Ψηφιακό Φροντιστήριο: Γιατί το νέο σχέδιο νόμου αγνοεί τις συστάσεις του ΟΟΣΑ
Διαβάζεται σε 3'Όπως ανέφερε o κ. Πιερρακάκης, το Ψηφιακό καθώς και το δια ζώσης Φροντιστήριο ακολουθούν τις συστάσεις του ΟΟΣΑ. Είναι, όμως, έτσι;
- 12 Ιουλίου 2024 09:02
Μία από τις νέες ρυθμίσεις του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας αφορά το Ψηφιακό Φροντιστήριο, η εισαγωγή του οποίου αποτελεί κεντρικό πυλώνα του εκσυγχρονισμού της σχολικής εκπαίδευσης στο πλαίσιο δημιουργίας και ανάπτυξης της Ψηφιακής Εκπαιδευτικής Πύλης. Όπως ανέφερε ο κ. Κυριάκος Πιερρακάκης, προκειμένου η ελληνική εκπαίδευση να ευθυγραμμιστεί με τις διεθνείς τάσεις, το Ψηφιακό καθώς και το δια ζώσης Φροντιστήριο ακολουθούν τις συστάσεις του ΟΟΣΑ. Είναι, όμως, έτσι;
Διαβάζοντας το Άρθρο 3 του σχεδίου νόμου, γίνεται σαφές ότι η στελέχωση του Ψηφιακού Φροντιστηρίου προτάσσει ένα μοντέλο προσέλκυσης ανθρώπινου δυναμικού που δίνει μονομερή έμφαση στα ατομικά κίνητρα, μέσω μοριοδότησης, για τους εκπαιδευτικούς που θα αποσπαστούν στο Τμήμα Δ’ Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων της Διεύθυνσης Υποστήριξης Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και Εκπαίδευσης για την Αειφορία του Υπουργείου Παιδείας. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στο σχετικό Άρθρο, οι εκπαιδευτικοί που θα υπηρετούν στο Ψηφιακό Φροντιστήριο θα λάβουν για τη διδακτική υπηρεσία τους δύο μονάδες ανά έτος, οι οποίες θα προσμετρώνται στη διαδικασία επιλογής και τοποθέτησης στελεχών εκπαίδευσης.
Η αποκλειστική προτίμηση του Υπουργείου Παιδείας για ατομικά κίνητρα μπορεί να προσφέρει ορισμένα βραχυπρόθεσμα οφέλη, όπως την παρακίνηση των εκπαιδευτικών που θα υπηρετούν στο Ψηφιακό Φροντιστήριο να βελτιώσουν την απόδοσή τους. Ωστόσο, σε αντίθεση με τις συστάσεις του ΟΟΣΑ, η προσέγγιση αυτή λειτουργεί ενάντια στην ανάπτυξη δικτύων συνεργασίας και ανταλλαγής γνώσης που είναι απαραίτητα για την προώθηση της καινοτομίας και της επαγγελματικής ανάπτυξης. Όπως είχε αναφέρει ο Andreas Schleicher, Διευθυντής Εκπαίδευσης και Δεξιοτήτων του ΟΟΣΑ, στην αποκλειστική συνέντευξή του στο NΕWS24/7, “στα κορυφαία σχολικά συστήματα, η έμφαση δεν είναι να κοιτάς προς τα πάνω εντός του σχολείου σου ή της διοικητικής ιεραρχίας του ευρύτερου σχολικού συστήματος, αλλά να κοιτάς δίπλα σου και έξω από το σχολείο σου, δημιουργώντας έτσι μια κουλτούρα συνεργασίας και ισχυρών δικτύων καινοτομίας”.
Το σχέδιο νόμου επιμένει σε παραδοσιακές προσεγγίσεις με ατομικές ανταμοιβές και υποσχόμενη ανέλιξη στην ιεραρχία για όσους στελεχώσουν το Ψηφιακό Φροντιστήριο. Τα σχολικά συστήματα υψηλής απόδοσης, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, δίνουν έμφαση σε νέες μορφές οργάνωσης που ενθαρρύνουν την καινοτομία και τη συνεργασία. Οι εκπαιδευτικοί ενθαρρύνονται να βελτιώνουν την απόδοσή τους και αυτή των συναδέλφων τους, δημιουργώντας ενεργές κοινότητες πρακτικής, όπου μοιράζονται βέλτιστες πρακτικές και εμπειρίες για την ανάπτυξη νέων διδακτικών μεθόδων. Οι συστάσεις του ΟΟΣΑ απουσιάζουν από το σχέδιο νόμου.
Το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου αφήνει, τέλος, ερωτηματικά σχετικά με τη διαδικασία και τα κριτήρια επιλογής των εκπαιδευτικών για το Ψηφιακό Φροντιστήριο. Αν και αναφέρεται ότι η επιλογή θα βασίζεται σε προσόντα όπως η εμπειρία και οι επικοινωνιακές δεξιότητες, η εφαρμογή αυτών των κριτηρίων φαίνεται ασαφής. Ποιος εγγυάται ότι η τριμελής επιτροπή που θα επιλέγει τους εκπαιδευτικούς θα λειτουργήσει διαφανώς και αντικειμενικά; Αυτό δημιουργεί ανησυχίες για την αμεροληψία και την αξιοκρατία της διαδικασίας, καθώς και για την ικανότητα των επιλεγμένων εκπαιδευτικών να ανταποκριθούν στις σύγχρονες απαιτήσεις του Ψηφιακού Σχολείου.