Αντοχή δείχνουν τα ΕΛΠΕ παρά τη θύελλα που πλήττει τα διυλιστήρια διεθνώς
Θετικά λειτουργικά αποτελέσματα παρουσίασε η Ελληνικά Πετρέλαια στο γ' τρίμηνο, παρά το ιστορικά δυσμενέστερο περιβάλλον διύλισης και τις επιπτώσεις του COVID 19.
- 06 Νοεμβρίου 2020 06:38
Σε περιδίνηση διαρκείας, από τις παρενέργειες που έχει προκαλέσει διεθνώς η παρατεταμένη κρίση του COVID-19, έχουν εισέλθει οι εταιρίες-κολοσσοί του πετρελαϊκού κλάδου, ενώ ισχυρό είναι το χτύπημα που έχουν δεχθεί τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια, καθώς καλούνται να ανταπεξέλθουν στο πιο δυσμενές περιβάλλον διύλισης που έχουν αντιμετωπίσει στην ιστορία τους.
Ενδεικτικό του κλίματος που έχει διαμορφωθεί είναι το γεγονός ότι τα διυλιστήρια στην Ευρώπη μειώνουν την απόδοση τους, καθώς επιβάλλονται νέα περιοριστικά μέτρα σε ολόκληρη την ήπειρο για τον περιορισμό εξάπλωσης του δεύτερου κύματος της πανδημίας, ενώ ορισμένα διυλιστήρια παραμένουν κλειστά «επ’ αόριστον». Οι εταιρείες διύλισης ανέφεραν χαμηλές επιδόσεις στο τρίτο Τρίμηνο του έτους, με τις προβλέψεις για τους επόμενους μήνες να παραμένουν δυσοίωνες.
Στην Ιταλία, η Eni γνωστοποίησε ότι τα επίπεδα παραγωγής στα διυλιστήριά της μειώθηκαν το τρίτο τρίμηνο κατά 35%, ως συνέπεια ενός «απότομα καταθλιπτικού περιβάλλοντος διύλισης».
Η συνολική παραγωγή στα γαλλικά διυλιστήρια της Total ήταν 267.000 bpd το τρίτο τρίμηνο, μειωμένη κατά 47% σε ετήσια βάση, κυρίως «λόγω των υψηλών αποθεμάτων των διυλισμένων προϊόντων και της πτώσης της ζήτησης.»
Στην Πορτογαλία, η Galp έκλεισε στις 10 Οκτωβρίου -για δεύτερη φορά εφέτος- τις μονάδες παραγωγής καυσίμων στα μικρότερα από τα δύο διυλιστήρια της στο Πόρτο, ενώ ανέφερε αρνητικό περιθώριο διύλισης, στα μείον 70 σεντς ανά βαρέλι.
Το διυλιστήριο Sarroch της Ιταλίας ανακοίνωσε ότι θα λειτουργούσε σε ελάχιστα επίπεδα τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο, προκειμένου να αντισταθμίσει τις επιπτώσεις από τη μείωση των περιθωρίων διύλισης τους τελευταίους μήνες, ενώ ταυτόχρονα θα θέσει σε διαθεσιμότητα μεγάλο αριθμό των 1.400 υπαλλήλων του.
Στην Ισπανία, η La Rabida αποφάσισε να διατηρήσει κλειστές δύο μονάδες στο διυλιστήριο της, ακόμη και μετά τις εργασίες συντήρησης που τώρα πραγματοποιούνται. Όταν το «επιτρέψουν οι συνθήκες της αγοράς» θα επαναλειτουργήσει το διυλιστήριο της Repsol στην πόλη Μπιλμπάο, που έχει τεθεί εκτός παραγωγής από τις 9 Μαΐου.
Σε αυτό το ζοφερό περιβάλλον διύλισης όπως έχει διαμορφωθεί πανευρωπαϊκά, με τα αρνητικά περιθώρια, την καθίζηση της ζήτησης, την αισθητή πτώση της παραγωγής και την σημαντική μείωση των όγκων πωλήσεων, σε συνδυασμό και με το «αδύναμο» δολάριο που δεν βοηθά τις εταιρίες του κλάδου, τα δύο ελληνικά διυλιστήρια δείχνουν να αντέχουν στους ισχυρούς κραδασμούς.
Τα ΕΛΠΕ ανακοίνωσαν θετικά λειτουργικά αποτελέσματα στο γ’ τρίμηνο. Τα συγκρίσιμα κέρδη EBITDA ανήλθαν στα €66 εκατ. για το τρίμηνο. Σε επίπεδο εννεαμήνου, διαμορφώθηκαν στα €256 εκατ. λόγω καλής λειτουργίας, εξαγωγών και αξιοποίησης ευκαιριών στη διεθνή αγορά πετρελαιοειδών.
Αναφορικά με το επιχειρησιακό περιβάλλον κατά το Γ’ Τρίμηνο, σε σχετική ανακοίνωση σημειώνεται ότι η σημαντική υποχώρηση των διεθνών περιθωρίων διύλισης σε αρνητικά επίπεδα κατά μέσο όρο, σε συνδυασμό με την υποχώρηση της ζήτησης στην εγχώρια αγορά καυσίμων και την ενδυνάμωση του ευρώ, διαμόρφωσαν τις δυσμενέστερες συνθήκες ιστορικά για τον κλάδο διύλισης παγκοσμίως.
Σε ό,τι αφορά την εγχώρια αγορά, η ζήτηση καυσίμων κίνησης ανέκαμψε από τα χαμηλά του Β’ Τριμήνου, παρ’ όλα αυτά παραμένει σημαντικά χαμηλότερη σε σχέση με πέρυσι, ιδιαίτερα στους κλάδους αεροπορίας και ναυτιλίας.
Τα διυλιστήρια του Ομίλου διατήρησαν υψηλά επίπεδα λειτουργίας. Οι συνολικές πωλήσεις ανήλθαν στους 3,7 εκατ. τόνους (-9%), λόγω της υποχώρησης της εγχώριας αγοράς, με την πτώση να είναι μεγαλύτερη στους κλάδους αεροπορικών και ναυτιλιακών καυσίμων, ενώ οι εξαγωγές σημείωσαν αύξηση, καθώς η διαχείριση αποθεμάτων και η υλοποίηση πράξεων εμπορίας συνετέλεσαν στον ομαλό εφοδιασμό, με σημαντικά οικονομικά οφέλη.
Διαβάστε τις Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του News247.gr.