Efood: Από το λάθος και τις αντιδράσεις, στη σωστή απόφαση

Efood: Από το λάθος και τις αντιδράσεις, στη σωστή απόφαση
Στιγμιότυπο από μοτοπορεία διανομέων της efood. EUROKINISSI/ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ

Η efood, μετά το σάλο που ξέσπασε, απέδειξε ότι δεν πάσχει από επιχειρηματική "αρτηριοσκλήρυνση" και πήρε πίσω την απόφαση που δικαίως προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων.

Οι μοντέρνες εταιρείες, κι αυτές που διαταράσσουν τις αγορές στις οποίες εισέρχονται, εμφανίζουν επιδόσεις που «ζαλίζουν», ενδεχομένως όχι μόνον τους παρατηρητές τους, αλλά και τις ίδιες τις ηγεσίες τους.

Πόσα «mea culpa» έχει αναγκαστεί να δηλώσει ο Mark Zuckerberg του Facebook για αντιδεοντολογικές πρακτικές, είτε προς τους χρήστες της πλατφόρμας, είτε προς τους εργαζομένους του; Προφανώς, στις επιχειρήσεις ακολουθείται το try and error, όπως συμβαίνει σε κάθε ανθρώπινη δραστηριότητα.

Η efood μετά το σάλο που ξέσπασε για την απόφαση της να ενημερώσει με ηλεκτρονικό μήνυμα 115 συνεργάτες της, πως προτίθεται να αλλάξει την εργασιακή τους σχέση, απέδειξε, ότι δεν πάσχει από επιχειρηματική «αρτηριοσκλήρυνση».

Χθες, ανακοίνωσε ότι μετατρέπει σε αορίστου χρόνου όλες οι συμβάσεις ορισμένου χρόνου με τους εργαζομένους της, πλην των περίπου 1.000 freelancers που προϋπήρχαν. Αποφάσισε επίσης να μεταφέρει στο payroll της 2.016 εργαζόμενους που απασχολούσε μέσω της εταιρείας ανθρώπινου δυναμικού ManpowerGroup (με συμβάσεις ορισμένου χρόνου). Υπενθυμίζεται ότι ο αριθμός των εργαζομένων της είναι 3.700 εκ των οποίων 3.000 διανομείς και 700 υπάλληλοι γραφείου.

Αλλά, ίσως η σημαντικότερη μετατόπιση της αφορά στο γεγονός του ότι υποσχέθηκε να αναδιαμορφώσει τα κριτήρια αξιολόγησης των διανομέων (την πέτρα του σκανδάλου δηλαδή), σε συνεργασία με τους εργαζόμενους.

Θυμίζουμε ότι ο κολοσσός του διαδικτύου Amazon που προχώρησε στη διάρκεια του 2020 σε πολλές προσλήψεις εργαζομένων (φθάνοντας στους 800.000!), διπλασιάζοντας παράλληλα τα κέρδη του -ελέω πανδημίας – στα 21 δισ. ευρώ, κατηγορήθηκε για άκρατη παραβίαση βασικών εργασιακών κανόνων αλλά και για το γεγονός του ότι υποχρέωνε τους εργαζομένους της να ουρούν σε δοχεία μπροστά από τις κορδέλες συσκευασίας! Αντί να αντιληφθεί την αντίδραση των εργαζομένων της, η Amazon αποδύθηκε σε έναν λυσσαλέο αγώνα κατά της οργάνωσης τους σε συνδικάτο. Επιτέθηκε ακόμη και στους Αμερικανούς βουλευτές και γερουσιαστές που στήριξαν το συνδικάτο (μεταξύ των οποίων Μπέρνι Σάντερς).

Η efood βρέθηκε σε μια παρόμοια κατάσταση εγείροντας πολιτική αντιπαράθεση, αλλά αποφάσισε πέραν αυτού να ακούσει τους πελάτες της.

Ποια είναι η efood

Πρόκειται για μια ιδέα, που πήρε σάρκα και οστά στην καρδιά της οικονομικής κρίσης, το 2012. Αποτέλεσε αντικείμενο μιας από τις σημαντικότερες εξαγορές επιχειρήσεων στη χώρα από την γερμανική DeliveryHero (ακόμη και έξω από το στενό εύρος των νεοφυών επιχειρήσεων, καθώς φημολογείται ότι άγγιξε τα 20 εκατ.ευρώ), διατηρώντας ωστόσο το εγχώριο management.

H εταιρεία κατάφερε να γίνει συνώνυμο της online αγοράς υπηρεσιών μεταφοράς αγαθών στην Ελλάδα σε λιγότερο από 10 χρόνια. Πέρα από το delivery εστιατορίων, αναπτύχθηκε πολύ γρήγορα σε πλατφόρμα μεταφοράς παραγγελιών σούπερ μάρκετ, ακόμη και φαρμακευτικών ειδών.

Παρά το γεγονός του ότι κατηγορήθηκε για την αντιμετώπιση των εργαζομένων της, είναι επίσης κοινός τόπος στην πραγματική αγορά εργασίας, πως προσέφερε εισόδημα (μέσω ελαστικών σχέσεων εργασίας) σε εργαζόμενους που βρίσκονταν σε αναστολή εργασίας και δεν μπορούσαν να ζήσουν μόνον με το επίδομα των 534 ευρώ.

Οι επιδόσεις

Το 2020 η efood διέθετε συνεργασίες με 15.000 καταστήματα σε 90 πόλεις μεταξύ των οποίων κορυφαίες αλυσίδες, όπως η Σκλαβενίτης.

Οι πωλήσεις της εταιρείας κατέγραψαν αύξηση κατά 49,4% το 2020 ανερχόμενες σε 64,5 εκατ. ευρώ, με κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) στα 31,653 εκατ. ευρώ ενισχυμένα κατά 33,5%. Τα δε καθαρά κέρδη μετά από φόρους της εταιρείας ανήλθαν σε 21,34 εκατ. ευρώ αυξημένα κατά 27,2%.

Σημειώνεται πως η τεράστια ζήτηση των υπηρεσιών της efood είχε οδηγήσει σε σενάρια τριπλασιασμού του στόλου της μέχρι το τέλος του 2021. Ο σχεδιασμός προέβλεπε η υπηρεσία delivered by efood θα πλαισιωθεί με 6.000 διανομείς, οι οποίοι θα έχουν τη δυνατότητα να εργαστούν, είτε με εξαρτημένη σχέση εργασίας, με τον καθιερωμένο τρόπο με τον οποίο λειτουργούσε η εταιρεία μέχρι τώρα, είτε ως ανεξάρτητοι συνεργάτες, μέσω του νέου μοντέλου των freelancers.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα