Οι οδηγοί που καπνίζουν χασίς είναι λιγότερο επικίνδυνοι από τους μεθυσμένους
Μια αμφιλεγόμενη έρευνα αναφέρει πως οι "φτιαγμένοι" οδηγοί που κυκλοφορούν υπό την επήρεια μαριχουάνας, δεν είναι το ίδιο επικίνδυνοι όσοι οι μεθυσμένοι
- 12 Φεβρουαρίου 2015 17:57
Σε κάθε περίπτωση, απαγορεύονται και τα δύο. Είτε οδηγείς έχοντας πιει γερές ποσότητες αλκοόλ, είτε έχεις καπνίσει μαριχουάνα πριν πάρεις το αυτοκίνητο και βγεις στον δρόμο, είσαι επικίνδυνος τόσο για τον εαυτό σου, όσο κυρίως, για τους άλλους.
Παρόλα αυτά, μια νέα έρευνα έρχεται τώρα να αποδείξει ότι η μαριχουάνα είναι λιγότερο επικίνδυνη σε σχέση με το αλκοόλ, ακόμα και στο κομμάτι της οδήγησης.
Σε συνέχεια των όσων επιτάσσει ο νόμος που λειτουργεί κατασταλτικά αλλά και αποτρεπτικά, η έρευνα αναφέρει πως η οδήγηση μετά τη χρήση μαριχουάνας δεν είναι το ίδιο επικίνδυνη με το αλκοόλ και πως υπάρχουν αποδείξεις βάσει στατιστικής και περιστατικών που αποδεικνύουν κάτι τέτοιο.
Το πρόβλημα ωστόσο προκύπτει από το γεγονός ότι η χρήση κάνναβης έχει αποποινικοποιηθεί σε πολλές Πολιτείες.
Η μελέτη εκπονήθηκε λοιπόν από τη “National Highway Traffic Safety Administration” των ΗΠΑ, που αποτελεί στην ουσία μια κυβερνητική γραμματεία του υπουργείου Μεταφορών που φροντίζει για την οδική ασφάλεια και την ασφαλή μετακίνηση εν γένει.
Το ένα συμπέρασμα της έρευνας καταλήγει στο ότι ο αριθμός των οδηγών που κυκλοφορούσαν μεθυσμένοι στους δρόμους των ΗΠΑ έχει μειωθεί σημαντικά σημειώνοντας πτώση της τάξης του 30% από το 2007 μέχρι σήμερα. Κάτι που αποδεικνύει πως το νομικό σύστημα και η καμπάνια της κυβέρνησης Ομπάμα, αποδίδει.
Στον αντίποδα, ο αριθμός των οδηγών που κυκλοφορούν “φτιαγμένοι” έχοντας κάνει χρήση ναρκωτικών ουσιών, ανεβαίνει ραγδαία χρόνο με τον χρόνο, κάτι που απασχολεί ιδιαιτέρως τις αρχές.
Από το 2007 μέχρι το 2014, ο αριθμός εκείνων που οδηγούσαν και προκύπτει από την τοξικολογική τους ανάλυση ότι είχαν κάνει χρήση μαριχουάνας, έχει διπλασιαστεί.
Το δεύτερο συμπέρασμα αναφέρει πως οι οδηγοί που έχουν καπνίσει μαριχουάνα είναι επικίνδυνοι και είναι περισσότερο πιθανό να εμπλακούν σε τροχαίο δυστύχημα, λόγω του γεγονότος ότι είναι οι νεότεροι σε ηλικία. Εντάσσονται δηλαδή στο πιο “επικίνδυνο” ηλικιακό γκρουπ.
Επικίνδυνη θεωρείται η ταυτόχρονη χρήση με την οδήγηση, καθώς δεν υπάρχουν στατιστικά που να αποδεικνύουν πως η χρήση τρεις ώρες πριν την οδήγηση, ευθύνεται για τροχαία ατυχήματα.
Κοινώς, η παρουσία τετραϋδροκανναβινόλης (κοινώς THC) στο αίμα του οδηγού, που εμπεριέχεται στην κάνναβη, είναι λιγότερο επικίνδυνη από το αλκοόλ.
Παρόλα αυτά η NHTSA προειδοποιεί: “Η μικρή συγκέντρωση THC στο αίμα μπορεί να είναι ακίνδυνη, αλλά δεν μπορεί να ελεγχθεί κάτι τέτοιο και από τον ίδιο τον χρήστη, καθώς υπάρχει άμεση συσχέτιση με τις λοιπές παρενέργειες που ενδέχεται να προκληθούν και εξαρτώνται από τον οργανισμό του καθενός”.
Με άλλα λόγια, συστήνει την αποφυγή οδήγησης υπό την επήρεια οποιασδήποτε ουσίας. Η έρευνα άλλωστε εκπονήθηκε για στατιστικούς και μόνο λόγους.
Σε όλες τις Πολιτείες στις οποίες έχει νομιμοποιηθεί η χρήση κάνναβης, ποινικοποιείται και διώκεται ακόμα η οδήγηση μετά ή με παράλληλη χρήση και έχουν θεσπιστεί “ναρκοτέστ” στη λογική των δικών μας αλκοτέστ.
Το νόμιμο όριο είναι το 0,5 σε ότι αφορά την ουσία THC στο αίμα. Όπως παρατηρείται, ο τακτικός χρήστης μαριχουάνας, μπορεί να έχει στο αίμα του THC ακόμα και μια εβδομάδα μετά την τελευταία φορά που κάπνισε.
Και η μελέτη καταλήγει με τα εξής:
Η μαριχουάνα πάνω από το επιτρεπτό όριο, έχει σοβαρές βλαβερές επιπτώσεις στις δεξιότητες που απαιτούνται την ασφαλή οδήγηση: στην επαγρύπνηση, στη συγκέντρωση, στο συντονισμό και στο χρόνο αντίδρασης. Τέλος, η χρήση μαριχουάνας μπορεί να δυσκολέψει το άτομο να υπολογίσει τις αποστάσεις και να αντιδράσει στα σήματα και στους ήχους στο δρόμο.
Παρόλα αυτά, στην περίπτωση του αλκοόλ, τα πράγματα είναι όπως αναφέραμε και παραπάνω, πολύ πιο επικίνδυνα.
Το ίδιο συμπέρασμα προκύπτει και από το πρόσφατο τεστ του CNN:
Και τα οφέλη της αποποινικοποίησης:
Στο Ντένβερ παρατηρήθηκε μείωση στην επικίνδυνη οδήγηση και σε βίαια εγκλήματα μέσα στο τελευταίο έτος, ενώ μειώθηκε και η κατανάλωση ναρκωτικών στους νέους.
Παράλληλα, η πολιτεία αποκόμισε 60 εκατ. δολάρια από τους φόρους σχετικούς με τη μαριχουάνα.
Τέλος, από την εποχή της εμπορευματοποίησης της χρήσης μαριχουάνας για ιατρικούς λόγους το 2009 και της νομιμοποίησής της το 2012, η χρήση της, όπως και η εγκληματικότητα, τα τροχαία, η εκπαίδευση και η υγεία έχουν ακολουθήσει την προϋπάρχουσα τάση τους, χωρίς να παρατηρηθεί ελάττωση ή μεγιστοποίησή τους μετά τη φιλελευθεροποίηση των πολιτικών σε σχέση με αυτά.
(Με πληροφορίες από: Washington Post)