«Randstad Employer Brand Research 2021: Οι κλάδοι που καταγράφουν τις καλύτερες επιδόσεις στην Ελλάδα»
23 κλάδοι της ελληνικής οικονομίας σημειώνουν τις καλύτερες επιδόσεις με βάση την αναγνωρισιμότητα και την ελκυστικότητα - Ποια τα σημαντικότερα κριτήρια που διαμορφώνουν την ελκυστική πρόταση αξίας εργοδότη ανά κλάδο.
- 08 Ιουνίου 2021 14:52
Η κεντρική ιδέα πίσω από το Employer Brand φωτίζει την ποιότητα και τους λόγους της αναγνωρισιμότητας των εταιρειών, σε μια προσπάθεια από τις ίδιες να παρουσιαστούν ως εργοδότες επιλογής. Τα αποτελέσματα της έρευνας της Randstad Employer Brand για φέτος, μπορούν να ιδωθούν ως μια πολύ καλή ευκαιρία για πολλές εταιρείες στο ελληνικό επιχειρείν να σταθούν σε αυτά και να δουν ότι υπάρχει χώρος να βελτιώσουν το χάσμα που υπάρχει ανάμεσα στη σχέση του ιδανικού εργοδότη όπως τον επιθυμούν οι Έλληνες εργαζόμενοι και στο τι πραγματικά προσφέρουν οι ίδιοι οι εργοδότες. Επιβεβαιώνοντας την παραπάνω θέση, αξίζει να πούμε ότι μόνο 2 στους 10 εργαζόμενους παγκοσμίως βιώνουν ισχυρή σύνδεση μεταξύ του τί λένε οι εργοδότες όσον αφορά τις εταιρείες τους και την εμπειρία τους από την εργασία τους στη συγκεκριμένη εταιρεία.
Οι κλάδοι με τις καλύτερες επιδόσεις στη χώρα για το 2021
Ο πιο ελκυστικός κλάδος στην ελληνική αγορά αναδεικνύεται ο φαρμακευτικός, δεύτερος η ενέργεια και τρίτος οι τηλεπικοινωνίες και η τεχνολογία πληροφοριών. Μπορεί η πανδημία να επηρέασε τον κόσμο της εργασίας, όμως ένα από τα θετικά απότοκά του ήταν η επιτάχυνση της ψηφιοποίησης. Καθώς οι οργανισμοί και οι εργαζόμενοι αγκάλιασαν πλήρως τους καινοτόμους τρόπους εργασίας, η ζήτηση για εργαλεία και εφαρμογές αυξήθηκε. Αυτό, με τη σειρά του, βοήθησε τη βιομηχανία πληροφορικής και επικοινωνιών (ITC) να βρεθεί στην τρίτη θέση.
*υψηλή αναγνωρισιμότητα, σημαίνει ότι οι εργοδότες είναι ευρέως γνωστοί στον κλάδο τους.
**υψηλή ελκυστικότητα: ένας κλάδος με ιδιαίτερη ελκυστικότητα περιέχει περισσότερες ελκυστικές εταιρείες συγκριτικά με άλλους κλάδους.
Οι εταιρείες με τις καλύτερες επιδόσεις στην Ελλάδα ανά κλάδο
Τα τρία πιο σημαντικά κριτήρια ανά κλάδο
Η οικονομική σταθερότητα και ευρωστία ενός εργοδότη έχει άμεσο αντίκτυπο στην εμπιστοσύνη των εργαζομένων. Και δεν είναι τυχαίο ότι αυτό το κριτήριο αποτελεί στην πλειοψηφία των κλάδων της ελληνικής οικονομίας, το πιο σημαντικό κριτήριο που καθορίζει την ελκυστική πρόταση αξίας εργοδότη (EVP- employer value proposition). Όπως συμπεραίνει η έρευνα, οι εργαζόμενοι που επλήγησαν από τον οικονομικό αντίκτυπο της πανδημίας είχαν διπλάσιες πιθανότητες να αναζητήσουν νέα απασχόληση τους επόμενους έξι μήνες από εκείνους που δεν επηρεάστηκαν. Η εργασιακή ανασφάλεια και η αστάθεια μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά τις επιλογές σταδιοδρομίας των εργαζομένων, συμβάλλοντας στην κινητικότητα ταλέντων που σε άλλη περίπτωση θα επιθυμούσαν να δραστηριοποιηθούν σε κλάδους της επιλογής τους. Τέλος, το ασφαλές περιβάλλον εργασίας κατά τη διάρκεια του COVID-19 όπως και η πολύ καλή φήμη συμπεριλαμβάνονται στα κριτήρια εκείνα που καθορίζουν την καλύτερη επίδοση των κλάδων υπό το πρίσμα της ελκυστικής πρότασης αξίας εργοδότη.
Τop 10: οι πιο ελκυστικοί εργοδότες στην Ελλάδα για το 2021
- Παπαστράτος
- Aegean Airlines
- ΙΟΝ Α.Ε.
- Τράπεζα της Ελλάδος Α.Ε.
- Ε.Ι. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ Α.Ε.
- Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης Α.Ε.Ε.
- ELPEN ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΗ
- DEMO Φαρμακευτική
- Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος
- ΒΙΑΝΕΞ
Η Ιωάννα Κουνούπη, Commercial & Risesmart Manager της Randstad Hellas σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της φετινής έρευνας επεσήμανε, «Η φετινή έρευνα Randstad Employer Brand έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς έρχεται ένα χρόνο μετά την πανδημία. Είναι σημαντικό να αναγνωρίζονται και να επιβραβεύονται οι εταιρείες εκείνες που επέμειναν παρά την ταραχώδη αυτή περίοδο, στηρίζοντας με πρωτοβουλίες και δράσεις το ανθρώπινο δυναμικό τους και φυσικά την ίδια την ευρωστία τους, καταφέρνοντας τελικά να επικοινωνήσουν παντού μια ισχυρή και ανθεκτική εικόνα εργοδότη. Οι εταιρείες κατανοούν τη σημασία της εμπιστοσύνης και της αφοσίωσης των εργαζομένων ως παράγοντες που μπορούν να τις καθιερώσουν στην κοινή αντίληψη ως εργοδότες επιλογής. Και λειτουργώντας προς αυτή την κατεύθυνση διατηρούν ένα εξαιρετικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα: να προσελκύουν και να διατηρούν το ανθρώπινο δυναμικό που επιθυμούν. Η ανάπτυξη μιας στρατηγικής Employer Branding οφείλει να συμβαδίζει και να αποτελεί μέρος της συνολικής εταιρικής στρατηγικής. Και τα οφέλη μιας θετικής εικόνας εργοδότη διαχέονται τόσο στον κόσμο της εργασίας που αλλάζει καθημερινά όσο και στους ίδιους τους κλάδους της οικονομίας μας. Θα πρέπει να πούμε ότι παρά τις εξαιρετικές επιδόσεις των κλάδων και των εταιρειών, παρατηρούμε μια αναντιστοιχία στο προφίλ του ιδανικού εργοδότη και στο τι πραγματικά προσφέρουν οι εργοδότες. Και εδώ είναι που χρειάζεται οι εταιρείες να σταθούν για να βρουν τρόπους να γεφυρώσουν το χάσμα.»
Γιατί είναι σημαντικό το Employer Branding
Το Employer Branding ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσεων, αποτελεί έναν καλό παράγοντα όχι μόνο για να προσελκύσεις και να κρατήσεις το ανθρώπινο δυναμικό σου αλλά και για να αναγνωρίσεις τα επίπεδα αφοσίωσης των εργαζομένων σου. Και όσο περισσότερο συνεπείς είναι οι εταιρείες στην εκπλήρωση των υποσχέσεών τους, τόσο η εμπιστοσύνη των εργαζομένων αυξάνεται. Επενδύοντας λοιπόν στην αξιοπιστία και στην ισχύ μιας θετικής φήμης εργοδότη, οι εταιρείες έχουν να κερδίσουν πολλά. Ακόμη και σε επίπεδο αποδοτικότερης διαχείρισης πόρων. Σύμφωνα με την έρευνα, οι εταιρείες καταβάλλουν 10% υψηλότερους μισθούς ενώ το 50% των υποψηφίων δηλώνει ότι δεν θα εργαζόταν για μια εταιρεία με κακή φήμη -παρά την ενδεχόμενη αύξηση μισθού.
Οι εταιρείες εκείνες που είναι σε θέση να προσλαμβάνουν και να διατηρούν αξιόλογα στελέχη, νοιάζονται πραγματικά για το Employer Brand τους. Μάλιστα, το 80% των ηγετικών στελεχών συμφωνούν ότι ένα ισχυρό employer brand έχει σημαντική επίδραση προς αυτή την κατεύθυνση, ενώ ένα ακόμη πολύτιμο εύρημα τονίζει ότι το 76% των εργαζομένων που βιώνουν ισχυρή σύνδεση μεταξύ της εταιρικής φήμης και της πραγματικής εταιρικής κουλτούρας είναι πολύ πιθανό να συστήσουν τη συγκεκριμένη εταιρεία ως πιθανό εργοδότη.
Καλλιεργώντας μάλιστα, μια θετική εικόνα εργοδότη με υψηλή αναγνωρισιμότητα, οι εταιρείες μπορούν να επωφεληθούν τόσο από την ταχύτατη προσέλκυση εργατικού δυναμικού όσο και από τη δυνατότητα να λαμβάνουν διπλάσιες αιτήσεις, διευρύνοντας το talent pool τους και περιορίζοντας τους χρόνους στις διαδικασίες πρόσληψης νέων υποψηφίων.
Τα πέντε πιο σημαντικά κριτήρια κατά την επιλογή εργοδότη
Ο υψηλός μισθός και οι παροχές (77%) αποτελεί το πρώτο κριτήριο επιλογής ενός εργοδότη στην Ελλάδα, και μάλιστα με υψηλότερο ποσοστό για τις γυναίκες ηλικίας 35 ετών και άνω όπως και για τους εργαζόμενους που διαθέτουν υψηλότερο μορφωτικό επίπεδο. Τη δεύτερη θέση καταλαμβάνει το ευχάριστο εργασιακό περιβάλλον (73%), ενώ ακολουθούν οι δυνατότητες εξέλιξης (67%), η εργασιακή σταθερότητα και ασφάλεια (64%), και στην πέμπτη θέση αναδεικνύεται η ισορροπία ανάμεσα στην επαγγελματική και προσωπική ζωή (61%). Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η πλειονότητα των ερωτηθέντων θεωρεί την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής ως ένα από τα κορυφαία χαρακτηριστικά ενός ιδανικού εργοδότη, αν συνυπολογιστούν μάλιστα και οι διαφορετικές προκλήσεις που αντιμετώπισαν πολλοί εργαζόμενοι όταν αναγκάστηκαν να εφαρμόσουν εργασία από το σπίτι, σύμφωνα με τα ευρήματα της τελευταίας έρευνας Randstad Workmonitor 2021.
Ελλάδα vs Ευρώπη : τι θέλουν οι υποψήφιοι εργαζόμενοι;
Συγκρίνοντας την Ελλάδα με τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους όπως καταγράφονται στην έρευνα, ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα ποσοστά που συγκεντρώνουν δύο από τα τοπ πέντε κοινά κριτήρια στα οποία υπάρχει εμφανής διαφορά. Ο υψηλός μισθός & παροχές όπως και οι δυνατότητες εξέλιξης αγγίζουν το 67% και το 52% αντίστοιχα για τις χώρες της Ευρώπης. Σε συνδυασμό μάλιστα με τη χαμηλή βαθμολογία που συγκεντρώνει ο Έλληνας εργοδότης, χρειάζεται να λάβουν υπόψη τη σημασία αυτών των κριτηρίων, εστιάζοντας στην εξέλιξη της σταδιοδρομίας των εργαζομένων αλλά και στις επιθυμητές οικονομικές και μη παροχές.
Αντίληψη της προσφοράς εργοδοτών στην Ελλάδα
Ο υψηλός μισθός και οι παροχές όπως και το ευχάριστο εργασιακό περιβάλλον είναι τα κυριότερα χαρακτηριστικά που αξιολογούν οι εργαζόμενοι ως ιδανικά. Ωστόσο, αυτά φαίνεται να μην ανταποκρίνονται στην πραγματική προσφερόμενη αξία από την πλευρά του εργοδότη, σκοράροντας πολύ χαμηλά στη λίστα. Το ασφαλές εργασιακό περιβάλλον, η πολύ καλή φήμη αλλά και η οικονομική σταθερότητα και ευρωστία της εταιρείας βρίσκονται στην πρώτη τριάδα, σύμφωνα με την αξιολόγηση του τωρινού εργοδότη αλλά και την γενικότερη αντίληψη των εργοδοτών στην Ελλάδα. Η αναντιστοιχία αυτή, μεταξύ του τι πραγματικά θέλουν οι εργαζόμενοι και του τι πιστεύουν ότι προσφέρουν οι εργοδότες, μας επιτρέπει να κατανοήσουμε την επιθυμητή ιεράρχηση των αναγκών του ανθρώπινου δυναμικού και σε επόμενα στάδια να αναπτύξουμε τη στρατηγική του Employer Brand. Είναι λοιπόν απαραίτητο, οι εταιρίες να αναρωτηθούν για τα στοιχεία εκείνα που χρειάζεται να αλλάξουν όταν προωθούν την επικοινωνία της εικόνας εργοδότη που έχουν, μεταφέροντας υπεύθυνα το σωστό μήνυμα στους υποψήφιους τους.
Covid- 19 και ο αντίκτυπος στην αγορά εργασίας
Όπως σημειώνει η έρευνα, μόνο το 38% των Ελλήνων εργαζομένων βρήκε ελκυστική την παροχή της εξ αποστάσεως εργασίας, γεγονός που καθιστά το κριτήριο αυτό ως ένα από τα λιγότερο σημαντικά. Από το 48% των εργαζομένων που ξεκίνησε να εργάζεται πιο εντατικά με το μοντέλο της εξ αποστάσεως εργασίας, το 52% εξ αυτών συμμετείχε στη λήψη της απόφασης, σε αντίθεση με το 48% των εργαζομένων που δεν είχε καμία εμπλοκή στην απόφαση αυτή. Ταυτόχρονα, η κατάσταση της απασχόλησης επηρεάστηκε για ένα πολύ μεγάλο ποσοστό εργαζομένων (55%), το οποίο είτε τέθηκε σε άδεια άνευ αποδοχών, είτε εργάστηκε με διαφορετικό ωράριο από το συνηθισμένο είτε ακόμη είδε τη θέση εργασίας του να χάνεται. Και στην περίπτωση αυτή, παρατηρήθηκε αυξημένη η πρόθεση αλλαγής εργασιακού περιβάλλοντος φτάνοντας το υψηλό ποσοστό του 31% συγκριτικά με τους εργαζόμενους που δεν επηρεάστηκαν λόγω του Covid-19 και εξέφρασαν ανεξαιρέτως την προθυμία να μεταβούν σε άλλο περιβάλλον (22%).
Φόβος απώλειας θέσης εργασίας
Οι εργαζόμενοι ρωτήθηκαν σχετικά με το πόσο ανησυχούν για το ενδεχόμενο να χάσουν τη δουλειά τους το 2021 λόγω της πανδημίας. Στην Ελλάδα, το 35% των εργαζομένων δήλωσε ότι ανησυχεί για την απώλεια της θέσης εργασίας του. Από αυτούς, το 29% σχεδιάζει να αλλάξει εργασιακό περιβάλλον τους επόμενους έξι μήνες. Ο τρόπος με τον οποίο οι Έλληνες εργοδότες υποστήριξαν και αντιμετώπισαν την πανδημία είχε θετικό αντίκτυπο στην αφοσίωση των εργαζομένων. Και στο σημείο αυτό, εξηγείται γιατί οι εταιρείες εκείνες που φρόντισαν να εκπληρώσουν τις υποσχέσεις τους απέναντι στους εργαζομένους τους αλλά και την ίδια την κοινωνία, προστάτεψαν αποτελεσματικά το Employer Brand τους, καλλιεργώντας τελικά θετική στάση με το 53% των εργαζομένων να αισθάνεται περισσότερη δέσμευση και ικανοποίηση απέναντι στον εργοδότη του. Χαρακτηριστικό είναι ότι το υψηλότερο επίπεδο αφοσίωσης παρατηρήθηκε μεταξύ των εργαζομένων εκείνων που υποχρεώθηκαν να εργαστούν εξ αποστάσεως (57%) σε σχέση με εκείνους που εργάστηκαν με αυτό το μοντέλο κατ’ επιλογή (36%).
Κανάλια αναζήτησης εργασίας
Με ποιους τρόπους όμως οι υποψήφιοι εργαζόμενοι αναζητούν εργασία και πως τελικά η αλλαγή εργασιακού περιβάλλοντος σχετίζεται με το Employer Branding των εταιρειών; Τα πιο συχνά χρησιμοποιούμενα κανάλια για εκείνους που αναζητούν αλλαγή εργασιακού περιβάλλοντος αναδεικνύονται οι προσωπικές επαφές (43%) με τις ιστοσελίδες αγγελιών εργασίας (29%) να καταλαμβάνουν τη δεύτερη θέση. «Το γεγονός ότι η αξιοποίηση των προσωπικών επαφών έχει την πρώτη θέση στα κανάλια αναζήτησης εργασίας, αναδεικνύει σε μεγάλο βαθμό το ρόλο που παίζει ένα δυνατό employer brand ώστε οι εταιρίες να αποκτήσουν δυνατή φήμη και ικανοποιημένους εργαζόμενους για να συστήσουν την εταιρία που εργάζονται στον κύκλο τους.», επισημαίνει η κα Ιωάννα Κουνούπη, Commercial & Risesmart Manager της Randstad Hellas.
Η σημασία των κριτηρίων σε σχέση με την ηλικιακή ομάδα
Τα κριτήρια που παρουσιάζουν τη μικρότερη απόκλιση ανάμεσα στις ηλικιακές ομάδες αφορούν στο ευχάριστο περιβάλλον εργασίας καθώς και στην ισορροπία ανάμεσα στην προσωπική και επαγγελματική ζωή. Η συνέπεια αυτή, παρά τις λογικές διαφοροποιήσεις που προκύπτουν στις ηλιακές ομάδες, υποδηλώνει τη σημαντικότητά τους σταθερά προς όλους. Και αυτό μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι οι δυο παραπάνω παράγοντες αποτελούν ένα καθαρό κίνητρο για την ικανοποίηση όλων των εργαζομένων και άρα οι εταιρείες χρειάζεται να εμπλουτίσουν τις παροχές και να υιοθετήσουν πολιτικές προς αυτή την κατεύθυνση.
Μπορείτε να δείτε όλη την έρευνα Randstad Employer Brand εδώ.
Τα πορίσματα της έρευνας θα παρουσιαστούν αναλυτικά την Πέμπτη 10 Ιουνίου στις 11:00 – 12:00 από την Ιωάννα Κουνούπη, Commercial και Risesmart Manager, Randstad Ελλάδας.
Μπορείτε να παρακολουθήσετε δωρεάν το σεμινάριο κάνοντας εύκολα την εγγραφή σας εδώ.