Πρόεδρος ΣΕΒΕ, κ.Συμεών Διαμαντίδης: «Το Μακεδονικό Σήμα υποστηρίζει τη διεθνή αναγνωρισιμότητα των τοπικών προϊόντων»

Διαβάζεται σε 7'
Πρόεδρος ΣΕΒΕ, κ.Συμεών Διαμαντίδης: «Το Μακεδονικό Σήμα υποστηρίζει τη διεθνή αναγνωρισιμότητα των τοπικών προϊόντων»

Ενισχυμένες εξαγωγικές επιδόσεις παρουσιάζουν οι εταιρείες από τη Βόρεια Ελλάδα αγγίζοντας το 2022 τα 12 δις.ευρώ, τάση που διατηρείται δυναμική και για το 2023.

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βόρειας Ελλάδας, κ. Συμεών Διαμαντίδης αναφέρεται τόσο στην δραστηριότητα των επιχειρήσεων – μελών, όσο και στις πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί εκ μέρους του Συνδέσμου για την ενίσχυση της αναγνωρισιμότητας των μακεδονικών προϊόντων. Σύμφωνα με τον ίδιο το λανσάρισμα του «Μακεδονικού Σήματος», το οποίο είχε ως στόχο τη διάκριση των τοπικών προϊόντων και υπηρεσιών, αποτελεί πλέον αναπόσπαστο κομμάτι του διεθνούς μείγματος μάρκετινγκ κάθε επιχείρησης που το φέρει.

Συνέντευξη: Πέννυ Κούτρα

Πως εξελίσσεται η πρωτοβουλία που λανσάρατε στις αρχές της χρονιάς όσον αφορά το συλλογικό σήμα «M Macedonia the GReat»; Πόσες επιχειρήσεις – μέλη του Συνδέσμου Εξαγωγέων έχουν αποκτήσει δικαίωμα χρήσης του; 

 Στον Σύνδεσμο Εξαγωγέων είμαστε πραγματικά χαρούμενοι με την πορεία αυτής της πρωτοβουλίας. Κι αυτό διότι βλέπουμε όλο και περισσότερες επιχειρήσεις να γίνονται κοινωνοί της και να υιοθετούν το Μακεδονικό Σήμα. Σήμερα, έχουμε περισσότερες από 100 μακεδονικές επιχειρήσεις που το έχουν αποκτήσει, ενώ πολλές δράσεις για την προώθησή του βρίσκονται σε εξέλιξη. Για εμάς είναι πολύ σημαντικό να παίρνουμε όλα τα μηνύματα της αγοράς και το γεγονός πως αυτά είναι θετικά μάς γεμίζει δύναμη να συνεχίσουμε τις δράσεις για τη διάδοσή του. Συνεχίζουμε λοιπόν δυναμικά την προώθησή του ώστε οι μακεδονικές επιχειρήσεις να έχουν ακόμη ένα συγκριτικό πλεονέκτημα στις διεθνείς αγορές.

Τι εκτιμάτε πως προσδίδει στα προϊόντα και τις υπηρεσίες το συλλογικό σήμα;

Ο στόχος που είχαμε όταν δημιουργήσαμε το Μακεδονικό Σήμα ήταν να κάνουμε ένα σήμα που θα λειτουργεί ως ένα νέο διακριτικό γνώρισμα, και το οποίο θα αποτελεί μέσο αναγνώρισης, προβολής και διαφήμισης των τοπικών παραγωγών. Και κατ’ επέκταση των προϊόντων και των υπηρεσιών τους. Το σήμα προσδίδει κυρίως αναγνωρισιμότητα και αξιοπιστία. Μέσω αυτού ενισχύεται η αναγνωρισιμότητα των τοπικών επιχειρήσεων της Μακεδονίας-μελών του ΣΕΒΕ, των προϊόντων και των υπηρεσιών τους, με τρόπο ευκρινή, διαφανή και αδιάβλητο, προς όφελος της εξωστρέφειας, της ασφάλειας δικαίου και του υγιούς ανταγωνισμού.

Ποια είναι η πρόσληψη του σήματος από τις αγορές του εξωτερικού; Υπάρχουν ποιοτικά ή ποσοτικά στοιχεία;

Παρότι δεν έχουμε δεδομένα για τον αντίκτυπο του σήματος, τα μηνύματα που παίρνουμε από την αγορά αποδεικνύουν την ενίσχυση της αναγνωρισιμότητας των τοπικών προϊόντων και υπηρεσιών. Η περιοχή της Μακεδονίας είναι γνωστή παγκοσμίως για πολλούς ιστορικούς και πολιτισμικούς λόγους. Είναι όμως γνωστή και για τα προϊόντα που παράγει όπως το κρασί και τα φρούτα, αλλά και τις υπηρεσίες που παρέχει. Τα προϊόντα και οι υπηρεσίες που προέρχονται από τη Μακεδονία λοιπόν, χαίρουν ιδιαίτερης εκτίμησης στο εξωτερικό καθώς συνδυάζουν την ιστορία και την κληρονομιά του τόπου μας, μέσα από αυθεντικά, γνήσια και ποιοτικά προϊόντα και υψηλού επιπέδου υπηρεσίες.

Η δημιουργία του Μακεδονικού Σήματος είχε σκοπό την προστασία των ελληνικών προϊόντων που παράγονται στην Μακεδονία και τη σαφή τους διάκριση από οποιαδήποτε άλλα. Και ακριβώς αυτό πετυχαίνουμε με τις ενέργειες προώθησης. Για να σας δώσω μία ενδεικτική εικόνα, από τις δράσεις προώθησης και προβολής σε ψηφιακά μέσα, και μόνο στις ΗΠΑ και στον Καναδά, πάνω από 16 εκατομμύρια άτομα είδαν σχετικές διαφημίσεις και 7 χιλιάδες χρήστες πάτησαν στη διαφήμιση για να ενημερωθούν περαιτέρω για το Μακεδονικό Σήμα.

Η παραπάνω πρωτοβουλία θα μπορούσε να συνδυαστεί με αντίστοιχες κινήσεις εξωστρέφειας των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων;

Σαφέστατα! Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα της ελληνικής οικονομίας ήταν το κακό της όνομα, το οποίο δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης. Σήμερα όμως οι διεθνείς αγορές εμπιστεύονται το Made in Greece και το έχουν συνδέσει με υψηλή ποιότητα, ευρωπαϊκές προδιαγραφές και επαγγελματισμό. Στην περίπτωση της Μακεδονίας υπήρχε ανέκαθεν μία σύγχυση στις διεθνείς αγορές για την προέλευση των μακεδονικών προϊόντων και υπηρεσιών, και το Μακεδονικό Σήμα ήρθε να δώσει λύση στο πρόβλημα αυτό.

Με το σήμα αυτό οι καταναλωτές, οι πελάτες και οι συνεργάτες μας γνωρίζουν την προέλευση και όλα τα εξαιρετικά χαρακτηριστικά που διέπουν τη Μακεδονική γη, η οποία είναι διάσημη παγκοσμίως. Πλέον, το Μακεδονικό Σήμα είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι του διεθνούς μείγματος μάρκετινγκ κάθε επιχείρησης που το φέρει, γι’ αυτό και τα οφέλη από συνδυαστικές κινήσεις θα είναι πολλαπλάσια.

Πέραν των παραπάνω ποιες πρωτοβουλίες αναλαμβάνει ο ΣΕΒΕ για την προώθηση των εξαγωγών;

Ο ΣΕΒΕ έχει μία πολύπλευρη και πολυεπίπεδη υποστηρικτική δραστηριότητα προς τα μέλη του μέσα από πληθώρα ενεργειών, αλλά και της βαθιάς τεχνογνωσίας που κατέχει, κι αυτό αποδεικνύεται από τον υψηλό ρυθμό εγγραφής νέων μελών το τελευταίο διάστημα στον Σύνδεσμό μας. Το γεγονός αυτό μας γεμίζει χαρά αλλά και ευθύνη για να ανταποκριθούμε στο δύσκολο έργο που έχουμε αναλάβει, προωθώντας τα συμφέροντα των ελληνικών επιχειρήσεων, όπως κάνουμε τα τελευταία 48 χρόνια. Χαρακτηριστικό παράδειγμα των πολύπλευρων δράσεων μας είναι οι πρόσφατες εκδηλώσεις που πραγματοποιήσαμε σε περισσότερες από 10 πόλεις της Ελλάδας από την Άρτα και τη Σπάρτη, μέχρι την Πάτρα και την Αλεξανδρούπολη με τα τοπικά επιμελητήρια.

