2023.
Η Elpedison
Στην ανάπτυξη FSRU προχωρά και η Elpedison. Το νέο έργο, «Thessaloniki FSRU», θα αποτελείται από μία Πλωτή Μονάδα Αποθήκευσης και Αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (FSRU), θα αναπτυχθεί στον Θερμαϊκό Κόλπο, ανοικτά της Θεσσαλονίκης και αναμένεται να λειτουργεί εντός του 2025.
Το FSRU θα έχει ικανότητα αποθήκευσης 170.000 κ.μ. Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) και θα μπορεί να παραδώσει έως και 20 εκ. κ.μ. φυσικού αερίου ημερησίως. Το έργο θα περιλαμβάνει επίσης ένα σύστημα χερσαίων και υποθαλάσσιων αγωγών που θα συνδέει το FSRU με τις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής της ELPEDISON στη Θεσσαλονίκη (μία υφιστάμενη και μία υπό σχεδιασμό), καθώς και με τους υφιστάμενους αγωγούς μεταφοράς του ΕΣΦΑ στην περιοχή.
Ο αγωγός Ελλάδας – Β. Μακεδονίας
Σε εξέλιξη βρίσκεται επίσης και η ωρίμανση του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου Ελλάδας – Β. Μακεδονίας. Το project τρέχουν οι διαχειριστές ΔΕΣΦΑ και NER JSC SKOPJE. Η επένδυση εκτιμάται σε 110 εκ. ευρώ και η ετήσια δυναμικότητα του είναι στα 1,5 δις. κ.μ. με δυνατότητα επέκτασης στα 3 δις. κυβικά μέτρα.
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις