Η ΚΟΑ μας
Πώς γίνεται να έχουν άποψη για τη Κρατική Ορχήστρα Αθηνών άνθρωποι που δεν έχουν ιδέα για τη προσφορά της; Πώς γίναμε αίφνης όλοι ειδικοί για τα μεγάλα έργα;
- 16 Απριλίου 2022 07:20
Ποια είναι η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών; Γιατί το τελευταίο διάστημα, μιλούν απαξιωτικά γι’ αυτήν άνθρωποι που δεν έχουν παρακολουθήσει ούτε μία συναυλία της;
Πώς γίνεται εν μία νυκτί, να έχουν για το έργο της αποψάρα, πρόσωπα που δεν έχουν ιδέα για την προσφορά και την ιστορία της ΚΟΑ που συμπληρώνει ογδόντα χρόνια, ζωντανών συναυλιών σε εβδομαδιαία βάση; Άτομα που δεν έχουν κόψει ούτε ένα εισιτήριο για τις συναυλίες της;
Τις τελευταίες δεκαπέντε ημέρες, εξευτελίζουμε έναν φορέα, με αδιαμφισβήτητο εκπαιδευτικό, κοινωνικό και φιλανθρωπικό έργο.
Κι αναρωτιέμαι:
Πώς μπορεί κάποιος να κρίνει και να κατακρίνει τόσο επιπόλαια το θεσμικό πλαίσιο ύπαρξης και εργασίας 120 μουσικών;
Πώς μπορεί κάποιος να κρίνει και να κατακρίνει αν δικαίως ή αδίκως οι εκτός προγράμματος συναυλίες θα πρέπει να δίνονται με την έγκριση της πλειοψηφίας;
Πώς γίναμε αίφνης όλοι ειδικοί για τον χρόνο μελέτης που απαιτούν τα μεγάλα έργα από τον κάθε μουσικό χωριστά. Για τις πρόβες/δοκιμές, την οργάνωση και την κατανομή του χρόνου τους;
Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών σε σταθερή βάση εδώ και δεκαετίες, φέρνει τη μουσική κοντά στους πολίτες όλης της Ελλάδας. Προσπαθεί, στο μέτρο των δυνατοτήτων της με την υποστήριξη θεσμικών φορέων και ανελλιπώς, να προσφέρει τη χαρά της ακρόασης σε όλους τους Έλληνες.
Βρίσκεται με συνέπεια δίπλα στους πιο αδύναμους συμπολίτες μας με εκτενέστατα κοινωνικά και εκπαιδευτικά προγράμματα όπως το «Δικαίωμα στη Μουσική» που ξεκίνησε το 2013, και υλοποιείται μέσα από δράσεις 15 συνόλων της Ορχήστρας.
Στο πλαίσιο του προγράμματος, οι μουσικοί έχουν συναντήσει περισσότερους από 35.000 ακροατές σε σχολεία, ειδικά σχολεία, νοσοκομεία, μονάδες απεξάρτησης και σωφρονιστικά ιδρύματα.
Με τις «Ανοικτές Δοκιμές», μαθητές δευτεροβάθμιας και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης παρακολουθούν – με το σχολείο τους- επιλεγμένες γενικές δοκιμές της Ορχήστρας ενώ οι μουσικοί αναλαμβάνουν να εισαγάγουν τους μαθητές στα έργα και την εποχή τους.
Η «Ακαδημία Νέων Μουσικών», διετούς φοίτησης, προετοιμάζει νέους μουσικούς για τη συμμετοχή τους σε διεθνείς διαγωνισμούς και τη στελέχωση επαγγελματικών ορχηστρών.
Το project «Επιμένοντας Αιγαίο» σύντομα εξαπλώθηκε σε όλη την Ελλάδα με συναυλίες και εκπαιδευτικά προγράμματα για τους μόνιμους κατοίκους των νησιών μας.
Η ΚΟΑ είναι ο μοναδικός μουσικός φορέας που έχει εκπονήσει ειδικό πρόγραμμα για τους πρόσφυγες, το «Ροζ Κουτί», και μάλιστα από την πρώτη στιγμή του προσφυγικού κύματος.