Οι ενημερωτικές εκδηλώσεις που διοργανώσαμε αφορούσαν την εξαγωγική δυναμική της τοπικής οικονομίας, αλλά και εργαλεία που υπάρχουν στη διάθεση των επιχειρήσεων για την ασφάλιση των εξαγωγικών πιστώσεων και την ιχνηλάτηση των προϊόντων σε όλη τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας. Παράλληλα, πραγματοποιούμε τακτικά στοχευμένα σεμινάρια για την εκπαίδευση των στελεχών των επιχειρήσεων-μελών μας, ενώ μέσω του μελετητικού μας τμήματος του Ινστιτούτου Εξαγωγικών Ερευνών και Σπουδών συνεχίζουμε το ερευνητικό-μελετητικό μας έργο ώστε να χαρτογραφούμε την υφιστάμενη κατάσταση και να καταθέτουμε στοχευμένες προτάσεις για την ενίσχυση των εξαγωγών.

Κι αυτά είναι μόνο κάποια ενδεικτικά παραδείγματα των ενεργειών μας. Για το νέο έτος προγραμματίζουμε σημαντικές δράσεις, συνέδρια υψηλού επιπέδου, εκδηλώσεις με θεματολογία που θα αγγίζει τα πλέον επίκαιρα θέματα αλλά και το άνοιγμα νέων αγορών, και στρατηγικές συνεργασίες με πανεπιστήμια και φορείς διεθνούς κύρους.

Μετά την ανάκαμψη κλάδων και εξαγωγών του 2022 ποια είναι η εκτίμηση σας για την επίδοση των επιχειρήσεων της Βόρειας Ελλάδας, τόσο στην εσωτερική αγορά όσο και στο εξωτερικό για το 2023;

Τα μηνύματα που παίρνουμε από την αγορά είναι θετικά. Το 2022, και παρά τα σημαντικά προβλήματα που προέκυψαν, οι Βορειοελλαδίτες επιχειρηματίες βρήκαν τρόπους για να ενισχύσουν τη θέση τους τόσο στην εγχώρια αγορά όσο και στη διεθνή. Φυσικά, κάθε κλάδος έχει τις δικές του ιδιαιτερότητες και αντιμετωπίζει τα δικά του προβλήματα, αλλά η συνολική εικόνα είναι αισιόδοξη. Η μελέτη που υλοποιεί το Ινστιτούτο Εξαγωγικών Ερευνών και Σπουδών-ΙΕΕΣ του ΣΕΒΕ για τις εξαγωγικές επιδόσεις ανά περιφέρεια πιστεύω πως αποδεικνύει τα ανωτέρω.

Σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα για το διάστημα 2018-2022, οι εξαγωγές των επιχειρήσεων της Βόρειας Ελλάδας ξεπέρασαν για πρώτη φορά στην ιστορία τα 10 δισ. ευρώ και άγγιξαν τα 12 δισ. ευρώ, τη στιγμή που μέχρι το 2020 κυμαίνονταν στα 7-8 δισ. ευρώ. Παράλληλα, σύμφωνα με τον Δείκτη Εξαγωγικών Προσδοκιών, μία έρευνα που κάνουμε σε συνεργασία με την εταιρία-μέλος μας, τη DHL, οι Έλληνες εξαγωγείς ήταν εξαιρετικά αισιόδοξοι για την πορεία των εξαγωγών τους στο α’ εξάμηνο 2023.

Συγκεκριμένα, πάνω από το 50% ανέμενε αύξηση, ενώ το 33% εκτιμούσε πως αυτές θα παραμείνουν σταθερές. Τα αποτελέσματα είναι λοιπόν θετικά. Ωστόσο, θα πρέπει να ακούμε τους Έλληνες εξαγωγείς και να μην επαναπαυόμαστε στις επιτυχίες του παρελθόντος διότι η διεθνής αγορά είναι εξαιρετικά ανταγωνιστική και συνεχώς εμφανίζονται νέες προκλήσεις.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα