Τα Χριστούγεννα δεν θα είναι παιχνίδι για τις ελληνικές επιχειρήσεις

Τα Χριστούγεννα δεν θα είναι παιχνίδι για τις ελληνικές επιχειρήσεις
shutterstock

Από τη μια οι επιχειρήσεις που ήλπιζαν να ξεστοκάρουν στις γιορτές και από την άλλη οι καταναλωτές που έρχονται αντιμέτωποι με τις δυσκολίες εξασφάλισης των αγορών τους, αλλά με αυξημένο κόστος.

Με τον κίνδυνο να προδώσει και να προδοθεί, ο Άη Βασίλης αγκομαχά αυτές τις ημέρες επιχειρώντας να ικανοποιήσει αφενός τις προσδοκίες των παιδιών και αφετέρου να ξεστοκάρει χιλιάδες επιχειρήσεις που ήλπιζαν μέσα στο δυστοπικό 2020 τουλάχιστον στο θαύμα των Χριστουγέννων.

Ήδη από την ανοιξιάτικη καραντίνα, η ζήτηση για παιχνίδια, είδη χόμπι και ζωγραφικής (πέρα από τα ηλεκτρονικά είδη που σχετίζονται και με τη διασκέδαση) ήταν εξαιρετικά αυξημένη, ωστόσο στο τέλος της χρονιάς πραγματοποιείται παραδοσιακά το 50% του τζίρου των παιχνιδιών, με αποτέλεσμα όσοι δεν παράγγειλαν online δώρα το Νοέμβριο, να κινδυνεύουν ακόμη και το Ιανουάριο να μην τα παραλάβουν.

Πέρα από τη δυστοκία εξυπηρέτησης των ηλεκτρονικών παραγγελιών, μεγάλο μέρος της αγοράς παιχνιδιών εξυπηρετείται από μικρά τοπικά καταστήματα, τα οποία δεν έχουν πρόσβαση στο trendy ψηφιακό κανάλι. Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Ελλήνων Βιοτεχνών Παιδικών Παιχνιδιών και Αμαξών (ΣΕΒΠΠΑ) ποσοστό μόλις 30% έως 40% των μελών του κλάδου διαθέτουν ηλεκτρονικό κατάστημα ή πρόσβαση σε πλατφόρμες ηλεκτρονικής πώλησης, γεγονός που ουσιαστικά ακύρωσε τη δραστηριότητα τους κατά το δεύτερο γενικό απαγορευτικό.

Σύμφωνα δε με παράγοντες του κλάδου, η υιοθέτηση της υβριδικής λύσης του click & collect άργησε δραματικά, εμποδίζοντας αφενός τη διεκπεραίωση των αγορών και αφετέρου δημιουργώντας συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού. Όλο το προηγούμενο διάστημα, τόσο σε τοπικές αγορές στα μεγάλα αστικά κέντρα, όσο και στην επαρχία καταστηματάρχες εξυπηρετούσαν «στα κρυφά» τηλεφωνικές παραγγελίες, στο πλαίσιο ενός άτυπου μοντέλου click & collect, χωρίς ασφαλώς να εκδίδουν αποδείξεις.

ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΡΩ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΟΡΟΝΟΪΟ

Οι μεγάλοι του κλάδου

Οι πλέον τρανταχτές αποδείξεις διατάραξης των χριστουγεννιάτικων αγορών ήταν η «λευκή πετσέτα» που πέταξαν ήδη από το Νοέμβριο η αλυσίδα Μουστάκας, όσο και ο μεγαλύτερος παίκτης της αγοράς, αλυσίδα Jumbo. Η μεν πρώτη τόσο τον Νοέμβριο (προ Black Friday), όσο και μέσα στο Δεκέμβριο ειδοποίησε ότι δεν δύναται να εξυπηρετήσει νέες ηλεκτρονικές παραγγελίες, αν και μετά τις προχθεσινές κυβερνητικές ανακοινώσεις με τις οποίες επιτράπηκε η παράδοση παραγγελιών από τα καταστήματα, ανακοίνωσε ότι θα «ανοίξει» για να εξυπηρετήσει με φυσικό τρόπο την παράδοση παραγγελιών.

Αντιθέτως, η Jumbo – με μια ξερή ανακοίνωση- δήλωσε αφενός ότι δεν δέχεται νέες ηλεκτρονικές παραγγελίες αλλά και ότι δεν πρόκειται να λειτουργήσει κανένα από τα 52 εν Ελλάδι καταστήματα της για την εξυπηρέτηση παραγγελιών click & collect. Πέρα του ότι πρόκειται για μια ξεκάθαρη «ήττα» της επιχείρησης από τις συνθήκες της πανδημίας και τη μετατόπιση του εμπορίου σε νέες συνθήκες, προκαλεί εντύπωση το πώς δεν εκμεταλλεύεται έστω τη «στενή» διέξοδο του click & collect, ώστε τουλάχιστον να καλύψει μέρος του 28% του ετήσιου τζίρου της που παραδοσιακά πραγματοποιεί το Δεκέμβριο.

Η αλυσίδα σε Ρουμανία, Βουλγαρία, Κύπρο με δικό της δίκτυο και σε όμορες βαλκανικές χώρες (μέσω franchise) λειτουργεί κανονικά διοχετεύοντας μέρος του στόκ της. Από την άλλη, σύμφωνα με πηγές προσκείμενες στην εταιρεία, έως και σήμερα 6.000 containers με παιχνίδια και εποχικά είδη ενόψει Χριστουγέννων βρίσκονται μεταξύ λιμανιών και αποθηκών της, γεγονός που προοιωνίζεται τεράστια ζημιά, εφόσον παραμείνουν αδιάθετα. Είναι γεγονός επίσης πως η Jumbo αποτελεί δημοφιλή καταναλωτικό προορισμό, που ωστόσο δεν ταυτίζεται πλέον με το παιχνίδι, καθώς μόλις 21% του τζίρου της αφορά σε παιχνίδια, ενώ τα εποχικά καταλαμβάνουν το 26% του ετήσιου τζίρου της.

Πέραν των λιανεμπόρων, ωστόσο, πρόβλημα με το στοκ τους αντιμετωπίζουν και οι μεγάλοι προμηθευτές, οι οποίοι αφενός κινδυνεύουν να μην πληρωθούν διοχετευμένες παραγγελίες, αλλά και να μην εξυπηρετήσουν άλλες επιχειρήσεις που λόγω της online λειτουργίας τους έχουν ξεμείνει από εμπόρευμα. Ήδη στην online αγορά παρατηρείται έλλειψη δημοφιλών παιχνιδιών, αλλά και αρχίζουν να καταγράφονται επίσης ελλείψεις σε πιο σοφιστικέ παιχνίδια, όπως τα wearables, τα tablets, οι φωτογραφικές μηχανές και τα σχετικά προϊόντα, που τα τελευταία χρόνια αποτελούν βασικό μέρος του καλαθιού αγορών προς παιδιά και εφήβους.

Ως κερασάκι στην τούρτα έρχεται δε η απελευθέρωση των πωλήσεων κάθε είδους παιχνιδιού, εποχιακών, και γραφικής ύλης από σούπερ μάρκετ και βιβλιοπωλεία, κάνοντας πια την πίτα της αγοράς και τα μερίδια αγοράς των παραδοσιακών παιχτών να μοιάζει με παιδικά χειροτεχνημένη «πλαστελινόπιτα».

Ο καταναλωτής από την άλλη έρχεται αντιμέτωπος με τις δυσκολίες εξασφάλισης των αγορών του, αλλά και με αυξημένο κόστος. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως αρκετοί καταναλωτές θα προβούν σε αγορές «ευκαιρίας», χωρίς να ελέγξουν τιμές και ποιότητα, προκειμένου να «σώσουν» τα Χριστούγεννα. Σε μια εποχή συρρικνωμένου εισοδήματος, γονείς, νονοί και συγγενείς επωμίζονται έξτρα κόστη μεταφορικών, αντικαταβολών, αλλά και ενδεχομένως αυξημένων τιμών, καθώς η υπερβολική ζήτηση σε συνδυασμό με τις απώλειες του λιανεμπορίου, δεν αφήνουν περιθώρια για εκπτώσεις στο περιθώριο κέρδους των επιχειρήσεων.

Διαβάστε τις Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του News247.gr

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα