Ακαδημαϊκοί ξεκαθαρίζουν: Οι μισοί από τους μαθητές του Ιησού ήταν γυναίκες
Γυναίκες χρηματοδοτούσαν το κήρυγμα του Χριστού και τις τιμούσαν οι πρώτοι χριστιανοί, σύμφωνα με ακαδημαϊκούς, οι οποίοι τονίζουν ότι η σημασία τους υποτιμήθηκε με το πέρασμα των αιώνων
- 31 Μαρτίου 2018 20:43
Ο Χριστός μπορεί να είχε τόσες γυναίκες μαθήτριες όσους και άνδρες, υποστηρίζουν ακαδημαϊκοί, επισημαίνοντας ότι ως απόδειξη για τα λεγόμενά τους είναι ότι οι γυναίκες χρηματοδοτούσαν το κήρυγμά του και τις τιμούσαν οι πρώτοι χριστιανοί.
Σε ντοκιμαντέρ με τον τίτλο Jesus’s Female Disciples: The New Evidence (Οι Γυναίκες Μαθήτριες του Χριστού: Τα Νέα Στοιχεία), το οποίο πρόκειται να μεταδοθεί από το Channel 4 της Βρετανίας, οι μελετητές της Βίβλου, Έλεν Μποντ και Τζόαν Τέιλορ, καθηγήτριες του χριστιανισμού στο πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου και στο Βασιλικό κολέγιο του Λονδίνου αντιστοίχως, τονίζουν ότι η σημασία των γυναικών ακολούθων είναι εδώ και αιώνες υποτιμημένη.
Ονόματα όπως Ιωάννα, Σουζάνα και Σαλώμη δεν είναι τόσο γνωστά στην χριστιανική διδασκαλία όπως εκείνα των 12 Αποστόλων, ωστόσο πρέπει να αναγνωριστούν ως μαθήτριες-“κλειδιά” κατά τη διάρκεια της ζωής του Ιησού, σύμφωνα με την Μποντ.
Στο Ευαγγέλιο του Λουκά υπάρχει ένα χωρίο στο οποίο αναφέρεται ότι ο Χριστός επιλέγει 70 ή 72 μαθητές και τους στέλνει “δυο-δυο” να θεραπεύσουν άρρωστους και να γνωστοποιήσουν το μήνυμά του για τη βασιλεία του Θεού.
Αυτοί οι μαθητές δεν αναφέρονται ονομαστικά στη Βίβλο. Αιώνες αργότερα, ο Δωρόθεος της Τύρου, επίσκοπος στην περιοχή που είναι σήμερα ο Λίβανος, αναφέρει ότι αυτοί είναι όλοι άνδρες επίσκοποι. Κάποιοι σύγχρονοι μελετητές, ωστόσο, διαφωνούν.
Η Μποντ τόνισε: “Αυτή η φράση “δυο-δυο” μας υπενθυμίζει την Κιβωτό του Νώε και το ότι επρόκειτο για άνδρα και γυναίκα. Μας δείχνει ότι ο Ιησούς είχε μια πολύ μεγαλύτερη ομάδα μαθητών, η οποία περιλάμβανε και γυναίκες, ζευγάρια ανδρών και γυναικών μαζί”.
Συνεχίζοντας, η καθηγήτρια επεσήμανε ότι οι άνδρες δεν μπορούσαν να μπουν σε χώρους που ήταν μόνο για γυναίκες και έτσι ο Ιησούς έστελνε μία γυναίκα μαθήτρια μαζί με κάθε άνδρα για να διασφαλιστεί ότι το μήνυμά του θα φτάσει σε όλους.
Στο ίδιο Ευαγγέλιο αναφέρεται ότι ο Χριστός ταξίδευε “σε κάθε πόλη και χωριό” μιλώντας για τον Θεό. “Οι 12 ήταν μαζί του, καθώς και μερικές γυναίκες που είχαν θεραπευτεί από κακά πνεύματα και ασθένειες: Η Μαρία Μαγδαληνή, από την οποία είχαν βγει επτά δαίμονες. Η Ιωάννα, σύζυγος του διαχειριστή της οικίας του Ηρώδη. Η Σουζάνα και πολλές άλλες. Αυτές οι γυναίκες βοηθούσαν τους Αποστόλους με τα δικά τους μέσα”.
“Στην πραγματικότητα δίνουν χρήματα και πόρους για τα ταξίδια, είναι πλούσιες γυναίκες της υψηλής κοινωνίας που υποστηρίζουν και χρηματοδοτούν τον Ιησού”, δήλωσε η Μποντ, επισημαίνοντας ότι η σημασία της Σαλώμης, της συζύγου της Ζεβεδαίου και μητέρας των μαθητών Ιάκωβου και Ιωάννη, που ήταν παρούσα στην Σταύρωση, μπορεί επίσης να έχει υποτιμηθεί.
Το ντοκιμαντέρ επισκέπτεται το Χόρβατ Κάσρα, ένα παρεκκλήσι σε σπήλαιο στο Ισραήλ, το οποίο χρονολογείται από τον 1ο αιώνα, με τις λέξεις “Αγία Σαλώμη” να είναι χαραγμένες στα ελληνικά στον τοίχο.
Ο Νταϊαρμέιντ ΜακΚούλοχ, ιστορικός στο πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, δήλωσε ότι είναι σημαντικό του ότι γυναίκες ήταν αυτές που ανακάλυψαν τον άδειο τάφο του Ιησού και διέδωσαν την Ανάσταση. “Έχουν παραμεληθεί, βεβαίως, με το πέρασμα των αιώνων”, επεσήμανε.
Η Μποντ τόνισε ότι ο Ρωμαίος αυτοκράτορας Κωνσταντίνος, ο οποίος αποποινικοποίησε τη χριστιανική λατρεία το 313 μ.Χ., προτιμούσε έναν “ανδρικό, μαχητικό, αρσενικό χριστιανισμό”, στον οποίο ο ρόλος των γυναικών ήταν περιορισμένος σε εκείνο των “βοηθών” και μητέρων.