Ανθρώπινοι ζωολογικοί κήποι: Ρατσισμός, αποικιοκρατία και μια σκοτεινή κληρονομιά
Διαβάζεται σε 9'
Θέαμα και ρατσισμός βαδίζουν μαζί, μετατρέποντας ανθρώπους σε εκθέματα και θεατές σε δεσμοφύλακες.
- 01 Απριλίου 2025 06:50
Φανταστείτε έναν χώρο όπου άνθρωποι τοποθετούνται πίσω από κάγκελα, όχι ως κρατούμενοι, αλλά ως εκθέματα. Στο Παρίσι, το Λονδίνο, τις Βρυξέλλες, πλήθη συγκεντρώνονταν για να παρατηρήσουν αυτόχθονες από την Αφρική, την Ασία και την Αμερική, σαν να ήταν αξιοθέατα ενός ζωολογικού κήπου. Αυτό δεν είναι μυθοπλασία· είναι μια σκοτεινή πραγματικότητα της αποικιοκρατικής Ευρώπης.
Οι ανθρώπινοι ζωολογικοί κήποι αποτέλεσαν έναν από τους πιο εξευτελιστικούς μηχανισμούς νομιμοποίησης του ρατσισμού και της ανισότητας, προβάλλοντας ολόκληρους πολιτισμούς ως «πρωτόγονους» και «υποδεέστερους». Στον 19ο και 20ό αιώνα, Ευρώπη και Ηνωμένες Πολιτείες μετέτρεψαν χιλιάδες ανθρώπους σε εκθέματα, ενισχύοντας τις φυλετικές θεωρίες που δικαιολογούσαν την αποικιοκρατική κυριαρχία.
1. Οι ρίζες της πρακτικής
1.1 Αρχαιότητα – Μεσαίωνας
Η έκθεση ανθρώπων ως θέαμα έχει μακρά ιστορία, με ρίζες που φτάνουν στην αρχαιότητα. Στην Αρχαία Ρώμη, οι «βαρβαρικές» φυλές παρουσιάζονταν στις παρελάσεις νίκης ως απόδειξη της δύναμης της αυτοκρατορίας. Τον Μεσαίωνα, άνθρωποι με σωματικές δυσμορφίες εκτίθεντο σε πανηγύρια ως «τέρατα», ενώ η αντίληψη του «εξωτικού» ενισχύθηκε κατά τον 15ο και 16ο αιώνα, όταν ο Χριστόφορος Κολόμβος μετέφερε αυτόχθονες από την Καραϊβική στην Ισπανία για να παρουσιαστούν στην αυλή των Καθολικών Μοναρχών.
1.2 17ος-18ος αιώνας: Εθνογραφικά εκθέματα και «περίεργοι άνθρωποι»
Κατά την Αναγέννηση και τον Διαφωτισμό, η πρακτική της έκθεσης ανθρώπων μετατοπίστηκε από τη λαϊκή ψυχαγωγία στις επιστημονικές και εθνογραφικές εκθέσεις, όπου παρουσιάζονταν ως δείγματα «εξωτικών» ή «πρωτόγονων» φυλών. Στα τέλη του 18ου αιώνα, στη Γαλλία και τη Γερμανία, ξεκίνησαν οι πρώτες οργανωμένες εκθέσεις «άγριων ανθρώπων». Νωρίτερα, το 1600, ο Βρετανός εξερευνητής Martin Frobisher έφερε Ινουίτ στην Αγγλία, παρουσιάζοντάς τους, ως περίεργα όντα, σε βασιλικές αυλές και πανηγύρια.
2. Άνοδος των ανθρώπινων ζωολογικών κήπων (19ος-20ός αιώνας)
Ο 19ος αιώνας σηματοδότησε την κορύφωση της πρακτικής των ανθρώπινων ζωολογικών κήπων, καθώς οι αποικιακές δυνάμεις χρησιμοποιούσαν εκθέσεις για να παρουσιάσουν την «ανωτερότητα» του δυτικού πολιτισμού έναντι των λαών που κατακτούσαν. Το 1874, ο Carl Hagenbeck στο Αμβούργο εισήγαγε το πρώτο οργανωμένο σύστημα ανθρώπινων εκθέσεων, όπου ιθαγενείς παρουσιάζονταν σε κατασκευασμένα περιβάλλοντα, σαν να βρίσκονταν στις πατρίδες τους. Αυτό το μοντέλο των «ανθρώπινων ζωολογικών εκθέσεων» έγινε ιδιαίτερα δημοφιλές στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ού αιώνα. Το 1889, στην Έκθεση του Παρισιού, 400 άνθρωποι από τις αποικίες της Ινδοκίνας (Βιετνάμ, Λάος και Καμπότζη) εκτέθηκαν στο Jardin d’Acclimatation ως «ζωντανά δείγματα» των γαλλικών αποικιών. Η Έκθεση του Σεντ Λούις το 1904 παρουσίασε χωριά από τις Φιλιππίνες, ενισχύοντας την προπαγάνδα ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες είχαν «εκπολιτιστική» αποστολή στις νέες αποικίες τους.
3. Σημαντικά παραδείγματα ανθρώπινων ζωολογικών κήπων
Ακολουθούν τέσσερις χαρακτηριστικές περιπτώσεις ανθρώπινων ζωολογικών κήπων που αποτυπώνουν την αποικιοκρατική προπαγάνδα και τις φυλετικές θεωρίες της εποχής.
3.1 Η περίπτωση της Σάρα Μπάαρτμαν
Το 1810, η Σάρα Μπάαρτμαν, μια νεαρή γυναίκα από τη Νότια Αφρική, μεταφέρθηκε στο Λονδίνο από τον Ολλανδό έμπορο Χέντρικ Σεζάρς, ο οποίος της υποσχέθηκε εργασία και μια καλύτερη ζωή. Στην πραγματικότητα, όμως, χρησιμοποιήθηκε ως έκθεμα σε περιοδεύοντα θεάματα, όπου παρουσιαζόταν σχεδόν γυμνή. Η παρουσίασή της βασιζόταν στη φυσική της διάπλαση, ιδιαίτερα στη στεατοπυγία της, χαρακτηριστικό που θεωρούνταν «εξωτικό» και «παράξενο» από το ευρωπαϊκό κοινό. Η περίπτωσή της χρησιμοποιήθηκε από ανθρωπολόγους και επιστήμονες της εποχής για να υποστηρίξουν θεωρίες φυλετικής ιεραρχίας, συγκρίνοντάς την με τα δυτικά αισθητικά πρότυπα. Η Σάρα Μπάαρτμαν πέθανε το 1815 σε συνθήκες εξαθλίωσης. Το σώμα της ταριχεύθηκε και εκτέθηκε στο Μουσείο του Ανθρώπου στο Παρίσι έως το 1974. Το 2002, ύστερα από αίτημα της κυβέρνησης της Νότιας Αφρικής και προσωπική παρέμβαση του Νέλσον Μαντέλα, τα λείψανά της επαναπατρίστηκαν και της αποδόθηκαν οι δέουσες τιμές.
3.2 Η περίπτωση του Ότα Μπένγκα
Ο Ότα Μπένγκα, ένας Πυγμαίος από το Κονγκό, μεταφέρθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες το 1904 από τον εξερευνητή Samuel Verner, προκειμένου να παρουσιαστεί στην Έκθεση του Σεντ Λούις ως «δείγμα» των αφρικανικών φυλών. Το 1906, ο Μπένγκα μεταφέρθηκε στον Ζωολογικό Κήπο του Μπρονξ στη Νέα Υόρκη, όπου τοποθετήθηκε προσωρινά σε έναν περιφραγμένο χώρο με ουρακοτάγκους, ενισχύοντας ρατσιστικά στερεότυπα της εποχής. Η παρουσίασή του στον Ζωολογικό Κήπο του Μπρονξ δεν ήταν απλή διαπόμπευση· τον αποκαλούσαν «ο χαμένος σύνδεσμος», ενισχύοντας τη ρατσιστική θεωρία της εξέλιξης, που τοποθετούσε τις αφρικανικές φυλές χαμηλότερα στην ανθρώπινη ιεραρχία, πλησιέστερα στα πρωτεύοντα θηλαστικά. Η έκθεση του Μπένγκα προκάλεσε οργή στην αφροαμερικανική κοινότητα.
3.3 Χωριό των Νέγρων – Παρίσι, 1878 και 1889
Στις παγκόσμιες εκθέσεις του 1878 και 1889 στο Παρίσι, οι διοργανωτές παρουσίασαν αυτό που αποκαλούσαν «Χωριό των Νέγρων» (ονομασία που χρησιμοποιήθηκε από τους διοργανωτές της έκθεσης), μια κατασκευή που αναπαριστούσε αφρικανικά χωριά και περιλάμβανε 400 ιθαγενείς από τις γαλλικές αποικίες. Οι ιθαγενείς αναγκάστηκαν να διαβιούν μέσα στις εγκαταστάσεις της έκθεσης, όπου οι επισκέπτες μπορούσαν να τους παρατηρούν ως αντικείμενα μελέτης. Οι επισκέπτες καλούνταν να παρακολουθήσουν τις καθημερινές δραστηριότητες των ιθαγενών, ενισχύοντας έτσι την αντίληψη ότι οι λαοί των αποικιών ήταν πολιτισμικά κατώτεροι, απλοϊκοί και «άγριοι», σε αντίθεση με την προηγμένη δυτική κοινωνία. Αυτές οι εκθέσεις λειτουργούσαν ως εργαλείο προπαγάνδας, παρουσιάζοντας τη γαλλική αποικιοκρατία ως μια «εκπολιτιστική αποστολή» που θα έφερνε πρόοδο σε «υπανάπτυκτους» πληθυσμούς.
3.4 «Κήπος της τροπικής αγρονομίας» – Παρίσι, 1907
Το 1907, ο «κήπος της τροπικής αγρονομίας» του Παρισιού φιλοξένησε μια μεγάλη αποικιακή έκθεση, στην οποία οι Γάλλοι διοργανωτές αναπαρέστησαν χωριά από τις αποικίες της Μαδαγασκάρης, της Ινδοκίνας και του Κονγκό, τοποθετώντας ιθαγενείς σε σκηνοθετημένα περιβάλλοντα. Η έκθεση λειτουργούσε ως εργαλείο προπαγάνδας, παρουσιάζοντας μια εξιδανικευμένη εικόνα της ζωής στις αποικίες και ενισχύοντας την ιδέα της γαλλικής «εκπολιτιστικής αποστολής». Περισσότεροι από ένα εκατομμύριο επισκέπτες παρακολούθησαν την έκθεση κατά τη διάρκεια των πέντε μηνών λειτουργίας της, απορροφώντας το ρατσιστικό αφήγημα ότι οι αποικιοκρατούμενοι λαοί βρίσκονταν σε χαμηλότερο πολιτισμικό επίπεδο και ότι η παρουσία των Ευρωπαίων ήταν απαραίτητη για την «ανάπτυξή» τους.
Διαμαρτυρίες και κοινωνικές αντιδράσεις για τους Ανθρώπινους Ζωολογικούς Κήπους
Ήδη από τις αρχές του 20ού αιώνα, υπήρξαν αντιδράσεις κατά των ανθρώπινων ζωολογικών κήπων. Για παράδειγμα, το 1906, η έκθεση του Ότα Μπένγκα στον Ζωολογικό Κήπο του Μπρονξ προκάλεσε την έντονη αντίδραση της αφροαμερικανικής κοινότητας και θρησκευτικών ηγετών, οι οποίοι κατήγγειλαν την απάνθρωπη μεταχείριση και την ενίσχυση ρατσιστικών στερεοτύπων.
Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, η ευαισθητοποίηση σχετικά με τα ανθρώπινα δικαιώματα αυξήθηκε. Η φρίκη του Ολοκαυτώματος και η αποκάλυψη των εγκλημάτων κατά της ανθρωπότητας οδήγησαν σε μια παγκόσμια αναθεώρηση των φυλετικών θεωριών και πρακτικών. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την αυξημένη κριτική κατά των ανθρώπινων ζωολογικών κήπων.
Κατά τη δεκαετία του 1950 και του 1960, πολλά αφρικανικά και ασιατικά κράτη απέκτησαν την ανεξαρτησία τους. Αυτά τα νέα έθνη καταδίκασαν πρακτικές που θεωρούνταν υποτιμητικές για τους λαούς τους, συμπεριλαμβανομένων των ανθρώπινων ζωολογικών κήπων. Η αντίδραση αυτή ενίσχυσε την παγκόσμια κατακραυγή και συνέβαλε στην εγκατάλειψη τέτοιων εκθέσεων.
Η έκθεση των Βρυξελλών (1958) και τα κογκολέζικα ανθρώπινα εκθέματα
Η Παγκόσμια Έκθεση των Βρυξελλών το 1958 (Expo 58) περιλάμβανε ένα «Κογκολέζικο Χωριό», όπου παρουσιάζονταν ιθαγενείς από το βελγικό Κονγκό* σε αναπαραστάσεις των παραδοσιακών τους χωριών. Αυτή η έκθεση θεωρήθηκε από πολλούς ως συνέχεια της αποικιοκρατικής νοοτροπίας.
Η έκθεση προκάλεσε αντιδράσεις τόσο στο εσωτερικό του Βελγίου όσο και διεθνώς. Πολλοί θεώρησαν την παρουσίαση αυτή ως ρατσιστική και υποτιμητική. Η αυξανόμενη ευαισθητοποίηση σχετικά με τα ανθρώπινα δικαιώματα και η διαδικασία αποαποικιοποίησης οδήγησαν σε κριτική κατά τέτοιων πρακτικών.
Η διεθνής κατακραυγή από την έκθεση του 1958 επιτάχυνε την ανεξαρτητοποίηση του Κονγκό, που απέκτησε την ανεξαρτησία του το 1960. Επιπλέον, η αρνητική αντίδραση στην έκθεση αυτή σηματοδότησε το τέλος των ανθρώπινων ζωολογικών κήπων στην Ευρώπη.
Συμπέρασμα
Η αυξανόμενη ευαισθητοποίηση σχετικά με τα ανθρώπινα δικαιώματα, η φρίκη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και η διαδικασία αποαποικιοποίησης οδήγησαν στη σταδιακή καταδίκη και τελικά στην εγκατάλειψη των ανθρώπινων ζωολογικών κήπων. Οι πρώτες καταγεγραμμένες διαμαρτυρίες εμφανίστηκαν ήδη από το 1912, κυρίως από μέλη της αφροαμερικανικής κοινότητας στις Ηνωμένες Πολιτείες και ανθρωπιστικές οργανώσεις στη Γαλλία. Ωστόσο, ήταν ο 20ός αιώνας που επέφερε τη ριζική αλλαγή: οι φρικαλεότητες του Ολοκαυτώματος κλόνισαν τις ψευδοεπιστημονικές φυλετικές θεωρίες, ενώ η αποαποικιοποίηση ανέτρεψε την κυρίαρχη αποικιακή αφήγηση.
Η έκθεση των Βρυξελλών το 1958 αποτέλεσε το τελευταίο καταγεγραμμένο παράδειγμα ανθρώπινου ζωολογικού κήπου. Η διεθνής κατακραυγή για την παρουσία Κογκολέζων σε αναπαραστάσεις χωριών σηματοδότησε το τέλος αυτής της ρατσιστικής πρακτικής και την αλλαγή των κοινωνικών αντιλήψεων.
Οι ανθρώπινοι ζωολογικοί κήποι μπορεί να έχουν εξαφανιστεί, αλλά η αντίληψη ότι ορισμένοι λαοί και πολιτισμοί είναι κατώτεροι ή χρήσιμοι μόνο ως αντικείμενα περιέργειας και εκμετάλλευσης δεν έχει εξαλειφθεί. Οι ίδιες ρητορικές που κάποτε δικαιολογούσαν αυτές τις εκθέσεις συνεχίζουν να αναπαράγονται σε άλλες μορφές, διαμορφώνοντας ανισότητες, προκαταλήψεις και πολιτικές διακρίσεων μέχρι σήμερα.
*Οι Κογκολέζοι που συμμετείχαν στην έκθεση ήρθαν σε επαφή με μέλη της βελγικής αντιαποικιακής αριστεράς, γεγονός που συνέβαλε στη διαμόρφωση κοινής συνείδησης και στην ενίσχυση του αντιαποικιακού αγώνα, στο Αναστάσιος Ανάργυρος Πανουτσόπουλος, Η Ελλάδα, η Κύπρος και η κρίση του Κονγκό, 1960-1964, Διδακτορική Διατριβή, σ.68
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- The first of its kind: A cultural history of the village negre, Lauren Cross, Lauren Seitz, Shannon Waltr, Ball State University
- Human Zoos: The Invention of the Savage, επιμέλεια Pascal Blanchard, Gilles Boetsch και Nanette Jacomijn Snoep
- The Spectacle of Difference: Human Exhibitions at the British Empire Exhibitions, 1924-1937″ – Annie E. Coombes
- “Displaying the Other: Cultural Views of the Exotic” – Alden T. Vaughan & Edward W. Said