“Πειραγμένες” μία στις τρεις αντλίες στα πρατήρια καυσίμων

Διαβάζεται σε 3'
“Πειραγμένες” μία στις τρεις αντλίες στα πρατήρια καυσίμων
ISTOCK

Τα ποσοστά παραβατικότητας κινούνται στα υψηλότερα επίπεδα από τότε που ξεκινήσαν οι μετρήσεις στην Ελλάδα για τις πειραγμένες αντλίες και τις ελλειμματικές παραδόσεις.

Μέσα σε μια δεκαετία, τα κρούσματα κλοπής στις αντλίες των πρατηρίων διπλασιάστηκαν. Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από όσα αποκάλυψαν στελέχη της αγοράς καυσίμων, στο περιθώριο της εορταστικής εκδήλωσης για τα 70 χρόνια της εταιρείας ελίν στη χώρα μας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους οι εκπρόσωποι του κλάδου, το ποσοστό στις πειραγμένες αντλίες έχει ξεπεράσει κατά πολύ το 30%, έναντι 27% πέρυσι και 15% το 2016, και αυξάνεται εκθετικά.

Στην πραγματικότητα, τα ποσοστά παραβατικότητας κινούνται στα υψηλότερα επίπεδα από τότε που ξεκινήσαν οι μετρήσεις στην Ελλάδα για τις πειραγμένες αντλίες και τις ελλειμματικές παραδόσεις.

Η εκτίμηση της αγοράς είναι ότι τα στοιχεία της τελευταίας έρευνας του ΕΜΠ (αφορούσε το 2023) που είχε υπολογίσει ότι οι καταναλωτές χάνουν ετησίως από τη κλοπή στην αντλία 120 εκατ. ευρώ, είναι πλέον συντηρητικά και θα πρέπει να αναθεωρηθούν προς τα πάνω.

Ο κλάδος παρατηρεί επιπλέον ότι, παρά τις διαχρονικές κραυγαλέες αποτυχίες της πολιτείας απέναντι στο λαθρεμπόριο, αντί οι αρμοδιότητες να συγκεντρωθούν σε ένα φορέα, αυτές παραμένουν διάσπαρτες σε πέντε διαφορετικά υπουργεία, ενισχύοντας την έλλειψη συντονισμού, με υπηρεσίες απολύτως υποστελεχωμένες, ενώ τα εργαλεία των κυκλωμάτων γίνονται όλο και εξυπνότερα.

Χαρακτηριστικό θεωρείται το γεγονός ότι το τμήμα Μετρολογίας της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας (υπ. Ανάπτυξης), που συνεχίζει να είναι αρμόδιο για τους σχετικούς ελέγχους, αριθμεί ακόμη και σήμερα μόλις δύο άτομα.

Αυτό δεν σημαίνει ότι οι αρχές δεν εντοπίζουν πρατήρια για νοθεία (διαλύτες, χημικά κ.λπ). Αλλά αρκετές φορές τα Πρωτοδικεία, εγκρίνουν την αίτηση αναστολής και τα αφήνουν ανοικτά μέχρι τη δικάσιμο που μπορεί να οριστεί σε ένα με δύο χρόνια, που σημαίνει ότι συνεχίζουν ατιμώρητοι να λειτουργούν κανονικά.

Η ειρωνεία είναι ότι οι πειραγμένες αντλίες αυξάνονται σε μια συγκυρία που το υπουργείο Οικονομικών έχει βάλει σε εφαρμογή το νέο πλαίσιο, που ψηφίστηκε στο τέλος του 2023. Αυστηρότερες ποινές για κρούσματα λαθραίων και νοθευμένων καυσίμων (λουκέτα και απαγόρευση δραστηριότητας έως δύο χρόνια για τα πρατήρια, χρηματικά πρόστιμα έως 30.000 ευρώ στις εταιρείες εμπορίας και δημοσιοποίηση της ταυτότητας των παραβατών κτλ), αλλά και βελτίωση της λειτουργίας του συστήματος εισροών – εκροών.

Τα αποτελέσματα του συστήματος που προβλήθηκε ως το κατεξοχήν μέτρο για την πάταξη του λαθρεμπορίου και κόστισε συνολικά σε πρατηριούχους και Δημόσιο (χρηματοδοτήθηκε από το Πρόγραμμα Δημοσίων Δαπανών) πάνω από 200 εκατ. ευρώ, ακόμη και σήμερα αμφισβητούνται.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα