Στην Κύπρο ο ΑΔΜΗΕ για να ξεμπλοκάρουν οι εκκρεμότητες του Great Sea Interconnector
Διαβάζεται σε 4'Η κυπριακή συμμετοχή θα επιτρέψει στον ΑΔΜΗΕ να προχωρήσει τις συζητήσεις με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα για την χρηματοδότηση του έργου καθώς και να διευρύνει τη μετοχική σύνθεση.
- 04 Ιουνίου 2024 06:32
Διήμερη επίσκεψη στην Κύπρο πραγματοποιεί σήμερα και αύριο η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ, στα πλαίσια της οποίας, όπως αναφέρουν πληροφορίες, θα παρουσιάσει στη Κυπριακή Κυβέρνηση τα αποτελέσματα της μελέτης κόστους – οφέλους που εκπόνησε για την διασύνδεση Great Sea Interconnector.
Μετά από αίτημα του Υπουργού Ενέργειας της Κύπρου, ο ΑΔΜΗΕ προχώρησε στην εκπόνηση μελέτης κόστους – οφέλους προκειμένου να αποτυπωθεί με τα πλέον επικαιροποιημένα στοιχεία το όφελος που δύναται να αποκομίσει η Κύπρος από την υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Great Sea Interconnector.
Η προσδοκία του ΑΔΜΗΕ είναι τα αποτελέσματα της μελέτης να ανοίξουν τον δρόμο ώστε η Κυπριακή Κυβέρνηση να λάβει την απόφαση μετοχικής συμμετοχής στο έργο. Η είσοδος της Κύπρου στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας ειδικού σκοπού που έχει συσταθεί για την υλοποίηση της διασύνδεσης θα “ξεκλειδώσει” με τη σειρά της τις επόμενες κινήσεις που απαιτούνται να γίνουν σε ρυθμιστικό επίπεδο, προκειμένου να διευθετηθούν οι εκκρεμότητες που υπάρχουν.
Από την άλλη, η κυπριακή συμμετοχή θα επιτρέψει στον ΑΔΜΗΕ να προχωρήσει τις συζητήσεις με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα για την χρηματοδότηση του έργου καθώς επίσης θα αποτελέσει τη βάση για την περαιτέρω διεύρυνση της μετοχικής σύνθεσης του έργου, δεδομένου ότι ήδη υπάρχει ενδιαφέρον για κάτι τέτοιο.
Σύμφωνα με πρόσφατη ανακοίνωση του ΑΔΜΗΕ, το κρατικό αμερικανικό fund DFC εξέφρασε μέσω επιστολής προθέσεως που απηύθυνε στον ΑΔΜΗΕ, το ενδιαφέρον του να συμμετάσχει στη διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ. Όπως αναφέρεται, το DFC έλαβε τη σχετική απόφαση μετά από οικονομική και τεχνική αξιολόγηση του έργου και η συμμετοχή του θα έχει τη μορφή είτε συμμετοχής στο μετοχικό κεφάλαιο είτε δανειοδότησης είτε συνδυασμού και των δύο.
Η επίσκεψη του ΑΔΜΗΕ στην Κύπρο δεν θα περιοριστεί σε συναντήσεις μόνο με την κυπριακή κυβέρνηση αλλά θα περιλαμβάνει συζητήσεις με την ΡΑΕΚ και με παραγωγικούς φορείς της χώρας με θέμα τα σχέδια ανάπτυξης του καλωδίου διασύνδεσης.
Εν τω μεταξύ, το πρώτο βήμα για τη δημιουργία συνθηκών ρυθμιστικής ασφάλειας, οι οποίες θα επιτρέψουν τη βιωσιμότητα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτη-Κύπρος, πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα από τη Ρυθμιστική Αρχή. Κι αυτό γιατί η ΡΑΑΕΥ ενέκρινε τη μεθοδολογία εσόδου για το έργο, ενσωματώνοντας στην απόφασή της τις εισηγήσεις του ΑΔΜΗΕ, που δημιουργούν τις προϋποθέσεις για τη χρηματοδότηση του έργου με ικανοποιητικούς όρους.
Μία από τις βασικές εισηγήσεις του ΑΔΜΗΕ ήταν πως στην απόφαση της ΡΑΑΕΥ δεν θα πρέπει να οριστικοποιείται το WACC – σε αντίθεση με το κείμενο που είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση και στο οποίο προσδιοριζόταν στο 6,3%. Σύμφωνα με πληροφορίες, η συγκεκριμένη πρόταση έγινε δεκτή τελικά από τη Ρυθμιστική Αρχή, η οποία αποδέχθηκε πως δεν είναι δυνατόν να “κλειδώσει” το WACC, πριν “κλειδώσει” το κόστος δανεισμού του έργου.
Το κλείσιμο των ρυθμιστικών εκκρεμοτήτων σε Ελλάδα και Κύπρο είναι απαραίτητο για να αποσοβηθεί μόνιμα -και όχι απλώς προσωρινά- κάθε πιθανότητα “παγώματος” του έργου. Αξίζει να σημειωθεί ότι η διασύνδεση είναι ένα πρότζεκτ που αντιμετωπίζει ποικίλες προκλήσεις και ρίσκα, ξεκινώντας από το γεωπολιτικό. Επίσης, είναι ένα εξαιρετικά περίπλοκο πρότζεκτ –με το Κρήτη-Αττική να αποτελεί αυτή τη στιγμή την πιο απαιτητική τεχνικά διασύνδεση που βρίσκεται υπό υλοποίηση.
Την ίδια στιγμή, το πρότζεκτ χαίρει της απόλυτης στήριξης του συνόλου του πολιτικού κόσμου και των δύο χωρών, όπως και της Κομισιόν –όπως δείχνει έμπρακτα η χρηματοδότησή του με 657 εκατομμύρια από κοινοτικούς πόρους. Επομένως, όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά παράγοντες του ΑΔΜΗΕ, “οι δύο Ρυθμιστικές Αρχές θα πρέπει να αποτελέσουν αρωγό για την υλοποίησή του, και όχι μέρος των προβλημάτων που θα πρέπει να ξεπεραστούν για να γίνει πραγματικότητα. Στην πράξη, αυτό ‘μεταφράζεται’ στην κατάρτιση ενός ‘σφιχτού’ roadmap, με δεσμευτικά χρονικά ορόσημα για τις υπόλοιπες αποφάσεις που χρειάζεται να λάβουν οι δύο Ρυθμιστικές Αρχές. Αποφάσεις με τελικό ‘σταθμό’ τον καθορισμό των μοναδιαίων χρεώσεων σε Ελλάδα και Κύπρο“.