Η κοινωνία να πάρει το μήνυμα από την αλληλεγγύη των καλλιτεχνών
Ο ηθοποιός και πρόεδρος του ΣΕΗ, Σπύρος Μπιμπίλας, συμμετέχοντας στο αφιέρωμα "Η Ελλάδα στο μέλλον" γράφει στο NEWS 24/7 για την επιβίωση των καλλιτεχνών την εποχή του κορονοϊού, το #metoo και όσα πρέπει να γίνουν το 2022 ώστε να ζουν με αξιοπρέπεια οι άνθρωποι που μας ψυχαγωγούν.
- 05 Ιανουαρίου 2022 06:58
Η χρονιά που πέρασε ήταν μια από τις δυσκολότερες για τους Έλληνες ηθοποιούς και όλους γενικά τους καλλιτέχνες. Για δεύτερη συνεχή χρονιά έγινε βίαιη διακοπή παραστάσεων λόγω των συνεχών lockdown που έφερε πάρα πολλά προβλήματα στην επιφάνεια.
Πολλές παραστάσεις που ετοιμάζονταν δεν έφθασαν ποτέ στην πρεμιέρα, με αποτέλεσμα και οι ηθοποιοί να μείνουν μετέωροι.
Δημιουργήθηκαν απρόβλεπτες καταστάσεις και εξ αιτίας της ανυπαρξίας συλλογικών συμβάσεων που τις είχαν καταργήσει τα μνημόνια, οι ηθοποιοί βρέθηκαν στη δυσάρεστη θέση να μείνουν άνευ εσόδων και σε πλήρη απόγνωση, έγιναν τεράστιες κινητοποιήσεις και πιέσεις προς υπουργεία για να πετύχουμε επιδόματα της τάξης των 534 ευρώ, που κι αυτά δόθηκαν σε όσους είχαν γραφεί στο μητρώο καλλιτεχνών που δημιούργησε το υπουργείο πολιτισμού και τελικά χρησιμοποιήθηκε ως μέσον επιδοτήσεων καλλιτεχνών.
Σε ιδιαίτερα δύσκολη θέση βρέθηκαν κυρίως όσοι δεν μπόρεσαν να ενταχθούν στο πλαίσιο των αναστολών, γιατί οι εργοδότες τους δεν τους είχαν δηλώσει ως εργαζόμενους, όπως κακώς συνήθισαν στον καιρό των μνημονίων, κι έτσι, ενώ έκαναν εντατικές πρόβες θεωρήθηκαν ως μη εργαζόμενοι.
Με την ευκαιρία του κορονοϊού κατάλαβαν και οι θεατρικοί παραγωγοί ότι με το να μην δηλώνουν ως εργασία τις πρόβες, χάνουν και αυτοί κρατικές επιδοτήσεις, αφού και οι επιχειρήσεις τους φαίνονται, χωρίς όμως να είναι ανενεργές.
Παράλληλα, ξεκίνησε μεγάλος αγώνας από το ΣΕΗ και τον οργανισμό “Διόνυσο” που προασπίζεται τα συγγενικά δικαιώματα όλων των ηθοποιών, για να πάρουν οι ηθοποιοί δικαιώματα από τις live streaming ή video on demand, που αναγκαστικά, μιας και τα θέατρα σφραγίστηκαν, έμειναν ως η μόνη και δυστυχώς ανορθόδοξη μέθοδος για να δει κανείς θέατρο. Οι αγώνες αυτοί στέφθηκαν με επιτυχία.
Από την άλλη το ταμείο αλληλοβοήθειας του σωματείου μας, ανέλαβε παραδειγματική στάση για τη στήριξη των ηθοποιών που βρέθηκαν μπροστά σε σοβαρό πρόβλημα επιβίωσης των οικογενειών τους. Βρέθηκαν χορηγοί, μοιράστηκαν πάμπολα αγαθά, παλιότεροι συνάδελφοι με οικονομική επιφάνεια έδωσαν χρηματικά ποσά που μοιράσθηκαν σε ασθενέστερους.
Έτσι λοιπόν, ο κορονοϊός, η ανεργία, η αβεβαιότητα για το μέλλον και από την άλλη το ξέσπασμα του κινήματος #MeToo που ήρθε σαν καταιγίδα στο χώρο μας, μάς έκαναν να ζήσουμε καταστάσεις πρωτόγνωρες.
Για πρώτη φορά συζητήθηκε η έμφυλη βία στο χώρο μας, η κακή διαχείριση εξουσίας πολλών απέναντι σε ασθενέστερους του χώρου μας. Για πρώτη φορά οι καλλιτέχνες άνοιξαν την καρδιά τους και είπαν όλα όσα τους βασάνιζαν τα προηγούμενα χρόνια και ουσιαστικά, επέβαλαν μια κάθαρση που οδήγησε πολλά εξέχοντα πρόσωπα να κατακρημνισθούν ως “χάρτινοι πύργοι” και για πρώτη φορά είδαμε ανθρώπους που ούτε καν φανταζόμασταν να οδηγούνται στις φυλακές.
Παράλληλα, ξεκίνησε λόγω κορονοϊού κα μια μεγάλη αναμενόμενη διαμάχη για τα εμβόλια που προσπαθούμε να τη διαχειριστούμε με την απαραίτητη ψυχραιμία.
Όλα αυτά θα μείνουν χαραγμένα στη μνήμη μας για πάρα πολλά χρόνια από αυτή τη σημαδιακή χρονιά που άλλαξε ριζικά το θέατρό μας, που το κοσμούν δεκάδες σημαντικές προσωπικότητες.
Η νέα γενιά ηθοποιών που μπήκε δυναμικά στο σωματείο μας, δίνει την ελπίδα και την αισιοδοξία ότι πολλά θα αλλάξουν και κυρίως, θα επικρατήσει η αξιοκρατία και ο σεβασμός στην προσωπικότητα του καθενός.
Ευελπιστούμε ότι μέσα στο ’22 θα υπογραφούν επιτέλους οι νέες συλλογικές συμβάσεις, όχι μόνο στο θεατρικό χώρο, αλλά και στον οπτικοακουστικό τομέα, ώστε σε συνθήκες αξιοπρέπειας να δουλεύουν όλοι οι καλλιτέχνες και η αλληλεγγύη που επέδειξαν οι καλλιτέχνες στους δύσκολους αυτούς καιρούς, να δώσει μηνύματα σε όλη την ελληνική κοινωνία.
*Ο Σπύρος Μπιμπίλας είναι ηθοποιός και πρόεδρος του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών.
27 άρθρα σημαντικών προσωπικοτήτων που μοιράζονται σκέψεις και απόψεις για την Ελλάδα και τη θέση της στο μέλλον. Ανακαλύψτε περισσότερα στο αφιέρωμα “2022: Η Ελλάδα Στο Μέλλον”