Δέκα αλήθειες για τις Πρέσπες
Τι θα σημάνει για τη χώρα μας σε επίπεδο διεθνών σχέσεων η μη κύρωση της Συμφωνίας των Πρεσπών από το ελληνικό Κοινοβούλιο. Υπάρχουν περιθώρια επαναδιαπραγμάτευσης;
- 30 Δεκεμβρίου 2018 14:33
-Η συνταγματική αναθεώρηση στα Σκόπια αναμένεται να ολοκληρωθεί το διάστημα 10-14 Ιανουαρίου, θα συμπέσει δηλαδή με την επίσκεψη στην Αθήνα της Γερμανίδας καγκελαρίου Αγκελα Μέρκελ, η οποία έρχεται για πολλούς λόγους (προσφυγικό-οικονομικά) αλλά και για να υποστηρίξει τη συμφωνία των Πρεσπών δημόσια και ιδιωτικά (στη συνάντησή της με τον Κυρ. Μητσοτάκη).
-Η κύρωση της συμφωνίας των Πρεσπών από το ελληνικό κοινοβούλιο δεν μπορεί να καθυστερήσει πολύ. Ωστόσο, θα γίνει μία ακόμη ψηφοφορία, για την επικύρωση του πρωτοκόλλου ένταξης της “Βόρειας Μακεδονίας” στο ΝΑΤΟ, η οποία μπορεί να καθυστερήσει γιατί θα προηγηθούν επιστολή στο ΝΑΤΟ που θα βεβαιώνει ότι η συμφωνία κυρώθηκε και η απάντηση του ΝΑΤΟ που θα καλεί σε επικύρωση του πρωτοκόλλου ένταξης.
-Εάν το ελληνικό κοινοβούλιο δεν κυρώσει τη συμφωνία των Πρεσπών η χώρα μας θα περιέλθει σε δεινή θέση στο διεθνές σύστημα γιατί θα της καταλογιστεί ολόκληρη η ευθύνη για την παράταση της εκκρεμότητας που συνδέεται με τη σταθερότητα στην ευρύτερη περιοχή.
-Παρόλα αυτά, η ΠΓΔΜ δεν μπορεί να ενταχθεί στο ΝΑΤΟ χωρίς και την ελληνική συναίνεση. Οση πίεση και να ασκήσουν οι ΗΠΑ δεν υπάρχουν αυτόματες διαδικασίες που να καθιστούν ανίσχυρη τη διαφωνία κράτους-μέλους της Ατλαντικής Συμμαχίας.
-Τα περιθώρια επαναδιαπραγμάτευσης της συμφωνίας των Πρεσπών μετά από εκλογές είναι εξαιρετικά περιορισμένα. Ο ρόλος του διεθνούς παράγοντα στη διαμόρφωση της συγκεκριμένης συμφωνίας ήταν ισχυρός και δεν θα επιτρέψει την προώθηση ενός συμβιβασμού που θα ταπεινώνει πλήρως τη γειτονική χώρα.
-Συλλαλητήρια για το μακεδονικό θα ξαναγίνουν όταν έρθει η ώρα της κύρωσης της συμφωνίας στη Βουλή. Από το μέγεθος και την έντασή τους θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό η πίεση που θα ασκήσει η αντιπολίτευση αλλά και η στάση βουλευτών που αμφιταλαντεύονται στην ψηφοφορία.
-Το Ποτάμι (πλην Ψαρριανού-Αμυρά) δεν έχει εκφράσει επιφυλάξεις ως προς το περιεχόμενο της συνταγματικής αναθεώρησης στα Σκόπια, παρά μόνο για την προκλητική ρητορεία Ζάεφ το τελευταίο διάστημα. Επομένως, η απόφαση που τελικά θα πάρουν οι Στ. Θεοδωράκης, Σπ. Λυκούδης και Γ. Μαυρωτάς (ο Σπ. Δανέλλης θα υπερψηφίσει οπωσδήποτε) θα διαμορφωθεί κυρίως με πολιτικά και όχι με διπλωματικά κριτήρια.
-Εφόσον η ΝΔ καταθέσει πρόταση μομφής δεν θα καταφέρει να εξασφαλίσει το 151 που χρειάζεται για να ρίξει την κυβέρνηση γιατί οι ΑΝΕΛ δεν θα υπερψηφίσουν. Ομως, θα εκθέσει τον Π. Καμμένο που δεν θα έχει αφήγημα για να υποστηρίξει ότι ναι μεν πολεμά τη συμφωνία των Πρεσπών, αλλά δεν ρίχνει την κυβέρνηση, που αν την έριχνε, δεν θα κυρωνόταν η συμφωνία των Πρεσπών.
-Η συμφωνία των Πρεσπών μπορεί να κυρωθεί και με απλή πλειοψηφία των παρόντων. Ωστόσο, εάν δεν διασφαλιστεί πλειοψηφία 151+ τότε θα δημιουργηθεί μείζον πολιτικό ζήτημα και η κυβέρνηση δύσκολα θα φτάσει ως τον Μάιο ως κυβέρνηση μειοψηφίας (εφόσον θα έχουν αποχωρήσει ήδη οι ΑΝΕΛ από την κυβέρνηση και την κυβερνητική πλειοψηφία).
-Ερωτηματικό υπάρχει ως προς τη συνοχή του Κινήματος Αλλαγής δεδομένου ότι ο πρόεδρος της ΔΗΜΑΡ βουλευτής Επικρατείας Θανάσης Θεοχαρόπουλος έχει εκφραστεί θετικά για τη συμφωνία των Πρεσπών υπό τον όρο ότι θα καθοριστεί ημερομηνία εκλογών ταυτόχρονα με την κύρωσή της. Προφανώς η στάση του στην ψηφοφορία θα συναρτηθεί με διάφορες παραμέτρους που έχουν να κάνουν με την επόμενη μέρα της ΔΗΜΑΡ και του ίδιου προσωπικά.
-Η συμφωνία των Πρεσπών έχει έτσι κι αλλιώς υπονομευτεί ως προς τη βιωσιμότητά της από την αντίθεση της κοινωνικής πλειοψηφίας. Τέτοιου είδους συμφωνίες χρειάζονται μεγάλες συναινέσεις για να υλοποιηθούν με επιτυχία και αυτό είναι ένα στοίχημα που μάλλον έχει ήδη χαθεί στη συγκεκριμένη υπόθεση. Παρόλα αυτά, με βάση τα γεωπολιτικά δεδομένα και τους διεθνείς συσχετισμούς, έστω και μια υπονομευμένη λύση είναι πιο ασφαλής επιλογή από τη μη λύση.