Όμιλος Fourlis: Νέες κινήσεις στο δίκτυο ΙΚΕΑ, Intersport, Foot Locker, Holland Barrett

Διαβάζεται σε 10'
Όμιλος Fourlis: Νέες κινήσεις στο δίκτυο ΙΚΕΑ, Intersport, Foot Locker, Holland Barrett

Ο Όμιλος Fourlis με σειρά από κινήσεις απαντά στις προκλήσεις του λιανεμπορίου, που δέχεται μια πίεση ένεκα της “συστολής” των καταναλωτών, που παράλληλα αντιμετωπίζουν υψηλές ανάγκες δαπανών για τα βασικά είδη και τη στέγη.

Περαιτέρω ανάπτυξη στοχεύει να κλειδώσει ο Όμιλος Fourlis ώστε να “πιάσει” το στόχο για τζίρο 750 εκατ. το 2026-27. Έτσι, με ισχυρή παρουσία στο λιανεμπόριο, με σήματα όπως ΙΚΕΑ, Intersport, Foot Locker, Holland Barrett, με βάση όσα ανέφερε η διοίκηση της εταιρείας, ο Πρόεδρος Βασίλης Φουρλής, ο Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου, Δημήτρης Βαλαχής και η Διευθύντρια Επενδυτικών Σχέσεων Έλενα Παππά, κατά την παρουσίαση των οικονομικών μεγεθών αλλά και των επόμενων στόχων της εταιρείας στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών, την Τετάρτη το πρωί, σχεδιάζει εμπλουτισμό της της φιλοσοφίας των καταστημάτων, ανά κλάδο, αλλά και νέες επεκτάσεις δικτύου εντός κι εκτός συνόρων.

Νέα ΙΚΕΑ

Σε μια συγκυρία, δύσκολη για τον κλάδο του λιανεμπορίου και ειδικά του κλάδου διαρκών αγαθών, με βάση τον πρόεδρο του ομίλου Βασίλη Φουρλή τροχοδρομείται μια σημαντική ρότα ανάπτυξης των ΙΚΕΑ. Έτσι, τη Μεγάλη Δευτέρα 14 Απριλίου ανοίγει τις πύλες του το νέο κατάστημα ΙΚΕΑ στο Ηράκλειο της Κρήτης, σε συνέχεια του καταστήματος ΙΚΕΑ που άνοιξε στην Πάτρα την προηγούμενη χρονιά. «Το κατάστημα του Ηρακλείου είναι πολύ σημαντικό για εμάς. Θα είναι το τέταρτο μεγαλύτερο κατάστημα από πλευράς πωλήσεων στη χώρα, ενώ ο στόχος που τίθεται είναι για 20 εκατ. ευρώ πωλήσεις», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Φουρλής.

Από πλευράς μεγέθους, το επόμενο αντίστοιχο κατάστημα σχεδιάζεται στο Ελληνικό, θα έχει έκταση περί τα 12.000 τμ και εκτιμάται ότι θα παραδοθεί προς λειτουργία το 2028. Το σχέδιο επέκτασης του δικτύου στον κλάδο ειδών οικιακού εξοπλισμού και επίπλων περιλαμβάνει επίσης το άνοιγμα περίπου δέκα νέων μικρών καταστημάτων ΙΚΕΑ, έως 2.000-2.500 τ.μ. στα αστικά κέντρα της περιφέρειας με ορίζοντα το 2026-2027. Η αρχή θα γίνει από το κατάστημα ΙΚΕΑ στη Ρόδο, όπου μεγαλώνει και από 500 τμ θα φτάσει τα 2.500 τμ. Στόχος είναι το εν λόγω κατάστημα τον Σεπτέμβριο – Οκτώβριο του 2025.

Να σημειωθεί ότι τον Οκτώβριο του 2024 εγκαινιάστηκε το νέο κατάστημα IKEA στην Πάτρα, ενώ ολοκληρώθηκε η αναδιαμόρφωση του καταστήματος IKEA στο Εμπορικό Πάρκο Αεροδρομίου (AIA), με την ενσωμάτωση συμπληρωματικών εμπορικών σημάτων, όπως INTERSPORT, Holland & Barrett και Plaisio. Επιπλέον, τον Μάρτιο του 2025 εγκαινιάστηκε νέο Κέντρο Σχεδιασμού & Παραγγελιών στο Pernik της Βουλγαρίας.

Αθλητικά είδη

Επίσης, όπως αναφέρθηκε, ο όμιλος εισήλθε δυναμικά στην κατηγορία athleisure, μέσω στρατηγικής συνεργασίας με τη Foot Locker τον Αύγουστο του 2024. Τα πρώτα καταστήματα της Foot Locker άνοιξαν στη Βουλγαρία τον Δεκέμβριο του 2024, ενώ η εξαγορά των δραστηριοτήτων της Foot Locker σε Ελλάδα και Ρουμανία ολοκληρώνεται εντός του Απριλίου 2025 και στη συνέχεια στόχος είναι στην Ελλάδα να μπει η μπράντα σε όλες τις μεγάλες πόλεις και σε πρώτη φάση σε 3 σημεία στην Ελλάδα και σε άλλα 3 στη Ρουμανία.

Την ίδια ώρα, η INTERSPORT άνοιξε 8 νέα καταστήματα εντός του 2024 και τον Μάρτιο του 2025 λάνσαρε το πρώτο κατάστημα INTERSPORT Football Club παγκοσμίως στην Αθήνα, με περαιτέρω επέκταση να προγραμματίζεται σε Κύπρο, Ρουμανία και Βουλγαρία.
O όμιλος ανοίγει συνεχώς νέα καταστήματα Intersport, ενώ μέσα στο 2026 προχωρά το άνοιγμα ενός τρίτου τύπου καταστήματος, μετά τα παραδοσιακά Intersport και το εξειδικευμένο για ποδόσφαιρο κατάστημα στου Ρέντη. Η αρχή θα γίνει από τη Ρουμανία, θα είναι ένα πολύ μεγάλο κατάστημα άνω των 2.000 τμ και στόχος είναι στη συνέχεια ο νέος τύπος να έρθει και στην Ελλάδα.

Στο μεταξυ, ο όμιλος άνοιξε τέσσερα νέα καταστήματα Holland & Barrett στην Ελλάδα εντός του 2024, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η αξιολόγηση περαιτέρω ανάπτυξης και νέων συνεργασιών. Διατηρεί  10 φυσικά καταστήματα στην Αθήνα, στο πλαίσιο μιας ανανεωμένης στρατηγικής ανάπτυξης καταστημάτων, η οποία περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, και το μοντέλο Shop-in-Shop στην ΑΒ Βασιλόπουλος, καθώς και την πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου που καλύπτει όλη την Ελλάδα. Στο προσεχές διάστημα, θα προστεθεί και δραστηριότητα χονδρικής πώλησης, ξεκινώντας με συνεργασίες με την INTERPORT και τα AB Βασιλόπουλος. Στόχος, δε, είναι να μπουν τα προϊόντα αυτά σε 30 σημεία της ΑΒ Βασιλόπουλος.

Επίσης, όπως ανφέρθηκε, στο πλαίσιο της ψηφιακή  μετάβασης και της ενίσχυσης της εταιρικής διακυβέρνησης, ο όμιλος δημιούργησε Επιτροπή Ψηφιακού Μετασχηματισμού τον Νοέμβριο του 2024, με σκοπό την επίβλεψη στρατηγικών πρωτοβουλιών στους τομείς της τεχνολογίας, των δεδομένων και της καινοτομίας σε όλες τις λειτουργίες. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί βασικό μοχλό ανάπτυξης του Ομίλου, ενισχύοντας την αποδοτικότητα και την εμπειρία πελάτη μέσω προηγμένων τεχνολογιών και λύσεων με βάση την τεχνητή νοημοσύνη.

Ο όμιλος έχει επίσης συστήσει Επιτροπή Βιωσιμότητας σε επίπεδο Διοικητικού Συμβουλίου. Παρόλο που ο όμιλος διατηρεί από το 2008 Διεύθυνση για τη βιωσιμότητα, η νέα αυτή δομή ενισχύει τη στρατηγική σημασία της βιωσιμότητας σε όλες τις δραστηριότητές του. Με θεμέλια την περιβαλλοντική ευθύνη, την κοινωνική προσφορά και τη χρηστή διακυβέρνηση, ο Όμιλος συνεχίζει να ενσωματώνει τη βιωσιμότητα στο επιχειρηματικό του μοντέλο — στηρίζοντας τους ανθρώπους του, τις τοπικές κοινωνίες και τη μακροπρόθεσμη δημιουργία αξίας.

Περιστατικό κυβερνοασφάλειας και επίπτωση στην επιχείρηση

Όπως ανακοινώθηκε στις 2 Δεκεμβρίου 2024, ο όμιλος Fourlis αντιμετώπισε μια κακόβουλη εξωτερική επίθεση κυβερνοασφάλειας στις 27 Νοεμβρίου, η οποία επηρέασε προσωρινά τα ψηφιακά συστήματα σε όλες τις χώρες λειτουργίας του. Η διοίκηση ενεργοποίησε αμέσως το σχέδιο αντιμετώπισης του συμβάντος και, σε συνεργασία με εξειδικευμένους συνεργάτες, περιόρισε και έλυσε επιτυχώς το πρόβλημα. Όλες οι ενέργειες του ομίλου ακολούθησαν τις προβλεπόμενες, από τον Γενικό Κανονισμό Προσωπικών Δεδομένων (GDPR) και το ν. 4624/2019, διαδικασίες μετριασμού του αντικτύπου και τις  υποχρεώσεις γνωστοποίησης και συνεργασίας με τις αρμόδιες εποπτικές αρχές.  Η προσωρινή μη διαθεσιμότητα κάποιων δεδομένων που επηρεάστηκαν από την κυβερνοεπίθεση αποκαταστάθηκε σχεδόν άμεσα ενώ από την τεχνική έκθεση (Forensic) δεν αποδείχτηκε η διαρροή προσωπικών δεδομένων.

Το περιστατικό προκάλεσε προσωρινές διαταραχές στην αναπλήρωση των καταστημάτων που επηρέασαν κυρίως τον κλάδο οικιακού εξοπλισμού και επίπλων (καταστήματα ΙΚΕΑ), καθώς και τις λειτουργίες ηλεκτρονικού εμπορίου, κατά τη διάρκεια του Δεκεμβρίου 2024 έως τον Φεβρουάριο 2025.

Το περιστατικό εκτιμάται ότι επηρέασε τις πωλήσεις του ομίλου κατά περίπου 15 εκ. ευρώ, με επίκεντρο τον Δεκέμβριο του 2024. Ωστόσο, η ταχεία προσαρμογή του ομίλου στα κόστη και η ευελιξία του επέτρεψαν να απορροφήσει τον αντίκτυπο και μάλιστα να ξεπεράσει τις προβλέψεις κερδοφορίας του για το έτος.

Από τον Μάρτιο του 2025, όλα τα συστήματα και τα δεδομένα έχουν αποκατασταθεί πλήρως και οι εμπορικές συναλλαγές έχουν επιστρέψει σε κανονικές λειτουργικές επιδόσεις. Ο όμιλος συνεχίζει να επενδύει στην κυβερνοασφάλεια και την ανθεκτικότητα των πληροφορικών συστημάτων, διατηρώντας παράλληλα την έμφαση στη βιώσιμη ανάπτυξη και τη λειτουργική αριστεία.

Η χρήση

Οι Πωλήσεις*[1] του ομίλου ανήλθαν σε €529,7 εκατ., αυξημένες κατά 1,6% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, με την αύξηση του όγκου πωλήσεων να ανέρχεται σε περίπου 4%.

ΤαΚέρδη προ Τόκων, Φόρων και Αποσβέσεων (EBITDA OPR[2]) *1  αυξήθηκαν κατά 17,9% στη χρήση 2024 και ανήλθαν σε €42,3 εκατ. από €35,9 εκατ. το 2023, με το περιθώριο EBITDA (OPR) να διαμορφώνεται σε 8,0% στη χρήση 2024 από 6,9% το 2023.

Τα Κέρδη προ Τόκων και Φόρων (EBIT) *1 αυξήθηκαν κατά 26,8%, ξεπερνώντας την εκτίμηση για €26 εκ., και ανήλθαν σε €26,7 εκ. το 2024 από €21,1 εκ. το 2023. Το περιθώριο EBIT από τη λιανική δραστηριότητα του ομίλου βελτιώθηκε σε 5,0% το 2024 από 4,0% το προηγούμενο έτος.

Τα Κέρδη προ Φόρων*1 από τη συνεχιζόμενη λιανική δραστηριότητα του ομίλου αυξήθηκαν κατά 212% και διαμορφώθηκαν σε €7,9 εκ. το 2024 από €2,5 εκ. το 2023. Τα Καθαρά Κέρδη μετά από Φόρους*1 από τη συνεχιζόμενη λιανική δραστηριότητα του ομίλου αυξήθηκαν κατά 195,5% και διαμορφώθηκαν σε €6,3 εκ. το 2024 από €2,1 εκ. το 2023.

Ο Καθαρός Δανεισμός της λιανικής δραστηριότητας του ομίλου διαμορφώθηκε σε €85,6 εκ. το 2024 έναντι €84,8 εκ. το 2023, σε ευθυγράμμιση με τη δέσμευση της διοίκησης για διατήρηση χαμηλού καθαρού δανεισμού. Ο δείκτης Καθαρός Δανεισμός / EBITDA (OPR) βελτιώθηκε σε 2x το 2024 από 2,4x το 2023.

Τα Καθαρά Κέρδη μετά από Φόρους από τις διακοπείσες δραστηριότητες της Trade Estates, εξαιρουμένης της επίδρασης από την αναπροσαρμογή της εύλογης αξίας ακινήτων, αυξήθηκαν κατά 57,3%, και διαμορφώθηκαν σε €13,9 εκ. το 2024 από €8,8 εκ. το 2023.

Τα Καθαρά Κέρδη που κατανέμονται στους μετόχους της μητρικής εταιρείας διαμορφώθηκαν σε €20εκ. για τη χρήση 2024, αυξημένα κατά 4% σε σύγκριση με €19,2 εκ. το 2023.

Οι κεφαλαιουχικές δαπάνες (capex) που σχετίζονται με τη λιανική δραστηριότητα του ομίλου κατά τη χρήση 2024 ανήλθαν σε €25,1 εκατ. και αφορούν κυρίως την ανάπτυξη του δικτύου καταστημάτων IKEA και INTERSPORT.

Στον κλάδο Οικιακού Εξοπλισμού και Επίπλων, το EBITDA(OPR)*2 αυξήθηκε κατά 22,7% το 2024 και διαμορφώθηκε σε €37,5 εκ. έναντι €30,5 εκ. το 2023, με το περιθώριο EBITDA (OPR) να ανέρχεται σε 10,8% το 2024 από 8,8% το προηγούμενο έτος. Το EBIT αυξήθηκε κατά 30,2%, φθάνοντας τα €29,6 εκ. το 2024 έναντι €22,7 εκ. το 2023, με το περιθώριο EBIT να διαμορφώνεται σε 8,5% το 2024 από 6,5% το 2023.

Οι πωλήσεις Αθλητικών Ειδών (Καταστήματα INTERSPORT & Foot Locker), παρουσίασαν αύξηση κατά 4,1% στη χρήση 2024 σε σύγκριση με το 2023, παρουσιάζοντας επιταχυνόμενη δυναμική ανάπτυξης κατά το τελευταίο τρίμηνο του έτους. Το EBITDA(OPR) *2 διαμορφώθηκε σε €12,6 εκ. για τη χρήση 2024, αυξημένο κατά 12,4% σε σύγκριση με €11,2 εκ. το 2023. Το EBIT ανήλθε σε €5,3 εκ. το 2024 από €4,4 εκ. το 2023, σημειώνοντας αύξηση κατά 21,1% σε ετήσια βάση, με το περιθώριο EBIT να διαμορφώνεται σε 2,9% έναντι 2,5% το προηγούμενο έτος.

Στον κλάδο Υγείας & Ευεξίας, οι πωλήσεις ανήλθαν σε €2,3 εκ. εντός του του 2024 σε σύγκριση με €0,8 εκ. το 2023, υποστηριζόμενο από υψηλά ποσοστά πιστότητας πελάτη και μετατροπής σε πωλήσεις. Το EBIT ανήλθε σε €-2.4 εκ. το 2024 από €-2,0 εκ. το 2023, καθώς συνεχίζεται η ανάπτυξη του δικτύου καταστημάτων και της υποδομής της Holland & Barrett.

Στον κλάδο Logistics, η Trade Logistics προετοιμάζεται για τη λειτουργική διαχείριση του νέου Διεθνούς Κέντρου Διανομής της Inter IKEA, το οποίο βρίσκεται εντός χρονοδιαγράμματος για έναρξη λειτουργίας εντός του 2025.

Στον κλάδο Real Estate, ο όμιλος ολοκλήρωσε την ιδιωτική τοποθέτηση του 16% του μετοχικού κεφαλαίου της Trade Estates τον Φεβρουάριο του 2025. Η συναλλαγή αυτή επιτρέπει την αποενοποίηση της Trade Estates και μειώνει σημαντικά τον καθαρό δανεισμό της λιανικής δραστηριότητας του ομίλου κατά €29 εκ., ενισχύοντας την οικονομική ευελιξία για μελλοντική ανάπτυξη. Η Trade Estates θα παύσει να ενοποιείται ως θυγατρική στις οικονομικές καταστάσεις του ομίλου από το 2025 και θα ενοποιείται πλέον ως συγγενής εταιρεία. Στις οικονομικές καταστάσεις της χρήσης 2024, η Trade Estates ενοποιείται ως θυγατρική και εμφανίζεται ως διακοπείσα δραστηριότητα.

Η Trade Estates ΑΕΕΑΠ, συνεχίζει να παράγει σημαντική αξία χάρη στο υψηλής απόδοσης και υψηλής ποιότητας χαρτοφυλάκιο ακινήτων της. Κατά τη διάρκεια του 2024 τα Συνολικά Έσοδα της Trade Estates αυξήθηκαν κατά 73,1%, φτάνοντας τα €46,2 εκ., λόγω υψηλότερης επισκεψιμότητας στα εμπορικά πάρκα της εταιρείας, και τα Κεφάλαια από Λειτουργικές Δραστηριότητες (Funds from Operations) αυξήθηκαν κατά 70,9% στα €15,2 εκ. από €8.9 εκ το 2023.

[1] Για σκοπούς συγκρισιμότητας από τα οικονομικά μεγέθη του Έτους 2023 των συνεχιζόμενων δραστηριοτήτων εξαιρείται η επίδραση των δραστηριοτήτων του ομίλου στην Τουρκία που πουλήθηκαν μέσα στο 2023.

[2] Εναλλακτικοί Δείκτες Μέτρησης Απόδοσης (λεπτομέρειες παρατίθενται στην Έκθεση Διαχείρισης που περιλαμβάνεται στην Ετήσια Οικονομική Έκθεση για τη χρήση 1/1-31/12/2024.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα