Μετά τον κορονοϊό: Πέντε ερωτήσεις που πρέπει να κάνει στον εαυτό του κάθε επιχειρηματίας
Η επιβίωση μιας επιχείρησης εξαρτάται όχι μόνο από το σχέδιο για το μέλλον, αλλά και για το πώς τοποθετήθηκε εν μέσω της κρίσης του κορονοϊού. Τα πιθανά λάθη και ο δρόμος προς την ανάπτυξη.
- 15 Απριλίου 2020 07:04
Νομοτελειακά το τέλος της πανδημίας του κορονοϊού, τουλάχιστον σε ό,τι έχει να κάνει με το πρώτο αχαρτογράφητο κύμα της, θα έρθει αργά ή γρήγορα και ο κόσμος θ’ αρχίσει να κάνει τα πρώτα δειλά βήματα προς την επάνοδο στην κανονικότητα.
Το πλήγμα στην οικονομία θα είναι τεράστιο και ήδη εμφανίζονται οι πρώτες συνέπειες.
Κακά τα ψέματα όμως η αγορά θα πρέπει να κινηθεί και μάλιστα σύντομα προκειμένου ν’ αντιμετωπιστεί σταδιακά η ύφεση που παντοιοτρόπως και αναπόφευκτα θ’ αφήσει πίσω της η τεράστια οικονομική κρίση από το μερικό ή ολικό lockdown. Είναι δεδομένο πως μικρές ή μεγαλύτερες επιχειρήσεις, είτε έκλεισαν είτε λειτούργησαν υπό εναλλακτικό καθεστώς, θα βγουν ζημιωμένες. Ενδεχομένως πιο πεισμωμένες. Υπό την προϋπόθεση ότι θα έχουν αντέξει για να σταθούν ξανά όρθιες.
Στην ιστοσελίδα του ‘Harvard Business Review’, του περιοδικού του αμερικάνικου πανεπιστημίου, δημοσιεύτηκαν 5 ερωτήσεις, που κάθε επιχειρηματίας, ανεξαρτήτως ισχύος, μεγέθους και οικονομικής επιφάνειας, οφείλει ν’ απαντήσει προτού οριοθετήσει τους στόχους τους για την περίοδο προσαρμογής στα νέα δεδομένα. Σε μια εποχή με διαφορετικές προτεραιότητες και ανάγκες για τον καθέναν.
Τα πέντε αυτά ερωτήματα αφορούν τη κατάσταση, το πλάνο, την προοπτική, τα προγράμματα και την ετοιμότητα κάθε εταιρίας.
1. Ποια η κατάσταση της εταιρίας κατά τη διάρκεια και μετά την πανδημία;
Προκειμένου να προχωρήσετε σε έξυπνες στρατηγικές αποφάσεις, θα πρέπει πρώτα να αξιολογήσετε τη θέση επιχείρησης στο περιβάλλον που ανήκει. Ποια η δυναμική της στην αγορά, ποιο ρόλο κατέχει στο οικοσύστημα και ποιοι είναι οι κύριοι ανταγωνιστές σας. Πρέπει ακόμη να καταλάβετε πού κατευθύνεστε. Είναι εφικτό να παύσετε τις λειτουργίες σας και ν’ ανοίξετε ξανά χωρίς μεταβολή μετά την πανδημία; Μπορείτε να κερδίσετε το χαμένο έδαφος; Θα χρεοκοπήσετε ή μπορείτε να αναδυθείτε ως ηγέτης της αγοράς που τροφοδοτείται από τις εξελίξεις κατά τη διάρκεια του “λουκέτου”;
Ακούμε πολλές εταιρείες που αμφισβητούν τη βιωσιμότητά τους μετά την πανδημία, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που αφορούν τα ταξίδια, τις δομές φιλοξενίας και των διάφορων κοινωνικών εκδηλώσεων. Από την άλλη ακούμε για επιχειρήσεις που επιταχύνουν την ανάπτυξή τους, επειδή η αξία των προτάσεων τους έχουν μεγάλη ζήτηση. Σκεφτείτε εξοπλισμό γραφείου στο σπίτι, εργαλεία επικοινωνίας και συνεργασίας με το διαδίκτυο και υπηρεσίες παράδοσης στο σπίτι. Λόγω αυτών των παραγόντων, οι επιχειρήσεις θα διαφέρουν ως προς την αντοχή τους. Θα πρέπει να κάνετε τώρα τα βήματα για να χαρτογραφήσετε την πιθανή θέση σας όταν η πανδημία το ευνοήσει.
2. Ποιο είναι το σχέδιο για την ανάκαμψη;
Ένα πλάνο είναι μια πορεία δράσης που δείχνει το δρόμο προς τη θέση που ελπίζετε να επιτύχετε. Θα πρέπει να είναι ξεκάθαρο τι πρέπει να κάνετε σήμερα για να επιτύχετε τους στόχους σας αύριο. Στο τρέχον πλαίσιο, το ερώτημα είναι τι πρέπει να κάνετε για να ξεπεράσετε την κρίση και να επιστρέψετε στη δουλειά όταν τελειώσει. Η έλλειψη σχεδίου επιδεινώνει μια ήδη μπερδεμένη κατάσταση. Κατά την κατάρτιση των βημάτων που σκοπεύετε να λάβετε, σκεφτείτε ευρύτατα και βαθιά, δείτε σε βάθος.
3. Πώς αλλάζουν η ιδιοσυγκρασία και η ταυτότητα;
Προοπτική σημαίνει ο τρόπος με τον οποίο ένας οργανισμός βλέπει τον κόσμο και τον εαυτό του. Κατά πάσα πιθανότητα, η κουλτούρα και η μορφή θα αλλάξουν, απόρροια της πανδημίας. Μια κρίση μπορεί να φέρει τους ανθρώπους μαζί και να διευκολύνει ένα συλλογικό πνεύμα αντοχής – αλλά μπορεί επίσης να τους απομακρύνει, με τα άτομα να δυσκολεύονται ο ένας με τον άλλο και κυρίως ν’ ασχολούνται τον εαυτό τους. Είναι σημαντικό να εξετάσετε πώς είναι εφικτό να οριοθετηθεί η προοπτική σας. Πόσο προετοιμασμένος ήταν ο οργανισμός σας για να αντιμετωπίσει την κρίση; Η συνεχιζόμενη κατάσταση θα ενώσει τους εργαζόμενους ή θα τους απομακρύνει; Θα δουν την εταιρία διαφορετικά όταν αυτό τελειώσει; Οι απαντήσεις σας θα δώσουν απαντήσεις για το τι μπορείτε να επιτύχετε όταν τελειώσει η πανδημία.
4. Ποια νέα προγράμματα χρειάζεστε για ν’ αρχίσετε, να τρέξετε και να συντονίσετε;
Οι απαντήσεις στις παραπάνω ερωτήσεις θα ορίσουν ένα σύνολο έργων για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που σχετίζονται με τον κορονοϊό. Η πρόκληση είναι να δοθεί προτεραιότητα και να συντονιστούν πρωτοβουλίες που θα εγγυώνται τη μελλοντική οργάνωση. Προσέξτε να μην ξεκινήσετε πολλές ταυτόχρονες εργασίες που εξαρτώνται από τους ίδιους κρίσιμους πόρους, οι οποίοι μπορεί να είναι συγκεκριμένα άτομα όπως κορυφαία στελέχη ή συγκεκριμένα τμήματα όπως η πληροφορική. Με πολλές νέες πρωτοβουλίες θα είναι πιο εφικτό να πολεμήσετε τους πόρους που καθυστερούν ή εκτροχιάζουν τη στρατηγική πορεία σας.
5. Πόσο προετοιμασμένοι είστε για την εκτέλεση των σχεδίων και των εργασιών σας;
Τέλος, πρέπει να αξιολογήσετε την ετοιμότητα του οργανισμού σας. Είστε έτοιμοι και ικανοί να ολοκληρώσετε τις εργασίες που έχετε περιγράψει, ειδικά εάν μεγάλο μέρος της εταιρίας δουλεύει από το σπίτι; Παρατηρούμε μεγάλες διαφορές στην ετοιμότητα σε ατομικό, ομαδικό, επιχειρησιακό και εθνικό επίπεδο. Οι διαθέσιμοι πόροι, μαζί με την ταχύτητα και την ποιότητα των διαδικασιών λήψης αποφάσεων ποικίλλουν σημαντικά και οι διαφορές θα καθορίσουν ποιος επιτυγχάνει και ποιος όχι.
Στο τέλος το άρθρο καταλήγει με την εξής συμβουλή: “Να γνωρίζετε ότι οι καταναλωτές θα θυμούνται πώς αντιδράσατε κατά τη διάρκεια της κρίσης. Η αύξηση των τιμών κατά τη διάρκεια μιας έλλειψης, για παράδειγμα, θα μπορούσε να επηρεάσει σημαντικά τις σχέσεις σας με τους πελάτες σας. Ο κορονοϊός είχε πρωτοφανείς επιπτώσεις στον κόσμο – και το χειρότερο δεν έχει έρθει ακόμα. Οι εταιρείες πρέπει να ενεργούν σήμερα, εάν πρόκειται να αναπηδήσουν ξανά στο μέλλον. Κάτι τέτοιο θα βοηθήσει ολόκληρο τον κόσμο να ανακάμψει – και, ελπίζουμε, να γίνει πιο ανθεκτικό στη διαδικασία“.
ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΡΩ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΟΡΟΝΟΪΟ |
|