Οι επιχειρήσεις που νίκησαν την πανδημία
Παρά το σαρωτικό πέρασμά του στην ευρύτερη οικονομία, ο κορονοϊός Covid-19 μετατόπισε τις ανάγκες και τη ζήτηση, δημιουργώντας κέρδη για σειρά κλάδων και επιχειρήσεων.
- 11 Οκτωβρίου 2020 07:25
Η ύφεση και οι οικονομικές απώλειες που προκάλεσε η πανδημία παραμένουν «βαριές», ωστόσο σειρά κλάδων και επιχειρήσεων μέσα στις πρωτόγνωρες συνθήκες που επιβλήθηκαν από την υγειονομική κρίση άνθισαν. Η μετατόπιση της κατανάλωσης – όσο κι αν αυτή βαίνει μειούμενη- και οι νέες ανάγκες ανέδειξαν τόσο παραδοσιακούς τομείς , όπως το οργανωμένο λιανεμπόριο των σούπερ μάρκετ, όσο και νέους τεχνολογικούς κλάδους, εκτοξεύοντας τζίρους και κέρδη των επιχειρήσεων.
Οι πρώτοι εμφανώς κερδισμένες επιχειρήσεις ήταν εκείνες που συνδέθηκαν με τα «απαραίτητα» της πανδημίας, όπως οι μάσκες και τα αντισηπτικά. Σύμφωνα με έρευνα της Reports and Data η παγκόσμια αγορά μασκών μιας χρήσης αναμένεται να φθάσει τα 87,67 δισ. δολάρια έως το 2027, φέρνοντας στο προσκήνιο μεγάλες ξένες παραφαρμακευτικές εταιρείες και εργοστάσια. Όμως, η επιτακτική ζήτηση οδήγησε αρκετές ελληνικές εταιρείες να επενδύσουν σε αυτό το άγνωστο, για αυτές μέχρι εκείνη τη στιγμή αντικείμενο.
Πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο ιδιοκτήτης της Lariplast, Γιάννης Τσερέπας, ο οποίος μαζί με τον Αχιλλέα Νταβέλη της Animus, και τον Σπύρο Θεοδωρόπουλο της Chipita δημιούργησαν τη Larisa Face Cover (LFC), που παράγει χειρουργικές μάσκες μίας χρήσης. Η βιομηχανία από τη Λάρισα, που ιδρύθηκε στις 26 Μαρτίου, δηλαδή εν μέσω της πανδημίας και υλοποιεί επένδυση 11,5 εκατ. ευρώ πενταπλασίασε την παραγωγή της ήδη προκειμένου να παράγει 2 εκατομμύρια μάσκες την ημέρα. Σήμερα το 50% της παραγωγής των χειρουργικών μασκών που παράγει η Larisa Face Cover κατευθύνεται στην Ελλάδα και η υπόλοιπη παραγωγή στο εξωτερικό. Με την ολοκλήρωση της επένδυσης εκτιμάται ότι το 80% θα εξάγεται.
Η δε βιομηχανία Πλαστικά Θράκης, αν και υπέστη απώλειες από την πτώση της ζήτησης για άλλα παραγόμενα προϊόντα της, τις αντιστάθμισε με την επένδυση στην παραγωγή μασκών. Στο εξάμηνο του 2020, η βιομηχανία πέτυχε θεαματική αύξηση κερδών κατά 130%, καθώς τα νέα προιόντα προσφέρουν και καλύτερο περιθώριο κέρδους. Ο όμιλος Πλαστικά Θράκης δραστηριοποιείται, μεταξύ των άλλων στην παραγωγή μη υφαντών υφασμάτων από πολυπροπυλένιο, τα οποία χρησιμοποιούνται ως πρώτη ύλη από τους παραγωγούς χειρουργικών μασκών και ιατρικών ειδών προστασίας. Παράλληλα, υλοποιεί νέες επενδύσεις αγοράς και εγκατάστασης μηχανολογικού εξοπλισμού για την παραγωγή χειρουργικών μασκών στη Σκωτία και την Ιρλανδία.
Η άδεια παραγωγής αντισηπτικών σε δεκάδες ελληνικές βιομηχανίες τον περασμένο Μάρτιο βοήθησε επίσης σειρά ελληνικών επιχειρήσεων παραγωγής καλλυντικών να βρουν μια νέα δυναμική αγορά, αντισταθμίζοντας μάλιστα απώλειες από άλλες δραστηριότητες. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Παπουτσάνης, η οποία στους πρώτους έξι μήνες του 2020 αύξησε τις πωλήσεις της κατά 45%. Η εταιρεία επένδυσε έγκαιρα στην ανάπτυξη τεχνογνωσίας για την παραγωγή αντισηπτικών (με την επωνυμία Παπουτσάνης) που ήδη διανέμονται στην ελληνική αγορά σε όλα τα διαθέσιμα κανάλια και κυρίως στα σουπερμάρκετ. Επιπλέον, ξεκινά και η διάθεση βιομηχανικών και private label αντισηπτικών, κυρίως για μεγάλους βιομηχανικούς πελάτες και δίκτυο αλυσίδων ξενοδοχείων. Με τις κινήσεις αυτές η εταιρεία κατάφερε να καλύψει τις πολύ μεγάλες απώλειες πωλήσεων προς τη ξενοδοχειακή αγορά που σαφέστατα έχει επηρεαστεί από την πανδημία.
H αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών
Πέρα από τα εξειδικευμένα προϊόντα ωστόσο η πανδημία, η επιβεβλημένη καραντίνα και στη συνέχεια η τηλεργασία και ο περιορισμός της εξωστρεφούς ζωής άλλαξε και τις προτεραιότητες της κατανάλωσης, προς όφελος εκείνων που σχετίζονται με το σπίτι και την οικιακή ζωή. Τα συμπεράσματα νέων ερευνών συντείνουν πως η τάση θα διατηρηθεί επί μακρόν –ακόμη κι αν ο υγειονομικός κίνδυνος απομακρυνθεί- δεδομένου ότι η οικονομική ανασφάλεια θα συνεχίσει να κρατά τους ανθρώπους μέσα στο σπίτι ή έστω κοντά στη γειτονιά τους. Ακόμη, κι αν ο κύριος όγκος της κατανάλωσης δεν μειωθεί είναι ήδη προδιαγεγραμμένο ότι θα μετατοπιστεί.
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία οι λιανικές πωλήσεις στις 19 χώρες του ευρώ τον Ιούλιο υποχώρησαν κατά 1,3% σε μηνιαία βάση, ενώ κινήθηκαν ανοδικά κατά 0,4% σε ετήσια. Σύμφωνα με τη Eurostat, οι πωλήσεις τροφίμων, ποτών και τσιγάρων ήταν αμετάβλητες μηνιαίως, ενώ ενισχύθηκαν 1,5% ετησίως.
Κατά τις 12 εβδομάδες του lockdown στην Ελλάδα κέρδισαν μερίδιο αγοράς οι πωλήσεις καταναλωτικών ειδών αυξήθηκαν κατά 19,8% σύμφωνα με στοιχεία της Νielsen. Σ’ αυτό το διάστημα, οι τρεις μεγαλύτερες αλυσίδες (Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, ΜyMarket) αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά 15,4% κερδίζοντας μερίδιο 1,3%, με αποτέλεσμα το μερίδιο τους, στη συνολική αγορά να ενισχυθεί, στο 65,6%.
Πέρα από τα ίδια τα σούπερ μάρκετ, θετική επίδραση δέχονται και οι προμηθευτές τους. Σύμφωνα με στοιχεία της IRI, η προτελευταία εβδομάδα του Σεπτεμβρίου (20/9) επιφύλαξε εντυπωσιακή αύξηση πωλήσεων κατά 9,4% στις βασικές κατηγορίες ταχυκίνητων προιόντων. Η επίδοση μάλιστα ήταν η υψηλότερη ανά εβδομάδα στην μετά lockdown εποχή. Είναι επίσης ενδεικτικό ότι τη συγκεκριμένη επισκοπούμενη εβδομάδα η κατηγορία προιόντων που παρουσίασε τη μεγαλύτερη αύξηση δεν ήταν τα τρόφιμα ή τα είδη οικιακής χρήσης, αλλά η κατηγορία των υπολοίπων προιόντων (+21,3% σε σχέση με την αντίστοιχη εβδομάδα του 2019), γεγονός που υποδεικνύει πως τα σούπερ μάρκετ αναδεικνύονται σε one stop shop και δημιουργούν κανάλι διεξόδου για προμηθευτές τους.
Θεαματική είναι επίσης η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου, όπου παρά την πτώση της κατανάλωσης σε δεκάδες κατηγορίες προιόντων και ειδών, εν τούτοις οι οργανωμένοι παίκτες της αγοράς κερδίζουν μερίδιο σε μια μικρότερη πίτα. Είναι χαρακτηριστικό πως στο οκτάμηνο του 2020 ο τζίρος που πραγματοποιήθηκε μέσω της πλατφόρμας της εταιρείας Skroutz πλησιάζει να ισοφαρίσει ολόκληρο το τζίρος του 2019, καθώς στους ταραγμένους μήνες του 2020 πραγματοποιήθηκαν ακαθάριστες συναλλαγές ύψους 600 εκατ.ευρώ (έναντι 380 εκατ.ευρώ το ίδιο διάστημα πέρυσι) και έναντι των 650 εκατ.ευρώ που πραγματοποιήθηκαν στο σύνολο του 2019.
Τον περασμένο Απρίλιο – κατά τη διάρκεια μιας σχεδόν καθολικής καραντίνας -οι χρήστες έξυπνων κινητών παγκοσμίως δαπάνησαν 200 δισεκατομμύρια ώρες σε χρήση ή παρακολούθηση εφαρμογών, πραγματοποιώντας ρεκόρ όλων των εποχών. Κατά μέσο μηνιαίο όρο στο δεύτερο τρίμηνο της χρονιάς ο μέσος μηνιαίος χρόνος, που δαπανήθηκε σε εφαρμογές για κινητά τηλέφωνα, αυξήθηκε κατά 40%. Επίσης, οι καταναλωτές ξόδεψαν το ποσό-ρεκόρ των 27 δισ. δολαρίων σε εφαρμογές το 2ο τρίμηνο του 2020. Οι καταναλωτικές δαπάνες για εφαρμογές σε iOS περιβάλλον αυξήθηκαν κατά 15% σε ετήσια βάση σε 17 δισ. δολάρια και κατά 25% σε ετήσια βάση στο Google Play σε αγγίζοντας τα 10 δισ. δολάρια.
Το streaming ξεπερνά τον κινηματογράφο
Είναι ξεκάθαρο ότι ο COVID-19 έχει επιταχύνει τη μετάβαση των καταναλωτών στην ψηφιακή κατανάλωση και έχει προκαλέσει ανατρεπτικές αλλαγές σε πολλές μορφές των μέσων ψυχαγωγίας και ενημέρωσης. Σύμφωνα δε με την ετήσια έρευνα της PwC, «Global Entertainment & Media Outlook 2020-2024», φέτος, τα έσοδα για τις πλατφόρμες streaming θα ξεπεράσουν τις εισπράξεις των κινηματογράφων. Προβλέπεται δε να εκτιναχθούν την επόμενη πενταετία, φτάνοντας έως και το διπλάσιο των εισπράξεων από εισιτήρια το 2024.
Δεδομένης της ανόδου του streaming, η παγκόσμια κατανάλωση δεδομένων ωφελήθηκε από την ψηφιακή επιτάχυνση. Συγκεκριμένα, αναμένεται αύξηση κατά 33,8% το 2020, ενώ θα υπερδιπλασιαστεί από τα 1,9 τετράκις εκατ. megabytes (MB) του 2019 στα 4,9 τετρακις εκατ. MB το 2024, με ότι αυτό συνεπάγεται για τις εταιρίες τηλεπικοινωνιών αλλά και τις τεχνολογικές εταιρείες.
Διαβάστε τις Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του News247.gr.