Στο πλαίσιο του προγράμματος δόθηκαν συναυλίες σε σχολεία που φοιτούν παιδιά πρόσφυγες στήνοντας γέφυρες επικοινωνίας μέσα από την μουσική.
Το πρόγραμμα Προσφορά Μουσικής και Μουσική Προσφορά υπό τον κορυφαίο Λεωνίδα Καβάκο, έφερε τη μουσική κοντά στους κατοίκους της περιφέρειας. Ο μέγας μουσικός προσέφερε την αμοιβή του υπέρ των αναγκών της ορχήστρας αλλά και η ορχήστρα συμμετείχε αφιλοκερδώς, υπέρ του Φιλανθρωπικού σκοπού της εκάστοτε συναυλίας.
Την περίοδο του lockdown η ΚΟΑ προσέφερε εντελώς δωρεάν μαγνητοσκοπημένες συναυλίες, στο κανάλι της στο You Tube μέσα από τον κύκλο συναυλιών «Σολίστες της ΚΟΑ».
Το πρόγραμμα Μουσικοί Περίπατοι σε Μουσεία ανοίγει διάλογο ανάμεσα σε δύο τέχνες. Τα εικαστικά και τη μουσική. Στο πλαίσιό του δημοφιλή σχήματα μουσικής δωματίου της ΚΟΑ δίνουν συναυλίες σε μεγάλα μουσεία.
Και βέβαια τα έσοδα τακτικών συναυλιών της όπως αυτή που θα δοθεί στις 20.05. υπό τον Κρίστοφ Έσενμπαχ με τίτλο «Μείζονα έργα με ελάσσονα τρόπο» δίνονται υπέρ φιλανθρωπικών σκοπών, εν προκειμένω στο Μαζί για το Παιδί.
Για την ιστορία.
Την ορχήστρα έχουν διευθύνει, μεταξύ άλλων, στο παρελθόν ο Ριχαρντ Στράους, ο Καμίγ Σαιν Σανς, ο Δημήτρης Μητρόπουλος, ο Λόριν Μάαζελ, ο Μπρούνο Βάλτερ, ο Ιγκόρ Μαρκέβιτς, ο Μισέλ Πλασόν.
Πρόσφατα τεράστιοι μαέστροι όπως ο Βλαντίμιρ Ασκενάζυ, ο Κρίστοφ Εσενμπαχ, ο Βλαντίμιρ Φεντοσέγιεφ
Έχει συμπράξει με σολίστες στο παρελθόν ‘Αρθουρ Ρούμπινστάιν, Μστισλάβ Ροστροπόβιτς, Ντάνιελ Μπάρενμπόιμ.
Την τελευταία δεκαετία ο ‘Ιβο Ποκορέλιτς, ο Βαντίμ Ρέπιν η Ελίζαμπετ Λεόνσκαγια, η Μάρτα Αργκεριχ, ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Ντανιίλ Τρίφονοφ.
Είναι χαρακτηριστικό της διεθνούς εκτίμησης που χαίρει η Κρατική μας Ορχήστρα το γεγονός ότι – τα τελευταία χρόνια με την κρίση και τον μειωμένο προϋπολογισμό – σολίστ παγκοσμίου φήμης δέχονται να συμπράξουν με την ορχήστρα με μειωμένη αμοιβή, ενώ μιλούν με ενθουσιασμό για το επίπεδο της πρώτης ορχήστρας της χώρας.
Αυτό για να ξέρουν ορισμένοι πόσο βαριά ιστορία έχει μια κρατική ορχήστρα που την απαξιώνουν χωρίς να έχουν περάσει ούτε απ’ έξω από τις συναυλίες της. Εμείς την αγαπάμε, τη στηρίζουμε και θα εξακολουθήσουμε να τη στηρίζουμε. Γιατί όταν μια τόσο σπουδαία ορχήστρα έχει στην ονομασία της το επίθετο “Κρατική”, τότε υπάρχει ελπίδα γι’ αυτόν τον τόπο.
Λίγα λόγια για τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή της ΚΟΑ Λουκά Καρυτινό.
- Από το 1981 έως το 1985 εργάστηκε στη Γερμανία (Κόμπλεντς, Κολωνία, Βερολίνο). Κατά τη διαμονή του στο Βερολίνο, υπήρξε καλλιτεχνικός διευθυντής του «Πίκολο Τεάτρο Μπερολίνο».
- Tο 1985 έλαβε θέση τακτικού αρχιμουσικού στην Εθνική Λυρική Σκηνή, στην οποία έγινε Μουσικός Διευθυντής το 1992. Από το 1999 έως το 2005 υπήρξε Καλλιτεχνικός Διευθυντής της.
- Έχει διευθύνει επανειλημμένα έχει όλες τις σημαντικές ελληνικές ορχήστρες κι έχει πάρει μέρος στα Φεστιβάλ Αθηνών, Επιδαύρου, Αρένας της Βερόνας, Καρακάλλα Ρώμης, Φεστιβάλ Πουτσίνι «Τόρε ντελ Λάγκο», Βίττεν –Γερμανίας, Λας Πάλμας, Αβάνς, Αντίμπ κ.α.
- Έχει συμπράξει ως αρχιμουσικός με συμφωνικές ορχήστρες όπως η London Philharmonia, RSO-Berlin, Suisse Romande, WDR, Bruckner Orchester Linz, Philomusica Oxford, Orchestre Philharmonique de Nice, ορχήστρα της Ραδιοφωνίας της Βουδαπέστης κ.α. καθώς και με θέατρα όπερας, όπως η Γερμανική Όπερα του Βερολίνου, το Λισέο της Βαρκελώνης, της Κολωνίας, η όπερα «Αριάγα» του Μπιλμπάο, του Μόντε Κάρλο, του Ντιτρόιτ, της Ρώμης, του Σάλτσμπουργκ κ.α.
- Το ευρύτατο συμφωνικό ρεπερτόριό του, συμπληρώνεται με περισσότερες από 70 όπερες. Εξ αυτών, σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση, τρεις όπερες του Μίκη Θεοδωράκη, τον «Κ. Καρυωτάκη» με την Εθνική Λυρική Σκηνή και σε σκηνοθεσία Σπ. Ευαγγελάτου, τη «Μήδεια» με την όπερα του Μπιλμπάο και την «Αντιγόνη» παραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
Διακρίσεις
- Για τις «εξαιρετικές υπηρεσίες» στο χώρο της μουσικής τιμήθηκε το 1989 με το «Χρυσό Μετάλλιο Τιμής» του Δήμου Αθηναίων.
- Το 2001 του απονεμήθηκε το βραβείο «Δημήτρης Μητρόπουλος» από το Γ’ Πρόγραμμα-ΕΡΑ.
- Το 2008 η Ένωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών, για τις παραστάσεις του «Τραβιάτα» και «Τουραντότ» στα πλαίσια του Ελληνικού Φεστιβάλ στο Ηρώδειο, καθώς και για την εν γένει προσφορά του στην Όπερα, του απένειμε το «Μεγάλο Βραβείο Μουσικής».
- Τo 2010 η «Εταιρεία Φίλων της Εθνικής Λυρικής Σκηνής» του απένειμε το Βραβείο «Απόλλων», για τη συνολική μουσική προσφορά του στον Οργανισμό.
- To 2016 η Ακαδημία Αθηνών του απένειμε το Βραβείο Σπ. Μοτσενίγου (Μουσικής).
- Τον Οκτώβριο του 2020 τιμήθηκε από τον Πρόεδρο της Ιταλικής Δημοκρατίας με τον τίτλο του «Commendatore dell’ Ordine della Solidarieta’ Italiana».
- Σήμερα ο Καρυτινός, εκτός της μουσικής του δραστηριότητας, διατελεί Διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών και διδάσκει Διεύθυνση Ορχήστρας στο Ωδείο Αθηνών.