Ζυμώσεις για να “πάρει μπρος” η ηλεκτρική διασύνδεση με την Κεντρική Ευρώπη

Ζυμώσεις για να “πάρει μπρος” η ηλεκτρική διασύνδεση με την Κεντρική Ευρώπη
"Πράσινη" ενέργεια iStock

Ο ΑΔΜΗΕ ως φορέας υλοποίησης του έργου προχωρά στην "ωρίμανση" με πρώτο βασικό "σταθμό" την προετοιμασία του φακέλου, ώστε να υποβληθεί προς ένταξη στη νέα λίστα των έργων Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος.

Το εμβληματικό project της ηλεκτρικής διασύνδεσης που θα ξεκινάει από την Ελλάδα και θα φτάνει μέχρι την Αυστρία και τη Γερμανία, τροφοδοτώντας την Κεντρική Ευρώπη με «πράσινη» ενέργεια επανέφερε στο «ενεργειακό» προσκήνιο ο ΑΔΜΗΕ σε πρόσφατη συνάντηση που είχε με την διοίκηση του ENTSO-E στην Αθήνα.

Υπενθυμίζεται ότι το έργο ανέκυψε για πρώτη φορά στην ενεργειακή επικαιρότητα τον Οκτώβριο του 2022 στο συνέδριο Renewable & Storage Forum, όπου, από το βήμα του συνεδρίου, ο τότε Υπουργός ΠΕΝ Κώστας Σκρέκας αποκάλυψε ότι έχει απευθύνει πρόταση στους ομολόγους του σε Αυστρία και Γερμανία για απευθείας μεταφορά πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας που θα παράγεται στην Ελλάδα προς τις δύο χώρες.

Από την πλευρά του, ο ΑΔΜΗΕ ως φορέας υλοποίησης του έργου προχωρά στην ωρίμανση του έργου με πρώτο βασικό «σταθμό» την προετοιμασία του φακέλου, ώστε να υποβληθεί προς ένταξη στη νέα λίστα των έργων Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος, πράγμα που, αν προχωρήσει, θα επιτρέψει την χρηματοδότηση και αδειοδότηση του έργου με όρους PCI. Το κόστος του έργου υπολογίζεται στα 8 δισεκατομμύρια ευρώ ενώ, όπως αναφέρουν πληροφορίες, το “σκεπτικό” ανάπτυξης του έργου προσομοιάζει στο μοντέλο που ακολουθήθηκε στην περίπτωση του καλωδίου διασύνδεσης Ελλάδας – Αιγύπτου, GREGY.

Να σημειωθεί ότι το έργο αποτελεί μέρος του ευρύτερου σχεδίου με την ονομασία «Green Aegean», δηλαδή την νέα πράσινη λεωφόρο που φιλοδοξεί να φέρει ανανεώσιμη ενέργεια στην «καρδιά» της Ευρώπης από Ανατολική Μεσόγειο, Αίγυπτο και Νότια Ευρώπη.

Το βασικό σενάριο της ελληνικής πρότασης προβλέπει αρχικά ένα καλώδιο συνολικής δυναμικότητας μεταφοράς περί τα 3 GW και σε δεύτερο χρόνο την περαιτέρω ανάπτυξή του ώστε να φτάσει τα 6 GW και μεταγενέστερα τα 9 GW. Όπως έγραφε το energypress, ο ΑΔΜΗΕ έχει εκπονήσει δύο εναλλακτικές οδεύσεις του καλωδίου με κοινό σημείο και στις περιπτώσεις την Αλβανία. Η μία διαδρομή είναι η χερσαία διασχίζοντας τα κράτη Μαυροβούνιο, Κροατία και Σλοβενία για να καταλήξει στην Αυστρία και τη Νότια Γερμανία. Η δεύτερη διαδρομή είναι υποθαλάσσια από τα παράλια της Αλβανίας μέχρι τη Σλοβενία και στη συνέχεια θα ακολουθεί χερσαία όδευση προς Αυστρία και Νότια Γερμανία.

Όπως σημειώνουν πηγές με γνώση του θέματος, το εν λόγω project αποτελεί φυσική συνέχεια του «ηλεκτρικού διαδρόμου» Αιγύπτου – Ελλάδας που υλοποιείται με το έργο GREGY του Ομίλου Κοπελούζου. Υπενθυμίζεται, ότι το εν λόγω έργο έλαβε μέσα στο καλοκαίρι θετική βαθμολογία από τις Βρυξέλλες για την ένταξή του στα έργα PCI/PMI, ενώ εντός φθινοπώρου, θα προχωρήσει η ανάθεση βασικών και κρίσιμων μελετών που θα κρίνουν την περαιτέρω ωρίμανση του έργου.

Κατά την συνάντηση της Διοίκησης του ΑΔΜΗΕ με τον πρόεδρο του ΔΣ του ENTSO-E, Damian Cortinas, δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στις διασυνοριακές διασυνδέσεις που αναπτύσσει ο ΑΔΜΗΕ, όπως η δεύτερη διασύνδεση μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας (ήδη σε λειτουργία), η δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας – Ιταλίας, η συμμετοχή του ΑΔΜΗΕ στο Euroasia Interoconnector, project που βρίσκεται στη short list των έργων Κοινού/Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος (PCI/PMI), όπως και η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου.

Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα