Σε τροχιά επαναλειτουργίας ο αγωγός πετρελαίου Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας
Διαβάζεται σε 3'
Οι εγκαταστάσεις στη Βόρεια Μακεδονία θα μετατραπούν σε κέντρο διακίνησης καυσίμων, καλύπτοντας κατʼ αρχάς το δίκτυο των 27 πρατηρίων της ΟΚΤΑ στη χώρα.
- 10 Μαρτίου 2025 06:10
Το ΥΠΕΝ προχώρησε σε έγκριση περιβαλλοντικών όρων για το ελληνικό τμήμα του αγωγού πετρελαίου Ελλάδας – Β. Μακεδονίας.
Σύμφωνα με την Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων, ο αγωγός θα έχει δυναμικότητα 2,5 εκατ. τόνους πετρελαίου κίνησης – ντίζελ ετησίως, για τη μεταφορά των καυσίμων από το διυλιστήριο της Helleniq Energy στη Θεσσαλονίκη, στην πετρελαϊκή εγκατάσταση της ΟΚΤΑ στα Σκόπια.
Πρόκειται για ένα ακόμα βήμα για την επανενεργοποίηση του πετρελαιαγωγού ο οποίος είχε πάψει να λειτουργεί το 2013, καθώς κρίθηκαν προτιμότεροι εναλλακτικοί τρόποι εφοδιασμού.
Με την επανέναρξη του έργου, οι εγκαταστάσεις στη Βόρεια Μακεδονία θα μετατραπούν σε κέντρο διακίνησης καυσίμων, καλύπτοντας κατʼ αρχάς το δίκτυο των 27 πρατηρίων της ΟΚΤΑ στη χώρα.
Επίσης, το κέντρο διακίνησης θα ανεφοδιάζει και τα υπόλοιπα κράτη των δυτικών Βαλκανίων στα οποία έχει επίσης παρουσία ο ελληνικός ενεργειακός Όμιλος. Η Helleniq Energy δραστηριοποιείται στη Βόρεια Μακεδονία, στη Βουλγαρία, τη Σερβία και το Μαυροβούνιο, διαθέτοντας συνολικά στην περιοχή περισσότερα από συνολικά 200 πρατήρια.
Μέχρι το 2013, και τη διακοπή λειτουργίας της μονάδας διύλισης της ΟΚΤΑ στη γείτονα χώρα, ο αγωγός χρησιμοποιείτο για τη μεταφορά αργού πετρελαίου προς διύλιση στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στη Βόρεια Μακεδονία, από το διυλιστήριο του ελληνικού Ομίλου στη Θεσσαλονίκη. Όσο ο αγωγός παραμένει «αδρανής», η μεταφορά καυσίμων στη Βόρεια Μακεδονία γίνεται με βυτιοφόρα, με συνέπεια η χώρα να αντιμετωπίζει και προβλήματα λαθρεμπορίου καυσίμων.
Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το ελληνικό σκέλος υποβλήθηκε από την εταιρεία ΒΑΡΔΑΞ, η οποία είναι ο φορέας λειτουργίας του έργου (και ανήκει κατά 80% στην Helleniq Energy). Ο αγωγός έχει συνολικό μήκος 210 χιλιόμετρα. Ο ελληνικός Όμιλος έχει ήδη προβεί στις αναγκαίες τεχνικές εργασίες για την επαναλειτουργία της υποδομής. Επίσης, έχει διενεργήσει όλες τις απαραίτητες δοκιμές, οι οποίες κατέδειξαν ότι η υποδομή είναι έτοιμη να «βάλει εμπρός» ανά πάσα στιγμή.
Υπενθυμίζεται ότι η ΟΚΤΑ (μεγαλύτερος προμηθευτής καυσίμων στη Β. Μακεδονία) εξαγοράστηκε το 1999 από τη Helleniq Energy. Το deal προέβλεπε ως συμβατική δέσμευση της χώρας την τήρηση ποσοτήτων μαζούτ την περίοδο 2008 – 2011. Ωστόσο, η ρήτρα αυτή αθετήθηκε στην πορεία, με συνέπεια να μην πραγματοποιείται η υποχρεωτική αγορά 500.000 τόνων καυσίμου ετησίως.
Η εξέλιξη αυτή είχε ως συνέπεια την προσφυγή της Helleniq Energy στο διαιτητικό δικαστήριο, διεκδικώντας αποζημίωση από τη Βόρεια Μακεδονία. Σύμφωνα με την απόφαση, επιικάστηκε στον ελληνικό ενεργειακό Όμιλο το 80% του σχετικού ποσού, δηλαδή περίπου 25,6 εκατ. από τα 32 εκατ. ευρώ στα οποία «μεταφραζόταν» η αθέτηση της συμφωνίας από τη γειτονική χώρα.