Το κίνημα “μένω κλειστός, αφού δεν μπορώ να δουλέψω”
Οι συνθήκες λειτουργίας των επιχειρήσεων απέχουν μακράν της κανονικότητας, δημιουργώντας υποχρεώσεις χωρίς έσοδα. Πώς αντιμετωπίζουν το νέο lockdown οι λιανέμποροι.
- 11 Φεβρουαρίου 2021 07:12
Σχεδόν με ανακούφιση υποδέχθηκε το νέο γενικό απαγορευτικό (έως τα τέλη Φεβρουαρίου και βλέπουμε…) η πλειονότητα των επιχειρήσεων στην Αττική, που αντιπροσωπεύουν εξ αντικειμένου μεγάλο ποσοστό οικονομικής δραστηριότητας της χώρας.
Κι αυτό γιατί επί 12 πλέον μήνες, οι συνθήκες λειτουργίας τους απέχουν μακράν της κανονικότητας, δημιουργώντας μονίμως υποχρεώσεις χωρίς έσοδα. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα όλων αποτελούν τα ξενοδοχεία, όπου τόσο στην Αττική όσο και σε όλη τη χώρα, θεωρητικώς είναι ελεύθερα να λειτουργούν, χωρίς ωστόσο αντικείμενο. Η εισροή ξένων επισκεπτών είναι ανύπαρκτη, ενώ η ζήτηση από εγχώριους τουρίστες εκδηλώθηκε μόνον μεταξύ Μαΐου-Σεπτεμβρίου, και αυτή υπήρξε περιορισμένη. Δεδομένης της αδυναμίας μετακίνησης από νομό σε νομό, στην πράξη το «ελεύθερο» στον τουρισμό είναι «άκυρο», αφού τουρίστες από τα μεγάλα αστικά κέντρα δεν μπορούν να μετακινηθούν προς εξοχικούς προορισμούς, αλλά και ούτε το αντίστροφο, γεγονός που πλήττει τις μονάδες στα μεγάλα αστικά κέντρα. Επιπλέον, το απαγορευτικό σε συνέδρια, εκθέσεις και μαζικές εκδηλώσεις έχει πλήρως ακυρώσει την παράπλευρη δραστηριότητα ξενοδοχειακών μονάδων στην επικράτεια. Εξ αυτού του λόγου δε η πλειονότητα των εργαζομένων στον τουρισμό βρίσκεται σε καθεστώς αναστολής εργασίας.
Στην εστίαση, κυριαρχεί η ίδια αντίληψη καθώς παρά τη διέξοδο της διανομής, πολλές επιχειρήσεις δεν μπορούν να ανταποκριθούν. Μεσαίο τμήμα της αγοράς, με μεγάλες σάλες και εγκαταστημένη πελατεία, δεν μπόρεσε να μεταβεί (ή να ανταγωνιστεί) το νέο μοντέλο. Σ’ αυτές προστίθενται τα εστιατόρια fine dining, που εν πολλοίς δεν μπορούν, όσο και να προσαρμόσουν το μενού τους να μεταφέρουν με delivery την εμπειρία και την ποιότητα. Τέλος, «λευκή πετσέτα» πετούν και οι επιχειρήσεις catering. Είναι δε χαρακτηριστικό το αίτημα στήριξης που διατύπωσαν χθες οι εστιάτορες της Θεσσαλονίκης, δηλώνοντας παραπλεύρως ότι δεν επιζητούν απαραίτητα «άνοιγμα» της δραστηριότητας.
ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΡΩ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΟΡΟΝΟΪΟ |
|
Στο λιανικό εμπόριο, ο πιο βροντερός εκφραστής αυτής της τάσης ίσως είναι η αλυσίδα Jumbo, που δεν τα κατάφερε με το ψηφιακό κανάλι, ενώ αποστράφηκε και το click away. Όταν της δόθηκε η δυνατότητα και του click inside, για μέρος των εμπορευμάτων της, προτίμησε τη λύση του να «κατεβάσει ρολά». Η στάση ερμηνεύτηκε ως «καπρίτσιο», ωστόσο, αδυναμία λειτουργίας με το συγκεκριμένο καθεστώς δήλωσε και ο μεγαλύτερος λιανέμπορος ένδυσης στην Ελλάδα, το γκρουπ Inditex (Zara και οι συναφείς αλυσίδες). Ακόμη και τα σούπερ μάρκετ, που υπερλειτούργησαν μέσα στην πανδημία, δηλώνουν πως η νέα ποσόστωση καταναλωτών ανά τετραγωνικό μέτρο δημιουργεί τεράστιες δυσκολίες εξυπηρέτησης, και άρα πτώσης τζίρων και αποτελεσματικότητας.
Για τους μικρούς και μεσαίους της αγοράς λιανεμπορίου, είναι δε ανυπέρβλητες οι δυσκολίες λειτουργίας. Το online κανάλι, ως γνωστόν, είναι κλειστό για τους 8 στους 10, η δε φυσική λειτουργία καταστημάτων ήταν «βάσανο», καθώς από τη μια απουσίασαν οι καταναλωτές και από την άλλη, η όποια ζήτηση έπρεπε να εξυπηρετηθεί με ανορθόδοξους τρόπους, ακόμη και στο πεζοδρόμιο…
Το ελατήριο της κατανάλωσης κατά το μικρό παράθυρο του Ιανουαρίου δημιούργησε προσδοκίες και στις επιχειρήσεις, ωστόσο, οι εναλλασσόμενοι περιορισμοί εξάτμισαν την όποια ωφέλεια.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς με τους οποίους συνομίλησε το News 24/7, στην όποια επόμενη μέρα χρειάζεται σαφής «οδικός χάρτης», ώστε να μην χάνονται επιχειρήσεις και καταναλωτές στη δυστοπία που δημιουργεί η πανδημία αφενός, αλλά και η συγκυριακή αντιμετώπιση της οικονομικής δραστηριότητας.
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του News247.gr