“Big Sam”: Παλαιοντολόγοι ανακάλυψαν γιγάντιο κρανίο δεινοσαύρου

Διαβάζεται σε 2'
Παλαιοντολόγοι ανακάλυψαν γιγάντιο κρανίο δεινοσαύρου
Παλαιοντολόγοι ανακάλυψαν γιγάντιο κρανίο δεινοσαύρου printscreen/BBC

Παλαιοντολόγοι κατάφεραν να ανασύρουν ένα γιγάντιο κρανίο δεινοσαύρου. Το μέγεθός του μοιάζει με ένα μωρό ελέφαντα.

Έπειτα από 72 εκατομμύρια χρόνια στο υπέδαφος, παλαιοντολόγοι κοντά στην περιοχή Grande Prairie στην Αλμπέρτα του Καναδά ανέσυραν το κρανίο ενός Pachyrhinosaurus βάρους 272 κιλών. Ο Pachyrhinosaurus ήταν ένας φυτοφάγος δεινόσαυρος που περιπλανιόταν στα Badlands της Αλμπέρτα.

Γνωστός και ως “Big Sam”, είναι το δεύτερο ενήλικο και μεγαλύτερο κρανίο που έχει ανακαλυφθεί στο Pipestone Creek, το οποίο θεωρείται ένα από τα πιο πυκνά οστεοστρώματα στη Βόρεια Αμερική, αναφέρει το BBC.

Η Δρ. Emily Bamforth, παλαιοντολόγος από το Μουσείο Δεινοσαύρων Philip J. Currie, σημείωσε ότι εκτός από τα οστά των ενηλίκων, ο χώρος περιέχει εκατοντάδες απολιθώματα νεαρών δεινοσαύρων. «Έχουμε εκατοντάδες οστά νεαρών δεινοσαύρων στον οστεοστρώμα, πράγμα που σημαίνει ότι υπήρχαν πολλά μωρά και κάποιοι νεαροί ενήλικες ανάμεσα στους πιο μεγάλους ενήλικες», εξήγησε σύμφωνα με το cbc.ca.

Η Bamforth περιέγραψε τον Pachyrhinosaurus ως «τον μικρότερο και παλαιότερο ξάδερφο του τρικεράτοπα», τονίζοντας ότι το συγκεκριμένο είδος είναι ενδημικό της περιοχής Grande Prairie, δηλαδή δεν έχει βρεθεί πουθενά αλλού στον κόσμο. Όσον αφορά το μέγεθός του, δήλωσε ότι είναι περίπου στο μέγεθος ενός ινδικού ελέφαντα ή ρινόκερου, με το κεφάλι του μόνο να είναι στο μέγεθος ενός μωρού ελέφαντα.

Η ανακάλυψη αυτή άργησε να έρθει, καθώς, όπως εξήγησε η Bamforth, κατά τις δεκαετίες του 1970 και 1980, η παλαιοντολογία στη βόρεια Αλμπέρτα ήταν σχεδόν άγνωστη. Όταν τελικά οι παλαιοντολόγοι έφτασαν στο σημείο, ανακάλυψαν ότι πρόκειται για ένα από τα πυκνότερα στρώματα οστών δεινοσαύρων στη Βόρεια Αμερική.

Η εξαγωγή του κρανίου του “Big Sam” ήταν μια δύσκολη διαδικασία, καθώς ήταν μπλεγμένο με περίπου 300 άλλα οστά. Το κρανίο βρέθηκε ανάποδα, «σαν το ζώο να ήταν ξαπλωμένο ανάσκελα», αλλά ήταν σε πολύ καλή κατάσταση. Η Bamforth δήλωσε ότι η διαδικασία ανάσυρσης του κρανίου περιλάμβανε την τοποθέτηση γύψου στο κρανίο και ξύλινες πλάκες γύρω του για σταθερότητα, και στη συνέχεια το ανύψωσαν προσεκτικά με γερανό για να μεταφερθεί στο μουσείο για μελέτη.

«Έχω εξάγει κρανία στο παρελθόν, αλλά αυτό είναι το μεγαλύτερο που έχω κάνει ποτέ», είπε ενθουσιασμένη.