Αυτές είναι οι 20+1 μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα

Αυτές είναι οι 20+1 μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα
www.dkartstudio.gr

Ποιές αλυσίδες σούπερ μάρκετ κατάφεραν να κρατήσουν τζίρους και κέρδη μετά από την επαναλειτουργία του πρώην δικτύου της Μαρινόπουλος κάτω από την ταμπέλα της Σκλαβενίτης

Σε μία χρονιά που ο κλάδος των σούπερ μάρκετ προσπαθεί ακόμη να βρει τα πατήματα του μετα τις σημαντικές αλλαγες που επέφεραν οι καταρρεύσεις της Μαρινόπουλος και Βερόποπουλος η πορεία κρίνεται θετική για το 2017. Συγκεκριμένα, την περσινή χρονία, βάσει του δείγματος της ετήσιας έκδοσης «Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2018», ο συνολικός κύκλος εργασιών των αλυσίδων σούπερ μάρκετ ανήλθε σε 8,37 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 585,25 εκατ. ευρώ ή κατά +7,51%, σε σχέση με τα 7,79 δισ. ευρώ του 2016, ενώ η κερδοφορία περιορίστηκε κατά -73,71%, από 267,17 εκατ. ευρώ το 2016 (ποσό ρεκόρ) σε 70,24 εκατ. ευρώ.

Στην εξέλιξη και των δύο βασικών οικονομικών μεγεθών, συνετέλεσε σημαντικά ο όμιλος Σκλαβενίτης, στη μεν αύξηση των πωλήσεων με τη σταδιακή επαναλειτουργία του πρώην δικτύου Μαρινόπουλος, στη δε μείωση της κερδοφορίας με την αρνητική επίδοση της Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη (από κέρδη 55,50 εκατ. ευρώ το 2016, σημείωσε το 2017 ζημιές ύψους 109,80 εκατ. ευρώ).

- Πηγή Πίνακα: Πανόραμα Σούπερ Μάρκετ 2018. Από τον πίνακα απουσιάζει η Lidl, η οποία από ιδρύσεώς της δεν λειτουργεί με καθεστώς ΑΕ και δεν δημοσιεύει οικονομικές καταστάσεις (οι πωλήσεις της Lidl για το 2017 εκτιμώνται περί τα 1,4-1,5 δισ. ευρώ)

Σε ό,τι αφορά την κερδοφορία, πρέπει να σημειωθεί πως το μεγάλο ποσοστό μείωσης δεν είναι αντιπροσωπευτικό των επιδόσεων των επιμέρους επιχειρήσεων του κλάδου, καθότι, παρά το γεγονός ότι οι περισσότερες εταιρείες μείωσαν σε αξία τα κέρδη τους, στην πλειονότητά τους παρέμειναν κερδοφόρες, με υψηλά αποτελέσματα.

Συνολικά στο δείγμα υπάρχουν εταιρείες που αυξάνουν τις πωλήσεις τους, αλλά χάνουν σε κερδοφορία και αντίστοιχα εταιρείες που σημειώνουν μείωση πωλήσεων, αλλά έχουν θετική μεταβολή κερδών.

Στην 1η θέση ο Όμιλος Σκλαβενίτη

Στην ανάλυση όπου περιλαμβάνονται οι ενοποιημένοι ισολογισμοί (για τις επιχειρήσεις που δημοσιεύουν ισολογισμό σε επίπεδο ομίλου), ο όμιλος Σκλαβενίτης ανεβαίνει πλέον στην 1η θέση της κατάταξης.

Κατάστημα της αλυσίδας σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτης

Αντίστοιχα, στην ανάλυση των οικονομικών μεγεθών, βάσει των εταιρικών ισολογισμών, όπου η Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης εμφανίζεται με ξεχωριστό ισολογισμό από την Ι. & Σ. Σκλαβενίτης, η δεύτερη καταλαμβάνει τη 2η θέση, με πρώτη την ΑΒ Βασιλόπουλος.

Συνολικά στους 10 μεγαλύτερους σε πωλήσεις ομίλους και εταιρείες καταγράφεται λίγο μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση κύκλου εργασιών, από ό,τι στην ανάλυση βάσει εταιρικών ισολογισμών, κατά +8,93%, στα 7,98 δισ. ευρώ, ποσό που αντιπροσωπεύει το 39,34% των αγορών των νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου, με βάση την έρευνα οικογενειακών προϋπολογισμών της ΕΛΣΤΑΤ για το 2017.

Καλύτερη η επίδοση των σούπερ μάρκετ από το σύνολο του λιανεμπορίου τροφίμων

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η εικόνα των 36 αλυσίδων σούπερ μάρκετ του φετινού δείγματος είναι για μία ακόμη χρονιά σαφώς καλύτερη από την εικόνα του συνόλου του λιανεμπορίου τροφίμων. Χαρακτηριστικό είναι ότι η ΕΛΣΤΑΤ για το 2017 δίνει σταθερό τον κύκλο εργασιών της αγοράς τροφίμων, στο +0,04%, και σημειώνει μικρή αύξηση στον τζίρο των μεγάλων καταστημάτων τροφίμων, κατά +0,41%. Είναι σαφές ότι η καταγραφόμενη αύξηση οφείλεται κυρίως στην προσέλκυση πωλήσεων από άλλα κανάλια, καθώς οι πωλήσεις των υπολοίπων καταστημάτων διατροφής, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, κατέγραψαν πτώση 2,10%. Πρακτικά, όμως, η κύρια αιτία της καταγραφόμενης αύξησης πωλήσεων είναι η εμφάνιση το 2017 της εταιρείας Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, στην οποία ανήκει πλέον το δίκτυο της Μαρινόπουλος, που σημείωσε πωλήσεις 653,32 εκατ. ευρώ.

Οι 5 «μεγαλομεσαίοι»

Υπάρχουν και φέτος 5 εταιρείες οι οποίες εκπροσωπούν και πάλι μία ομάδα ανερχόμενων εταιρειών, που ξεχωρίζουν τόσο από την 11η αλυσίδα σε πωλήσεις (Ανδρικόπουλος) όσο και από την 5η (Πέντε). Από τις 5 αυτές εταιρείες, η Προμηθευτική Τροφίμων εξαγοράσθηκε το 2018 από την Δ. Μασούτης, οι υπόλοιπες 3 ανήκουν στον όμιλο αγορών ΕΛΟΜΑΣ (ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, Συνεταιρισμός ΣΥΝ.ΚΑ. και Bazaar), και τη λίστα συμπληρώνει η Market In. Οι εν λόγω τέσσερις επιχειρήσεις έχουν θετικές επιδόσεις, αύξηση των πωλήσεων και καλή κερδοφορία. Αναπτύσσονται πιο γρήγορα και αποδοτικά από το σύνολο των μικρότερων αλυσίδων, εκμεταλλευόμενες τις ευκαιρίες που εμφανίστηκαν τη συγκεκριμένη περίοδο. Από τις επιχειρήσεις αυτές, τις μεγαλύτερες πωλήσεις κατέγραψε η Market In, με 251,01 εκατ. ευρώ (+9,39%) και κέρδη +0,54%. Ακολουθούν οι 3 εταιρείες του ομίλου αγορών ΕΛΟΜΑΣ, με τον όμιλο Κρητικός, που εξαγόρασε τα Σ/Μ Γρηγοριάδης, να σημειώνει πωλήσεις 229,81 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 28,16% και κερδοφορία 0,95%, τον Συνεταιρισμό ΣΥΝ.ΚΑ. με πωλήσεις 175.73 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 1,93% και κερδοφορία 1,41%, και τη Bazaar με πωλήσεις 162,63 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 1,70% και δείκτη

* Το άκρως αντιπροσωπευτικό δείγμα του φετινού Πανοράματος των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ περιλαμβάνει τους ισολογισμούς 36 αλυσίδων, το σύνολο σχεδόν των ισολογισμών των σημαντικών επιχειρήσεων του κλάδου, με την εξαίρεση της Lidl, η οποία από ιδρύσεώς της δεν λειτουργεί με καθεστώς ΑΕ και δεν δημοσιεύει οικονομικές καταστάσεις (οι πωλήσεις της Lidl για το 2017 εκτιμώνται περί τα 1,4-1,5 δισ. ευρώ).

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα