Σούπερ Μάρκετ: Οι αναπόφευκτες αυξήσεις τιμών και το (προσωρινό) ανάχωμα των private labels

Σούπερ Μάρκετ: Οι αναπόφευκτες αυξήσεις τιμών και το (προσωρινό) ανάχωμα των private labels
shutterstock

Γιατί τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στα σούπερ μάρκετ εμφανίζουν αντίσταση στις ανατιμητικές τάσεις και τα κρυφά κόστη.

Εξαρτημένες από τη βιομηχανία – όσον αφορά τις τιμές στο ράφι- δηλώνουν οι αλυσίδες τροφίμων και καταναλωτικών ειδών, οι οποίες εξέφρασαν και θεσμικά την κατάσταση στη συνάντηση που είχαν με την ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης.

Έως τον Ιούνιο, σύμφωνα τόσο με τα στοιχεία των αλυσίδων όσο και άλλων θεσμικών φορέων συγκρατήθηκαν, καθώς απορροφήθηκαν από την αλυσίδα εφοδιασμού, ωστόσο το δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου καταγράφηκαν οι πρώτες πιο «επιθετικές» ανατιμήσεις που σχετίζονται κυρίως με το ενεργειακό και μεταφορικό κόστος.

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς λιανεμπορίου, μοιραία μια αγορά που εξαρτάται από εισαγωγές, όπως η ελληνική, θα υποχρεωθεί σε αυξήσεις τιμών, μεταβολίζοντας τόσο τις αυξήσεις σε πρώτες ύλες (το ΙΕΛΚΑ τις υπολογίζει γύρω στο 25% έναντι των επιπέδων προ πανδημίας), όσο και σε ενέργεια και μεταφορές.

Έως τον Ιούνιο, μεσοσταθμικά οι αυξήσεις καταναλωτικών αγαθών στα ράφια των σούπερ μάρκετ δεν ξεπέρασε το 3%-4%, διατηρώντας σύμφωνα με τον ΙΕΛΚΑ την 8η χαμηλότερη επίδοση ανατιμήσεων στην Ε.Ε.

Η κατάσταση ωστόσο αναμένεται να αλλάξει άρδην, καθώς οι προμηθεύτριες εταιρείες δηλώνουν η μια μετά την άλλη, την ανατίμηση προϊόντων. Έως το πρώτο μισό της χρονιάς, οι βιομηχανίες και οι εισαγωγικές εταιρείες είχαν σχηματίσει υψηλό στοκ πρώτων υλών και προϊόντων, γεγονός που τους επέτρεψε να διατηρήσουν σχεδόν σταθερές τις τιμές. Η ανάγκη ωστόσο ανανέωσης του στοκ οδηγεί πλέον σε ακριβότερες τιμές, ενώ οι βιομηχανίες έχουν να αθροίσουν και το ενεργειακό και μεταφορικό κόστος.

Σύμφωνα με στοιχεία της ΓΣΕΒΕΕ, σε ανατιμήσεις προϊόντων και υπηρεσιών έχει προχωρήσει ήδη κατά το α΄ εξάμηνο του 2021 σχεδόν μία στις τέσσερις επιχειρήσεις (23,6%), ενώ το 22,2% δηλώνει πως θα προχωρήσει σε αύξηση τιμών το προσεχές διάστημα. Το παραπάνω εύρημα στην εξαμηνιαία έρευνα οικονομικού κλίματος του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ (Ινστιτούτο Μικρών Επιχειρήσεων της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας) δείχνει αν μη τι άλλο ότι αναχώματα στο κύμα ακρίβειας είναι δύσκολο να υπάρξουν, ειδικά μάλιστα καθώς σημαντικό ποσοστό επιχειρήσεων, το 42,4% των ΜμΕ, δηλώνει ότι έχει ταμειακά διαθέσιμα το πολύ για ένα μήνα, ενώ το 21,4% αναφέρει ότι δεν διαθέτει καθόλου ρευστότητα.

Το ανάχωμα του private label

Αντίσταση στις ανατιμητικές τάσεις εμφανίζουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, καθώς τα συμβόλαια των βιομηχανιών με τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ «προστατεύουν» από αιφνίδιες ανατιμήσεις. Το φαινόμενο είναι πανευρωπαϊκό, εξ ού και από έρευνες προκύπτει σημαντική στροφή των καταναλωτών σε private label προϊόντα, καθώς αυτά εμφανίζουν σταθερή τιμή.

Η κατάσταση ωστόσο θα αλλάξει άρδην του επόμενους μήνες, όταν αρχίσουν να λήγουν τα παραπάνω συμβόλαια και οι βιομηχανίες παραγωγής αναγκαστούν μοιραία να προβούν σε ανατιμήσεις που θα μετακυλίσουν στα σούπερ μάρκετ και εν τέλει στον τελικό καναναλωτή.

Τα κρυφά κόστη

Πέραν της βιομηχανίας και των τιμών χονδρικής, τα σούπερ μάρκετ έχουν να αντιμετωπίσουν και το δικό τους αυξημένο κόστος λειτουργίας. Δεν πρόκειται ασφαλώς για τα υγειονομικά κόστη (μάσκες, αντισηπτικά, άδειες ειδικού σκοπού και ασθένειας), που εξάλλου υπερκαλύφθηκαν από τους αυξημένους τζίρους πωλήσεων κατά τους σκληρούς μήνες των lockdowns.

Αφορούν ωστόσο το αυξημένο κόστος ενέργειας αλλά και τα μεταφορικά. Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ είναι αντιμέτωπές με αυξημένα τιμολόγια ρεύματος (όπως κάθε ηλεκτροδοτούμενος οργανισμός στη χώρα) αλλά και με την υπέρογκή αύξηση του τέλους ενεργειακής μετάβασης (ΕΤΜΕΑΡ), το οποίο έχει αυξηθεί υπέρογκα και μάλιστα με αναδρομική ισχύ από το 2019, γεγονός που σημαίνει πως μεγάλες δομές όπως τα σούπερ μάρκετ, πληρώνουν ένα υπέρμετρο κόστος λειτουργίας.

Πέραν των παραπάνω, και δεδομένου ότι οι αλυσίδες οργανωμένου λιανεμπορίου έχουν κόστος μεταφορικών τόσο για την τροφοδότηση καταστημάτων τους όσο και για την εξυπηρέτηση των on line πωλήσεων τους (παράδοση στον πελάτη), οι αλυσίδες προϊδεάζουν και για αυξήσεις τιμών εξαιτίας μετακύλισης των δικών τους κοστολογίων.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα