Οι… ολέθριες επιπτώσεις του Tiktok του Μητσοτάκη
Διαβάζεται σε 4'Τις απαντήσεις στα μεγάλα στρατηγικά ερωτήματα δεν πρόκειται να τις βρούμε στα συμπαθητικά Tiktok αλά Μητσοτάκη. Την πολιτική χρειαζόμαστε για να τα απαντήσει.
- 13 Απριλίου 2024 07:09
«Ως τις εκλογές θα δεινοπαθήσουμε με το TikTok Μητσοτάκη» έλεγε πριν λίγες εβδομάδες διακεκριμένος επικοινωνιολόγος σε παρέα δημοσιογράφων και δημοσκόπων η οποία σχολίαζε τις πολιτικές εξελίξεις σε γνωστό μπαρ στην οδό Σταδίου. Η σκωπτική επισήμανση του έμπειρου επαγγελματία αφορούσε τη λανθασμένη χρήση μιας πετυχημένης συνταγής.
Στις εκλογές του 2023 τα βίντεο στο Tiktok βοήθησαν τον Μητσοτάκη να φανεί πιο «ανθρώπινος» και πιο προσιτός στους πολίτες, ιδιαίτερα των νεότερων ηλικιών. Σε αυτό το πεδίο είχε πρόβλημα το προφίλ του, εκεί στόχευσε η καμπάνια του στο Tiktok. Τα αποτελέσματα ήταν επιτυχή, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι κέρδισε τις εκλογές χάρη στα βιντεάκια που τον παρουσίαζαν ως συμπαθητικό μπούμερ.
Συνταγή για κάθε χρήση
Οι εξελίξεις δικαίωσαν τον επικοινωνιολόγο. Πέρα από το ότι «να κάνουμε ένα Tiktok» έχει εξελιχθεί στο μότο αυτών των εκλογών, είναι πολλοί (πάρα πολλοί) οι υποψήφιοι που προσπαθούν να αντιγράψουν τη συνταγή Μητσοτάκη. Να χρησιμοποιήσουν δηλαδή τα βιντεάκια για να φανούν από αστείοι έως συμπαθητικά γκαφατζήδες, δείχνοντας με αυτόν τον τρόπο ότι δεν είναι και τόσο «πολιτικοί».
Η συνταγή όμως, όσο πετυχημένη και αν έχει αποδειχτεί, δεν λειτουργεί καλά για όλους. Ο Μητσοτάκης έπρεπε να φανεί λιγότερο «πολιτικός» γιατί έδειχνε πολύ «πολιτικός» σε ορισμένα κοινά. Τώρα κάτι άλλοι που κάνουν τους χαριτωμένους (έως καραγκιόζηδες) ενώ το πρόβλημά τους είναι το πασιφανές πολιτικό έλλειμμά τους, δεν κερδίζουν τίποτα με τα σκετσάκια τους. Απλώς εκτίθενται -και ξοδεύονται ασκόπως. Αυτοί θα έπρεπε να κάνουν το ακριβώς αντίθετο από τον Μητσοτάκη: Να δείξουν στα βίντεό τους ότι κάτι νογάνε από πολιτική.
Η πολιτική
Πέρα από την κακή χρήση μιας πετυχημένης επικοινωνιακής τακτικής, αυτές οι εκλογές αναδεικνύουν ένα βαθύτερο πρόβλημα. Στο Φόρουμ των Δελφών ο Τσίπρας παρατήρησε ότι «η πολιτική δεν είναι μόνο το Tiktok». Αν και ήρθε με μεγάλη καθυστέρηση, η παρατήρηση Τσίπρα είναι ορθή. Σε αυτές τις εκλογές έχουμε πολύ (πάρα πολύ) Tiktok και πολύ λίγη (πάρα πολύ λίγη) πολιτική. Τόσο λίγη ώστε η παρατήρηση του Τσίπρα θα έπρεπε να τεθεί ως εξής: Εκτός από το Tiktok υπάρχει και η πολιτική. Η πολιτική των προγραμμάτων, η πολιτική των επιχειρημάτων, η πολιτική των ιδεών.
Τι δεν βλέπουμε και δεν ακούμε
Μέχρι τώρα έχουμε δει δεκάδες υποψηφίους να προσπαθούν να μάς πείσουν με χαριτωμένο τρόπο στα βίντεό τους ότι θα μας εκπροσωπήσουν άξια στην Ευρωβουλή με βασικό επιχείρημα την επαγγελματική δραστηριότητά τους, χωρίς καμιά αναφορά στην όποια συμμετοχή τους στα κοινά και, κυρίως, χωρίς να μπαίνουν στον κόπο να επισημάνουν μία (1) προγραμματική πρόταση που θα προωθήσουν αν εκλεγούν. Για ιδεολογικές αναφορές ας μην το συζητήσουμε καλύτερα.
Αντιθέτως, έχουμε δει και ακούσει λίγους που να εξηγούν με ένα στοιχειωδώς συνεκτικό τρόπο τι πολιτική θα ακολουθήσουν, σε τι διαφέρει αυτή η πολιτική από των ανταγωνιστών τους καθώς και με ποια αποτελέσματα θα μπορούσε να θεωρηθεί πετυχημένη.
Πάμε λοιπόν στις κάλπες με την πολιτική να παίζει δευτερεύοντα ρόλο, την ώρα που το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο λαμβάνει κρίσιμες πολιτικές αποφάσεις για τις ζωές μας. Στην ολομέλεια της εβδομάδας που πέρασε, οι ευρωβουλευτές ψήφισαν νέα νομοθετήματα για τη μετανάστευση και το άσυλο, την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, τη χρήση υδρογόνου στη βιομηχανία, το φάρμακο, την καταπολέμηση της νοθείας σε αγροτικά προϊόντα όπως το μέλι. Αυτά τα νομοθετήματα που σύντομα θα γίνουν νόμοι στα κράτη μέλη, αφορούν ζητήματα «βαριάς» πολιτικής. Ζητήματα που θέτουν μεγάλα ερωτήματα για την πορεία των ευρωπαϊκών κοινωνιών τα επόμενα χρόνια, με πρώτο και κύριο το αν θα συνεχιστεί η στρατηγική που εξυπηρετεί τα συμφέροντα των λίγων σε βάρος των πολλών. Τις απαντήσεις σε αυτά τα μεγάλα στρατηγικά ερωτήματα δεν πρόκειται να τις βρούμε στα συμπαθητικά Tiktok αλά Μητσοτάκη. Την πολιτική χρειαζόμαστε για να τα απαντήσει.