Ρεύμα: Σχέδιο για απλοποίηση στην αλλαγή προμηθευτή – Ποιους αφορά
Διαβάζεται σε 3'Το ΥΠΕΝ σχεδιάζει να δημιουργήσει ευνοϊκό περιβάλλον, με λιγότερη γραφειοκρατία, για όσους καταναλωτές είναι συνεπείς και θέλουν να αλλάζουν εύκολα πάροχο ηλεκτρικού ρεύματος.
- 04 Ιανουαρίου 2024 06:11
Μετά την εφαρμογή του νέου μοντέλου στην κατηγοριοποίηση των τιμολογίων ρεύματος, και με δεδομένη την ευνοϊκή διεθνή συγκυρία που επιτρέπει να κατέβουν οι τιμές ρεύματος σε «λογικά» επίπεδα (τα οποία βεβαίως είναι κατά 35-40% ακριβότερα από τα προ κρίσης επίπεδα), το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας θέλει να απλοποιήσει τη διαδικασία αλλαγής προμηθευτή, έτσι ώστε να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός των εταιρειών.
Αυτό θα αφορά όσους δεν έχουν ανεξόφλητους παλιούς λογαριασμούς, ενώ αντίθετα για τους «ασυνεπείς» τα πράγματα θα δυσκολέψουν.
Το σχέδιο που εξετάζει το υπουργείο
Εξετάζεται, συγκεκριμένα, να μειωθεί η «χαρτούρα» που καλούνται να υπογράψουν οι καταναλωτές όταν συνάπτουν σύμβαση με ένα προμηθευτή, όπως εξουσιοδοτήσεις, υπεύθυνες δηλώσεις και όλο το «κατεβατό» από όρους που έχουν φορτώσει στα συμβόλαια τα νομικά γραφεία των εταιρειών.
Το εγχείρημα έχει ακόμη δρόμο, καθώς το ΥΠΕΝ βρίσκεται ακόμη στο «θέλω» και δεν έχει καταφέρει να βρει πώς θα πετύχει τον στόχο του με αποτελεσματικό τρόπο και χωρίς μάλιστα να προκληθούν ανεπιθύμητες παρενέργειες, όπως για παράδειγμα να αυξηθεί ο «ενεργειακός τουρισμός» στην αγορά.
Αλλά και οι ίδιες οι εταιρείες θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα, εφόσον απλουστευθεί πολύ η διαδικασία αλλαγής παρόχου, καθώς δεν έχουν τη δυνατότητα αν τους εγκαταλείψει ο καταναλωτής πάνω στο μήνα, να καλύψουν τα κόστη προσέλκυσης πελατών.
«Το θέμα είναι πόση γραφειοκρατία απαιτείται για να αλλάξεις πάροχο. Μέχρι τέλος του μήνα, η διαδικασία είναι πολύ απλή, από εκεί και πέρα πρέπει να ακολουθείται η προβλεπόμενη διαδικασία. Αυτό (σσ: η γραφειοκρατία) πρέπει να το βελτιώσουμε και είναι μια δουλειά που θα κάνουμε», είπε ο κ. Σκυλακάκης μιλώντας σε ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης.
Τι θα γίνει με τους κακοπληρωτές
Ταυτόχρονα, το ΥΠΕΝ μελετάει τρόπους για να εμποδίσει την κινητικότητα των συστηματικών κακοπληρωτών που αλλάζουν συνεχώς εταιρείες αφήνοντας «φέσια».
Το γεγονός αυτό φόρτωσε τον τελευταίο χρόνο την αγορά με νέα φέσια 500 εκατ. ευρώ. Και για την αντιμετώπιση του ενεργειακού «τουρισμού» καθιερώνεται ένα σύστημα σήμανσης οφειλετών (debt flagging) με στόχο να προστατεύει τις εταιρείες προμήθειας από το να απορροφούν στο πελατολόγιό τους οφειλέτες που επιδίδονται σε συστηματική αθέτηση υποχρεώσεων.
Η σήμανση ενός καταναλωτή που αφήνει χρέη στους παρόχους θα επιβληθεί ως ποινή σε όσους άφησαν χρέη σε προηγούμενους παρόχους ρεύματος και μετακινήθηκαν, στο πλαίσιο της τροποποίησης του άρθρου 42 του Κώδικα που δρομολογεί το υπουργείο.
Ο παλιός προμηθευτής θα έχει τη δυνατότητα να «κοκκινίζει» τον πελάτη που του έχει αφήσει ανείσπρακτες οφειλές στην πλατφόρμα ΘΑΛΗΣ του ΔΕΔΔΗΕ, όχι όμως και να του κόβει το ρεύμα.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θ.Σκυλακάκης, έχει καταστήσει σαφές, πάντως, ότι δεν θα επιβληθεί ως τιμωρία η αποκοπή, καθώς αποτελεί μια καταχρηστική συμπεριφορά. «Δεν μπορεί το ρεύμα που είναι ένα αγαθό υψηλής κοινωνικής αξίας, να αποτελεί εργαλείο για να λύσει κάποιος με βίαιο τρόπο και μονομερώς μια αστική διαφορά», όπως έχει πει.