Έγιναν οι νέοι μας, Σπαρτιάτες; Οι εκλογές και η ευθύνη της Πολιτείας

Έγιναν οι νέοι μας, Σπαρτιάτες; Οι εκλογές και η ευθύνη της Πολιτείας
Σπαρτιάτες AFP

Οι Σπαρτιάτες δεν είναι κόμμα αλλά μια κοινωνική μας παθογένεια. Τα ανοιχτά ζητήματα που αφορούν τη νεολαία, ο κόσμος του TikTok και η "κουλτούρα" του περιθωρίου.

Η εκλογική αναμέτρηση του Ιουνίου του 2023 είχε διάφορες εκπλήξεις. Ανάμεσά τους ήταν η είσοδος της ΝΙΚΗΣ στη Βουλή, η οποία εξαργύρωσε τη στήριξη εκκλησιαστικών κύκλων, καθώς και η επανεμφάσιση της Ζωής Κωνσταντοπούλου με την Πλεύση Ελευθερίας, η οποία παρά τα εσωτερικά της προβλήματα κατέγραψε ένα εντυπωσιακό “ράλι”.

Η μεγαλύτερη όμως έκπληξη, και δη, δυσάρεστη, ήταν η είσοδος των ακροδεξιών Σπαρτιατών, του μορφώματος που στηρίζει ανοιχτά ο Ηλίας Κασιδιάρης τον οποίο και έσπευσαν και οι ίδιοι να ευχαριστήσουν με την πρώτη δήλωση του πολιτικού τους αρχηγού, Βασίλη Στίγκα.

Οι Σπαρτιάτες εμφανίστηκαν από το “πουθενά” και εκμεταλλεύτηκαν το γεγονός πως τα άλλα κόμματα που είχε στηρίξει ο καταδικασμένος για την εγκληματική οργάνωση της ΧΑ, Ηλίας Κασιδιάρης, δεν είχαν λάβει το “πράσινο φως” από τον Άρειο Πάγο για να μετέχουν στις εκλογές. Σχεδόν αθόρυβα λοιπόν, το εν λόγω κόμμα “μάζεψε” το “χαρτί” των νεοναζί φασιστών που στήριζαν τη Χρυσή Αυγή, και κατάφερε να εκλέξει βουλευτές. Το πρόβλημα εδώ δεν είναι μόνο η επιστροφή των νεοναζί, έστω και κεκαλυμμένων, στη Βουλή, αλλά το ότι οι Σπαρτιάτες είδαν τα μεγαλύτερα ποσοστά τους στις ηλικίες των νέων, από 17 έως 34 ετών, κάτι που στέλνει ένα ανησηχυτικό μήνυμα. Το κακό είναι πως εν έτει 2023 και με τη ΧΑ καταδικασμένη και με δικαστική απόφαση (εκκρεμεί η τελική) ως εγκληματική οργάνωση, υπάρχουν νέοι άνθρωποι που ελκύονται από σκοταδιστικές απόψεις, κάτι που πρακτικά σημαίνει πως οι Σπαρτιάτες δεν είναι κόμμα αλλά μια κοινωνική μας παθογένεια.

ΕΡΤ

ΕΡΤ

Από την άλλη, φαίνεται πως τα social media κάνουν τη δική τους “δουλειά” ως προς ένα μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας. Οι νέοι σίγουρα δεν ενημερώνονται από τα συστημικά Μέσα Ενημέρωσης και σίγουρα όχι από την τηλεόραση, η οποία ίσως ακόμη να επηρεάζει τους 60 άνω. Οι πιο νέοι ηλικιακά περνούν τη μέρα τους στο Facebook, το Instagram και κυρίως το TikTok όπου υπάρχει πολιτική απεύθυνση. Είδαμε σε αυτό το πεδίο να ξεδιπλώνεται άλλωστε η απόλυτα επιτυχημένη καμπάνια του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος είδε τη ΝΔ να βγαίνει πρώτη στις χαμηλότερες ηλικιακές κατηγορίες κάτι που εξηγείται εν πολλοίς και από τον τρόπο που επέλεξε το επιτελείο του να απευθυνθεί σε αυτό το κοινό.

Παράλληλα όμως, στα social media ξεδιπλώνεται μπόλικο σκοτάδι και αναπαράγεται από χρήστες, ή σχολιάζεται εκτενώς. Η κουλτούρα της βίας, του σεξισμού και της παραβατικότητας, η τσάμπα “μαγκιά” και η επίδειξη δύναμης, είναι στοιχεία που δίνουν και παίρνουν, ιδίως στον χώρο του TikTok. Δεν είναι τυχαίο που τους τελευταίους μήνες έχουμε δει να αναρτώνται επιθέσεις συμμοριών εφήβων στα social media, την ώρα που τα φαινόμενα βίας μεταξύ νέων παιδιών αυξάνονται διαρκώς, ή αν θέλετε, προβάλλονται περαιτέρω ως “έπαθλα”, τρόπαια μιας άθλιας νίκης.

Είναι επίσης ανατριχιαστικό το γεγονός πως η επίσημη νεολαία του κόμματος “Έλληνες” του Ηλία Κασιδιάρη, έσπευσε με ανακοίνωσή της στο Twitter να υποδεχθεί με ενθουσιασμό το 9,3% που κατέγραψαν οι Σπαρτιάτες στο 17-24 και το 9,2% στο 25-34. Στο 35-44 έφτασαν επίσης στο 91%, ενώ στους 65+ είχαν μόλις 1,3% (εκεί τα πήγε καλύτερα η ΝΙΚΗ).

Σημαίνουν τα παραπάνω πως ένα μεγάλο μέρος των νέων του τόπου είναι φασίστες; Ασφαλώς και όχι. Σημαίνουν όμως πως αφενός υπάρχει έλλειμα ουσιαστικής και όχι εργαλειακής Παιδείας και πως ένα μεγάλο τμήμα τους δεν βρίσκει κάποιο κόμμα του “δημοκρατικού τόξου” για να εκφραστεί. Παράλληλα, τα τελευταία χρόνια έχουμε δει τη Χρυσή Αυγή να επιστρέφει στα σχολεία μέσα από οργανωμένα τάγματα, κάτι που κατέθετε πριν λίγο μόλις καιρό στο NEWS 24/7 εκπαιδευτικός από το Ρέθυμνο. “Φέτος είχαμε ένα σοβαρό επεισόδιο με εξωσχολικούς που ήρθαν από ένα χωριό για να επιτεθούν σε παιδί αλβανικής καταγωγής και το έβγαλαν και σε βίντεο στο TikTok. Δυστυχώς έχει επανεμφανιστεί πολύ έντονα η Χρυσή Αυγή σε μαθητές μας και σε εξωσχολικούς και υπάρχουν φαινόμενα βίας και μεταξύ των σχολείων. Για πρώτη φορά φέτος είδαμε και γκράφιτι με σβάστικες σε τοίχους του σχολείου μας. Υπάρχει μια έξαρση ρατσισμού και ομοφοβίας” μας έλεγε χαρακτηριστικά η ίδια.

Από την άλλη υπάρχει και αντιρατσισμός, που πιστοποιείται και από την άνοδο των ποσοστών του ΚΚΕ στους νέους, αλλά υπάρχει και ο αντιρατσισμός που δεν εκφράζεται κομματικά. Το ιστορικό ρεκόρ άλλωστε της αποχής, δεν είναι καθόλου τυχαίο.

Το ζητούμενο πλέον, είναι το τι κάνει η Πολιτεία για την ευαισθητοποίηση της νεολαίας, όποια Πολιτεία κι αν είναι αυτή. Με τη νέα κυβέρνηση Μητσοτάκη είδαμε και την ίδρυση του πρωτοεμφανιζόμενου υπουργείου Κοινωνικης Συνοχής και Οικογένειας που έχει ως μέλημά του την αντιμετώπιση του δημογραφικού και τη διαχείριση των επιδομάτων του ΟΠΕΚΑ. Δεν είδαμε όμως στο επίσημο χαρτοφυλάκιό του να εντάσσονται προγράμματα που να άπτονται της καθημερινότητας των εφήβων, ή τουλάχιστον δεν τα είδαμε ακόμη. Προφανώς οι απογοητευμένοι νέοι δεν θα εμπνευστούν από τα καιροσκοπικά “τσιτάτα” και τον “χαβαλέ” των πολιτικών στα social media, αλλά περιμένουν νέο όραμα, απεύθυνση που να λύνει άμεσα τα προβλήματα και τους προβληματισμούς τους και έμπρακτο ενδιαφέρον στα προγράμματα σπουδών που σίγουρα, δεν κινούνται στην πλέον προοδευτική κατεύθυνση.

Όταν άλλωστε ζητήματα όπως η σεξουαλική αγωγή και η κοινωνιολογία αποδυναμώνονται, τι μήνυμα είναι αυτό που στέλνεις προς αυτά τα παιδιά;

Τέλος, είναι σαφές πως η απελθούσα και πλέον, νέα, κυβέρνηση απέτυχε στο να κλείσει για πάντα την πόρτα στην εκπροσώπηση των χρυσαυγιτών. Οκτώ στελέχη από τους Σπαρτιάτες ήταν στο κόμμα Κασιδιάρη, ανάμεσά τους ο πρώην δικηγόρος του αλλά και ο άνθρωπος που ξεκίνησε τον ντόρο για τα “αγόρια στο ντους”, ένα θέμα δηλαδή που αφορούσε τους εφήβους για τους οποίους γράφουμε παραπάνω.

Ακόμη και η απαγόρευση όμως, δεν είναι λύση. Λύση είναι η πρόνοια και η προληπτική δράση. Και σε αυτό το κομμάτι, κάποιοι δείχνουν εμπράκτως πως παραμένουν μακριά από το πιο ελπιδοφόρο πεδίο της ελληνικής κοινωνίας, είτε ως αντιπολίτευση, είτε ως κόμμα διαχείρισης εξουσίας. Εκουσίως ή ακουσίως.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα